Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door WanFie » wo 25 mei 2022 20:32

Paul Vingerhoets schreef:
wo 25 mei 2022 17:59
Een extender in deze opstelling zorgt er niet voor dat er meer gebruikers komen dan zonder

Dus dat staat los van het probleem van een beperkte bandbreedte op de aansluiting van de camping
Nee, er komen niet meer gebruikers. Behalve wanneer je zoals hierboven aangegeven je met 4 personen gebruik gaat maken. Of zoals hierboven ergens gesuggereerd werd, maak een VPN verbinding dan kun je de streamblokkade van de camping omzeilen.

En bedenk, de meeste campings hebben een simpel draadje wat via houten palen naar de camping wordt geleid. Zeker op die mooie plaatsen waar we met z'n allen graag komen. Wanneer dat 10 mbps haalt, kan er een campinggast TV kijken en de rest z'n mail niet meer ophalen.

Zie het als een waterleiding die een dorp binnenkomt. Wanneer de eerste gebruiker de mogelijkheid zou hebben en besluit om de hele watercapaciteit te gaan gebruiken om zijn uitgebreide tuin te sproeien, komt er bij de rest van het dorp niks meer uit de kraan. Die VPN verbinding is eigenlijk een directe aansluiting op inkomende internetaansluiting.

Blijf gewoon thuis wanneer je breedbandinternet eist of mopper niet wanneer het internet op een camping overbelast is.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Paul » wo 25 mei 2022 20:55

Misschien moet je je even verdiepen in de materie voordat je dit soort dingen post.
Technisch klopt er vrij weinig van je verhaal namelijk.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door WanFie » wo 25 mei 2022 21:25

Het verhaal in Jip en Janneke taal van de andere kant:
Hoe werkt een wifi-versterker?

Dat is het best uit te leggen met een soort vergelijking. Als jij op de camping staat, ‘praat’ jouw smartphone met het dichtstbijzijnde access point (de hotspot). Maar dat access point praat heel hard terwijl jouw smartphone een stuk zachter praat. Bovendien praten de smartphones van de andere kampeerders ook met dit access point. Net een druk feestje! Het access point kan niet iedereen tegelijk goed verstaan. Dan heb je een wifi-signaal dat niet altijd doorkomt.

Wat doet een wifi-versterker nu? Die praat ook met het access point, maar dan een stuk harder dan jouw smartphone. Die twee verstaan elkaar prima. En jouw wifi-versterker en smartphone verstaan elkaar ook prima. Zo profiteer jij dus van een goede ontvangst.

Een nadeel van een wifi-versterker is dat die niet kan zenden en ontvangen tegelijk. Hij kan niet tegelijk met jouw smartphone én het access point praten. Je hebt dus een goed wifi-signaal, maar de snelheid wordt gehalveerd. Vergelijk het met een vertaler. Als ik in het Nederlands tegen een Duitser praat en die Duitser praat in het Duits terug, gaat er informatie verloren. Zet je er een vertaler tussen, dan gaat er niets verloren, maar de communicatie verloopt wel trager. En wat de oplettende lezer misschien al doorheeft: als jij een wifi-versterker gebruikt, krijgen je buren mogelijk een nog slechter signaal. En hebben al je buren ook een wifi-versterker? Dan ben je weer terug bij af.
Bron: https://www.eurocampings.nl/blog/listin ... e-camping/
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Henri Berends » wo 25 mei 2022 21:29

In mijn geval gaat het zeker niet om te streamen. Daar heb ik een vaste schotel voor op het dak. Thuis heb ik ook geen Netflix oid. Ik wil gewoon een stabiele internet verbinding maken. Wifi signaal in de caravan hebben als het buiten wat kouder kan worden. Mogelijkheid hebben om op afstand te kunnen werken. Primair heb ik daarom geen snel internet nodig. Als de verbinding maar niet plots down gaat.
Niet dat ik op de camping met mijn laptop onder een accespoint moet gaan zitten. (Wifi-zone Grrrrrrr) Of zoals een paar jaar geleden op kantoor van de nachtportier te 'moeten' zitten om een stabiele verbinding te verkrijgen. (Gewoon aansluiting maken op het bekabelde netwerk van de camping. mrgreen.gif )
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Paul » do 26 mei 2022 10:57

Het verhaal gaat eerst over na bandbreedte en vervolgens over het verstoren van het signaal van de buren.
Veel van die wifi routers hebben de mogelijkheid om meer vermogen te gebruiken dan toegestaan, die van mij (ezwifi V5) zelfs 10 keer zoveel als toegestaan (1watt versus 100mw)
Dit kan je als gebruiker echter instellen, die van mij staat gewoon netjes op 20db (100mw) zodat ik hetzelfde zendvermogen heb als een gewone telefoon of laptop.
Het grote voordeel zit hem in de hogere gevoeligheid van de antenne waardoor je een beter ontvangst hebt.

Voor de camping eigenaar is het technisch gezien zelfs beter om een dergelijk device te gebruiken.
De meeste campings beperken de snelheid per verbinding waardoor je of je er nu met 2 4 of 20 gebruikers op je wifi router zit, de snelheid die het accespoint levert aan je niet meer wordt.
Heb je met je gezin 4 tickets en ga je allemaal tegelijk streamen heeft dat veel meer gevolgen voor de rest van de camping gebruikers.
Dus het is bij het merendeel van de campings onzin dat je hiermee de bandbreedte van een ander minder maakt.
Bijkomend voordeel is dat een device zijn zendvermogen regelt op basis van zijn ontvangst.
Met je eigen wifi router hoeft je gsm, laptop, iPad en weet ik wat we tegenwoordig allemaal meeslepen alleen verbinding te maken met je eigen netwerk en gebruikt dus minder vermogen en hoeft dus niet continu met vol vermogen met de camping wifi te communiceren.

Probleem op campings is de hoeveelheid wifi signalen en de bandbreedte van de aansluiting van de camping.
In Nederland hebben veel campings een glasvezel aansluiting of Ziggo zakelijk of iets dergelijks en gaat het over het algemeen prima.
In hartje Frankrijk moeten ze het vaak met een 30mbit dsl lijntje doen.
Als je dan met 100 camping gasten op het netwerk gaat dan is het voor iedereen klaar.

En je opmerking over VPN, in het kader van veilig internetten zou ik iedereen aanbevelen om een VPN verbinding te gebruiken op openbare (camping) netwerken.
En ja in voorkomende gevallen zou je hiermee. bepaalde restricties kunnen omzeilen die een camping instelt.
Ik heb alleen nog geen camping meegemaakt die streamen heeft geblokkeerd.
Op de camping waar ik nu sta kan ik niet via wifi bellen, als ik mijn VPN aanzet kan dat wel.
Dat is dan ook het enigste.
En ik fop mijn android tv box dat hij op een Ziggo netwerk zit zodat de app werkt.
Ik kan ook gewoon via de Chromecast streamen dan heb je hetzelfde maar vind het makkelijker om de app van android tv te gebruiken.

We moeten echt eens gaan stoppen met de hype dat een wifi repeaters hele camping netwerken verstoren of platleggen dat is namelijk gewoon echt niet zo.Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door WanFie » do 26 mei 2022 15:48

Wij kamperen dan weer vaak op kleine campings meestal een eenvoudig wifi punt is, dus niks begrenzing en blokkering. Wanneer daar iemand via dat wifinetwerk gaat streamen of films gaat downloaden, heeft de rest van de camping weinig over.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Paul » do 26 mei 2022 15:55

Dat klopt, maar dat heeft dan weer niets met een wifi repeater te maken maar met de beperkte bandbreedte van de camping.
Als je via een telefoon gaat streamen rechtstreeks op het accespoint dan heb je hetzelfde effect.

De wifi netwerken op de door jou genoemde soort campings zijn nou eenmaal niet geschikt om (met velen tegelijk) te gaan streamen.
Gelukkig zijn er dan andere oplossingen of gewoon niet, we zijn immers op vakantie
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door WanFie » do 26 mei 2022 16:50

Een beetje wél, mensen die willen streamen en willen internetten doen er alles aan om dat ook op een camping te kunnen. Zo'n repeater dus. Met als gevolg, dat ik de krant nauwelijks kan lezen.

We zijn inderdaad op vakantie, daar hoeft alles niet hetzelfde als thuis te zijn. Dat willen "we" zelfs niet. Anders kunnen we beter thuis blijven. Waarom dan dat getrek aan de immer zwakke/beperkte wifi op een camping? Zelfs ten kostte van andere campinggasten.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door mrbullmastiff » vr 27 mei 2022 19:46

Zeer tevreden over onze ez v5. Werkt ook hier in Spanje op de camping prima. De maximale verbindingssnelheid is 4,5 mbps. In de praktijk kunnen we het daar prima mee doen. Inclusief tv kijken. Vorige week ging de F1 prima zonder storingen bij problemen kijk ik via de mobiele verbinding.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Micky » vr 27 mei 2022 20:44

WanFie schreef:
Paul Vingerhoets schreef:
wo 25 mei 2022 17:59
Een extender in deze opstelling zorgt er niet voor dat er meer gebruikers komen dan zonder

Dus dat staat los van het probleem van een beperkte bandbreedte op de aansluiting van de camping
Nee, er komen niet meer gebruikers. Behalve wanneer je zoals hierboven aangegeven je met 4 personen gebruik gaat maken. Of zoals hierboven ergens gesuggereerd werd, maak een VPN verbinding dan kun je de streamblokkade van de camping omzeilen.

En bedenk, de meeste campings hebben een simpel draadje wat via houten palen naar de camping wordt geleid. Zeker op die mooie plaatsen waar we met z'n allen graag komen. Wanneer dat 10 mbps haalt, kan er een campinggast TV kijken en de rest z'n mail niet meer ophalen.

Zie het als een waterleiding die een dorp binnenkomt. Wanneer de eerste gebruiker de mogelijkheid zou hebben en besluit om de hele watercapaciteit te gaan gebruiken om zijn uitgebreide tuin te sproeien, komt er bij de rest van het dorp niks meer uit de kraan. Die VPN verbinding is eigenlijk een directe aansluiting op inkomende internetaansluiting.

Blijf gewoon thuis wanneer je breedbandinternet eist of mopper niet wanneer het internet op een camping overbelast is.
Wat een onzin, echt camping praat dit, de klok horen luiden en…..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Henri Berends » do 16 jun 2022 23:07

Vanavond mijn nieuwe EZ V5 hotspot extender geïnstalleerd.
Als ik met een andere device inlog dan krijg ik geen mogelijkheid om een wachtwoord in te vullen. Vind ik wel vreemd. Zo zou zomaar iemand via mijn wifi een connectie kunnen maken.
Heb ik iets in de configuratie gemist?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door janoniem » vr 17 jun 2022 07:10

Je bedoelt het wachtwoord van de internet verbinding, een code die je b.v. ontvangt bij koop van een voucher?
Zodra dit via één van je devices die je EZ netwerk gebruiken, is ingevoerd, heeft je EZ de toegang geregeld voor álle apparaten. De aanbieder van de internet toegang ziet maar één apparaat; jouw EZ.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Wi-Fi Outdoor Range Extender | WLX-2100

Bericht door Henri Berends » vr 17 jun 2022 08:47

[re.gif]
Ik doelde op het wachtwoord van mij EZ v5 netwerk. Maar dit is inmiddels verholpen. Deze is niet meer toegankelijk voor onbekende devices.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”