Gelukt: een mover zonder accu !

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Tin82
Berichten: 30
Lid geworden op: za 9 okt 2021 13:20

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Tin82 » wo 20 okt 2021 18:51

Ik gebruik de voeding alleen voor de mover. Vooral omdat er al een omvormer in de caravan is ingebouwd.
De voeding schakel ik aan met een schakelaar die makkelijk via een serviceluik te bedienen is.

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Forumteam » wo 20 okt 2021 19:26

Bezem.jpg
Bezem.jpg (2.63 KiB) 1620 keer bekeken
Even wat "babbalbox" reacties verwijderd.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door euroland » di 20 dec 2022 19:40

JPGeetje schreef:
za 12 mar 2016 19:53
Davendre schreef:Ik hou wel van dit soort creatieve ideeen. Maar is het niet makkelijker om een verlengkabel aan de Jaegerstekker te maken? Gebruik je de stroom van de auto.

Maar ben zelf geen electricien en maak dankbaar gebruik van mijn Reich PP thumbup.gif
Mooie en begrijpelijke reactie van iemand die niet is ingewijd in de elektrotechnische wereld, maar wel heel begrijpelijk.
Spanning (volt) speelt een heel belangrijke rol bij het transporteren van energie door een draad.
Als je energie door een draad gaat transporteren zal zich daarbij onlosmakelijk ook een bepaalde stroomsterkte (ampere) voordoen. Hoe meer energie hoe meer stroomsterkte.
En dan komen er plotseling beperkingen om de hoek kijken.
Hoewel elke stroomdraad een ongelimiteerde spanning kan weerstaan is hij hij wel beperkt in die stroomsterkte.
Hoe dikker de draad hoe meer stroomsterkte er doorheen kan.
Een gegeven waar een niet electonicus wat mee kan is, dat de spanning (volts) vermenigvuldigd met de stroomsterkte (ampere) het vermogen geeft in watt's.
Dus 12 volt x 10 ampere geeft 120 watt aan vermogen. (736 watt komt overeen met 1pk.)
Is de spanning dus laag dan kan er relatief maar weinig energie door een bepaalde draad worden gestuurd. Stuur je toch meer energie (stroom) door die draad dan zal die warm gaan worden en kan uiteindelijk zo warm worden dat hij gaat gloeien en uiteindelijk smelten.
Als we dan even een draad nemen met de dikte van een potloodpunt dan kan die ongeveer 25 ampere aan stroomsterkte verdragen, ongeacht de spanning.
Bij 12v kan die draad dus 12x25= 300watt (0.4pk) aan energie vervoeren.
Bij 230v kan diezelfde draad 230x25=5750watt (7.8pk)transporteren.
En dan wordt ook voor de leek duidelijk waarom we een hoogspanningsnet door ons land hebben lopen.
Daar heersen in grote delen van ons land spanningen van 380.000v.
Stel dat je die spanning door een draad ter dikte van een potloodpunt zou sturen dan kun je daar 380000x25=9500000watt oftewel 12910pk!! sturen.
Die 12v. uit je je auto legt je dus heel veel beperkingen op.
Hoge spanningen vereisen echter wel een dienovereenkomstige isolatie want hoe hoger de spanning hoe verder die vonk kan overslaan. [aschrik.gif]
Daarom worden hoogspanningsdraden bij voorkeur ver buiten(boven) ons bereik ongeïsoleerd toegepast.
Prima uitleg, één dingetje nog.....
om de dikte van de kabel te bepalen moeten we ook nog de lengte van de kabel in de berekening meenemen.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Chris » di 20 dec 2022 20:19

Ja leuk idee he...
Maar de beperking dat je 230 volt in de buurt moet hebben heeft mij toch doen besluiten om een Lifepo4 als vervanging van mijn AGM te kopen.
Kost idd een flinke stuiver meer maar geen 230 V WCD in de buurt nodig.

BTW.
Die kabel is maar kort... stukkie van hooguit 50 cm denk ik.
Bij mij heb ik 25mm2 gebruikt... lekker stevig spul.

Ondertussen zijn er al PWM powersupply's met idioot grote vermogens te koop... het idee wordt makkelijker uitvoerbaar dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Morgoth » wo 21 dec 2022 09:28

Hoe ziet zo'n movermotor er uit? Is die geïntegreerd in de aandrijving of kun je een motor ook los vervangen? Als die te vervangen is zou je met een beetje huisvlijt de motor kunnen vervangen door een exemplaar van 230V. Dat lijkt me goedkoper en je hoeft veel minder een kerstboom op te tuigen qua voedingen etc.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door euroland » wo 21 dec 2022 11:10

Chris schreef:
di 20 dec 2022 20:19
Ja leuk idee he...
Maar de beperking dat je 230 volt in de buurt moet hebben heeft mij toch doen besluiten om een Lifepo4 als vervanging van mijn AGM te kopen.
Kost idd een flinke stuiver meer maar geen 230 V WCD in de buurt nodig.
Weet niet of het mag maar heb dit in een andere topic ook al even aangegeven, toch wel belangrijk.

Toch een waarschuwing wanneer er gekozen wordt voor mover plus banaan / keggen
plus een LifePO4 accu.
Hou er rekening mee dat wanneer deze accu ook gebruikt gaat worden voor 12 volt in de caravan dat deze accu in de meeste gevallen niet geladen kan worden met de eventueel aanwezige standaard lader in de caravan. Daar is een speciale acculader voor nodig.
Ook het tijdens het rijden opladen door de auto dynamo mag niet zomaar, kan je de accu kosten of de dynamo gaat kapot zeker wanneer de laadkabel met draaiende motor afgekoppeld zou worden is de kans groot dat de dynamo het begeeft.
Als oplossing moet daarvoor een z.g. DC-DC lader gebruikt worden :
De dynamo is aangesloten op de start-accu van de auto, dat is een lood-accu ( niet een LifePO4 accu ) en de
start-accu wordt met een DC-DC lader verbonden met de LifePO4 accu in de caravan.
Mocht de DC-DC lader ingrijpen en de caravan-accu afsluiten, dan kan de dynamo zijn stroom gewoon kwijt in de start-accu en blijft de boel heel.

Puntje is ook nog wel dat LifePO4 accu's wanneer er onverhoopt iets fout gaat met laden of bedrading en er treedt daardoor kortsluiting op in de accu dit tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden, we kennen dat van de elektrische auto's die dan alleen nog te blussen zijn door ze een paar dagen in een container met water te dompelen.

In het kort, deze accu's op zich zijn totaal niet gevaarlijk en ideaal natuurlijk, geen kans op gevaarlijke gassen bij een rotte accu, schoon ( geen zuur ) en licht maar let goed op de randapparatuur want als het misgaat is het ook gelijk goed raak.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Chris » wo 21 dec 2022 17:04

Bekend...
Ik ben ook elektronica technicus...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door euroland » wo 21 dec 2022 17:13

Maar niet iedereen. Mag je maar hopen dat je goed voorgelicht gaat worden door de verkoper.
Hier nog ook maar even een uitgebreider linkje.

https://www.zwiebelfam.nl/de-echte-nade ... %20voltage.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Chris » wo 21 dec 2022 21:02

[re.gif]
Zwiebelfarm is ondertussen al een weer wat oudere site.
Verouderde info en meer geschikt voor campers.
De meest gebruikte Lifepo4 accu's in caravans zijn de Powerxtreme X serie, de Victron PPP serie en de Reich 12** serie
Die hebben allemaal hun eigen meegeleverde - ingebouwde lader...samen met een goed ingebouwd BMS zijn dit uitstekende accu's voor ons caravanisten.
De Victron kan ook laden onderweg... hij heeft aan 11 volt genoeg om te laden....dat lukt in een caravan ondanks alles spanningsverliezen.
Caravan Lifepo4 accu;s zijn wat andere dingen als Camper Lifepo4 accu's.
Vooral het vermogen is minder.
En..geen van deze 3 wordt via de polen geladen... en dat is het grote verschil met veel campers.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door euroland » wo 21 dec 2022 23:03

Daarvoor ben ik er al iets te lang uit Chris, bedankt voor de nieuwe info.
Mijn waarschuwing was voor de mensen die zo'n soort accu van iemand
overnemen en hem even omruilt voor de loodaccu in de caravan en dan klaar.
Diverse malen meegemaakt, ze hadden geen idee...ze denken een accu is toch een accu ?
En dan kan het toch fout gaan, zodoende.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Chris » do 22 dec 2022 11:20

Waarschuwen bij accugebruik is helemaal niet slecht.
Veel, heel veel mensen onderschatten de power die in een accu zit.

Meerdere keren gehoord: O... het is maar 12 volt, totaal ongevaarlijk....
Die mensen hebben geen idee wat een korstsluitstroom is, laat staan wat er kan gebeuren als je een accu kortsluit.
Ik ben net met pensioen, maar heb bijna 40 jaar in de vliegtuigtechniek ( onderhoud) gezeten.
Daar jarenlang ook supervisie op vliegtuig accu onderhoud gedaan... en heel wat schade gezien.
Het klappen van die zweep ken ik, maar ik kon toen ook nog hard rennen als een accu "op hol sloeg" . ( een cel kortsluiting maakte)
Foto van een vliegtuigaccu met allemaal losse cellen... en de bekende "bloemkool" mrgreen.gif
.
accu.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door euroland » do 22 dec 2022 11:35

Nou, inderdaad.
Heb in mijn werk als elektricien meegemaakt dat iemand aan kwam rijden met een kapotte hevig gassende accu in de auto, deed de motorkap open, zat in die tijd nog een schakelaartje aan de motorkap voor een lampje.....vonkje.....accu ontploft.
Daar moest een ambulance aan te pas komen.
In dit geval kon zij er niet echt wat aan doen natuurlijk, onwetendheid .
Moet er niet aan denken dat je dat met een loodaccu in de caravan hebt, leed is niet te overzien.
Euroland 430 TM SE 1993

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gelukt: een mover zonder accu !

Bericht door Ab » do 22 dec 2022 16:58

Dit draadje gaat over een acculoze caravan.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”