Afneembare trekhaak muurvast, help!

schdj
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 jul 2014 18:18
Locatie: Borne

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door schdj » zo 16 apr 2017 13:04

ik rijd een Peugeot 307sw van2007 met afneembare trekhaak.
de haak ligt in de kofferbak dus altijd bij de hand en nooit problemen gehad met (de)monteren en nog nooit een druppel olie gezien
ook tijdens vakantie als de caravan staat, gaat de haak in de auto. je zal s`morgens willen vertrekken en je haak is gejat.
schdj
Peugeot 307 SW 2007
Fendt 470 tfb Saphir 2003

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Hobby Linka » zo 16 apr 2017 13:27

RE.gif

Die zit toch op slot als je hem hebt geplaatst? Bij mij Skoda's in ieder geval wel.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door TwanFendt » zo 16 apr 2017 13:32

Bij mij ook op slot en daardoor geborgd, ook nog nooit problemen gehad met plaatsen en verwijderen en ligt standaard in een hoes in de kofferbak.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Tjub » zo 16 apr 2017 13:45

Hier ook. Volvo V40 met afneembare. Gaat eraf zogauw niet meer nodig. Geen problemen met plaatsen of verwijderen. Kan wel op slot, maar vindt het niet mooi.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » zo 16 apr 2017 15:31

RE.gif

Ik blijf van mening dat als je hem telkens netjes verwijderd en de afdichting plaatst dat het perfect blijft, ik heb 1 keer wat werk gehad aan een afneembare op onze Range Rover, deze zat al erg lang permanent gemonteerd en de dop was dus ook weg, uiteindelijk heb ik hem kunnen verwijderen en heb ik alles weer gangbaar gemaakt, heb toen ook het hele mechanisme van de haak en het slot alles los gehad en opnieuw gemonteerd, je kon heel goed zien dat alles geleden had door zo lang buiten te zitten, het is er echt niet voor ontworpen, dat was mij duidelijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door karelV » zo 16 apr 2017 16:42

RE.gif

thumbup.gif

Ben het idd helemaal met je eens, bij ons ook gelijk in de hoes in de kofferbak zodra we hem niet meer nodig hebben.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » ma 17 apr 2017 09:52

RE.gif
Idem hier. Ik heb niet voor niets een afneembare. Dat ziet er tenslotte veel strakker uit, ondanks dat de parkeersensoren nergens last van hebben.

Trekhaak ligt in een apart compartiment onder de kofferruimte in een opbergtas, de grote afdekdop van de schacht afhalen (dat is inderdaad wel van wezenlijk belang dat die er, als je hem niet gebruikt, de schacht afsluit), zorgen dat de vergrendeling van de trekhaak open is, erin klikken, vergrendeling afsluiten, het kleine afdekdopje op het slotje plaatsen zodat ook daar geen vuil in kan komen tijdens het rijden (ook dat is belangrijk) en klaar.

En erafhalen? Het kleine afdekdopje van het slot afhalen, het slot openen, de draaiknop naar rechts trekken en naar je toe draaien en hij valt eruit. De grote afdekdop weer op de schacht plaatsen en de trekhaak weer in het compartiment opbergen.

Een kind kan de was doen; nog geen minuut werk.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » ma 17 apr 2017 10:38

Het ligt er sterk aan hoe vaak je de trekhaak gebruikt; gedurende het kampeerseizoen trekken wij er veelvuldg op uit en dat zou betekenen dat ik bijna elk weekend (we bezoeken ca. 25 campings per seizoen) de trekhaak zou moeten monteren en demonteren... dat ga ik dus echt niet doen :oops:
Voor onze auto is ook een vaste trekhaak verkrijgbaar maar die vind ik veel te grof en lelijk, anders zou ik deze zeker laten monteren.

Bij incidenteel gebruik kan ik me er wel iets bij voorstellen om de afneembare trekhaak tussentijds te demonteren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » ma 17 apr 2017 10:45

RE.gif
En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes en is elke situatie uniek.
Maar het kapje op de schacht bij niet gebruik en het kapje op het slot bij gebruik is wel aan te raden, zo niet van wezenlijk belang.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » ma 17 apr 2017 10:47

RE.gif
Afdekken is bij LandRover goed geregeld thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » ma 17 apr 2017 11:53

RE.gif
Zal ook wel moeten want de auto is gemaakt om daar te kunnen rijden waar geen wegen zijn (bij de vulkaan linksaf,, steek de rivierbedding over, bovenop de zandheuvel rechtsaf ...... ). thumbup.gif

Maar even zonder dollen, hoe is dat geregeld? Bij mijn Sorento zit er een rubber klepje bij het slotje dat ik erop kan drukken nadat ik het sleuteltje gedraaid en verwijderd heb.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » ma 17 apr 2017 11:58

RE.gif
Over het slotje zit een klem schuivend metalen plaatje met rubber afdichting en wanneer de trekhaak niet gemonteerd is, wordt de complete bevestiging afgedekt met een afsluitbare klep.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » ma 17 apr 2017 12:48

PremiumDiscovery schreef:Het ligt er sterk aan hoe vaak je de trekhaak gebruikt; gedurende het kampeerseizoen trekken wij er veelvuldg op uit en dat zou betekenen dat ik bijna elk weekend (we bezoeken ca. 25 campings per seizoen) de trekhaak zou moeten monteren en demonteren... dat ga ik dus echt niet doen :oops:
Voor onze auto is ook een vaste trekhaak verkrijgbaar maar die vind ik veel te grof en lelijk, anders zou ik deze zeker laten monteren.

Bij incidenteel gebruik kan ik me er wel iets bij voorstellen om de afneembare trekhaak tussentijds te demonteren.
Het is echt maar 5 seconden werk, aankoppelen doe je toch ook 2 keer in je weekend scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » ma 17 apr 2017 16:46

Micky schreef: Het is echt maar 5 seconden werk, aankoppelen doe je toch ook 2 keer in je weekend scratch.gif
Ik heb nog een beter idee voor hem; hij gaat zo vaak weg dat hij de caravan net zo goed eraan gekoppeld kan houden. Scheelt ook 2x aan- en afkoppelen elk weekend. Is ook met boodschappen doen handiger; gewoon direct alles in de caravankoelkast zetten.

Grapje!

thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » ma 17 apr 2017 18:37

RE.gif mrgreen.gif

hahaha, nou ja, goed iedereen moet doen wat hij zelf graag wil, maar het ziet er gruwelijk uit zo'n knobbel aan je bumper
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Kasper » ma 17 apr 2017 18:44

RE.gif Smaken verschillen, aan een trekker hoort gewoon een trekhaak. mrgreen.gif Niks mis mee. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » ma 17 apr 2017 18:58

Een trekker is pas een trekker als er wat aanhangt :( zeg nou zelf, het ziet er toch niet uit :( :( en dan is deze klapbare trekhaak nog heel strak moet ik zeggen..

AfbeeldingAfbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Kasper » ma 17 apr 2017 19:51

Toch mist er wat bij de tweede foto..... mrgreen.gif Misschien omdat ik het zo gewent ben. weenie.gif
Zie je wel, het valt niet op. knipoog.gif
Bijlagen
IMG_20170305_133211.jpg

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door meeder » ma 17 apr 2017 19:57

Ik heb totaal geen moeite met een vaste trekhaak.
Al moet ik wel zeggen dat een wegklapbare trekhaak wel heel mooi is, geen gedoe met een losse kogel maar wel uit beeld als hij niet nodig is.

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » ma 17 apr 2017 22:41

Ik heb jaren met een vaste trekhaak. En natuurlijk is daar niks mis mee. Maar om nu te zeggen dat het de auto mooier maakt .........
Het is een kwestie van geld, gemak en de mate van gebruik.
En ondanks dat ik hem misschien maar een aantal periodes per jaar gebruik ben ik er blij mee. De achterzijde van mijn auto ziet er daardoor de overige 340 - 350 dagen veel strakker uit. Ben het dus helemaal met Mickey eens.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door sailor wim » di 18 apr 2017 08:06

Micky schreef:RE.gif mrgreen.gif

hahaha, nou ja, goed iedereen moet doen wat hij zelf graag wil, maar het ziet er gruwelijk uit zo'n knobbel aan je bumper
Had ik maar een vaste knobbel nu straks gepruts erop en op de camping eraf. Anders kans op een bekeuring de knobbel zit voor de nummerplaat.
Buiten dat is de aanschafprijs van een demo knobbel echt wel hoger
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ab » di 18 apr 2017 09:22

Ik heb gelukkig een vaste genotsknots.. awhoea.gif
Moet er niet aan denken dat ding er elke keer af te halen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud+Petra

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Ruud+Petra » di 18 apr 2017 11:40

RE.gif

Na je onderschrift gelezen te hebben heb ik nagedacht en besloten geen commentaar te geven ..........

Maar maak je geen zorgen. Het zou zeker niets onoirbaars geweest zijn. We blijven netjes hier.

thumbup.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Nimma » ma 21 jun 2021 16:47

IMG_20210621_172044728_copy_1125x2000_1Brink.jpg
Bij Brink vind ik het niet bij veel gestelde vragen: mijn kogel van de afneembare trekhaak wil er niet af. Erop ging een jaar geleden prima. Eraf dus niet. Ik kan de zwarte knop indrukken en van groen naar rood draaien maar slechts een klein stukje. Nadere inspectie leert dat er een afgebroken sleutel diep in het slot is achtergebleven. Iemand ervaring hoe het toch los kwam?? Ik heb al een nieuwe kop klaar liggen. De oude kan als ie los komt weg.
Laatst gewijzigd door Nimma op ma 21 jun 2021 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Rene_13 » ma 21 jun 2021 16:55

Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”