navigatie voor caravan

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

navigatie voor caravan

Bericht door Cdebruin » za 23 jul 2016 14:29

Garmin maakt een speciale navigatie voor camper en caravan wie heeft daar ervaring mee.
en is het het prijsverschil tussen de standaard navigatie waard.
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Wim Corduwener » za 23 jul 2016 16:07

Dat hangt er vanaf hoevaak je deze navigatie wilt gebruiken met je caravan. Hoe vaker je weggaat met de caravan of camper, hoe voordeliger het wordt. Bij de eerdere modellen van TomTom kon je op z’n minst nog je (beperkte) snelheid aangeven en dan wist je meer nauwkeurig ja aankomsttijden. Maar die functionaliteit hebben ze er later allemaal uitgehaald.
Dat een navigatiesysteem duurder is voor caravan, camper of truck is wel te begrijpen omdat zo’n systeem gebruik maakt van andere data zoals doorrijhoogte, gewicht, lengte en breedte. Maar, blind kun je er nooit op varen omdat data niet altijd correct zijn. Als ik op een touringcar rijd dan is doorrijhoogte en lengte een van de belangrijkste argumenten om zo’n systeem wèl te gebruiken.
Met de caravan rij ik op een ‘gewone’ TomTom en met een beetje inschatting kom ik een heel eind.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Micky » za 23 jul 2016 16:23

Al weer 2 dagen gereden met TomTom live, nu als app op de telefoon, ben meerdere keren om de files heen geloodst, lukt dat niet dan kloppen de vertragingstijden heel goed, wat betreft de hoogte moet je Rob altijd zelf controleren, dus ik zou liever dit hebben dan een systeem speciaal voor vrachtwagen/caravans met een matige file voorspelling


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Zippo
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 10:16

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Zippo » za 23 jul 2016 17:02

Net terug van 5 weken Zuid-Engeland.
Vooral in Cornwall is het lastig rijden met de normale Peugeot navigatie,
Zeer smalle wegen met twee richtingsverkeer.
Zijn er forummers die ervaring hebben met andere systemen in dit gebied?

Mvrgr Erik
Peugeot 508SW (2017); KIP Greyline 47TDB Pullman Edition.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Wim Corduwener » za 23 jul 2016 17:13

Onze Citroën heeft waarschijnlijk hetzelfde ingebouwde navigatiesysteem als jullie Peugeot. En eerlijk gezegd ben ik er niet zo tevreden over. Wij zijn op de TomTom naar Wales gereden en ik heb het ingebouwde systeem in de auto zover uitgezoomd dat ik een groter gedeelte van de kaart kon zien. Op die manier kon ik tijdens het rijden een keuze maken tussen smalle en bredere wegen.
Wegen in Groot Brittannië zijn over het algemeen een stuk smaller en soms kun je jezelf behoorlijk klemrijden als je op een versmalling een tegenligger voor je hebt.
Volgend jaar doen wij Cornwall.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Ad » za 23 jul 2016 18:32

RE.gif Onze VW navigatie werkt uitstekend in Engeland. Natuurlijk moet je alert blijven, want evenals met de Tomtom stuurt hij je graag binnendoor, wat met een caravan niet altijd fijn is.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

JaapB

Re: navigatie voor caravan

Bericht door JaapB » za 23 jul 2016 18:51

Zippo schreef:Net terug van 5 weken Zuid-Engeland.
Vooral in Cornwall is het lastig rijden met de normale Peugeot navigatie,
Zeer smalle wegen met twee richtingsverkeer.
Zijn er forummers die ervaring hebben met andere systemen in dit gebied?

Mvrgr Erik
Geen idee hoe het systeem heet dat in onze Kia zit.
Maar vorig jaar in Engeland en Wales grandioos genavigeerd.
Dit jaar in Frankrijk, Spanje enz ook perfect.
Kan altijd kiezen uit 3 routes, snel, kort, economisch.
POI heeft ons al heel vaak naar een supermarkt, pomp, enz gebracht.
Enige nadeel vind ik dat een kaart update 2,5 uur duurdt in de garage. (Wel weer 7 jaar gratis).
En dat er geen campings (archie) opgezet kan worden.

koning

Re: navigatie voor caravan

Bericht door koning » za 23 jul 2016 19:21

Al aan een Mio Spirit 687 truckversie gedacht? gedacht? Bevalt mij prima.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Cdebruin » za 23 jul 2016 20:51

Die ken ik niet zal eens kijken
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

navigatie voor caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 jul 2016 05:22

Cdebruin schreef:Garmin maakt een speciale navigatie voor camper en caravan wie heeft daar ervaring mee.
en is het het prijsverschil tussen de standaard navigatie waard.
Ik weet niet wat het prijsverschil is, op voorhand vind ik het al niet waard.
Je moet sowieso geregeld updaten om de laatste opstakels op je navigatie te hebben, dat zou bij deze dan nog belangrijker zijn.
Ik heb vijf navigatie systemen, ingebouwde, TT voor de motor, en iets voor de fiets, ik update bijna nooit kijk zelf wel een beetje mee of het klopt.
Als je de caravan versie neemt en er is een onverwachte omleiding zul je ook zelf moeten opletten!

Btw: ze zijn allemaal even goed of slecht, tis maar hoe je het bekijkt.
Als je ergens bekend bent weet je het zelf toch beter ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: navigatie voor caravan

Bericht door hoboken » zo 24 jul 2016 07:19

Ook hier bevalt de Mio truck uitstekend, wel in de truck modes zetten en niet in de caravan modes dan gaat het wel eens verkeerd.
Archie zit er standaadt in ook bijvoorbeeld alle lidl vestegingen in europa.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: navigatie voor caravan

Bericht door yarrah » zo 24 jul 2016 08:21

Navigeren in engeland...... Zucht.
Wij hebben de tomtom en een ingebouwde sat nav van 6 jaar oud. Daarnaast hebben we ook een analoge kaart. En nog kun je verkeerd rijden :lol: . Met de caravan is dat niet erg leuk, zonder wel we zijn zo nu en dan op de gekste plekken terecht gekomen.
Voodeel van de analoge kaart is dat aangegeven wordt waar steile stukken in de weg zitten. Zo kwamen wij op een stukje van 25%!!! Zonder caravan gelukkig.

Het probleem is vaak in engeland dat je voor geen donder kunt orienteren. Door die belachelijke hoge hagen.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

JaapB

Re: navigatie voor caravan

Bericht door JaapB » zo 24 jul 2016 09:01

RE.gif
Nou, zo te lezen heb je het lekker naar je zin gehad. whistle.gif

Wij vinden het een heerlijk land met schitterende, groene, landschappen.
En vooral vriendelijke mensen.
Met de navigatie geen enkel probleem ondervonden.
Met de caravan erachter de grote wegen pakken en
zonder de caravan juist de smalste weggetjes opzoeken die er zijn, prachtig.
Een twintigtal tuinen bezocht inmiddels, kastelen, golf gespeeld, UNESCO plaatsen bezocht,
allemaal met de navigatie.
Vorig jaar op zo'n 10 campings gestaan in Engeland en Wales.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Wim Corduwener » zo 24 jul 2016 11:23

Er zijn zoveel verschillende navigatiesystemen dat ik écht tussen de bomen het bos niet meer zie. Vanaf het begin ben ik begonnen met TomTom, maar ik heb ook ontdekt dat de latere versies steeds meer zijn uitgekleed en de opties die in de eerdere versies zaten, zijn nu ingebouwd in de duurdere versies.
Met name in Groot Brittannië is het inderdaad zaak dat je met de caravan de toeristische binnendoorweggetjes mijdt. En bijvoorbeeld in Wales wordt dat al lastig omdat het daar veel stijgen en dalen is en er geen autosnelwegen zijn.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Hans Roolant » zo 18 sep 2016 11:28

Ad schreef:RE.gif Onze VW navigatie werkt uitstekend in Engeland. Natuurlijk moet je alert blijven, want evenals met de Tomtom stuurt hij je graag binnendoor, wat met een caravan niet altijd fijn is.
Daar heb ik ook al vaker problemen door gehad, vooral in Frankrijk, om een paar kilometer uit te sparen stuurt mijn navigatie (standaard Volvo) mij binnendoor over smalle weggetjes, al een keer bij een brug uitgekomen die te smal was! Afkoppelen, op het handje omkeren en weer terug. Als behalve de keuze om autowegen enz. te vermijden er nu ook de keuze op zat om juist voor autowegen te kiezen waren veel problemen opgelost!

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: navigatie voor caravan

Bericht door PMT » zo 18 sep 2016 11:48

We hadden al 3 campings bekeken in Apt na al de hele dag gereden te hebben en vertrouwden ook teveel op onze TT, terwijl we juist in stadjes in de meeste gevallen "haar" negeren. We wisten dat de camping "la Clé des Champs" ook een paar km boven de stad lag, dus uiteindelijk vertrouwden we teveel op Eva. Het bleek een weggetje te zijn die 700m afsneed van wat je normaal zou rijden. Eenmaal erin gereden te zijn kon je ook niet meer afkoppelen, dus maar doorgereden. Wat was ik blij dat mijn caravan maar 2.30m was en geen 20cm breder. Het enige dat ik miste toen ik weer op de "normale weg" kwam, was een contourlampje aan de linkerkant en verder geen schade.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Nimma » zo 18 sep 2016 13:15

Zippo schreef:Net terug van 5 weken Zuid-Engeland.
Vooral in Cornwall is het lastig rijden met de normale Peugeot navigatie,
Zeer smalle wegen met twee richtingsverkeer.
Zijn er forummers die ervaring hebben met andere systemen in dit gebied?

Mvrgr Erik
Dat heeft weinig met je navigatie te maken maar met het feit dat de meeste wegen in zuid west Engeland nu een keer smal zijn. Heb je met een smalle Eriba Troll nog je handen vol aan. Maar wel heel leuk daar; bij een tegenligger gauw je spiegels inklappen helpt; er liggen er genoeg op de grond daar :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: navigatie voor caravan

Bericht door morjos » zo 18 sep 2016 18:54

koning schreef:Al aan een Mio Spirit 687 truckversie gedacht? gedacht? Bevalt mij prima.

Heb ik ook al enkele jaren.....zéér tevreden over. Tomtom en Garmin truck gehad maar de Mio ruil ik niet meer in.....aanrader !!
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Dottie » zo 18 sep 2016 19:42

Die is niet meer verkrijgbaar :(

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: navigatie voor caravan

Bericht door wolf » zo 18 sep 2016 23:02

toch wel wat kras: zoveel reacties en geen enkel antwoord op de vragen die de TS stelt. scratch.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Paul1502 » ma 19 sep 2016 16:32

wolf schreef:toch wel wat kras: zoveel reacties en geen enkel antwoord op de vragen die de TS stelt. scratch.gif
Ik heb Garmin navigatie voor Caravan, werkt goed MITS je gewicht opgeeft van 3.500 kg [minimaal] zie mijn andere post
Werkt nu prima en gezien eerdere ervaringen met navigatie zonder camper / caravan instellingen zeker de moeite waard.

Of je absoluut Garmin moet kopen weet ik niet volgens mij is MIO goedkoper met caravan / camper navigatie

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: navigatie voor caravan

Bericht door morjos » do 23 mar 2017 00:17

koning schreef:Al aan een Mio Spirit 687 truckversie gedacht? gedacht? Bevalt mij prima.

Mij ook...fantastisch apparaat. Zonder probleem met de Chateau in Italie getoerd vorige zomer. En nog het goedkoopst in aanschaf ook nog !!! thumbup.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Micky » do 23 mar 2017 00:32

Hmmm, heb tot nu toe nog altijd zonder problemen rond getoerd door Europa met welke navigatie dan ook voor handen op het moment...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Citrorob » do 23 mar 2017 18:22

RE.gif

Helemaal mee eens. Wel blijven opletten op bijv. lage tunneltjes.
Afbeelding

Ruud27

Re: navigatie voor caravan

Bericht door Ruud27 » do 23 mar 2017 18:28

RE.gif

wel handig als je dit vooraf weet hoef je niet moeilijk te doen
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 23 mar 2017 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels forum m.b.t. quoten.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”