Goedendag waarde fotocollega
Onderstaande is te lezen in het caravanhandboek
#Trekauto
De autofabrikant geeft aan hoe zwaar de caravan is die een bepaald type auto maximaal mag trekken. Dit gegeven wordt bij de RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie vastgelegd op het moment dat de auto de typegoedkeuring ontvangt. Een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht kunt u vaak vinden in een folder, het instructieboekje en autotests.
Het toegestane maximumtrekgewicht staat op het kenteken. Europese wetgeving schrijft voor (en ook de Nederlandse overheid heeft die inmiddels geratificeerd), dat een trein van auto en aanhanger 5 keer binnen een beperkte tijd vanuit stilstand een helling van 12% moet kunnen bedwingen. En dat is mooi, want dan weet men tenminste wat een combinatie kán. Maar pas op. Dat max. treingewicht nu staat (wederom vreemd genoeg) niet op het kenteken, maar op het typeplaatje onder de motorkap. Door nu het maximaal toelaatbaar autogewicht hiervan af te trekken, resulteert het maximaal toelaatbaar aanhangergewicht. Dit kan verschillen met wat er op het kenteken van de auto staat! Fabrikanten van auto's schrokken soms van het verschil in toelaatbaar trekgewicht nu vergeleken met de oude wetgeving en verzonnen een trucje. Het trekken van een caravan met de op het kentekenbewijs vermelde massa is toegestaan, mits het totaal maximaal toelaatbare treingewicht niet overschreden wordt. U zult dus in voorkomend geval de autobelading moeten beperken. En voor aanschaf u goed laten informeren.....
Bij het beoordelen van de geschiktheid als trekauto spelen de volgende factoren een rol:
het gewicht van de auto: hoe zwaarder hoe beter;
de 'oversteek': dat is de afstand hart trekhaakkogel tot hart achteras, hoe kleiner hoe beter;
de wielbasis: hoe langer hoe beter;
constructie van het onderstel van de auto;
voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Anwb hanteert de volgende vuistregel: het afleveringsgewicht van de caravan mag niet meer zijn dan zo'n 75% van het gewicht van de lege auto. De (Engelse) Caravan Club houdt aan: beladen gewicht van de caravan niet meer dan 85% van het gewicht van de lege auto. Beide normen komen grofweg op hetzelfde neer.
Verder worden regelmatig praktijkproeven uitgevoerd op een testbaan. De resultaten worden gepubliceerd in bijvoorbeeld de Kampeer en Caravankampioen. Twee testauto's gaan met twee caravans naar het testterrein van DAF. Om een goede vergelijking te krijgen, worden de caravans afwisselend achter beide auto's gebruikt. De auto's en caravans worden beladen met zandzakken, overeenkomend met het gewicht van een vierpersoons gezin inclusief bagage. Op de testbaan wordt een oordeel gevormd over:
de stabiliteit: door met hoge snelheid over het test-traject met verschillende wegdekken te rijden en door een zgn. uitwijkmanoeuvre na te bootsen;
het wegrijden op een 12%-helling;
het veercomfort: in welke mate beïnvloedt de caravan de autovering;
het gemak waarmee in de 4e en 5e versnelling kan worden gereden;
het motorlawaai in de 3e en 4e versnelling.
De stabiliteitsproeven monden uit in een aanbeveling van het afleveringsgewicht dat verantwoord door het geteste autotype kan worden getrokken. Dit aanbevolen afleveringsgewicht wordt uitgedrukt in een percentage van het leeggewicht van de auto. Soms komen verhoudingen voor die uitkomen boven 75%, waarbij we toch direct willen benadrukken dat dit soort combinaties bedoeld is voor de geoefende caravanner.
Link naar caravanhandboek