Restauratie LANDER 340L

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door RogerS » za 10 dec 2016 04:36

Davendre schreef:Want emotie kost geld, heel veel geld. En dat zie je vaak niet terug bij verkoop!
Helemaal met je eens. Toen ik mijn vrouw ten huwelijk vroeg had ik ook heel veel emotie... [kerstknipoog.gif] [kerstlove.gif]
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » za 10 dec 2016 09:35

RE.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Restauratie LANDER 340L

Bericht door Jan van Vijven » za 10 dec 2016 09:38

Lopen de emoties niet iets uit de hand? Ging toch over restaureren van een sleurhok?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Volvodriver » za 10 dec 2016 09:58

We zitten hier op een caravanforum. We zijn allemaal liefhebbers van kamperen. Ik ben heel wijs en blij met mijn inmiddels ruim 8 jaar oude tweedehands caravan die ik nieuw nooit van zijn levensdagen had willen kopen, omdat ik ook andere dingen belangrijk vind.

TS houdt ook van kamperen. En heeft gekozen voor een klassieker die hij met veel liefde en geduld op gaat knappen. Ik zou willen dat er veel meer mensen dit doen. Dan blijft er tenminste variatie op de weg. En ja daar hoort een antieke Lander ook bij.

Als ik de ruimte had dan had ik ook ten minste 2 oldtimers en een oldtimer Polar caravan (300) naast de huidige privéauto, het bedrijfsgebakje en de Polar 56 gehad. Ik hou van vooruitgang maar we moeten niet vergeten waar die vandaan komt. Daarom kijk ik ook graag naar chasing classic cars en Salvage Hunters. cool.gif

Dus cfgr: hou ons alsjeblieft op de hoogte. Wat een mooi project. thumbup.gif

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Paul1502 » za 10 dec 2016 12:59

aflower.gif aflower.gif aflower.gif RE.gif

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » za 10 dec 2016 17:31

Volvodriver schreef:Wat een project. Mooi man dat je dat aangaat en aandurft. Hulde.

Maar waarom een stempel in het midden van de caravan? Is dat omdat door het verwijderen van de kasten de kans bestaat dat het polyester dak naar beneden komt? Ik meende te weten dat het een soort polyester "ei constructie" was die geen ondersteuning nodig heeft.
Maar top dat je de renovatie met ons wil delen. thumbup.gif
Ik heb ook gelezen dat de Landers in principe "zelfdragend" zijn...maar zolang ik de toestand van de onderste schaal niet zelf gezien heb neem ik geen risiko. :-)
Wellicht ga ik vooraan zelfs een 2e steun plaatsen..

En wat het delen betreft: da's toch de bestaansreden van een forum, nietwaar? :-)

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » za 10 dec 2016 17:44

blefke schreef:Leuk om weer eens een project te zien [kerstduim.gif]

Ga je de caravan weer in originele staat terug brengen of helemaal naar eigen wens maken?


Grzz,
blefke
Onafgezien van wat extra "modern comfort" (radio, digitenne, internet, sat-tv, wifi en computer) ga ik die netjes in dezelfde staat herstellen als ik 'm (haar?) 7jaar geleden heb gekocht.
In ons bezit heeft ons "Stumpeke" al zo'n 6.400 Km onder (de nieuwe) bandjes gerold :-) En het is met onze trekkerauto een plezier om er mee rond te tuffen.
2 jaar geleden de rubbervering laten vernieuwen en nu dus de vloer overnieuw met gebruik van de allerlaatste nieuwe technieken en afwerken met waterbestendige kliklaminaat. :-)
Tevens gebruik maken van de opportuniteit om wat kabelgoten in de vloer in te bedden voor het wegwerken van mistlichtkabel, achteruitrijcamerakabel en ethernet 6e. Nu loopt bv die foeilelijke zwarte kabel over het dak, door het dakraam, door de toiletruimte naar het aanrecht en daar tussen de vensterafdichting naar de disselbak....enz...enz.....

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » za 10 dec 2016 17:47

Volvodriver schreef:We zitten hier op een caravanforum. We zijn allemaal liefhebbers van kamperen. Ik ben heel wijs en blij met mijn inmiddels ruim 8 jaar oude tweedehands caravan die ik nieuw nooit van zijn levensdagen had willen kopen, omdat ik ook andere dingen belangrijk vind.

TS houdt ook van kamperen. En heeft gekozen voor een klassieker die hij met veel liefde en geduld op gaat knappen. Ik zou willen dat er veel meer mensen dit doen. Dan blijft er tenminste variatie op de weg. En ja daar hoort een antieke Lander ook bij.

Als ik de ruimte had dan had ik ook ten minste 2 oldtimers en een oldtimer Polar caravan (300) naast de huidige privéauto, het bedrijfsgebakje en de Polar 56 gehad. Ik hou van vooruitgang maar we moeten niet vergeten waar die vandaan komt. Daarom kijk ik ook graag naar chasing classic cars en Salvage Hunters. cool.gif

Dus cfgr: hou ons alsjeblieft op de hoogte. Wat een mooi project. thumbup.gif
[kerstzwaai.gif]

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » za 10 dec 2016 17:49

Cheers schreef:Zonder iemand voor de schenen te willen schoppen en het zal deels wel jeugdsentiment zijn, maar ik word niet heel blij van deze caravan. Of wat er van over is... Ik zie een rotte vloer, een gestut dak, verrotte schroeven ed. en verder?
Eigenlijk is alleen het polyester ei nog overgebleven. Waarom zijn jullie zo blij met de fossiele resten van wat lang geleden een bijzondere caravan was? Of is het te vergelijken met een archeologische afgraving, waarbij ieder gevonden botje het beeld van de dinosaurus weer wat completer maakt?
Zoals zoveel bij ons: omdat het kàn. Wat we vooral missen bij moderne "sleurhutten": ze missen karakter. En alleen al om die (wellicht sentimentele) reden verdient het oude besje deze renovatie.
[kerstduim.gif]

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » za 10 dec 2016 18:00

Dag 3: rustdag. :-) Omdat ik de kachel niet van binnenuit kan weghalen moet ik onder de caravan kunnen komen. De caravan staat gewoon thuis op de oprit en dus heb ik vandaag 2 stevige schaarkrikken en 4 assteunen besteld. Daarme kan ik 50-60cm omhoog en kan ik aan de bevestiging van de kachel.
Ook even op bezoek geweest bij De Wit kampeermarkt om wat extra spul: nieuwe stelpoten, nieuwe 230v in feedbox, een 230v+12v+sat+tv outletbox. Die wordt voorzien naast de deur zodat ik niet meer met een verlengdraad door deur of venster moet om in de voortent over licht, stroom en geluid/tv te kunnen beschikken. :-) En gelijk ook een haspel aangeschaft om onze 40m 230V-lijn op te rollen. Met die van 10m + wat omzet/koppelstukken kan ik in de toekomst wat comfortabeler met die dingen omgaan. Nu wordt die met de hand opgerold en in een materiaalbox gekieperd en hoe goed ik die ook oprol met de hand, bij een volgende gebruik zit die zoals een glibberige slang opnieuw kompleet in de war.... :-)

Plannen voor morgen (11 december)? onbeslist...maar ik hou jullie op de hoogte.

[kerstduim.gif]

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Nimma » za 10 dec 2016 18:59

Mooi dat het jou gaat lukken zo'n gaaf Landertje op de weg te houden: respect aflower.gif en sukses [kerstduim.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Avdp » za 10 dec 2016 19:05

super zeg.

ik hou wel van die oude "meuk" mrgreen.gif
en dit soort projecten.

wilde zelf ook zo'n kuntstof ei kopen.
Maar dat wilde de directie niet

vandaar dat ik een 25 jaar oude Beyerland heb leeg geklopt.

Blijf dit volgen
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door blefke » za 10 dec 2016 23:47

cfgr schreef:Wat we vooral missen bij moderne "sleurhutten": ze missen karakter. En alleen al om die (wellicht sentimentele) reden verdient het oude besje deze renovatie.
[kerstduim.gif]
Zo is het maar net [kerstduim.gif]
FOTOS"S [kersthaphop.gif]

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door mivis » zo 11 dec 2016 11:23

die weinige reacties hier komt omdat dit geen Oldtimer caravan forum is, maar ga je daar kijken reageert bijna elk lid bij foto's zoals dit
Met uitzondering van een frans forum en een aantal fb groepen nooit een oldtimer caravan forum gevonden. zou leuk zijn mocht hier een aparte rubriek voor aangemaakt worden met onderverdeling van merken (otten ,mosterd,kema enz )

Waarom wij aan dergelijke dingen beginnen. Je hebt er achteraf zoveel plezier van .

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door perry » zo 11 dec 2016 11:28

Mooi project vooral benieuwd naar het eindresultaat.
Maar als ik die vloer zou zien zou het een enkeltje sloop worden voor mij.
Zou er nooit aan beginnen.
Maar mooi dat we niet allemaal het zelfde zijn.
Nogmaals erg benieuwd naar het eindresultaat.
Wanneer moet de caravan klaar zijn voor volgend seizoen?
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » zo 11 dec 2016 11:38

mivis schreef: Met uitzondering van een frans forum en een aantal fb groepen nooit een oldtimer caravan forum gevonden. zou leuk zijn mocht hier een aparte rubriek voor aangemaakt worden met onderverdeling van merken (otten ,mosterd,kema enz )
Leuk idee [kerstduim.gif]
Ik heb ook ook nooit echt een forum gevonden, wel wat leuke Facebook sites

https://www.facebook.com/groups/anciennes.caravanes/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » zo 11 dec 2016 13:27

Sorry dat ik de groepen op Facebook fora genoemd heb...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 11 dec 2016 17:38

blefke schreef:
cfgr schreef:Wat we vooral missen bij moderne "sleurhutten": ze missen karakter. En alleen al om die (wellicht sentimentele) reden verdient het oude besje deze renovatie.
[kerstduim.gif]
Zo is het maar net [kerstduim.gif]
FOTOS"S [kersthaphop.gif]
Een foto van ons mobiel hotel: :-) De buitenkant had ik al een jaartje geleden helemaal gereinigd en wordt nu zowat om de 3 maand proper gemaakt en in de was gezet.


Afbeelding

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » zo 11 dec 2016 18:05

perry schreef:Mooi project vooral benieuwd naar het eindresultaat.
Maar als ik die vloer zou zien zou het een enkeltje sloop worden voor mij.
Zou er nooit aan beginnen.
Maar mooi dat we niet allemaal het zelfde zijn.
Nogmaals erg benieuwd naar het eindresultaat.
Wanneer moet de caravan klaar zijn voor volgend seizoen?
Euh......goeie vraag. Gelukkig heb ik geen deadline en plan-on-the-fly met de vele extra informatie die ik her en der van het Net pluk of via PM binnenkrijg van collega's restaurateurs.
Tot hiertoe heb ik vrij leuke info's ontvangen van mensen die zwembaden maken/repareren en heb ik inmiddels ook begrepen dat polyester en epoxy totaal verschillende benaderingen vergen en
dat er geweldige verschillen zijn in de kwaiteit van de harsen en glasvezelmatten. [kerstknipoog.gif

Kortom: het is nog steeds leuk en interessant. Nu effe wachten op de beide schaarkrikken (2Ton/62cm) en de assteunen (6T/60cm) om het beestje op te krikken/te steunen zodat ik aan de onderkant de gaskachel kan losmaken.
Daarna volgt het grote vloer-opbreken-proces....
Vandaag heeft de XYL het Net afgeschuimd voor interieurtips (herschilderen van de vinyl binnenbekleding en het vervangen van de afschuwelijk lelijke knalgele formicapanelen van het aanrecht.) bij de aanschaf had ik gelijk de beschadigde tafel (met een dito knalgele formicabovenkant) vervangen door een zelfbouw sandwichpaneel met een leuke (echte) houtfineer. En afgewerkt met een paar lagen bootlak ziet die er nu iets leuker uit.

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden: zo'n sandwichpaneel was ook reeds een leuke uitdaging. Ben er ingeslaagd om het tafelblad lichter en nog steviger te maken dan het origineel. Heb er echter indertijd geen foto's van gemaakt. Op een kader van populierenhouten latjes (10mmx30mm) voor de randen, de wandaanhechting en de poot te monteren onderaan een triplexpaneel gelijmd en op de bovenblad een eiken fineer plaatje.
In de rand rondom een paar gaatjes 6mm geboord en na wat gewicht op de plaat gelegd te hebben het geheel opgespoten met montageschuim. Deze: https://www.hubo.be/nl/p/montageschuim- ... /9270.html . Nadat aan alle zijden de schuim uit is gehard de sliertjes weggesneden en de gaatjes opgevuld met deuvels. Nadien - en dit was leuk - een dun grenen latje gestoomd boven een waterketel tot die slap en lekker rond kon gebogen worden. Met watervaste lijm en wat kleine spijkers rondomrond het tafelblad gemonteerd en alles een paar dagen laten drogen. Een vierkante meter schuurpapier later en 3 lagen bootlak ik een perfect gladde tafel remake.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » zo 11 dec 2016 19:07

prachtige Lander!, kleine tip, de ramen kun je perfect polijsten door ze regelmatig in de autopolish te zetten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Nimma » zo 11 dec 2016 19:32

Kreeg de ramen van mijn Pan weer als nieuw met Brasso koperpoets.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » zo 11 dec 2016 19:55

RE.gif

Idd werkt ook perfect, wil je een nog hogere glans ga je daarna nog een stap verder met een fijnere poets..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door deusjevo » zo 11 dec 2016 22:00

@ cfgr

Ik zou eens in de botenwereld buurten.
Als ik het goed herinner is de buitenkant van de Lander een gelcoat.
IMG_1124.JPG
IMG_1124.JPG (74.96 KiB) 6333 keer bekeken
Wij hadden een tweekleurige Lander 401, was een fantastische karaktervolle hut zonder luxe.
Wel dubbelglas in tegenstelling tot onze Constructam Coral uit 1969 die we later ook jaren gehad hebben.

Ander kwaaltje is meestal ook een wijkende deur aan de onderkant.
Verder zul je de pees van een tent of luifel moeten aanpassen ivm afwijkende, kleinere maat.
Laatst gewijzigd door deusjevo op zo 11 dec 2016 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door Micky » zo 11 dec 2016 22:02

RE.gif

De buitenkant is idd gelcoat en wil over de jaren ook wel gaan bobbelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: Restauratie LANDER 340L

Bericht door cfgr » ma 12 dec 2016 19:17

deusjevo schreef:@ cfgr

Ik zou eens in de botenwereld buurten.
Als ik het goed herinner is de buitenkant van de Lander een gelcoat.
IMG_1124.JPG
Wij hadden een tweekleurige Lander 401, was een fantastische karaktervolle hut zonder luxe.
Wel dubbelglas in tegenstelling tot onze Constructam Coral uit 1969 die we later ook jaren gehad hebben.

Ander kwaaltje is meestal ook een wijkende deur aan de onderkant.
Verder zul je de pees van een tent of luifel moeten aanpassen ivm afwijkende, kleinere maat.
Yup, gelcoat inderdaad....maar da's voor de buitenkant :-)
Ons besje heeft rondom dubbele beglazing (nu ja, glas is het niet maar wel dubbel)
Ik heb ook de originele voortent met 5mm pees maar ik heb een paar jaar geleden er een alupees van 8mm (de huidige standaard) naast gelijmd. En daar past zowat al ons 'nieuw spul' in - een grote en een kleine luifel in een soort plastic. Die gaan volgend jaar de deur uit en worden vervangen door identiek hetzelfde formaten, maar dan in 'echte' tentdoek. Die plastic flappert me veel te hard als het waait.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”