Extra gasaansluiting in disselbak of onder caravan??

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra gasaansluiting in disselbak of onder caravan??

Bericht door Daphne » do 27 okt 2022 12:28

redriver schreef:
wo 26 okt 2022 15:20
Ik tank LPG dus de kosten van "lekkend" gas zijn te overzien a € 0,80 per liter. Volle fles is maar €6,40 knipoog.gif
Laatste keer onze 10 kg gasfles met propaan laten vullen bij een gasvuladres voor € 1,80 per kg. Scheelt dus heel weinig met LPG per liter, want omgerekend kost dat dan ongeveer € 1,60 per kg. Nadeel van LPG vinden wij dat er butaan in zit dat bij koud weer niet gebruikt kan worden. Bij het bijvullen van LPG komt er dus steeds meer butaan in de fles. In de winter betekende dat we veel vaker naar de pomp moesten en met flessen moesten sjouwen. Of je moet dan met disselbakverwarming gaan werken om butaan te kunnen gebruiken. LPG is fijn voor de portemonnee als je grootgebruiker bent, maar de gemiddelde kampeerder bespaart er niet veel door.

Woon je in Nederland dan is het sowieso lastig om bij een pomp LPG te tanken in een losse gasfles omdat het niet mag, vandaar dat wij geen LPG gebruiken.

De flesjes die Ab laat zien zijn misschien duurder in gebruik, maar het gemak is nog veel groter dan het gehannes met lange slangen vanuit de disselbak. Misschien leuk als je direct naast de caravan wil staan, maar als je wat verder van je luifel af wil staan dan moet je al een flink eind overbruggen. Met de losse kleine tankjes kun je overal staan met je kooktoestel, barbecue of wat dan ook. Wij hebben een Weber Q1200 en Cadac Safarichef en gebruiken daar losse gastankjes voor. Duurder? JA Simpel? JA! Helemaal onze manier van kamperen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Extra gasaansluiting in disselbak of onder caravan??

Bericht door Kipke98 » do 27 okt 2022 12:49

Vergeet bij een extra aansluiting nooit een gaskraan. Mijn snelkoppeling sloot deze zomer vaak niet af. Dan ben je blij met de kraan.
Zit overigens ook in de disselbak. De slang gaat via een een pijpje door de vloer. Wijnkurk erin na gebruik.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Extra gasaansluiting in disselbak of onder caravan??

Bericht door Hobby Linka » do 27 okt 2022 17:08

Kipke98 schreef:
do 27 okt 2022 12:49
Mijn snelkoppeling sloot deze zomer vaak niet af. Dan ben je blij met de kraan.
Gewoon even kijken of het aan het "mannetje" of "vrouwtje" ligt. En anders beide vervangen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Extra gasaansluiting in disselbak of onder caravan??

Bericht door Bartjebart » vr 28 okt 2022 07:55

Daphne schreef:
do 27 okt 2022 12:28
redriver schreef:
wo 26 okt 2022 15:20
Ik tank LPG dus de kosten van "lekkend" gas zijn te overzien a € 0,80 per liter. Volle fles is maar €6,40 knipoog.gif
...LPG is fijn voor de portemonnee als je grootgebruiker bent, maar de gemiddelde kampeerder bespaart er niet veel door.
...
Inderdaad en vergeet ook niet dat je de lpg-flessen na 10 jaar moet laten keuren of nieuwe kopen. Ook een pittige kostenpost.
Alleen naar de literprijjs kijken is leuk, maar vertekent wel.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”