Unico genua 280 opzetprobleem

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Paul » zo 2 apr 2017 20:54

Dit weekend voor het eerst onze nieuwe unico genua 280 opgezet.
Met behulp van het youtube filmpje ging dat vrij goed.
Ik kon de tent goed strak opzetten het zag er allemaal uit zoals het moest.
Enige probleem waar ik tegenaan loop is dat de loopdeur niet goed sluit.
Hij gaat heel zwaar en er staat veel spanning op.
Ik ben vandaag al een hele poos bezig geweest met het opnieuw afstellen van de boogstokken en opnieuw afspannen van de tent, maar helaas zonder resultaat.
Iemand die dit herkend en wellicht nog een goede tip heeft ?
Ik had hiervoor een brand voortent dus dat zette heel anders op.
Ik denk dat ik morgen ook bax maar eens bel om te kijken of hun een idee hebben hoe het kan.

Alvast bedankt voor de eventuele tips of suggesties.

Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door HarrieK » zo 2 apr 2017 21:11

Als het even te strak zit dan gaat het soms al moeilijk. Heb je de deur aan de andere kant geprobeerd ? gaat die ook moeilijk?

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Paul » zo 2 apr 2017 21:16

De andere kant gaat iets makkelijker, maar ook vrij stroef.
Je ziet op de foto ook dat die kant niet helemaal lekker staat aan de plooien in het doek.
Ik krijg ze er alleen niet uit, ik baal behoorlijk, verder is het echt een top tent namelijk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door janvijn » zo 2 apr 2017 21:30

Wij hebben daar ook last van gehad de eerste keren dat we onze Genua gebruikte, uiteindelijk toch de oplossing gevonden in het iets minder onder spanning zetten van de binnenste boog.
Je bent genijgd om alles maximaal af te spannen, maar dat hoeft eigelijk helemaal niet. We hebben ook de ritsen ingespoten met speciale spray voor dit doel.
De grootste spanning zat in het bovenste deel van de deur, de boog, komt echt doordat de binnenste boogstok te hoog is afgesteld. Gewoon proberen deze te laten zakken en de tent weer afspannen, maar dit niet overdrijven.
Succes, wij vinden het ook een fijne tent, met name zijn we gelukkig met het kuipgrondzeil wat we er later bijgekocht hebben
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Paul » zo 2 apr 2017 21:43

Bedankt voor je reactie Jan, goed om te horen dat ik niet de enig ben die hier tegenaan loopt (voor mijn gemoedstoestand dan).
Ik zit de hele avond al te denken dat ik inderdaad de binnenste boog moet laten zakken, dat kan in mijn ogen de enige veroorzaker zijn van de te hoge spanning op de rits.
Ik ben inderdaad van het alles lekker strak zetten, wellicht toch iets te strak gezet allemaal.
Volgend weekend maar weer verder stoeien ermee.
Wij hebben ook het grond kuipzeil erbij genomen, ook super tevreden mee ligt mooi strak, even werk om erin te maken met het klitteband, maar zit heel erg mooi.

Die spray waar je het over hebt, is dat iets voor rits onderhoud ofzo ?
Ik heb er nooit van gehoord eigenlijk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door JPGeetje » zo 2 apr 2017 21:58

Ik heb in den beginne ook wel het probleem gehad van moeilijk sluitbare deuren.
Ik heb dat probleem toen opgelost door de haringspanners in de hoekjes tussen deur en ventilatiehoek iets minder strak te spannen.
Daardoor ontstaat er minder spanning in de breedte alsook in de hoogte van de voorwand.
De boog minder hoog uitschuiven lijkt mij niet de meest voor de hand liggende oplossing omdat je de tent (zonder slikrand) wel vrij van de grond wil hebben.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 22:18

De boog heel iets kleiner maken


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Chris » zo 2 apr 2017 22:23

Ondanks dat...
Wel een heel mooi set hoor !!
Zo'n caravan met zo'n tent...steelt de show.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door janvijn » zo 2 apr 2017 22:34

@pvaken
De spray heet droge PTFE, ga er binnekort ook de tentrail mee inspuiten voor het makelijk inschuiven van de tent.
De spray is verkrijgbaar van diverse fabrikanten op internet gekocht voor maar een paar euro.
@jpgeetje
Het is zeker niet de bedoeling, en ook niet noodzakelijk de boog zover te laten zakken dat de tent het maaiveld raakt, net de grootste spanning weg was bij ons al voldoende.
Groetjes
Jan Vijn
Bijlagen
IMG_0583.JPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 22:35

RE.gif

het lijkt me niet dat de rits hier niet goed loopt....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door janvijn » zo 2 apr 2017 22:52

RE.gif
Nee dat is zeker niet de oorzaak, maar de spray is gewoon een zetje in de goeie richting.
De oorzaak zit in de te hoog afgestelde boog.
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 22:57

RE.gif

op de foto is hij te laag, je ziet de tent aflopen, de voetjes moeten dichter bij elkaar, of de voorgevel moet minder ver uitgetrokken worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door janvijn » zo 2 apr 2017 23:12

RE.gif
Micky ik denk dat we allemaal een beetje gelijk hebben, behalve dat de tent niet moet aflopen. Dat is echt het model van de tent, kijk maar eens naar het raam in de zijwand, het transparante deel is een vierkant met haakse hoeken. De strook licht gekleurde doek daarboven loop echt af naar voeren toe.
De tent staat volgens mij ook niet te laag, zeker niet aan de rechterkant als je er voor staat, (staat hoger dan links).
Ook de voorgevel is niet te ver naar voren uitgetrokken, als dat wel zo was zouden de plooien in de deur die dicht zit precies de andere kant oplopen volgens mij.
Maar je mag me verbeteren als je denkt dat het niet waar is
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Micky » zo 2 apr 2017 23:14

RE.gif

Ik kijk niet naar de ramen of lijnen, ik kijk naar de slikrand, dus de hoogte van het doek boven het gras, op een vlakke plek zoals dit hoort dat overal ongeveer even hoog te zijn, hier zie je duidelijk afloop.
je schrijft zelf al dat hij rechts hoger staat dan links.
naar voren trekken heeft wel degelijk invloed op de rits, ik praat over 1 of 2 cm, het verschil tussen wel en niet goed sluiten van de rits, dit geeft geen vouwen in de wand.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door HarrieK » ma 3 apr 2017 02:06

Heb je ook de spanband tussen de boogstok gebruikt? ( de grondpennen gebruikt en daarna de spanband verwijderd ) En bij de ritsen de sjorbanden kruislings afgespannen. Veel succes en het komt vast wel goed, zijn meestal kleine dingetjes waar het aan ligt. knipoog.gif

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Pmverhoef » ma 3 apr 2017 07:57

Moet de spanband daarna weer worden verwijderd? Ik ga het deze week ook proberen met mijn unico tent maar had dit niet opgemerkt.

koning

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door koning » ma 3 apr 2017 08:29

Ik zie dat de tent afloopt maar ook dat de randen langs de grond gelijk lopen. Als de tent niet mag aflopen krijg je volgens mij nog meer een afspan probleem.
De tent staat volgens mij goed wat betreft het aflopen, dat zal niet het probleem met de deur zijn.
Kan het zijn dat de tent nog wat moet "zetten"? De stof en de ritsen zijn immers stug.
Ik kan me dit ook herinneren bij het opzetten van onze Fortex, de eerste keer. Stonden we trouwens op een erg aflopende plaats, waarbij de plek ook nog eens afliep van links naar rechts. En dan ontstaan er bij iedere tent knelpunten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Micky » ma 3 apr 2017 08:40

Er staat gewoon te veel spanning op de rits, niet meer en niet minder, de oplossingen zijn al genoemd, bij de Fortex werkt het exact hetzelfde, daarom zet ik altijd eerst de voorwand schuin (haringen in de grond bij de 2 uitstekende hoeken in de voorwand) en span dan direct naast de deur af, gaat de deur mooi open en dicht, dan span ik de rest af, zo voorkom je dit probleem.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Diny » ma 3 apr 2017 10:53

Pmverhoef schreef:Moet de spanband daarna weer worden verwijderd? Ik ga het deze week ook proberen met mijn unico tent maar had dit niet opgemerkt.
De spanband hoeft niet verwijderd te worden. Laat je hem zitten, dan is het raadzaam hem vast te zetten met haringen met een platte bovenkant, zodat er niets boven de grond uit steekt. Wij legden er daarna het grondzeil over.
Zet je hem niet vast dan kun je er op wachten dat er iemand achter blijft haken en neer gaat :(

Evengoed is het handiger de spanband eraf te halen en, bij afbreken van de tent, er weer even aan te klikken.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Paul » ma 3 apr 2017 21:23

Ik heb de spanbanden gebruikt bij het opzetten van de tent, excact zoals werd aangegeven in de instructievideo.
En er ook weer afgehaald toen ik de haringen in de ogen had vastgezet.

Ik heb hier een aantal tips gelezen die ik ga proberen aankomend weekend als we weer naar de camping gaan.
Het is wel duidelijk dat het niet aan de tent ligt maar mijn gebrek aan opzetkunsten :)
Mijn vorige voortent moest ik ook 2 keer opzetten voordat ik hem echt strak had staan dus ik denk dat het bij deze ook een kwestie van oefening baart kunst is.
Van het weekend op alle gemak maar eens verder proberen, bedankt voor de tips en ideeen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Willem2506
Berichten: 47
Lid geworden op: di 14 jan 2014 21:56
Locatie: Rotterdam

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Willem2506 » di 4 apr 2017 14:28

Ik heb afgelopen weekend ook mijn nieuwe unico Genua opgezet het was inderdaad even zoeken hoe af te spannen maar hij staat zo straks als een veer blij.gif
maar toen ik s,avonds de deur dicht ritsten stond er inderdaad veel spanning op de rits. maar na 2 dagen ging hij makkelijk dicht denkt dat de tent zich ook nog moet zetten.
Ik heb de spanbandjes ook verwijderd dan gaat de boog iets naar buiten en staat het geheel strak.
Ik krijg alleen de kuipgrondzeil niet mooi bij de deur, en als de deur dicht is heb ik een behoorlijke kier eigenlijk zou er een stuk slikrand met klitteband onder aan de deur moeten,
of doe ik iets niet goed stom.gif .

groet Willem
Opel Astra 1.4 turbo 150 PK BJ 2016 , Knaus 420 QD sport BJ 2014 met sport pakket ,dissel afwerking,enduro mover en unico Genua voortent..

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door HarrieK » di 4 apr 2017 16:15

Willem2506 schreef: Ik krijg alleen de kuipgrondzeil niet mooi bij de deur, en als de deur dicht is heb ik een behoorlijke kier eigenlijk zou er een stuk slikrand met klitteband onder aan de deur moeten,
of doe ik iets niet goed stom.gif .

groet Willem
Je kan de kuipzuil bij de deur als die gesloten is omhoog zetten en als je de deur open zet kan het plat, anders struikel je er over knipoog.gif

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door janvijn » di 4 apr 2017 17:57

@willem 2506
Ik denk dat je dan inderdaad iets niet goed doet. T.p.v. De deuropeningen is er een apparte flap (spie-en) opgestikt zodat je deze aan de klitteband vast zet die op de deur zit. Als de deur open is ligt deze flap gewoon vlak op de grond. Bij de deur die je niet gebruikt (aan de andere kant) heb je denk ik toch ook niet een behoorlijke kier.
Als de deuren dicht geritst zijn zou je het grondzeil rondom helemaal omhoog moeten kunnen zetten.
Wij hebben gelukkig nog nooit zulk slecht weer gehad dat dit noodzakelijk was.
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Willem2506
Berichten: 47
Lid geworden op: di 14 jan 2014 21:56
Locatie: Rotterdam

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door Willem2506 » wo 5 apr 2017 10:17

RE.gif Vrijdag gelijk kijken dank, mijn vrouw had vrijdag een enorme hoofdpijn dus alles ging niet zo soepel als anders, en als je dan een nieuwe voortent opzet dan mis je dingen.
maar een ding is zeker hij staat mooi strak en het viel op dat er op ons veld en een veld achter ons al 4 unico's staan en allemaal champagne/zwart knipoog.gif

Groet Willem
Opel Astra 1.4 turbo 150 PK BJ 2016 , Knaus 420 QD sport BJ 2014 met sport pakket ,dissel afwerking,enduro mover en unico Genua voortent..

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Unico genua 280 opzetprobleem

Bericht door rovado » wo 13 jul 2022 16:35

Sinds een paar maanden beschik ik over deze voortent. Na de eerste keer opgezet te hebben stond hij naar mijn mening ook redelijk strak. Maar het sluiten van de de deur ging inderdaad erg zwaar. Zoals in dit draadje ook al gemeld, met name bovenin. Heel veel van de reeds genoemde oplossingen geprobeerd maar niets hielp. Toen maar een foto gemaakt van de tent, het probleem beschreven en gemaild naar Bax. Antwoord: "uw tent staat redelijk, maar wij hebben ze beter, maar ook slechter opgezet gezien". Een mooi antwoord toch van een firma die zegt kwaliteits producten te verkopen die nou ook niet goedkoop zijn. scratch.gif boos.gif
Ga volgende week weer eens proberen. Overigens wel een mooie tent, die op zich eenvoudig is op te zetten (als je het goed doet mrgreen.gif )
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”