circulatiepomp alde verwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
polarstel

circulatiepomp alde verwarming

Bericht door polarstel » za 6 jan 2007 22:29

Ik heb ondertussen elk jaar een nieuwe circulatiepomp voor onze alde verwarming nodig. Zal wel komen door het veelvuldig gebruik.

Zo'n pomp compleet kost telkens een kleine € 120,--.

Weet iemand een andere oplossing??? Het plastic geheel is niets mee aan de hand. Enkel het pompje van premotec 9904 120 18808 12V DC 3904

Mogelijk is er een alternatief beschikbaar of kun je eenvoudig dit pompje ergens kopen en vervangen??

bvd

Eric

Wil ondanks het pompje nooit meer een ander verwarmingssysteem, heerlijk in de winter!!!!!!!!!!!!!!

Lukie

Bericht door Lukie » zo 7 jan 2007 00:01

De behuizing van de pomp kun je met drie schroefjes los draaien je pakt dan het onderste gedeelte eraf je kunt dan proberen of de pomp dan draait (de verbinding met de bovenste behuizing gaat door middel van een magneet en deze drijf dan een schoepje in het bovenste gedeelte aan)Een ander probleem kan zijn dat er vuiligheid in het vloeistofsysteem zit even de vloeistof v.v. en dan kan het probleem ook over zijn.

polarstel

circulatiepomp alde verwarming

Bericht door polarstel » zo 7 jan 2007 10:48

Bedankt voor de reactie.

Echter het helpt niet.

Als ik stroom op de pomp zet en de schoepjes zachtjes aantik doet hij het. Vervolgens zet de regelunit hem uit als de ruimte voldoende warm is. Bij kouder worden dient de regelunit de pomp weer te voorzien van stroom. Dit gebeurt prima, echter het pompje wil niet beginnen. Wederom aantikken en zie.....hij doet het weer.

Dit is dus niet te doen bij extreme koude waarbij je zelf de hele dag weg bent om op de latten te staan.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 7 jan 2007 15:38

Asje smeren / inoliën / invetten ?
Ik vind het niet correct dat je elk jaar zo'n nieuw pompje moet kopen.

Koen

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door JPGeetje » zo 7 jan 2007 21:16

polarstel schreef:Bedankt voor de reactie.

Echter het helpt niet.

Als ik stroom op de pomp zet en de schoepjes zachtjes aantik doet hij het. Vervolgens zet de regelunit hem uit als de ruimte voldoende warm is. Bij kouder worden dient de regelunit de pomp weer te voorzien van stroom. Dit gebeurt prima, echter het pompje wil niet beginnen. Wederom aantikken en zie.....hij doet het weer.

Dit is dus niet te doen bij extreme koude waarbij je zelf de hele dag weg bent om op de latten te staan.
Ik ken het het Alde pompsysteem niet maar uit het begin van het draadje begrijp ik dat het om een12V.= motortje gaat. Volgens mij wordt bij gelijkstroom geen gebruik gemaakt van een aanloopcondensator. Bij bepaalde soorten wisselstroommotoren krijg je namelijk ook het door jou geschetste probleem als de aanloopcondensator naar de filestijnen is.
Het motortje ik kennelijk niet kapot want als je hem even aanzwengeld loopt hij wel. Blijkbaar moet hij een te grote weerstand overwinnen om op gang te komen. Schoonmaken en opnieuw smeren lijkt mij het devies. Maar het is vreemd dat dat soort problemen zich op zo'n korte termijn voordoen. Zoiets hoort nagenoeg onderhoudsvrij te zijn!

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Bericht door Technichien » ma 8 jan 2007 08:32

Je kunt je natuurlijk ook met Alde Sweden in contact treden. Wat die ervan zeggen :)
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gert Polar

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Gert Polar » ma 5 apr 2010 12:33

Beste Polarstel,
Ik heb een Polar van 2004 die sinds deze winter hetzelfde euvel vertoont.
Ook onze 12V pomp heeft dezelfde kuren.
Ik heb hem losgenomen (en het plastic pompdeel verwijderd) en bij veelvuldig aan en uitzetten gaat dat vaak goed maar soms niet, net of de motor op een dood punt komt. Even een beetje de as draaien en hij doet het weer wel. Smeren van de aseinden had ook bij mij geen resultaat.
Ik denk dat het beter is zoveel als mogelijk de 230V pomp te gebruiken en alleen indien stopcontacten niet voorhande zijn de 12V pomp te gebruiken.
Ik heb zojuist een mailtje naar de fabrikant geschreven of ik deze motor(en) via hen kan aanschaffen en wat dan de prijs is.
Ik laat weten wat de uitkomst is.
Gert Bloemendal

Solifer

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Solifer » do 22 apr 2010 13:59

Wat denk je van een 2e handsje?

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Technichien » vr 23 apr 2010 09:01

Onlangs zelf de 12 volts pomp eens uit elkaar gehaald. Bij het weer in elkaar zetten er op letten dat het pompschoepje vrij draait in de vloeistof. Het is volgens mij mogelijk scratch.gif het enigszins scheef te monteren-gaat dan zwaarder lopen- verkorte levensduur van het motortje.
Je kunt dit ook controleren met een amperemeter,(evt. multimeter met A-stand).

Ik zou nooit een tweedehands pompje kopen, geheid dat daar -bijvoorbeeld -de koolborstels, de lagertjes versleten zijn.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Ab » vr 23 apr 2010 09:53

Er zijn ook borstel-loze pompjes te koop. Wel duur, 260 dollar of zo.
Misschien is dat een alternatief.. Elk jaar een nieuw pompje word je ook een beetje flauw van..
Maar ik zou toch eens navragen, of dit nu echt structureel is bij ALDE. Het lijkt me eerlijk gezegd toch niet.
Een onderdeel van een verwarmingssysteem dat maar 1 jaar meegaat kan geen enkele zichzelf respecterende fabrikant zich veroorloven toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Technichien » vr 23 apr 2010 14:09

Bij ons gaat het 12 volts pompje vanaf nieuw -voorjaar 2008- tot heden mee. Wel dient vermeld te worden, dat als we aan het 230 volt net staan de 230 volt circulatiepomp draait. Bij onze caravan zijn 2 circulatiepompjes geinstalleerd 12 volt en 230 volt.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door PMT » do 25 mei 2023 19:53

Ik ben bang dat mijn pomp ook kapot is. Handmatig krijg ik de propellor makkelijk rond, maar hij reageert niet op het 3010 kastje waar je een timer temperatuur ed kan inschakelen. Ook kan je daar aangeven of je hem permanent will laten draaien. Ik heb nog niet gekeken als ik hem rechtreeks zou aansluiten op 12V of die dan wel aanslaat. Zekering in het zekeringkast is nog goed.
Inmiddels zijn de prijzen van die dingen als je het vergelijkt met de TS de pan uit gerezen. Tussen de €415 een €450 in NL. Op een Duitse campersite zijn ze afgeprijsd naar €299, maar dan moet je een Dus adres en bank hebben om te kunnen zahlen.
Wat maakt zon pomp nu zo duur, zit die vol met digitale printplaatjes?
Het was vanochtend tot 6° gedaald in de caravan, zou toch wel lekker zijn geweest als die de gewenste temperatuur snachts op 15° zou willen houden.
https://www.google.com/search?q=alde+ci ... 1izdpJ3WcM
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Ron » do 25 mei 2023 20:00

Meten is weten

Wat is de spanning op de pomp als hij moet gaan draaien ?
En hoeveel ampere neemt hij dan op ?
Een motor gaat alleen defect als hij door mechanische weerstand teveel stroom trekt en dan verbrandt.
Het zou me niets verbazen als in de regel unit een defect relais of opto coupler de schuldige is.
Ook hier kan een blusdiode een hoop ellende voorkomen. (als die al niet op de print zit)
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 20:02

Is dat geen 12 volt motor met koolborsteltjes??

Ja dus....
12 volt gelijkspanning....
Bij de baas vroeger duizenden gerepreerd.... die waren ook demontabel.
Als je erover denkt om hem te demonteren,,,,, je MOET een z.g. "Keeper" op de permanente magneet ( het huisje) leggen voordat je het ankertje eruit trekt.
Die keeper mag gewoon een grote stalen ring zijn, wel liever een zacht metaal, geen RVS want dat is niet magnetisch.

Als je dat niet doet, en je trekt toch het anker uit zijn huisje om bij de borstels en de lagers te komen, dan ben je in een keer het magnetisme kwijt uit het motortje.
Hij zal dan heel snel draaien maar totaal geen kracht meer hebben...
Kan je hem dus alsnog weggooien.

Vermoedelijk is het ding hardstikke smerig van de koolstof, dat kruipt ook in de lagers als het niet brons gelagerd is...

Uitdaging... voor dat geld... niet geschoten, altijd mis....nu heb je d'r ook niks meer aan.

Effe voor het idee.... dit is natuurlijk vast niet de goeie... maar dan snap je wat ik bedoel..: https://www.baco-army-goods.nl/motor-12volt.html
Laatst gewijzigd door Chris op do 25 mei 2023 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door PMT » do 25 mei 2023 20:08

Helaas ben ik geen techneut dus ook al zou ik een voltmeter kopen zou ik nog niet weten hoe ik dat moet aflezen vervolgens wat verder te doen. Ik zak nu af naar het zuiden waar de nachttemperaturen in ieder geval hoger zijn en ga er wel mee aan de slag zodra ik weer thuis ben over een week of wat. Voor het najaar wel ik het een gerepareerd hebben.
Ik schrok van de prijs vandaar mijn vraag of daar zon ingewikkelde techniek in zit.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 20:18

Niks geen ingewikkelde techniek...
Alleen nogal exclusief... niet te vervangen door iets anders.

Wellicht is er zelfs een losse andere motor op te zetten.
12 volt motortjes zijn er met massa's...
Kosten geen drol bijna..
Mja.. dan staat er geen Alde op.. scratch.gif

O... nog een keer.. :https://www.baco-army-goods.nl/motor-12volt.html


Klop maar eens in in Google: 12 Volt DC motor...... honderden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Ab » do 25 mei 2023 20:24

Screenshot_20230525_204136_Chrome.jpg
Is er iets bekend over de hoeveelheid koelvloeistof die dat pompje per minuut rondpompt ?
Zover ik weet, is het systeem nagenoeg drukloos.

Als dit de pomp is, dan zit er bovenop een klein flensmotortje.
Met wat zoeken is die mogelijk best ergens te koop.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Ron » do 25 mei 2023 20:50

In RC autotjes zitten zulke motortjes.

https://www.allekabels.nl/motor/7370/10 ... w7EALw_wcB
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 21:16

Nee... deze is effe groter Ron...
Ik denk dat de diameter zo'n 2 - 2,5 cm is..

En het enige wat eigenlijk belangrijk is is het toerental.
Aantal lamelletjes op het commutator tellen... en 2 of 4 borstels.
Aan de andere kant...
Zal die pomp niet exact hetzelfde toerental lopen..... in de buurt is al best lijkt mij.
Het zal geen hoogtoeren ding zijn... dan slaat die schoep alleen maar lucht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door PMT » do 25 mei 2023 22:39

Nog nooit op eBay gekocht, maar daar staan 2 advertenties van rond de £151. Geen idee wat voor kosten daar allemaal bijkomen zoals invoer btw etc
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Chris » do 25 mei 2023 23:15

Je kan het gerust proberen.
Als het ergens vastloopt, bij de douane oid... krijg je je geld terug.
Die Brexit maakt het wel lastiger..

Als je nou ook nog met Visa betaald heb je daar ook nog garantie op verlies onderweg...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Corvanwaesberge » do 25 mei 2023 23:21

Zoveel mogelijk de 220 V pomp gebruiken. Die is degelijker en meer op continugebruik berekend.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Arie-V » vr 26 mei 2023 08:51

Ik lees wel eens dat Alde adviseert om iedere 1 tot Max 5 jaar de glycol te verversen omdat de roest wering achteruit gaat.
Als ik lees dat jullie veel gebruik maken van het systeem.
Misschien is dat ook een optie als er weer een nieuwe pomp in zit om het systeem eens te verversen.

Pagina 14
https://products.alde.se/storage/media/ ... 0he-nl.pdf
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Gemineye » vr 26 mei 2023 09:35

[re.gif] [re.gif]

220V pomp? Mijn Alde heeft volgens mij alleen maar zo'n klein 12V pompje. Wat een schandalig bedrag voor zo'n pompje trouwens. Ik moet er zuinig op zijn begrijp ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: circulatiepomp alde verwarming

Bericht door Witte yeti » vr 26 mei 2023 12:25

Op het camperforum heb ik een oud draadje (2010) gevonden, met de volgende opmerkingen.

* Het motortje is een Premotec 9904 120 18801

* Ondertussen heb ik een vervang motortje gevonden , het betreft de Premotec 9904 120 18605 (van 15Volt) De 9904 120 18808 wordt niet meer gemaakt. De 9904 120 18105 (van 12Volt) zou minder geschikt zijn ,ook al zou de spanning tussen 9-15volt mogen liggen..

* het enige wat daar in verslijt zijn de nylon lagertjes [busjes]daardoor gaat het pompje slingeren en een hoop herrie maken
zoek een miniatuur hobyist die van brons zulke kleine busjes kan namaken
onze vorige had daar ook last van
we hebben van die bronze busjes laten draaien [het zijn net houten gaarenklosjes]
daarna geen last meer van gehad
de nylon busjes zijn niet los leverbaar

Met juiste gegevens is er vast wel vervangende een vervangende motor te vinden (bij bv Conrad, Farnell, RS-online)
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”