Restauratie LANDER 340L
Re: Restauratie LANDER 340L
Die 8 mm ijzerbuis plooien is niet eenvoudig, ook niet met de jusite plooitang. De eerste 'lijn' van de gasfles naar de kraancombinatie is inmiddels een feit. De koelkast- en gasfornuisaansluitingen zijn ook OK. Maar nu kom ik net wat buis tekort om het stuk van de kachel naar de kraan te leggen. Heb wel het probleem opgelost van de toestelaansluiting :-) Gewoon ingekort en een 'lijnkoppeling' voorzien, er was nog plaats genoeg. Morgen een 10 mm hittebestendige koord lijmen tussen kachel en basisplaat. Dinsdag een nieuwe ijzerbuis plooien en dan zie ik het eind van de (her)installatie....!
De verlichting en signalisatie is ook uitgezocht en getest. Nu nog wat puzzelen om alle electraverbindingen onder de onderste legplank in het kastje te monteren. Rest nog een extra gaatje boren voor de wasbakafloop en dan kan onze sleurhut terug op z'n eigen bandjes staan te wachten op onze volgende uitvlucht... :-)
De verlichting en signalisatie is ook uitgezocht en getest. Nu nog wat puzzelen om alle electraverbindingen onder de onderste legplank in het kastje te monteren. Rest nog een extra gaatje boren voor de wasbakafloop en dan kan onze sleurhut terug op z'n eigen bandjes staan te wachten op onze volgende uitvlucht... :-)
Re: Restauratie LANDER 340L
Ha! De stereo-installatie (Logitech X-230 - http://img.tomshardware.com/us/2004/10/ ... x230_1.jpg ) is ook weer 'alive & kicking' en ook de TV- en Sat-ontvanger houders zitten weer op hun plaats alsook de houder voor de 'computer' en wifi-klavier.
De lamp boven de keuken kan nu via een schakelaar vooraan op de keukenkast aan/uit gezet worden ipv dat miezerige witte drukknopje op de lamp zelf.
Nog een extra klus(je) er bovenop geklaard: aangezien de koelkast soms durft uit te vallen als het zéér warm is heb ik een plaatje (40x9cm)gemaakt met drie geruisloze 12V komputerventilatoren (8cm dia)om de warmte geforceerd af te voeren van de condenser van de koelkast. Hiervoor wil ik nog een plaat aluminium plooien/buigen om de warmte zo efficiënt mogelijk af te voeren. Een schakelaar er tussen en klaar!(eventueel later via een relais met temperatuursensor?)
Nog wat extra kabels leggen voor een 12V kontakt (een tip van de depanneur voor het aansluiten van auto-spul zoals een looplampje, een luchtpompje etc....) en nog wat kabels voor een extra in te bouwen stopcontact 230V. De gasleidingen controleren op lekken en daarna kan de gaspit+wasbakcombinatie definitief op z'n plaats en is de 'keuken' zowaar ook weer kompleet afgewerkt. Wateraansluiting blijft behouden maar wordt (voorlopig) niet aangsloten op pomp en waterreservoir in de disselbak. De waterafvoer komt wel weer netjes onderaan uit in een grijze afvoerbuis die passend is voor de afvalwater roltank. Rest me alleen nog 2 extra metalen kabeltjes voor het schuin monteren van de luxaflex.
Nog wat sukkel..euh...uitzoeken hoe de alu-omkasting van de kachel in elkaar (moet) passen en dan kan die ook alweer z'n dienst gaan doen. En als dat zowaar allemaal werkt: de doorvoergaatjes voor gas, water en electra netjes opspuiten met schuim en de ganse caravan terug op z'n eigen wieltjes zetten. Voor de achterruitrijcamerakabel zoek ik nog een oplossing....wellicht wat beter wegwerken en langs onder via de disselbak laten lopen. Nu komt die kabel van de camera over het dak, door de rubberafdichting van het dakraam via een gaatje door de toiletruimte en dan via de rubberafdichting van het voorste raam naar beneden...en da's niet echt een zicht.
De lamp boven de keuken kan nu via een schakelaar vooraan op de keukenkast aan/uit gezet worden ipv dat miezerige witte drukknopje op de lamp zelf.
Nog een extra klus(je) er bovenop geklaard: aangezien de koelkast soms durft uit te vallen als het zéér warm is heb ik een plaatje (40x9cm)gemaakt met drie geruisloze 12V komputerventilatoren (8cm dia)om de warmte geforceerd af te voeren van de condenser van de koelkast. Hiervoor wil ik nog een plaat aluminium plooien/buigen om de warmte zo efficiënt mogelijk af te voeren. Een schakelaar er tussen en klaar!(eventueel later via een relais met temperatuursensor?)
Nog wat extra kabels leggen voor een 12V kontakt (een tip van de depanneur voor het aansluiten van auto-spul zoals een looplampje, een luchtpompje etc....) en nog wat kabels voor een extra in te bouwen stopcontact 230V. De gasleidingen controleren op lekken en daarna kan de gaspit+wasbakcombinatie definitief op z'n plaats en is de 'keuken' zowaar ook weer kompleet afgewerkt. Wateraansluiting blijft behouden maar wordt (voorlopig) niet aangsloten op pomp en waterreservoir in de disselbak. De waterafvoer komt wel weer netjes onderaan uit in een grijze afvoerbuis die passend is voor de afvalwater roltank. Rest me alleen nog 2 extra metalen kabeltjes voor het schuin monteren van de luxaflex.
Nog wat sukkel..euh...uitzoeken hoe de alu-omkasting van de kachel in elkaar (moet) passen en dan kan die ook alweer z'n dienst gaan doen. En als dat zowaar allemaal werkt: de doorvoergaatjes voor gas, water en electra netjes opspuiten met schuim en de ganse caravan terug op z'n eigen wieltjes zetten. Voor de achterruitrijcamerakabel zoek ik nog een oplossing....wellicht wat beter wegwerken en langs onder via de disselbak laten lopen. Nu komt die kabel van de camera over het dak, door de rubberafdichting van het dakraam via een gaatje door de toiletruimte en dan via de rubberafdichting van het voorste raam naar beneden...en da's niet echt een zicht.
Re: Restauratie LANDER 340L
Dat gaat een stuk beter en makkelijker als je het buigijzer invet, zodat de buis kan glijden.cfgr schreef:Die 8 mm ijzerbuis plooien is niet eenvoudig, ook niet met de jusite plooitang.
microhome 370 luxe
Re: Restauratie LANDER 340L
RE.gif RE.gif
Ik wil nu toch wel graag foto's zien van het resultaat. Man wat een monnikenwerk heb je verricht.
Ik wil nu toch wel graag foto's zien van het resultaat. Man wat een monnikenwerk heb je verricht.
Re: Restauratie LANDER 340L
ZO! De kachel staat terug netjes op (ongeveer) dezelfde plaats - mits wat aanpaswerk aan de keukenkast , de alu-omkasting ziet er terug netjes uit. Voor geïnteresseerden: de 'randbies' is gemaakt van in de lengte half doorgeslepen 6mm alubuis en daarna op de 0,8mm 'dikke' aluplaat geklemd en vastgeklonken met wat doorslaggevende tikken met de hamer.
De grijze waterafvoer is ook gelijmd en de toevoerleiding-met-terugslagklep is voor zéér binnenkort (maandag eerst nog een nieuwe dompelpomp aanschaffen)
De 3 (geruisloze!) computerventilatoren voor de extra koelkastkoeling zijn gemonteerd op het bovenste ventilatierooster en alle electraleidingen 12V= liggen klaar. Het is nu wachten op de levering van de digitale sturing (deze: https://nl.aliexpress.com/item/Digital- ... .50.WDgoFs )
Nog de gasdichting testen en de verschillende koppelingen behandelen met metaalvernis tegen het roesten en dan kan de caravan terug op z'n eigen wieltjes zakken. De XYL staat alweer te popelen om er op uit te trekken volgende week.. :-) (maar nu moet eerst de auto langs de garage passeren: er-ruist-ent-wat in de rechterachterrem... )
Foto's volgen...
De grijze waterafvoer is ook gelijmd en de toevoerleiding-met-terugslagklep is voor zéér binnenkort (maandag eerst nog een nieuwe dompelpomp aanschaffen)
De 3 (geruisloze!) computerventilatoren voor de extra koelkastkoeling zijn gemonteerd op het bovenste ventilatierooster en alle electraleidingen 12V= liggen klaar. Het is nu wachten op de levering van de digitale sturing (deze: https://nl.aliexpress.com/item/Digital- ... .50.WDgoFs )
Nog de gasdichting testen en de verschillende koppelingen behandelen met metaalvernis tegen het roesten en dan kan de caravan terug op z'n eigen wieltjes zakken. De XYL staat alweer te popelen om er op uit te trekken volgende week.. :-) (maar nu moet eerst de auto langs de garage passeren: er-ruist-ent-wat in de rechterachterrem... )
Foto's volgen...
Re: Restauratie LANDER 340L
De foto's:
De kachel:
Detail van de biesjes:
De ventilatoren:
Schema van de sturing voor de ventilatoren:
Het kookgedeelte:
Als de wasbak/fornuis-combinatie klaar is volgen er nog wel foto's....
De kachel:
Detail van de biesjes:
De ventilatoren:
Schema van de sturing voor de ventilatoren:
Het kookgedeelte:
Als de wasbak/fornuis-combinatie klaar is volgen er nog wel foto's....
Re: Restauratie LANDER 340L
beste , hoe komt het dat ik geen foto's zie ?
ik zie ze maar van bladzijde 4
ik zie ze maar van bladzijde 4
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ
Re: Restauratie LANDER 340L
Prachtig project hoor, respect
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Restauratie LANDER 340L
Ongelooflijk wat je daar presteert!
Petje af.
En succes toegewenst met de voortgang.
Petje af.
En succes toegewenst met de voortgang.
Re: Restauratie LANDER 340L
Ja, spijtig maar helaas: ik heb maar een beperkte 'webspace' en heb wat 'oudere' foto's moeten dumpen.hansi schreef:beste , hoe komt het dat ik geen foto's zie ?
ik zie ze maar van bladzijde 4
Re: Restauratie LANDER 340L
Sturing voor de extra ventilatie is (eindelijk!) geleverd. Gelukkig dat ik wat van electra ken en een schema kan lezen want ALLE tekst is letterlijk Chinees
In een klein uurke vandaag een klein houten kastje gemaakt dat ik met een paar stevige magneten onderaan de 3e legplank kan hangen in de rechterkast.
Een in/uitschakelaar met verklikkerLED, een zekeringhouder voor 5Amp autozekering en wat kroonsteentjes voor de voeding 12V en de 3 ventilatoren.
Morgen netjes alle draden vertinnen en aansluiten en het kastje behandelen met bootvernis. :-)
Even een proefopstelling gemaakt met een losse 12V voeding en een computerventilator. Werkt prima: bij het inschakelen krijg je de actuele temperatuur te zien op het display. Door op [set] te drukken kan je met de [up]/[dwn] toetsen een schakeltemperatuur ingeven. Als de (losse) sensor de ingestelde werktemperatuur bereikt wordt de ventilator aangezet. De hysteresis is ongeveer 2 graden. Nog even Googlen om de beste plaats te vinden voor die temperatuursensor. Wellicht zal dat klemmen worden op de condenserradiator van de koelkast.
Foto's volgen....
In een klein uurke vandaag een klein houten kastje gemaakt dat ik met een paar stevige magneten onderaan de 3e legplank kan hangen in de rechterkast.
Een in/uitschakelaar met verklikkerLED, een zekeringhouder voor 5Amp autozekering en wat kroonsteentjes voor de voeding 12V en de 3 ventilatoren.
Morgen netjes alle draden vertinnen en aansluiten en het kastje behandelen met bootvernis. :-)
Even een proefopstelling gemaakt met een losse 12V voeding en een computerventilator. Werkt prima: bij het inschakelen krijg je de actuele temperatuur te zien op het display. Door op [set] te drukken kan je met de [up]/[dwn] toetsen een schakeltemperatuur ingeven. Als de (losse) sensor de ingestelde werktemperatuur bereikt wordt de ventilator aangezet. De hysteresis is ongeveer 2 graden. Nog even Googlen om de beste plaats te vinden voor die temperatuursensor. Wellicht zal dat klemmen worden op de condenserradiator van de koelkast.
Foto's volgen....
Re: Restauratie LANDER 340L
Na 24u 'testloop' met de sensor op de condenserplaatjes toch maar een (veel) betere oplossing gevonden (en inmiddels toegepast).
De gedachtgang: eigenlijk is de temperatuur van de koelkast, en dan met name het vriesvak - de bepalende factor.
Als daarin de temperatuur te hoog wordt, dàn moet de extra ventilatie gaan draaien.
Oplossing: een klein (5mm klein gaatje geboord, dwars door de koelkastwand tot in het vriesvak. Daarna de sensor in een plasticbuisje gelijmd (notabene met hittelijm die ik nog over had van de kachel) .
De sensor zelf, zo'n 20mm lang inox buisje komt nu netjes achteraan in het vriesvak. Netjes opgelost, al zeg ik het zelf.
De temperatuurinstelling is nu een stuk eenvoudiger: als de temperatuur in het vriesvak boven de 0°C komt, dan slaan de ventilatoren aan.
...Ben inmiddels ook op zoek gegaan naar een 'stillere' 12V= voeding van 20Amp. De 'klassieke' batterijlader-met-transfo-en-gelijkrichter, die ik nu gebruik en zelfs op een isoleerschuimpje gemonteerd blijft toch hoorbaar zoemen (100Hz). Een geschakelde voeding doet dit dus absoluut niet. Heb hier een exemplaar van 10Amp staan voor experimenten met 12V spul. Maar 10Amp is m.i. wat te weinig voor de caravan, vooral omdat de XYL liever de klassieke 'warme' gloeilampjes verkiest. Alleen verbruiken die samen wel zo'n 30W aan stroom. Vandaar dat ik 20Amp wil gaan installeren. 30Amp 'zou' nog beter zijn, maar die bestaan alleen (tot hiertoe gevonden) met een ingebouwde koelventilator en die hoor je dus alweer zoemen.
Wordt vervolgd maar het einde van de werken nadert...
De gedachtgang: eigenlijk is de temperatuur van de koelkast, en dan met name het vriesvak - de bepalende factor.
Als daarin de temperatuur te hoog wordt, dàn moet de extra ventilatie gaan draaien.
Oplossing: een klein (5mm klein gaatje geboord, dwars door de koelkastwand tot in het vriesvak. Daarna de sensor in een plasticbuisje gelijmd (notabene met hittelijm die ik nog over had van de kachel) .
De sensor zelf, zo'n 20mm lang inox buisje komt nu netjes achteraan in het vriesvak. Netjes opgelost, al zeg ik het zelf.
De temperatuurinstelling is nu een stuk eenvoudiger: als de temperatuur in het vriesvak boven de 0°C komt, dan slaan de ventilatoren aan.
...Ben inmiddels ook op zoek gegaan naar een 'stillere' 12V= voeding van 20Amp. De 'klassieke' batterijlader-met-transfo-en-gelijkrichter, die ik nu gebruik en zelfs op een isoleerschuimpje gemonteerd blijft toch hoorbaar zoemen (100Hz). Een geschakelde voeding doet dit dus absoluut niet. Heb hier een exemplaar van 10Amp staan voor experimenten met 12V spul. Maar 10Amp is m.i. wat te weinig voor de caravan, vooral omdat de XYL liever de klassieke 'warme' gloeilampjes verkiest. Alleen verbruiken die samen wel zo'n 30W aan stroom. Vandaar dat ik 20Amp wil gaan installeren. 30Amp 'zou' nog beter zijn, maar die bestaan alleen (tot hiertoe gevonden) met een ingebouwde koelventilator en die hoor je dus alweer zoemen.
Wordt vervolgd maar het einde van de werken nadert...
Re: Restauratie LANDER 340L
RE.gif
boven de 0? je wilt -18 toch in het vriesvak?
boven de 0? je wilt -18 toch in het vriesvak?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Restauratie LANDER 340L
Onze absorbtiekoelkast-met-vriesvak is een oud beestje (Electrolux RM200) en het vriesvak haalt 'maar -4,5 °CMicky schreef:RE.gif
boven de 0? je wilt -18 toch in het vriesvak?
Voor het kort bewaren van ingevroren waren voldoet dat prima.
Die 0 graden is maar een indicatie - kan dat binnen ruime grenzen instellen op de ventilatorcontroller. Wellicht op -1 of zo...
Re: Restauratie LANDER 340L
oke, helder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: za 26 jun 2021 19:56
Re: Restauratie LANDER 340L
Geweldig leesmateriaal. Ik sta voor hetzelfde 'probleem' . Ook een 340L gekocht waarvan de vloer gedaan moet worden(daar was de prijs gelukkig ook naar). Het enige wat ik erg jammer vind is dat de foto's er niet meer bij staan. Zou ik u mogen contacteren voor eventuele foto's die nog bewaard zijn gebleven?
Vrgr Cor
Vrgr Cor
Re: Restauratie LANDER 340L
Topic starter is al 3 jaar niet meer actief op het forum geweest....
Ik hoop voor je dat hij reageert..
Succes.
Ik hoop voor je dat hij reageert..
Succes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: za 26 jun 2021 19:56
Re: Restauratie LANDER 340L
Daar hoop ik ook op. Niet geschoten altijd mis ;-)
Re: Restauratie LANDER 340L
Bij onze Lander 401 OL begint de voer bij het keukentje ook wat hol te worden, t.z.t. zal hier waarschijnlijk ook een nieuw deel in moeten komen.Cor Le Bug schreef: ↑za 26 jun 2021 23:00Geweldig leesmateriaal. Ik sta voor hetzelfde 'probleem' . Ook een 340L gekocht waarvan de vloer gedaan moet worden(daar was de prijs gelukkig ook naar). Het enige wat ik erg jammer vind is dat de foto's er niet meer bij staan. Zou ik u mogen contacteren voor eventuele foto's die nog bewaard zijn gebleven?
Vrgr Cor
Schakelaars, rolgordijnen, nieuwe gewone gordijnen, jaloezieën, kraantjes, ondertussen is het e.e.a. vervangen of toegevoegd maar de vloer, daar zit ik wel wat tegenaan te hikken.
Als iemand hierover nog wat foto's e.d. tevoorschijn kan krijgen zal dat heel erg fijn zijn.