Schotland

Plaats reactie
cnn
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 sep 2016 18:03

Schotland

Bericht door cnn » vr 9 sep 2016 10:08

Wij zijn van plan om in 2017 naar Schotland te gaan.
Nu lees ik verschillende berichten dat je, wanneer je in het hoogseizoen gaat eigenlijk de campings moet reserveren van tevoren.
Wij toeren altijd op de "bonnefooi" rond en willen dat in Schotland ook het liefst doen maar is dit mogelijk?
Een andere optie is om al half april naar Schotland te vertrekken maar is dat wel een geschikte periode?
En hebben jullie tips voor bezienswaardigheden die we toch zeker gezien moeten hebben?

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Schotland

Bericht door Wim Corduwener » vr 9 sep 2016 14:07

Wij zijn vorig jaar naar Schotland geweest via Hoek van Holland naar Hull. En wij hebben alleen onze eerste nacht vanuit Nederland gereserveerd. Vanuit onze eerste camping hebben we onze volgende camping geregeld.
image.jpeg
Eerste camping met uitzicht op zee in Whitby.
Die overtocht is ons wel goed bevallen. Als je niet claustrofobisch bent aangelegd kun je een goedkopere binnenhut reserveren en anders eentje met uitzicht op zee.
Wij hebben een rondrit gemaakt en zijn zeg maar begonnen bij Whitby en dan omhoog richting Schotland en van daaruit via de westkust weer omlaag.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Schotland

Bericht door JAJB » vr 9 sep 2016 15:19

@Wim,

Bedoel je niet Europoort -Hull?
Vanuit Hoek vaart er geen na Hull.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Schotland

Bericht door Knaus440 » vr 9 sep 2016 15:55

We zijn een 3tal keer met auto/caravan, en met de camper, naar Schotland geweest.
En alle keren niks gereserveerd van tevoren.
We zochten wel de kleinere "boerencampings". Soms bij boerderijen, soms gewone kleinere campings.
Wat we wel deden was op de ochtend/dag, zelf bellen naar een geplande camping of er plek was.
Maar alle keren was er plek, we kwamen meestal zo tussen 15.00 en 17.00 uur aan.
In de avond liepen de kleine campings wel eens vol.
Met de grote campings hebben we geen ervaringen.
Neem wel een goed adressenboek voor kleine campings, boerencampings of SVR campings mee.

En reserveer zo vroeg mogelijk! Dat geeft vroegboek korting.
We hadden dit al gemerkt toen we met de camper naar Schotland gingen.
De 2e keer stonden we met auto en caravan naast een vergelijkbare combi.
Zij hadden 1 week daarvoor, midden juni, geboekt, wij in begin maart.
Scheelde bijna 50 %!!!!!!!!!!
Schotten en Nederlanders zijn zuinig als het kan!
Kijk ook naar verschillende dagen van de week en tijden.
Daar kan veel verschil in zitten.

Als het lukt zou ik naar de kleinere lokale "highland games" gaan.
Daar strijden de plaatselijke clans tegen elkaar.
Heerlijk, en gezellig, vermaak. Vooral omdat het zo lokaal/regionaal is.
En er vaak van alles omheen georganiseerd is.
O ja, vergeet Nessie niet natuurlijk. mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Schotland

Bericht door Wim Corduwener » vr 9 sep 2016 18:28

JAJB schreef:@Wim,

Bedoel je niet Europoort -Hull?
Vanuit Hoek vaart er geen na Hull.
Inderdaad: Europoort valt onder de Gemeente Rotterdam. Harwich vaart via Hoek van Holland.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Schotland

Bericht door pieter » vr 9 sep 2016 20:42

Hoek van Holland is ook Rotterdam,net als Rozenburg.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Schotland

Bericht door Wim Corduwener » vr 9 sep 2016 21:38

Rotterdam, Hoek van Holland of Europoort, één ding is zeker: er liggen boten en die gaan naar de overkant van de plas. Toch?
cnn schreef: Nu lees ik verschillende berichten dat je, wanneer je in het hoogseizoen gaat eigenlijk de campings moet reserveren van tevoren.
Persoonlijk ben ik ook niet zo van reserveren. Voordat ik me inschrijf bij de receptie wil ik altijd eerst even rondkijken op zo’n camping: zijn de plaatsen een beetje leuk, zijn ze groot genoeg, moet ik muntjes in een roestige automaat stoppen om te kunnen douchen, ziet het sanitair er een beetje fris uit en meer van dat soort dingen. Maar als ik van zo’n boot kom wil ik van tevoren toch een beetje zekerheid dat ik ergens kan staan. Ik zoek dan thuis -voordat ik vertrek- al uit hoe ver ik wil rijden als ik van die boot kom. Zo rond het middaguur aankomen op een camping vind ik wel lekker rustig.
Veel Britten gaan er in de weekends op uit; in het voor-, hoog- en laagseizoen. Weer of geen weer. De campings waar wij stonden, waren door de week maar mager bezet en op de vrijdagmiddagen stond er een file bij de receptie met volgepakte auto’s en kinderen nog in hun schooluniformen, blijkbaar zó van school geplukt. Een verbazend schouwspel om te zien hoe in een mum van tijd de hele camping wordt volgebouwd met tenten, caravans, campers, compleet met slingers met feestverlichting. Als ik op de bonnefooi zou gaan, dan zou ik in elk geval zorgen dat ik vóór het weekend ergens de stekker in de paal heb.
Nog een typisch kampeerdingetje: op Britse en Schotse campings liggen op de kavels stoeptegels in de grond met daarop het nummer van je kavel (pitch). Het is de bedoeling dat je je neuswiel (doggywheel) op die tegel zet. Op die manier staan alle caravans zodanig dat alle deuren van de caravans aan dezelfde kant zitten.
Inderdaad: onze deuren zitten aan de verkeerde kant, dus moet je de dissel omkeren. Wij zijn wel eens op een camping geweigerd omdat onze deur aan de verkeerde kant van de caravan zat. Voor het eerst wist ik hoe of het voelde om gediscrimineerd te worden.
Verder vallen Engelsen en Schotten best hoor.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Schotland

Bericht door Knaus440 » vr 9 sep 2016 22:21

De paar keer dat wij zo'n neuswiel steen tegenkwamen, en de deuren dezelfde kant op moesten, kregen we een nieuwe steen mee.
Of we die dan even onder het neuswiel wilden leggen.
Dan de dissel maar de andere kant op dus.
Maar meestal geen enkel punt, die deur aan de verkeerde kant.
Ik heb overigens een voorkeur voor Schotten.
Alhoewel we ook goede ervaringen hadden in Zuid-Oost Engeland, Devon en Summerset.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Schotland

Bericht door Wim Corduwener » za 10 sep 2016 00:43

Ik ga altijd met plezier naar Groot Brittannië. Opvallend vond ik het wel dat ik vorig jaar in Scotland meer verschillende nationaliteiten tegenkwam op campings dan in Wales.
image.jpeg
Uitzicht op zee in Whitby.
Gevonden: prachtige camping met uitzicht op zee. Wèl behoorlijk winderig en de zo'n gaat natuurlijk onder aan de andere kant van het eiland.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Schotland

Bericht door Knaus440 » za 10 sep 2016 17:24

Voorzichtig met het noemen van Groot Brittannië, of Engeland als je in Schotland bent. whistle.gif mrgreen.gif
Zeg vooral geen Engeland als je Schotland bedoeld! boos.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Blackboxer
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 15:18

Re: Schotland

Bericht door Blackboxer » za 10 sep 2016 18:17

Met een mobilhome is het vaak geen probleem, met een tentje werden we een paar keer weggestuurd aangezien er alleen Campers of caravans werden toegelaten. Was dit jaar eerste week van de schoolvakantie noord dus hoogseizoen. Is wel goedgekomen hoor maar duidelijk was dat er meer campings zijn voor caravans en Campers dan voor trekkers op de motor met een tentje.


GroetS,

Hans

cnn
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 sep 2016 18:03

Re: Schotland

Bericht door cnn » zo 11 sep 2016 10:04

Wim Corduwener schreef:
Wij hebben een rondrit gemaakt en zijn zeg maar begonnen bij Whitby en dan omhoog richting Schotland en van daaruit via de westkust weer omlaag.
Heb je misschien de route nog die jullie gedaan hebben?
Wij waren eigenlijk van plan om naar Newcastle over te varen maar naar Hull klinkt ook interessant!

cnn
Berichten: 3
Lid geworden op: za 3 sep 2016 18:03

Re: Schotland

Bericht door cnn » zo 11 sep 2016 10:07

Hartelijk dank voor alle reacties!
Als ik het goed begrijp kunnen we dus best in het hoogseizoen gaan.
In ieder geval is het zaak om de overtocht dus ver van tevoren te boeken en`s ochtends even de camping bellen waar we die dag naartoe willen
Heeft er ook iemand ervaring met kamperen in Schotland in april?

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Schotland

Bericht door Leo45 » zo 11 sep 2016 10:44

Reserveren is eigenlijk alleen noodzakelijk in hun hoogseizoen en in de zogenaamde bank-holiday weekeinden.
De echt populaire grotere campings van de Caravanclub zitten gewoon vol in de zomer en wij hebben een aantal keren pech gehad maar bij de boer is altijd wel een plekje onderweg.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Schotland

Bericht door Henny » ma 26 sep 2016 14:09

Ook wij gaan graag naar Engeland én Schotland. Voor Schotland steken wij over naar New Castle. Boeken ook vroeg in het seizoen ( febr ) en nemen meteen dinner en breakfast erbij. Het is uitstekend en goedkoper als je het meteen boekt. Wij nemen dan het dinner om 9 u s'avonds, het is rustiger en je kunt mooi kijken bij het inladen en het vertrek!
Gaan altijd in de maand juni.

Alnwick is leuk om even een paar uurtjes te stoppen, mooie tuinen te bezoeken en het kasteel van Harry Potter.
De 1e camping boeken wij altijd , daarna niets meer en ( ook weer inderdaad) bellen naar een andere camping of komen vroeg in de middag aan.

https://www.youtube.com/watch?v=Nsi-Q1fbuXQ, in Stirling was ook de moeite waard.

Wij zijn van daaruit naar het westen gereden richting Fort William, daarna weer stukje naar het oosten en toen naar het noord westen.
Prachtige wegen . In Durness is een camping met wijds uitzicht, van daaruit naar Dunnet Head, het echte noordelijkse puntje en via John o. Groats weer afgezakt.......
Hebben al weer zin om te gaan !!
Geniet ervan !!! thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Plaats reactie

Terug naar “Overige landen”