van Camper naar Caravan

Alles wat betrekking heeft op campers
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » ma 2 sep 2019 11:09

Exact.
En alles heeft voor en nadelen.
Vorige week was ik op een prachtige camping, in Friesland.
Gek genoeg stonden er veel meer campers dan caravans.
Er kwam een Concorde camper binnen. Een enorm ding.
Achter kwam er een Fiat Abarth uit rijden.
Super de luxe allemaal. Volledig zelfvoorzienend met zonnepanelen en een zware Efoy. Die mensen woonden erin het jaar rond.

Hij mocht echter niet het gras op..moest voor op de bestrating blijven staan.
Elk voordeel heb z'n nadeel.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door erichendri » ma 2 sep 2019 21:43

Ik mag graag naar mooie grote campers kijken.
Net zoals naar grote tandemassers.
Heb het idee dat campers ook steeds vaker op campings
gaan staan ivm de veiligheid.
Alle kampeermiddelen hebben hun voordelen en nadelen.
Zelf houdt ik het bij een caravan maar dat is persoonlijk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » di 3 sep 2019 00:26

RE.gif
De toename van campers op campings is m.i. vooral te danken aan het gebrek aan camperplaatsen.
Er komen veel campers bij en weinig camperplaatsen, ergo, er sluiten er regelmatig.

Camperaars met kinderen willen voor hun kroost voorzieningen als douche, speeltuin en zwembad.
En die vind je op campings.

Of de veiligheid een rol speelt?
Het lijkt mij dat een camping niet veiliger is dan een camperplaats.

Als het om vrij staat gaat is het een ander verhaal. In Nederland zijn plaatsen waar je vrij mag staan zeer beperkt; ik zou er niet een kunnen noemen.
Buiten de grenzen is het steeds minder toegestaan, er wordt veel over geklaagd.
Vrij staan is niet voor mensen die bang zijn voor hun veiligheid mrgreen.gif

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » di 3 sep 2019 07:56

Diny,

Wij stappen van de Feeling 470 naar een Knaus Vansation camper.

Hgr Jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door dieseltijger » di 3 sep 2019 08:18

Los van het algemene topic had ik een vraag: Is de ruimte en bewegingsvrijheid in de woonruimte van een camper in de praktijk vergelijkbaar met die van een caravan? Mij eerste indruk van een camper was dat het iets "propperiger" is dan bij een caravan.

Veel oudere gebruikers - het vrouwelijke deel met name (want: de grootte van de vrouwelijke blaas is beperkt) - ervaart de nachtelijke gang naar het toilet in een camper als lastiger dan bij een caravan: een groot deel van de modellen heeft een bed boven de bergruimte. Hierdoor moet er in het duister afgedaald worden van een trapje - en ik kan mij voorstellen dat het bezwaarlijk is.

Dus als de praktijk uitwijst dat je toch langer op een plak verblijft - en de bovenstaande observaties zijn van toepassing - dan zou dit kunnen bijdragen aan het overstappen van een camper naar een caravan. Snijdt dit hout?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Daphne » di 3 sep 2019 08:26

Diny schreef:
di 3 sep 2019 00:26
De toename van campers op campings is m.i. vooral te danken aan het gebrek aan camperplaatsen.
Er komen veel campers bij en weinig camperplaatsen, ergo, er sluiten er regelmatig.

Camperaars met kinderen willen voor hun kroost voorzieningen als douche, speeltuin en zwembad.
En die vind je op campings.
Het gros van de camperaars zijn senioren en niet gezinnen met kinderen. Ik denk eerder dat senioren liever op campings staan ivm de voorzieningen. Zij hebben immers een caravan ingeruild voor een camper omdat ze dat makkelijker vinden met rijden en minder gesjouw. Zij hebben een camper als caravan gekocht en niet zozeer om ineens te gaan rondtrekken zonder een camping te zien.
Overigens zie ik nog steeds niet in waarom een caravan meer gesjouw en gedoe is. Je kunt een caravan ook zodanig inrichten dat er maar weinig actie nodig is om te installeren of op te breken. Maar ik begrijp wel dat een camper een stuk compacter is dan een combinatie en makkelijker is om zomaar ergens tussen te passen als je bijvoorbeeld de Tour wil volgen of een parkeerplaats met uitzicht op zee wil pakken.

Wat grappig is dat Jacques Bakker ook eerst een Eriba Feeling had en nu naar een camper gaat. Zou het aan de caravan liggen? :oops: awhoea.gif
Anyway, veel geluk met de nieuwe kampeerfase 🍀
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » di 3 sep 2019 09:24

dieseltijger schreef:
di 3 sep 2019 08:18
Los van het algemene topic had ik een vraag: Is de ruimte en bewegingsvrijheid in de woonruimte van een camper in de praktijk vergelijkbaar met die van een caravan? Mij eerste indruk van een camper was dat het iets "propperiger" is dan bij een caravan.

Veel oudere gebruikers - het vrouwelijke deel met name (want: de grootte van de vrouwelijke blaas is beperkt) - ervaart de nachtelijke gang naar het toilet in een camper als lastiger dan bij een caravan: een groot deel van de modellen heeft een bed boven de bergruimte. Hierdoor moet er in het duister afgedaald worden van een trapje - en ik kan mij voorstellen dat het bezwaarlijk is.

Dus als de praktijk uitwijst dat je toch langer op een plak verblijft - en de bovenstaande observaties zijn van toepassing - dan zou dit kunnen bijdragen aan het overstappen van een camper naar een caravan. Snijdt dit hout?
Dat snijdt zeker hout...in sommige gevallen.
Lang niet altijd echter.
Uit eigen ervaring: wij leverden best ruimte en bewegingsvrijheid in, bij overstap andersom.
Onze caravan was dan ook best bovengemiddeld ruim, bija 6 meter opbouw en 2.5 mtr breed. Campers zijn smaller. Veel caravans ook...
Wat je aanhaalt over in het donker afdalen van een trapje..dat is inderdaad een punt. Dat beviel ons erg slecht.
Na 1 seizoen het dwarsbed achterin ( met trapje) dus de deur uit gedaan. Nu hebben we een zgn Queensbed, zonder klimmen van 2 kanten bereikbaar.
Als je niet beperkt bent tot max 3500 kg, zijn de mogelijkheden qua lengte en breedte veel ruimer.
Er zijn mensen die een oude touringcar kopen en die inrichten.
Maar ook dat heeft weer wat nadelen.
De meeste campers zijn in mijn beleving ook niet echt.geschikt voor gezinnen met kinderen.
Dat was onze caravan overigens ook niet echt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » di 3 sep 2019 10:09

Nee Diny ligt zeker niet aan de caravan. Caravan is ons reuze goed bevallen, fijne indeling en hangt geweldig achter de auto.
Zal wel even puzzelen zijn hoe we de spullen die in de caravan zaten een plaatsje te geven in de camper.
De Feeling had ook wel heel veel bergruimte. We gaan nu selectief te werk, wat we echt nodig zijn en wat thuis gelaten kan worden.
Knaus Vansation TI

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » di 3 sep 2019 11:33

RE.gif Jaques,
Mooie camper! thumbup.gif

Lijkt qua indeling op onze ex.
Ik had over de ruimte niet te klagen. Genoeg kastjes en een grote garage.
In het caravantijdperk gebruikten we de auto voor een klein gedeelte als boedelbak. Satelliet schotel, tafeltje en stoeltjes. De rest moest binnen om een goede kogeldruk te krijgen.

In de camper had al snel alles een vaste plaats. En alles kon gewoon blijven staan. Vond ik een pré.
Wel merkte ik bij het uitruimen dat er in de loop der jaren toch weer meer overbodige dingen waren dan gedacht.
Al met al denk ik niet dat je er op achteruit gaat wat opbergruimte betreft.
En de zithoek die je in de camper krijgt doet zeker niet onder voor die in de Feeling. Ik vond hem een stuk gezelliger thumbup.gif
Wel, je gaat het beleven, veel plezier haphop.gif

En nee, de inruil lag niet aan de Feeling! Die opmerking is van Daphne knipoog.gif

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Philmar » di 3 sep 2019 12:06

Wij hebben 2 x een camper, VW California, gehuurd. Dit telkens voor een maand. In 2012 naar Duitsland, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en zo terug naar huis. In 2014 naar Portugal. Deze camper vinden wij het ultieme vervoermiddel om die reizen te maken. Snel op de snelweg, normale tol op de snelwegen, handig in een stad, vlot onder de hoogte beperking op parkings en een normaal verbruik. Alles aan boord om te reizen. Natuurlijk is dit niet het soort camper waar men het hier over heeft op het forum. Wij hebben getwijfeld om er een aan te kopen, en soms nog. Alleen het bed onder het hefdak was soms moeilijk te bereiken voor mijn vrouw en hilarisch om ze bezig te zien. Neen, wij hoeven s’nachts nog niet uit bed om te ...
Kan ook in een normale garage.
Ook onze oude Triton 430 is een leuke caravan, maar toch.

Philmar

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » di 3 sep 2019 13:24

RE.gif
VW California !!!

Nu noem je ook even scheurijzers thumbup.gif

Inderdaad niet echt te vergelijken met campers zonder hefdak qua slaapgenot!

Maar de buscampers zonder hefdak: om je vingers bij af te likken haphop.gif haphop.gif haphop.gif

(Ën dan hoef je ook niet in de garage te pieën mrgreen.gif knipoog.gif mrgreen.gif )

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » di 3 sep 2019 14:54

Diny, Fijn te lezen dat het je goed bevalt en dat de bergruimte voldoende is. En ja we zijn heel blij met deze camper. We gaan eind september de camper eens goed uittesten voordat hij weer aan zijn winterslaap kan beginnen.
Sorry Daphne, dat ik je naam hebt verwisseld met die van Diny. Maar mijn opmerking is op waarheid berust.
Groet jacques
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door PD » di 3 sep 2019 17:08

Ab schreef:
di 3 sep 2019 09:24
Maar ook dat heeft weer wat nadelen.
De meeste campers zijn in mijn beleving ook niet echt.geschikt voor gezinnen met kinderen.
Dat was onze caravan overigens ook niet echt.
Jullie caravan met enkele bedden was natuurlijk al een typische seniorencaravan... voordeel van caravans boven campers is dat je deze wel als echte gezinsobjecten kunt kopen (een gezinscaravan heeft wat mij betreft naast een tweepersoonsbed tevens stapelbedden).

Ik zie ook een duidelijke opmars van campers bij senioren, ook hier in Lauterbrunnen, volgens mij vooral ingegeven door angst om nog met een combi te rjden, qua ruimte wordt meestal nogal ingeboet en dat zou ik juist in het voor- en najaar een groot nadeel vinden. Voor jonge gezinnen zijn ze vooralsnog te beperkt en mogelijk ook te duur.

Buscampers zoals een VW California....OMG :oops: hooguit geschikt voor jong verliefden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » di 3 sep 2019 19:42

Wat mij opvalt dat veel reacties alleen gaan over de nadelen van een camper. Lees bijna nooit wat de nadelen van een caravan zijn of zijn die er niet. Denk dat elk kampeermiddel zijn voor en nadelen kent. Als je deze naast elkaar legt vergelijkt en afgestreept wat voor jou wel of niet als nadeel wordt ervaren kom je tot een keus die precies bij je past. Maar ja wat vandaag ideaal is kan over een aantal jaren weer anders liggen. Daarom stappen mensen soms over na een ander kampeermiddel. Belangrijk is voor allemaal dat we plezier hebben tijdens onze vakantie en dan maakt het niet uit waar je in mag huizen tijdens je vakantie.
Maar misschien ben ik wel een beetje naïef. Het zei zo.
Knaus Vansation TI

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Conradi » di 3 sep 2019 20:06

Dat is ook logisch, dit is het caravan-forum :wink:

Op een camperforum zal het waarschijnlijk andersom zijn. Het zijn twee verschillende concepten. Met een caravan vier je anders vakantie dan met een camper. Niet beter, wèl anders. Blijft de vraag of dat aan het recreatiemiddel of je instelling ligt :roll:

Waar ik niet in geloof is dat campers niet op campings thuis horen, de sfeer verpesten, asociaal zijn, en wat niet meer. Mensen zijn mensen en bij voorbaat allemaal anders, ongeacht of ze met 4, 6 of 8 wielen de camping op rijden :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Carnavalswiertz » di 3 sep 2019 20:17

@Conradi: zo zie ik dat ook.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Reisben » di 3 sep 2019 20:41

Maar vergis je niet mensen, op de wintercampings in zuid Spanje staan veel campers. Die arriveren in november/december en de grootste aantallen komen in januari op de campings. Deze mensen gebruiken de camper als caravan, hij wordt opgesteld, de bagagewagen wordt uitgepakt waarna een keukententje weer opgezet wordt en het meubelement komt in de tot voortent afgespannen luifel. Stormbanden, bodembedekking en ga zo maar door. Omdat de camper vier - vijf maanden niet meer zal bewegen wordt de motor elke maand even gestart. Is het voor de accu, dan wel gewoon de spanning: doet hij het nog, maar hij moet een uurtje draaien. Tot vreugde van naaste buren... Waarom deze mensen een camper verkiezen ontgaat mij. Misschien vertellen ze thuis dat ze vijf maanden met de camper naar Spanje zijn, dat klinkt wel stoer, en verzwijgen dat ze geen kilometer teveel rijden.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » di 3 sep 2019 20:48

Er zijn daar ook zat mensen met caravans die exact hetzelfde doen. Vaak zelfs de caravan laten staan in Spanje.
Daar heb je dan in de zomer weer niks aan.
De overwinteraars met camper zitten in de zomer wellicht in Scandinavië...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Conradi » di 3 sep 2019 21:00

Reisben schreef:
di 3 sep 2019 20:41
...maar hij moet een uurtje draaien. Tot vreugde van naaste buren... Waarom deze mensen een camper verkiezen ontgaat mij.
Dat moet vreselijk zijn.... :roll:

Tja, er zijn caravanners die hun airco gewoon laten draaien zomaar naast buren in een tent. Mijn buurman BBQ'de iedere middag sardientjes. Een camping is nu eenmaal het equivalent van intensieve-menshouderij, met alles wat er bij hoort, en dat vind je leuk of niet :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door PD » di 3 sep 2019 21:05

Conradi schreef:
di 3 sep 2019 21:00
Een camping is nu eenmaal het equivalent van intensieve-menshouderij...
GEWELDIG haphop.gif Die houden we erin thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Jacques Bakker » di 3 sep 2019 21:23

Conradi.

Je bijdrage is uit mijn hart gegrepen. Kort en bondig en met de spijker op de kop.
Ik laat het hierbij.
Knaus Vansation TI

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » di 3 sep 2019 21:38

@ Reisben,
De motor een uurtje laten draaien om de accu's te voeden of zomaar omdat ze willen weten of de handel het nog doet?
Dat is een verschijnsel waar ik nog nooit over gelezen heb, op geen enkel Forum.
Vreemd verhaal weenie.gif

Veronderstellend dat die campers gewoon aan de stroom staan, dan worden de accu's gewoon opgeladen.
En als ze niet aan de stroom staan dan volstaat een uurtje draaien absoluut niet.

Ik snap de camperaars wel die in een land met een prettig klimaat de camper als caravan gebruiken met alles erop en eraan.
Die maken na de winter de overtocht naar Afrika om daar een rondreis te maken. Zijn ze alvast een eind op pad.
Een ander deel toert daarna in het hoge noorden of scheept in naar IJsland.

Het gros van de camperende overwinteraars zal geen heil zien om alleen voor het overwinteren een caravan te kopen mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » di 3 sep 2019 21:56

Mee eens Aardy..
eh..bedoel Diny. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Diny » di 3 sep 2019 22:00

RE.gif
danku.gif

Ahum gif mrgreen.gif knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: van Camper naar Caravan

Bericht door Ab » di 3 sep 2019 22:11

:lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Campers”