E achter B of cursus?

Wanneer E achter B?
Joostg
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 feb 2017 20:26

E achter B of cursus?

Bericht door Joostg » do 2 mar 2017 22:22

Hallo allen,

Zoals ondertussen wel duidelijk is door de als onkruid verschijnende topics van mijn hand ;) heb ik gisteren mijn eerste caravan gekocht.

De caravan (kip greyline special 50) heeft een asgewicht va 1600 kilo. Mometeel rij ik een octavia, in september komt mijn nieuwe leaseauto (ateca). De ateca heeft een maximale belading van 1900 kilo. Momenteel rij ik een octavia combi (1864kg). Kortom, in beide gevallen kom ik zelfs bij maximale belading niet boven de 3500kg. Een E achter B rijbewijs is dus niet nodig.

Ik heb de eerste 200km met de caravan erop zitten, snelweg vond ik niet zo boeiend maar de krappe wegen in de dorpjes wel. Kortom, lijkt me wel handig iets van een cursus te volgen. Nu kun je voor 200 euro een dagcursus volgen met eigen caravan of voor 450 je e achter b halen.

Wat is slimmer en waarom? Leer ik net zoveel bij e achter b? Of is dat meer examen tijd etc? Of leer ik meer van de cursus?

Ik hoor graag :)
Sleurhut: Fendt 495 SFB 2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: E achter B of cursus?

Bericht door janoniem » do 2 mar 2017 22:38

Mijn E werd nog gratis gekoppeld (om in caravan termen te blijven) aan B, zonder ooit bewezen te hebben dat ik met een aanhanger geen gevaar op de weg was.
De "kunstjes" leer je op een cursus of met een aanhanger rijles, maar wat wél en niet kan ervaar je pas door zelf kilometers te maken.
Als je er dan toch wat geld voor wilt uitgeven zou ik gaan voor het E achter B.
Dat is dan voor de toekomst geregeld en (niet te hopen), mocht je ooit zwaarder vervangend vervoer aangeboden krijgen dan hoef je dat niet te laten staan.
Laatst gewijzigd door janoniem op do 2 mar 2017 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Cara-Fan » do 2 mar 2017 22:55

Als ik er geld aan moest uitgeven zeker E achter B. Daar heb je blijvend wat aan.

Misschien is het wat rijschool afhankelijk. Maar ik heb er ook best veel van opgestoken ondanks dat ik al regelmatig met een aanhanger reed. Mijn voordeel was dat de baas betaalde.

workel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door workel » do 2 mar 2017 23:02

@Joostg,

Zit je wel goed? Als je caravan zwaarder weegt dan massa ledig gewicht heb je volgens mij, let wel volgens mij altijd E achter B nodig. scratch.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Daphne » do 2 mar 2017 23:04

RE.gif

Nee dat is niet meer sinds 19 januari 2013.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: E achter B of cursus?

Bericht door MarcoC » do 2 mar 2017 23:12

Tja... wat is wijsheid? weenie.gif

Enerzijds zeg ik E achter B want dat is meteen blijvend, want stel nu dat je combi toch nog onverhoopt groter en zwaarder wordt......
Anderzijds leer je tijdens de lessen voor E achter B niks specifieks over het rijden met een caravan! scratch.gif

Toen ik 20 jaar geleden mijn E haalde na 10 lessen, vond de examinator het na 20 minuten rondrijden wel gezegend en wilde hij koffie gaan drinken! weenie.gif

Goed kunnen rijden met een caravan is een kwestie van ervaring, zelfs de rotten in het vak kunnen nog foutjes maken hoor..... Dan is een E rijbewijs eigenlijk niks meer dan een papiertje dat zegt dat je een combi van meer dan 3500kg legaal mag besturen, meer is het niet.....
Dan is een goede cursus meer een uitkomst, zeker als je weet dat je combi nooit in aanmerking zal komen voor een E bewijs! Op caravantrekker.nl bieden ze overigens goede cursussen aan. http://www.caravantrekker.nl/cursussen/index.php
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

workel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door workel » do 2 mar 2017 23:15

RE.gif

Helder, dan zat ik fout, excuus.

Wij in 2005 beiden E achter B gehaald ivm Rib van 2000 kg. Ik 1 les en daarna examen en mijn vrouw 2 lessen en daarna examen, beiden in 1 keer geslaagd. In mijn ogen stelt het niets voor.

Na het behalen van E achter B begint het echte leren en ervaren, dat krijg je echt niet in 1 of 2 lesje geleerd c.q onder de knie.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Stigter » do 2 mar 2017 23:24

Ga gewoon voor E achter B gaan als je toch geld uitgeeft is voor altijd en niet zoveel extra ten opzichte van je les met eigen combi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » do 2 mar 2017 23:36

Zie opmerkingen staan van mensen die duidelijk al vergeten zijn waarom E belangrijk is.
Ik noem maar 1 puntje, hoe stel je je combi op voor een rotonde of stoplicht... daar staat de gemiddelde automobilist absoluut niet bij stil, kan echter in je eerste vakantie al een leven redden....


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door karelV » do 2 mar 2017 23:39

Ik zou ook voor E achter B gaan wat je schrijft met prijsverschil van €200,00 voor les of €450,00 voor E, maar E halen kan veel goedkoper zijn hoor. Dat moet je via vakantieveilingen doen (bieden). Mijn vrouw heeft voor anderhalve week geleden ook E gehaald en ook via vakantieveiling. Als je geluk hebt en geduld dan kun je de bieding zomaar winnen voor €150,00 of €200,00 en dan heb je 6 uur voltallige intensieve les waar echt alles uitgelegen wordt en ook wordt gereden met de combi en daarna dezelfde dag examen en is gewoon via een erkende rijschool.

Doe er je voordeel mee Suc6.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: E achter B of cursus?

Bericht door MarcoC » do 2 mar 2017 23:44

RE.gif RE.gif
Toen ik lessen nam voor E kreeg ik dat met een schamelwagen achter een Nissan Patrol, en leerde dus nog niks over de uitzwaai die een lange tandemasser of enkelassige aanhanger/caravan kan maken. Dat heb ik allemaal geleerd in de praktijk!
Ik weet niet hoe de lessen nu vergaan en met welk materiaal.... maar hoe je je combi voor een rotonde op moet stellen leer je ook tijden zo'n caravan cursus lijkt me!

Desalniettemin is het halen van een E rijbewijs altijd gunstig thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: E achter B of cursus?

Bericht door djanssen » vr 3 mar 2017 00:45

Zie ook dezelfde discussie op caravantrekker.nl, maar dan met overheersend de andere mening: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=98337
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Diny » vr 3 mar 2017 00:50

E achter B lijkt me ook het verstandigst. Heb je in de toekomst misschien wat aan.

De lastigste dingen om te rijden met een caravan zijn m.i. het recht achteruit rijden en achteruit door een bocht.
Een rij-instructeur kan je dit in een rijles leren, ben je een stuk voordeliger uit.

Ook een aantal keren oefenen op een rustige dag op een bedrijventerrein is een optie.
En zoals gemeld: ervaring doe je op onder weg.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » vr 3 mar 2017 00:51

MarcoC schreef:RE.gif RE.gif
Toen ik lessen nam voor E kreeg ik dat met een schamelwagen achter een Nissan Patrol, en leerde dus nog niks over de uitzwaai die een lange tandemasser of enkelassige aanhanger/caravan kan maken. Dat heb ik allemaal geleerd in de praktijk!
Ik weet niet hoe de lessen nu vergaan en met welk materiaal.... maar hoe je je combi voor een rotonde op moet stellen leer je ook tijden zo'n caravan cursus lijkt me!

Desalniettemin is het halen van een E rijbewijs altijd gunstig thumbup.gif
wanneer heb jij je E gehaald dan scratch.gif scratch.gif want met een schamelwagen hoor jij je E absoluut!!! niet te halen....

sterker nog, er komt niet 1 resultaat op mijn Google bij E rijbewijs schamelwagen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Mees » vr 3 mar 2017 06:23

Cursus.
Omdat je dat met je eigen combi doet.
....ervaar je gelijk de beperkingen daarvan....
Tip: neem je reisgenoot mee.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: E achter B of cursus?

Bericht door blastaway » vr 3 mar 2017 09:48

Ik heb het 2 jaar geleden gehaald. Was een Groupon aanbieding voor 200 euro. Ik heb uiteindelijk 1 extra les betaald en E gehaald. Ik 'moest' wel omdat de V70 en de Kip 50 samen op 3600 kg uitkwamen. Ik wilde het echter ook zelf en ben erg blij dat ik het heb gedaan. Veel tips gekregen en toch een stuk zekerder achter het stuur. Daarnaast hoef ik nu niet emer te letten op gewicht omdat je tot ik dacht 7500 kg treingewicht mag trekken.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Stigter » vr 3 mar 2017 10:27

B rijbewijs max TMM 3500 kg en indien de auto het mag TMM 3500 max. aanhanger gewicht. Dus 7.000 max treingewicht.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » vr 3 mar 2017 10:38

RE.gif scratch.gif

wat bedoel je nu eigenlijk, zo als jet lees bedoel je dat je met B max 7000kg treingewicht mag hebben, maar jij weet wel beter knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RichardV
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 18:33

Re: E achter B of cursus?

Bericht door RichardV » vr 3 mar 2017 10:47

Toevallig heb ik gisteren mijn E achter B gehaald.

Viel me best tegen, hoewel ik in het verleden toch met caravan heb gereden. Nu wordt mijn combi max 4000 kg dus ik moest wel.
Het eerste examen kwam voor mij te snel na 4 uur les: gezakt. Redenen: spiegelen, spiegelen, spiegelen spiegelen! Na 25 jaar autorijden (bijna 800.000 km) sluipen er routines in die je lastig afleert, zoals bijna onzichtbaar spiegelen en dat ziet de examinator niet. Hierna heb ik 2 zaterdagen een aanhangwagentje gehuurd en geoefend: een wereld van verschil toen ik weer op moest. Foutloos gereden en perfecte bijzondere verrichtingen.

Ik vond het nuttig en belangrijk en voel eens stuk meer vertrouwen als ik straks op 7 april onze nieuwe wagen ophaal waarbij de lengte van de combi over de 12 meter gaat!

Succes met de caravan en de nieuwe trekker!

PS: met E achter B mag ook ineens op een tracktor rijden blij.gif voor mij niet boeiend maar je weet nooit..
2020 Volvo V60 T6 (340pk 590 Nm Plug-in hybrid) Inscription met 2017 Knaus Südwind 500 FVU

Gebruikersavatar
Wim Lakeman
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
Locatie: Purmerend

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Wim Lakeman » vr 3 mar 2017 12:37

Ik heb zelf al vanaf mijn 20e het rijbewijs B+E. Toch heb ik vorig jaar toen ik mijn eerste caravan kocht een rijvaardigheidscursus gedaan bij de ANWB. Ik vond deze cursus erg leerzaam en leuk.
Veel bijzondere manoeuvres zoals achteruit insteken, achteruit rondrijden met caravan en meer van dat leuks. Wegrijden op een steile helling etc. Ik kreeg er erg veel zelfvertrouwen van.
Bij de ANWB kun je met je eigen caravan rijden of je kunt er een huren.
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door JRijkmans » vr 3 mar 2017 13:01

Micky schreef:
MarcoC schreef:RE.gif RE.gif
Toen ik lessen nam voor E kreeg ik dat met een schamelwagen achter een Nissan Patrol, en leerde dus nog niks over de uitzwaai die een lange tandemasser of enkelassige aanhanger/caravan kan maken. Dat heb ik allemaal geleerd in de praktijk!
Ik weet niet hoe de lessen nu vergaan en met welk materiaal.... maar hoe je je combi voor een rotonde op moet stellen leer je ook tijden zo'n caravan cursus lijkt me!

Desalniettemin is het halen van een E rijbewijs altijd gunstig thumbup.gif
wanneer heb jij je E gehaald dan scratch.gif scratch.gif want met een schamelwagen hoor jij je E absoluut!!! niet te halen....

sterker nog, er komt niet 1 resultaat op mijn Google bij E rijbewijs schamelwagen scratch.gif
Er staat nergens dat je je E-rijbewijs niet met een schamelaanhangwagen mag halen. Dus het kan. mrgreen.gif
Wij hadden op de rijschool ook de beschikking over een schamelaanhanger.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Stigter » vr 3 mar 2017 13:07

Micky schreef:RE.gif scratch.gif

wat bedoel je nu eigenlijk, zo als jet lees bedoel je dat je met B max 7000kg treingewicht mag hebben, maar jij weet wel beter knipoog.gif
ik reageerde op het voorgaande bericht. 7500 kg moet 7000 kg zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: E achter B of cursus?

Bericht door MarcoC » vr 3 mar 2017 14:24

Micky schreef:
MarcoC schreef:RE.gif RE.gif
Toen ik lessen nam voor E kreeg ik dat met een schamelwagen achter een Nissan Patrol, en leerde dus nog niks over de uitzwaai die een lange tandemasser of enkelassige aanhanger/caravan kan maken. Dat heb ik allemaal geleerd in de praktijk!
Ik weet niet hoe de lessen nu vergaan en met welk materiaal.... maar hoe je je combi voor een rotonde op moet stellen leer je ook tijden zo'n caravan cursus lijkt me!

Desalniettemin is het halen van een E rijbewijs altijd gunstig thumbup.gif
wanneer heb jij je E gehaald dan scratch.gif scratch.gif want met een schamelwagen hoor jij je E absoluut!!! niet te halen....

sterker nog, er komt niet 1 resultaat op mijn Google bij E rijbewijs schamelwagen scratch.gif
Ik heb mijn E rijbewijs gehaald in "98
Ik stond er toen ook van te kijken..... Vroeg er toen nog naar of een tandemasser niet handiger was. Mijn rijschoolhouder antwoordde dat je met de bijzondere manoeuvres meer leert met een schamelwagen dan een tandemasser!! weenie.gif weenie.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Micky » vr 3 mar 2017 15:57

RE.gif scratch.gif

tja, voor een schamelwagen ja, terwijl je daar nooit weer mee rijdt, achteruitrijden met een schamel is compleet anders sturen dan met een gewone tandemasser...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: E achter B of cursus?

Bericht door Stigter » vr 3 mar 2017 18:14

Wat heeft TS hier nog allemaal aan? haphop.gif
Groet Arnold

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”