Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fritsie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 8 jul 2014 21:23
Locatie: Tilburg

Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Fritsie » do 6 okt 2016 15:06

Beste caravanners,

Vorig jaar hebben we een De Luxe 495 UL gekocht, nieuw van bouwjaar 2015. Na enige tijd begon het me op te vallen dat de voorkant aan het verkleuren is. Dat is dus het grote vlak met het kompas. Dit krijgt nu een lichtere kleur dan de verticale donkergrijze panelen op de hoeken.
In het begin ga je twijfelen, het verschil valt met wisselende lichtval meer of minder op. Onlangs brachten we 'm voor de winter terug naar de stalling en daar stond een andere vergelijkbare Hobby waarbij de voorkant niet is verkleurd.
Ik wil nog een keer in de stalling heel nauwkeurig de zaak bekijken maar ik blijf erbij dat er verkleuring is opgetreden. Maar ik wil op zijn vroegst er in het voorjaar naar laten kijken, de caravan staat nu weer mooi gepoetst in de stalling en daar willen we 'm voorlopig laten staan.

Onze dealer geeft aan dat de caravan via hen naar de importeur zal moeten voor beoordeling. Ook werd er aangegeven dat als het een paarse waas betreft (en dat zou zomaar kunnen) dat er dan niets aan te doen valt. Hetgeen ik nou precies het verkeerde antwoord vind, natuurlijk is er wat aan te doen maar dan zal er wel een flink prijskaartje aan hangen.
Tot enige tijd geleden was die afbeelding op de voorkant een grote sticker, inmiddels is dat een print geworden volgens de dealer.

Nu vraag ik me af of er meer Hobby eigenaren zijn die een dergelijke verkleuring hebben (gehad) en wat er aan gedaan is, ben benieuwd naar de reacties!
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door ronny » do 6 okt 2016 17:44

wij hebben een prestige 495ul ook van 2015 en hebben net hetzelfde aan de hand. bij ons zijn de handgrepen ook verkleurd( bijna wit afgetrokken).
hebben deze verkleuring ook aan de dealer voorgelegd en kwam met dezelfde uitleg. het midden paneel is een print en verkleurt vlugger.
bij het onderhoud volgend voorjaar word alles grondig beoordeelt en zien dan wel wat er uit de bus komt.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
Fritsie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 8 jul 2014 21:23
Locatie: Tilburg

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Fritsie » do 6 okt 2016 17:58

Oke, het komt dus vaker voor. Waar ik dan wel moeite mee heb is dat er wordt gezegd dat er niets aan gedaan kan worden.
Als je een nieuwe auto koopt die na een jaar verkleurt pik je dat uiteraard niet, waarom zou je dat bij een caravan dan wel doen....

Vorig jaar is een la van het keukenblok open geschoten onder het rijden ondanks dat 'ie vergrendeld was. Onze dealer ontkende gewoon glashard dat het vaker voorkwam maar dat is stierepoep, het is een bekend probleem dat inmiddels door een andere dealer prima is opgelost door een andere strip te monteren waardoor de la niet meer open kan schieten.
Hiermee hebben we vorig jaar wel veel gedonder gehad met onze dealer maar dat is een heel verhaal.
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door karelV » do 6 okt 2016 19:04

RE.gif

Wij hebben dit probleem (nog) niet dat de voorkant verkleurd is maar dat kan nog maar amper omdat de caravan nog geen half jaar oud is en wij ook niet zo'n sticker?print op de voorkant hebben maar de voorkant van ons ook grijs (metalic) is.

Maar ik wil eigenlijk even reageren door wat jou dealer tegen je gezegd heeft over dat het éérst een sticker was en dat het nu geprint zou zijn. Volgens mij heeft die dealer nergens sjoegen van want bij de nieuwe hobby's zit het logo er niet eens meer op maar zit er bij alle modellen weer een voorraam in, behalve bij de ontour die heeft nog wel het logo met die ster en dat zou dus wel kunnen dat dit bij de 2016 modellen wel geprint is. scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Chris » do 6 okt 2016 21:25

@ Fritsie.

Die keukenlade... weet ik ook.
Twee lade's gehad die uit de vergrendeling kwamen.
Van de onderste lade was zelfs de plastic ladegeleider IN de lade defect.
Geen garantie meer volgens de dealer.
( caravan was van 2012)
Ik heb de vergrendeling zelf goed gemaakt en de ladegeleider ook zelf vervangen.
Moet je wel direct een set bestellen... gr.... ruim 40 euro terwijl ik vond dat het garantie was.

Dus.. .zeker niet onbekend.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Barreman » do 6 okt 2016 23:36

Een ( onze ) 495 UL uit 2016 heeft geen kompasroos meer op de voorkant, maar een raam tussen de bedden.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Gemineye » vr 7 okt 2016 13:54

De zijkanten links en rechtsvoor zijn waarschijnlijk gespoten, het middenstuk is denk ik een grote sticker (?). Als je 2 verschillende materialen gebruikt, dan zullen ze zich in de tijd ook anders gedragen. Bij stickers is het algemeen bekend dat deze een hoge UV bestendigheid nodig hebben om een tijdje mooi te blijven. Verkleuren gaan ze ooit altijd, allemaal. Ik vind dat je van een dergelijke caravan anders zou mogen verwachten, maar het verbaast me niet dat het gebeurt. Je zou het bij de ene caravan wat sneller kunnen zien dan bij de andere, maar ik vermoed dat dit met name veroorzaakt wordt door de hoeveelheid UV licht waar hij aan wordt blootgesteld. Als je caravan meer binnen staat, verkleurt hij langzamer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Fritsie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 8 jul 2014 21:23
Locatie: Tilburg

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Fritsie » vr 7 okt 2016 16:03

RE.gif
Mij is verteld dat het vroeger een sticker was maar tegenwoordig (en ook in ons geval) een print. Ja, ik snap dat dezelfde kleur op verschillende soorten materiaal er bij bepaalde lichtval iets anders uit kan zien maar dat de boel zo snel verkleurt mag toch niet gebeuren lijkt me. Zo vaak/lang heeft onze caravan tot nu toe nog niet buiten gestaan en in de stalling staat 'ie in het duister.
Laatst gewijzigd door Trina op vr 7 okt 2016 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8

Gebruikersavatar
Fritsie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 8 jul 2014 21:23
Locatie: Tilburg

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Fritsie » di 18 okt 2016 13:59

scratch.gif hmmm, vandaag bij toeval bij een andere (grote) Hobby dealer geweest. Stonden 2 caravans buiten met hetzelfde kompas op de voorkant, zelfde verkleuring... scratch.gif
Even gebabbeld met de onderhoudslieden, zij gaven aan dat die verkleuring normaal is. Wordt deze jongen toch niet vrolijk van eerlijk gezegd.
Zijn hier nog meer caravanners met deze ervaringen?
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door ronny » di 18 okt 2016 16:31

Fritsie schreef:scratch.gif hmmm, vandaag bij toeval bij een andere (grote) Hobby dealer geweest. Stonden 2 caravans buiten met hetzelfde kompas op de voorkant, zelfde verkleuring... scratch.gif
Even gebabbeld met de onderhoudslieden, zij gaven aan dat die verkleuring normaal is. Wordt deze jongen toch niet vrolijk van eerlijk gezegd.
Zijn hier nog meer caravanners met deze ervaringen?
word daar evengoed ni vrolijk van. als die verkleuring al geweten is, waarom doen ze daar bij hobby dan niks aan?
volgens mij kan dit verholpen worden door er een laag blanke lak op te zetten.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door JAJB » di 18 okt 2016 17:41

Weet niet of de " print " onder de gelcoat zit, of er überhaupt een gelcoat opzit bij Hobby?

Anders miss polijsten en diversen lagen wax opbrengen.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Ton Flantua
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 aug 2021 17:18

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Ton Flantua » za 7 aug 2021 18:48

Enig idee of deze kompassticker verkrijgbaar is ?
Mijn 540 Ul de luxe van 2015 is ook helemaal verkleurd
Oplossing zou kunnen zijn voorkant laten spuiten
En sticker aanbrengen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Hobby Linka » za 7 aug 2021 19:35

[re.gif]

Kijk eens bij stikkerland.nl Die hebben ook heel veel caravanstikkers.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ton Flantua
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 aug 2021 17:18

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Ton Flantua » zo 8 aug 2021 17:40

Wat is er uiteindelijk aan gedaan ?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Chris » zo 8 aug 2021 18:09

[re.gif]
Weet ik niet..
Dit is een topic uit 2016..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verkleuren voorkant Hobby De Luxe

Bericht door Hobby Linka » wo 18 aug 2021 21:46

De laatste vraag komt uit augustus 2021.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”