Leren kamperen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Leren kamperen

Bericht door Conradi » do 10 nov 2016 21:20

Ik schrijf wel'es voor een heel ander publiek, en dit keer ging het toevallig over kamperen:

Vanavond is de laatste avond van de herfstvakantie, morgen gaan we terug naar Nederland. De spullen zijn ingepakt, alles is klaar voor de terugreis. We staan op een camping hoog op een berg in de buurt van Trier. Deze omgeving is echt prachtig. We wandelen tussen de wijngaarden door de berg af, naar het dorp in het dal. Een kabelbaantje brengt ons weer boven thumbup.gif

Kamperen in de herfst is prachtig. Je bent dan wat dichter bij de natuur zogezegd, want gewoon erg afhankelijk van het weer. Als het zonnetje er door komt, zoals deze week, dan verwarmt die de voortent gelijk een bloemenkas. Voordat je er erg in hebt is het er een heerlijke 20° – 25°.
Zodra de zon - zo rond 5 uur - verdwenen is, koelt het natuurlijk hard af. Hier boven zelfs richting het vriespunt. Ook dan is het nog geen kramperen. Ons rijdend vakantieappartement heeft centrale verwarming, die keurig op 21° is afgesteld. Samen met de vloerverwarming(!) is het erg aangenaam en zit ik in een T-shirt dit verhaal te schrijven. De techniek staat voor niets….

En de kinderen? O’ja de meiden. Nou die slapen dus buiten, in een tent.

Tja, luister eens. Die willen over een paar jaar naar een meerdaags festival of zo. Je kent dat wel, zo’n modderig weiland ergens in de polder vol met van die piepkleine koepeltentjes. Daar bereiden we ze nu alvast op voor. Je kunt daar niet van die prinsesjes op af sturen die direct beginnen te piepen over kou, het ontbreken van warm stromend water of andere ‘luxe’. Daarnaast zijn wij zelf ook ooit zo begonnen. Ik herinner me een nacht in de Franse Alpen, waar we in de tent, naast de caravan van mijn ouders, lagen te bibberen zo koud werd het daar zelfs in de zomer. ’s Ochtends zat er ijs op de tent.
Kamperen leer je toch het beste door onderaan te beginnen zogezegd. Onze meiden kunnen dat vast!

Nou, zij misschien wel, maar wij dus niet. Mijn vrouw en ik zijn de eerste nacht er tien keer uit geweest om te checken of ze niets te kort kwamen. Dat laatste was best lastig, want we hadden ze letterlijk onder thermische matrasjes, dubbele slaapzakken met kruiken en vier fleece-dekens bedolven. Plus nog een elektrische onderdeken op standje sudderen :wink:
Maar in tegenstelling tot ons, sliepen de meiden als… ehhh… prinsesjes dus.

Hoe moet dat dan straks op zo’n festival..?” vroeg ik aan mijn vrouw, toen we weer’es in bed gekropen waren. “Ach die regelen dan wel… ehhh... hulp” antwoorde ze eenvoudig. Gerust viel ik in slaap, zonder echt te beseffen wat ze eigenlijk gezegd had….
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Leren kamperen

Bericht door HarrieK » do 10 nov 2016 21:49

thumbup.gif

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Leren kamperen

Bericht door jackt » do 10 nov 2016 22:07

thumbup.gif herkenbaar...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Mees

Re: Leren kamperen

Bericht door Mees » do 10 nov 2016 22:45

Heb je nog meer van die verhalen? aflower.gif
...wellicht ergens verzameld en voor het publiek toegankelijk...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Leren kamperen

Bericht door Daphne » vr 11 nov 2016 09:50

Leuk geschreven en herkenbaar knipoog.gif thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Leren kamperen

Bericht door PD » vr 11 nov 2016 15:43

Ik zie uit naar Episode 2 thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: Leren kamperen

Bericht door tonionio » vr 11 nov 2016 18:45

heeeel herkenbaar knipoog.gif thumbup.gif
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Leren kamperen

Bericht door Chris » vr 11 nov 2016 21:17

Ja, en zo ging dat ook bij ons dus.

De meiden werden groter en groter.
En vooral de oudste, die trok van het ene modderveld naar het andere modderveld, of is dat nou een festival??
HEt verschil heb ik nooit begrepen, daar zal ik wel te oud voor zijn.
En na afloop spoten we haar tent gewoon met de hogedrukreiniger weer "schoon".... nou... zeg maar bruikbaar voor de volgende blubberbak.
Dat heeft ze jarenlang volgehouden, hoe gekker hoe beter...
En toen kwam er een vriendje....
Vriendje mee, en die mocht na afloop de Karcher hanteren, en deed dat met verve...
En wat denk je...
Na wat jaren op die manier "gefeest" te hebben vertelden ze me dat er een heuse caravan was gekocht.
Een Knaus, Swalbenest, een originele zelfs uit 1970.
Het is net iets meer dan de tent, maar ook niet veel meer.
Haar grote wens kwam uit, een slaapplek op een festivalterrein waarvan de deur dicht kon... ( Uh scratch.gif scratch.gif )
En nu...
De caravan is opgeknapt, en erin wordt getimmerd....
Want over een paar maanden komt de jongste spruit in de familie.... en nu is al bekend dat die gewoon meegaat in het zwaluwnestje.
Moeder in spe heeft grootste plannen...
Dus..
Jong geleerd is het zeker, en oud gedaan gaan ze het dus zelf ook direct weer doorgeven....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Leren kamperen

Bericht door Micky » za 12 nov 2016 00:04

Heel mooi geschreven Conradi thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Leren kamperen

Bericht door AadB » za 12 nov 2016 10:25

Zeer herkenbaar allemaal. Wij hebben ook dochters (3) en hebben dat dus ook allemaal meegemaakt. thumbup.gif thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Leren kamperen

Bericht door Leentje » za 12 nov 2016 12:16

Een jaar of 7 geleden:

"Mam, kom je me halen op de zwarte cross?" "Natuurlijk jongen, doen we."

Geen idee wat de zwarte cross in hield,dus reden we naar het oosten van het land, alwaar we een prachtig en ruig festival met enorme velden aantroffen, diep in de modder. Die waren voor de kampeerders.
Zijn (ons) tentje had hij gedeeld met een onfortuinlijke medekampeerder, wiens bescherming de regenachtige nacht niet had volbracht.

Ruim een uur later had hij diegene wakker weten te krijgen en het tentje kwam mee als....een soort voddenbaal. "kan nog prima mam. En, oh ja, er zit een winkelhaak in. Dat kan oma wel maken." Wat zal oma weer blij zijn....

Zijn wasgoed na drie dagen viel reuze mee. Zijn kledingtas was niet open geweest, maar had alleen maar vochtig gelegen. Brandschone gewassen, gestreken en gevouwen shirts en broeken konden zo weer de was in. Hetgeen hij aanhad, hadden we in de auto al geroken. En dan zag hij er nog redelijk proper uit in vergelijk met zijn vrienden voor die dagen.

"oh ja mam, mijn slaapzak had een brandplek, die heb ik maar daar gelaten".

Hij had wel toffe dagen gehad, glunderde van oor tot oor en viel na een km als een blok in slaap. De dagen erna geen kind aan gehad.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Leren kamperen

Bericht door Daphne » za 12 nov 2016 12:55

RE.gif

mrgreen.gif

Moraal van het verhaal van Conradi. De ouders moeten weer leren wat kamperen met kinderen is [sintlekkerpuh.gif De kinderen zelf kunnen het wel. [sintduim.gif]
Ik zie op campings vaak alleen maar gepamperde jeugd die in de caravan slaapt op een hoogwaardige 7-zone matras :wink: onderweg zelf nog geen tentje op kunnen zetten of een luchtbed met ouderwets hand/voetwerk op moeten pompen terwijl ze dat echt wel kunnen, als je het als ouders maar laat liggen. Is meteen het probleem opgelost dat gezinnen met te zware en te grote caravans voor rijbewijs en auto op pad moeten want iedereen moet tegenwoordig toch minstens een slaap- en zitplek in de caravan hebben cool.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Leren kamperen

Bericht door Chris » za 12 nov 2016 14:35

RE.gif mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

Yeah.... [sintfluit.gif]

Daarom hebben er vroeger bij ons onderweg wel eens 2 kids gewoon op de grond in de caravan geslapen.
Gewoon zo in het looppad en een stukkie onder de tafel waar pa/ma op lag... dat waren nog eens tijden.
( ze zeggen trouwens dat ik snurk, ik merk er helemaal niets van.. zal dus wel niet...)
En nu..
De groten zijn allemaal zelf aan het kamperen geslagen, alleen het bloemenmeisje gaat nog mee...
En die slaapt niet in de caravan... tent.... dus wat doe je dan..
Je ruilt je caravan in, want de laatste is uit de caravan naar de tent, en dan koop je dus een..... grotere caravan... lekker luxe.. [sintfluit.gif] [sintfluit.gif]

Chris caravan.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Casyman
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 7 nov 2005 08:49
Locatie: Eindhoven

Re: Leren kamperen

Bericht door Casyman » di 15 nov 2016 11:40

Onze eerste caravan Swalbe nest,1970 wat waren wij trots op onze caravan alweer 30 jaar geleden.
Gekampeerd in Drente,vrouw,kind hond en kanariepietje alles in het ( vlooiennestje naam caravannetje) mooie tijd geweest.
Inmiddels diverse caravans gehad,nu de laatste is Sprite Europa 460,zal ook wel de laatste blijven! A I camp.gif
C strandstoel.gif blij.gif Beter laat dan nooit.sprite Europa 460 Bj 2008/ Tuscon 2 WD/Unico Verona met voorscherm.fiamma caravanstore 310. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Leren kamperen

Bericht door Micky » do 17 nov 2016 13:46

RE.gif

Wat bedoel je met:"vlooiennestje naam caravannetje" scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Casyman
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 7 nov 2005 08:49
Locatie: Eindhoven

Re: Leren kamperen

Bericht door Casyman » vr 18 nov 2016 03:50

Dat was de bijnaam voor de Knaus Swalbenest!

welterusten.gif RE.gif c ziek.gif
C strandstoel.gif blij.gif Beter laat dan nooit.sprite Europa 460 Bj 2008/ Tuscon 2 WD/Unico Verona met voorscherm.fiamma caravanstore 310. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”