ophoging laadvermogen

Henk1025

ophoging laadvermogen

Bericht door Henk1025 » di 20 feb 2007 11:33

Weet er iemand hier of het mogelijk is een verhoging van maximaal toelaatbare gewicht te realiseren voor een Dethlefs Beduin 510 DB?

Bij aanschaf was er de mogelijkheid om daar 1500Kg van te maken ipv 1350.

Dit ging langer duren omdat de papieren al gereed waren.

Nu hoor in van de importeur dat er een andere as onder zou moten maar dat zij daar niets in doen maar dat de dealers dit kunnen.

Bestaat er hiervoor misschien een administratie verhoging voor.

Ik zit nu regelmatig op 1450 kg, heb nog nooit controle gehad maar ik begrijp dat de nederlandse politie een gedoogbeleid heeft tot 10% overschrijding 1350 + 135 = 1485 Kg Klopt dat !!!

alvast bedankt voor een antwoordt


Henk

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 20 feb 2007 11:41

Beste henk,

Kruip eerst eens onder de caravan
op deas zit een typeplaatje daar staat het asgewicht op

Bij mijn caravan hadden ze bij verkoop ook gezegd andere as, Ik ben zo brutaal geweest terplaatse onder de caravan te kruipen en wat denk je zit er gewoon een 1500 as onder

oh ja ik wou van 1300 naar 1500 kg, (Wel bij een nieuwe caravan)

Dan is het alleen nog een papiere afhandeling
Laatst gewijzigd door JohnDoe op di 20 feb 2007 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 20 feb 2007 11:44

bron : rdw.nl

Klik hier

Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een aanhangwagen (categorie 02, 03, 04)

De toegestane maximum massa (TMM) van een aanhangwagen is het gewicht van de ledige aanhangwagen vermeerderd met de maximale belasting van de aanhangwagen. Bij verhoging van de TMM moet de RDW de aanhangwagen keuren. U kunt hiervoor contact opnemen met een keuringsstation van de RDW. Een wijziging/verlaging van de TMM moet u kenbaar maken door een aanvraag aanpassing toegestane maximum massa.

Aanvraagprocedure
U kunt het aanvraagformulier voor verlaging/aanpassing van de TMM onderaan deze pagina downloaden. U moet het formulier uitprinten en volledig invullen.
Het ingevulde aanvraagformulier stuurt u samen met het Voertuigbewijs (deel 1A) naar:

RDW,
unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA Veendam

Als u nog een kentekenbewijs bezit dat is uitgereikt voor 1 juni 2004 (deel I, deel II en overschrijvingsbewijs / kopie deel III) dan moet u het volledige kentekenbewijs meesturen. U ontvangt dan een volledige nieuwe set (deel IA = voertuigbewijs, deel IB = tenaamstellingsbewijs en deel II = overschrijvingsbewijs) terug.

Aanvraagformulieren
Er zijn twee aanvraagformulieren die u onderaan deze pagina kunt downloaden:


Een aanvraagformulier/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen die zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 (lichter dan 751kg) uitkomt. In afwijking van de aanvraagprocedure moet u, in verband met ongeldigverklaring van het kenteken, het volledige kentekenbewijs opsturen en de kentekenplaat vernietigen.
Een aanvraagformulier voor aanpassing van de TMM in de overige categorieën zwaarder dan 750kg.

Kosten
Voordat de RDW uw aanvraag voor aanpassing van de TMM in de categorieën zwaarder dan 750 kg in behandeling kan nemen, moet u het aanvraagtarief overmaken op giro 365377 ten name van RDW in Zoetermeer o.v.v. kenmerk TMM en het kentekennummer.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen die zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 uitkomt, brengt de RDW geen kosten in rekening.

Let op! Kosten voor eventuele, uit de bevindingen van afdeling Individuele Keuring Speciaal voortvloeiende testen, brengt de RDW afzonderlijk in rekening. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling IKS.

Afhandeling aanvraag
Nadat u alle kosten van uw aanvraag voor aanpassing van de TMM in de categorieën zwaarder dan 750kg heeft betaald en eventuele beproevingen met goed gevolg zijn afgerond, wijzigt de RDW de gegevens in het kentekenregister en stuurt het gewijzigde voertuigbewijs/kentekenbewijs naar de geregistreerde eigenaar/houder. Na afhandeling van uw aanvraag/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen, die zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 uitkomt, ontvangt u een schriftelijke bevestiging.

Uitzonderingen
Aanhangwagens in de voertuigcategorie O1 (aanhangwagens lichter dan 751kg) zijn niet voorzien van een kenteken. Een wijziging van de TMM binnen deze categorie is daarom ook niet mogelijk.

Aanvraagformulier downloaden
Hieronder kunt u de aanvraagformulieren voor een wijziging van TMM voor aanhangwagens downloaden.
Geen Acrobat Reader? Klik dan hier

Henk1025

Bericht door Henk1025 » di 20 feb 2007 12:52

Bedankt voor de snelle reactie.

ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens onder de caravan kruip om het plaatje van de as te bekijken.

In de tweede reactie staat een link naar het RDW maar die zijn om het TMM te verlagen en niet te verhogen, daar heb ik dus niet zoveel aan.

Ik blijf dit nog even volgen zou mooi zijn als iemand met dezelfde caravan al zoiets heeft gehad.

Caravan staat nog in de stalling dus zie ik pas weer eind maart.

Henk

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 20 feb 2007 14:35

Kijk eerst eens of de typegoedkeuring nog geldig is. Anders wordt het moeilijker.

Lambert
Berichten: 239
Lid geworden op: do 24 mar 2005 20:35
Locatie: tilburg

ophoging laadvermogen

Bericht door Lambert » di 20 feb 2007 19:23

Henk1025.
Om even terug te komen op de tollerantie van 10 % overbelading kan ik
je mededelen dat dat in Belgie zeker niet het geval is.
In Belgie wordt tot 5% overgewicht gedoogd. van 5 tot 10 % krijgt U een verbaal en boven de 10% een verbaal en overladen.
Bovenstaande heb ik rechtstreeks van de Belgische politie vernomen tijdens een controle. Wij waren 3% overbeladen tijdens de controle. Een vaste controleplaats in Belgie is tussen Brussel en Namen op een parkeerplaats aan de autoweg.



Nissan Primera Knaus 450TF

René

Bericht door René » wo 21 feb 2007 19:09

Meen dat dit bij ons ook zo is, zoals hierboven is beschreven.

Kampeerbeer

laden

Bericht door Kampeerbeer » za 24 feb 2007 23:23

Hou er ook rekening mee dat u bij schade derden niet verzekerd bent bij verkeerde belading.

Wees altijd zeker van je zaak, anders wordt het een erg duur verhaal

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Bericht door Technichien » di 6 mar 2007 15:51

Plus 10 % wordt gedoogd. MEEER NIET
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Billy

Bericht door Billy » zo 18 mar 2007 19:36

:!: volgens mij is het beter om niet over het max.gewicht te laden,bij een ongeval vrees ik dat de verzekering je in de kou laat staan.Trouwens ,wij hebben een weegbrug in de straat ,dus zonder fout even wegen voor vertrek. :idea:

Jurry

Bericht door Jurry » di 18 mar 2008 20:31

Ik weet dat het een oud draadje is maar vond het onzin om een nieuw topic te maken over dezelfde vraag .
Onze Wilk heeft een Alko as waar het volgende op staat :

Typ Delta SI N 14-1
A 53557 4 13
Achslast EA 1500kg
TA 1400kg
Model Euro

Kan iemand mij vertellen of het mogenlijk is om deze caravan van een maximaal gewicht van 1400kg naar 1500kg te laten brengen zonder de as aan te passen of een keuring te moeten ondergaan ?

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 18 mar 2008 20:43

EA betekend volgens mij enkelas, zou dit zo zijn is de max. aslast 1500 KG, dus in principe zou dit moeten kunnen.

@dri

Bericht door @dri » di 18 mar 2008 21:14

Billy schreef:volgens mij is het beter om niet over het max.gewicht te laden,bij een ongeval vrees ik dat de verzekering je in de kou laat staan.
Eerst moet er een relatie aangetoond worden tussen belading en oorzaak ongeval vooraleer de verzekering recht van spreken heeft over wel of niet onder dekking zijn.
Je bent niet zomaar zonder verzekering.

Dit:
Hou er ook rekening mee dat u bij schade derden niet verzekerd bent bij verkeerde belading.
Zie ik als ongefundeerde bangmakerij.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 18 mar 2008 21:27

Mag jij zo zien @dri, maar de verzekeringsmaatschapijen zullen er alles aan doen om niet te hoeven uitkeren, en wees eens eerlijk wie zijn wij dan toch tegen hun ????

Ze zullen eerst uitkeren, en daarna alles uit de kast halen om het bij jou terug te halen.

@dri

Bericht door @dri » di 18 mar 2008 21:43

Zie je toch fout Signmaker. Er moet echt een gegronde reden zijn. Wanneer er overbelading plaats vindt en het heeft niets van doen met de schade is er geen centje pijn. Het kan wel zijn dat je aslnog een CJB'tje krijgt, maar dat is een ander verhaal.
Als het lijkt op een excuus vinden vallen ze heel snel door de mand en worden ze door Geschillencommissie verzekeringen daarop aangesproken. Het is dan wel een grote partij maar wij zijn Calimero en ze zullen conform de regels moeten werken. En anders spreek je de rechtsbijstand aan en laat je dit na onderzoek voorkomen. Niet zomaar met de pootjes omhoog gaan liggen hoor! :wink:

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » di 18 mar 2008 21:57

iedereen mag mij nu tegen spreken......................maar volgens mij is het volgende aan de hand.

Iets is verzekerd als het aan de wettelijke eisen voldoet (vul in, auto caravan brommer enz enz)

Waneer je niet meer aan de wet voldoet....overbelading of wat dan ook, voldoel je dus niet meer een de wettelijke eisen.

Op dat moment is je verzekering ook niet meer aansprakelijk.

Als je dronken achter het stuur zit (dus wettelijk niet meer mag rijden)en je maakt brokken moet je daar volgens de voorwaarden zelf voor op draaien .

ik hoor graag de mening van andere :D :D :D
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 18 mar 2008 21:59

En wat hangt er aan dat CJB'tje vast ....

Overbelading wordt in NL gezien als een economisch delict en daar volgt weer een strafblad uit..

Maar @dri je hebt gelijk, gewoon riskeren

Jarno

Bericht door Jarno » di 18 mar 2008 22:25

Als je caravan 3 keer over de kop in de sloot ligt kunnen ze hem toch niet meer wegen :lol:
Maarre ik ben het met @dri eens, dit zal echt niet zo'n vaart lopen dat ze jou aansprakelijk stellen, behalve als echt duidelijk is dat het ongeluk is gebeurt door overbelading. Maar laat ze dat eerst maar eens bewijzen...

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 18 mar 2008 22:50

Ik hoop voor jou jarno dat je met de gevolgen nog goed kunt slapen :?

@dri

Bericht door @dri » di 18 mar 2008 22:53

Signmaker schreef:Maar @dri je hebt gelijk, gewoon riskeren
He He hey, dat zeg ik toch niet! Dat is jouw conclusie!
Nee hoor "keep them coming" ik lust ze rauw die verzekeringboys, en ze gaan stuk voor stuk nat. Ik heb eerder met die cowboys gesold en ik wordt er echt niet bang van. Mijn juridisch adviseur ook niet en rechtsbijstand heeft aan mij een verkeerde klant, ze moeten veel aan 't werk. Het is het onbegrip en een aparte materie dat maakt dat de burger huivert. Dit willen ze graag zo houden. De bangmakerij die hiervoor is te lezen helpt echt niet, integendeel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Bericht door Pensionado » di 18 mar 2008 22:56

Overbelading is inderdaad een economisch delict echter alleen als je commercieel vervoerd
.
Indien er tijdens onderzoek door de politie het vermoeden bestaat dat de caravan combinatie [mede]schuld heeft aan een ernstig ongeval zal er altijd worden gewogen. Het gewicht en de invloed daarvan op het ongeval wordt in het PV vermeld.

Buiten dat wie maakt zich nu druk om wat de politie ervan vindt, het gaat toch in eerste instantie omde veiligheid van je gezin :!: :!:

gastjw

Bericht door gastjw » di 18 mar 2008 23:00

Als je niet bedrijfsmatig bezig bent is overbelading geen economisch delict, maar gewoon een overtreding. Voor de eerste gelden ook heel andere boetebedragen.
Voor particulieren:
meer dan 10% €75,-
meer dan 25% €110,-
meer dan 50% €160,-
meer dan 75% €250,-
Los van de maatregel zoals 'lossen' ed...

De genoemde 10% gedogen is ook niet juist. Het beleid is ongeveer hetzelfde als in België. En vaak moet je daar toch doorheen naar je vakantiebestemming.
Trouwens, wordt er ook nog wel eens gedacht aan het aloude 80% advies van de ANWB? Of heeft iedereen van die zware auto's?

Waar het om draait is de altijd mogelijke meetfout. Overbelading bij het vrachtverkeer bijv. wordt sowieso met 5% verminderd omdat de factor regen een voertuig zwaarder maakt.
En zo is het ook met de gebruikte apparatuur.

JohnDoe

Bericht door JohnDoe » di 18 mar 2008 23:06

Pensionado schreef:Overbelading is inderdaad een economisch delict echter alleen als je commercieel vervoerd
Ok dit wist ik dus niet, komt dat wij dit alleen zakelijk uitgezocht hebben ivm eigen transport
Buiten dat wie maakt zich nu druk om wat de politie ervan vindt, het gaat toch in eerste instantie omde veiligheid van je gezin Exclamation Exclamation
Juist je eigen gezin en andere mensen die zijn het allerbelangrijkste

Jurry

Bericht door Jurry » wo 19 mar 2008 13:16

Zojuist even contact opgenomen met de RDW , indien Wilk een typegoedkeuring heeft voor de as die ik er onder heb (en daarbij tevens voor de reminrichting en het dragend chasis) voor een draagvermogen van 1500kg is het mogenlijk het draagvermogen cq totaalgewicht aan te passen naar 1500kg , een andere mogenlijkheid is er niet , dus ook niet keuren bij de rdw , de typegoedkeuring is dus doorslaggevend in deze .
Heb net een mail verstuurd naar een Wilk dealer of deze mij verder kan helpen ik hou jullie op de hoogte .

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 19 mar 2008 14:08

Hoe oud is die Wilk van jullie?

Bedenk namelijk dat een Typegoedkeuring maar een beperkte geldigheidsduur heeft. Ook al heeft er ooit een typegoedkeuring opgezeten dan nog is, als deze vervallen is omdat bijvoorbeeld het type niet meer gemaakt wordt, het niet mogelijk de aslast te verzwaren.

Dat geldt alleen als de typegoedkeuring nog geldig is!

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”