Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Sammei
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 okt 2015 12:01

Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Sammei » zo 25 okt 2015 10:11

Zoals aangegeven bij mijn persoonlijk voorstellen wil ik hier het één en ander kwijt over onze Kabe.
In caravanland wordt meestal met eerbied gesproken over de kwaliteiten van het merk Kabe, maar is alles aan en bij Kabe wel zo goed als men zou verwachten voor de prijs die er voor betaald moet worden?
Omdat ik hier zelf aan twijfel laat ik hierna in een kort overzicht zien wat onze ervaringen zijn van het moment van aanschaf tot aan heden.
Allereerst wil ik stellen dat de Kabe in gebruik veel comfort biedt, daar mankeert het niet aan, maar irritaties doemen op als het gaat om technische mankementen, service en nazorg.

Wij kochten onze Kabe Briljant XL in 2009 op de Dordrecht Open bij dealer Hiddink uit Tubergen.
In april 2010 stond de caravan voor ons klaar en nadat we een en ander hadden bekeken en wat sumiere informatie over de caravan hadden ontvangen ("de rest stond in de handleiding" zo zei de verkoper) vertrokken wij naar een nabij gelegen camping om de eerste ervaringen op te doen. Wij wonen zelf in de kop van Noord Holland, dus bij eventuele eerste problemen wilden wij in de buurt van de dealer blijven.
Goed dat we dat zo geregeld hadden, want het vullen van de verswatertank kon eindeloos doorgaan omdat de spoelwaterkoppeling bij het toilet afgebroken was en het water daar net zo hard uitliep als het in de tank gegoten werd. (Eindcontrole?) Na een telefoontje naar de dealer werd het euvel ter plaatse verholpen en konden wij verder met droge voeten van ons nieuwe verblijf gebruik maken.
Om het verhaal niet te lang te maken zal ik verder een opsomming doen van de door ons ervaren gebreken, met indien nodig een toelichting daarbij.

Binnen het jaar na aanschaf:
1. De telescoopveer van het bed verkeerd geplaatst waardoor het scharnierende bed niet open bleef staan.
2. De elektronische gasontsteking van de Dometic koelkast werkte niet. Vier maanden moeten wachten op een nieuwe.
3. Vanaf het eerste gebruik heeft de grootste brander van de Dometic kookplaat geroet. Daar was en is helaas niets aan te doen.
4. Ondanks vergrendeling op de lades in het keukenblok kwamen sommige van deze lades tijdens het rijden uit het keukenmeubel. Dit veroorzaakte veel schade aan de lades en het interieur. De schade werd door de verzekering gedekt, maar uiteindelijk heb ik de hele constructie van lades en borging zelf onder handen genomen omdat de reparatie door de dealer geen soelaas bood. Ik kreeg wel de opmerking dat ik de lades niet zo zwaar mocht belasten omdat ze daar niet op berekend waren. Lijkt mij toch dat Mepal borden, bestek, kopjes/bekers en pannen tot de normale uitrusting behoren en andere opberg mogelijkheden waren niet beschikbaar.
5. Na ruim een jaar moesten alle kussens uit de zithoek worden vervangen I.v.m. vroegtijdig zacht worden en abnormale slijtage van de bekleding. Op 23-01-2012 moest ik alle kussens opsturen naar de importeur en op 02-04-2012 werd de nieuwe kussenset thuisbezorgd. Ruim twee maanden had de caravan op stal gestaan zonder daarvan gebruik te kunnen maken.
6. Ruim binnen de garantieperiode moest de keukenkraan vanwege chroombladders worden vervangen.
7. Bij de jaarlijkse BOVAG onderhoudsbeurt van 2013 bleken de standaard gemonteerde KUMHO banden vervangen te moeten worden. Niet omdat ze versleten waren, maar omdat er scheurtjes in de wangen zaten. De slechte historie van Kumho banden kennende had ik bij het afhalen van de caravan bij de dealer al gereclameerd, maar zo werd mij verteld was de slechte reputatie van deze banden achterhaald en hoefde ik mij daarover geen zorgen te maken.
8. Bij onderhoud in maart 2015 werden scheurtjes in het BPW chassis geconstateerd. Een jaar na de aanschaf van de caravan was mij ter oren gekomen dat dit een veel voorkomend euvel was bij Kabe caravans. Ik heb dit gelijk bij de dealer ter sprake gebracht, maar ook toen kreeg ik te horen dat dit euvel verholpen was door het chassis standaard te verstevigen. Ook dit blijkt nu niet waar te zijn en zal er óf een nieuw chassisdeel óf verstevigingsplaten moeten worden aangebracht. Kosten zijn voor de eigenaar.
Het ergerlijke hieraan is dat Kabe het onvolwaardige BPW chassis willens en wetens is blijven gebruiken en kopers daarbij opzadelde met extra hoge kosten die niet als garantie te claimen valt. Sinds een paar jaar staat Kabe voortaan op een Alko chassis, hetgeen op erkenning lijkt van het onvolwaardige gebruikte BPW chassis.

Mijn kleine en grote klachten heb ik zowel bij de dealer, bij de destijds nog bestaande Kabe importeur en tot twee maal toe schriftelijk bij Kabe Zweden gemeld.
De dealer en de voormalige importeur hebben een aantal van deze klachten verholpen. Daarbij moet ik opmerken dat ik na de garantieperiode gezien de afstand tussen woonplaats en dealer het onderhoud heb laten uitvoeren door een plaatselijk caravan onderhoudsbedrijf niet zijnde een Kabe dealer want die is niet in onze directe omgeving beschikbaar.
Van Kabe Zweden heb ik nooit enige reactie ontvangen.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door AadB » zo 25 okt 2015 10:50

Hallo Sam,
Inderdaad een hoop onvolkomenheden.
Groet,
Aad
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Mees

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Mees » zo 25 okt 2015 12:15

Dat is erg aardig van je Sammei,
om je ervaringen te delen hier op dit forum.

Reken maar dat er meer merken zijn, die mankementen hebben hoor..... (maar dat wordt meestal niet 'geventileerd')
Onze Zweed uit Dorotea heeft ook weleens een (lichte) lekkage gehad bij een raam, doordat de kit te weinig was.
Werd (na ontdekking) door de importeur/dealer direct in 1 dag gerepareerd. (kampeerden toevallig in NL)
En het kapotte zuigertje van het Heki dakluik ook.
En het kussen waar ik op zit sinds 2012 wordt ook al 'zachter'.
En ik heb ook links en rechts een extra kastdeur-klemmetje bij moeten maken.

Een caravanbouwer is vaak afhankelijk van toelevering-bedrijven voor het onderstel, koelkast, fornuis, kachel etc etc

Duur? De arbeidslonen zijn in Tenhult nu eenmaal erg hoog
en de fabricage-aantallen erg laag.
De importeur/dealer (bij ons althans) handelt de garantie op zijn kosten af; niet de fabriek.

'kHoop dat je toch nog kan genieten van je zeer fraaie combi !
Ik wel van jouw foto.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Micky » zo 25 okt 2015 13:57

Beste Sam, als ik dat zo lees wordt ik ook niet vrolijk om eerlijk te zijn néh néh.gif néh néh.gif

Wel valt me op dat veel zaken niet Kabe probleem zijn, maar van externe bedrijven zoals de kk en fornuis leverancier, banden leverancier, onderstel leverancier, deze zaken kunnen dus ook bij een ander merk caravan voorkomen, filter je deze eruit, dan blijven er wel een aantal Kabe kwaliteitsproblemen over, maar ziet het er al minder slecht uit om eerlijk te zijn. Je koopt natuurlijk een nieuwe caravan omdat je geen gezeik wil en toch krijg je dat, helaas komt dit bij meerdere merken voor en ben je afhankelijk van de verkoper, als deze dan niet naar wens meewerkt wordt het alleen maar erger.
Voor mij zou dit eventueel een reden kunnen zijn om nooit een caravan te kopen bij een dealer op grote afstand, ook al is de prijs dan vaak mooier...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Stef » zo 25 okt 2015 16:55

Beste Sam,

Een beetje triest om te lezen dat je toch best wel veel problemen met je scandinavische caravan hebt.

Ik denk ook dat het best wel van groot belang is, dat je een goede dealer hebt, die je wilt helpen in het oplossen van de problemen. Ik heb liever ,( dat deze wat verder zit , en zich voor je zet, dan een dealer die dicht bij zit en niets noemenwaardig voor je inzet )

Het is wel zo, dat er bij iedere caravan wel iets niet goed is; Het blijft technisch gezien een gecompliceerd ding. En ook bij de duitse of engelse caravan is wel eens wat aan de hand.

Ik hoop voor je dat alle problemen naar behoren zijn opgelost en hoop dat je nog lang mag genieten van jouw caravan

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 okt 2015 17:25

Tis idd spijtig dat je een maandagmorgen caravan hebt gekregen.
Volgens mij is het vooral de dealer die je moet helpen.
Technisch vind ik het helemaal geen gecompliceerd iets, de meeste "techniek" komt van toeleveringsbedrijven maar dat mag niet jou zorg zijn, de dealer heeft maar te zorgen dat het geleverde naar behoren werkt.

Alle caravanmerken zijn in de basis een piepschuimen kok met wat triplex meubeltjes waar wat simpele technische artikelen in verwerkt zijn, en jou problemen kunnen dus bij elk ander merk ook voorkomen.
Volgens mij heb je ook nog recht op een soort van garantie na de garantie, heb je al eens bij een gerechtswinkel geïnformeerd?
Het is namelijk van de zotte dat je (redelijk kort) na de garantie voor eigen kosten een nieuw onderstel zou moeten plaatsen....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Chris » zo 25 okt 2015 22:47

Hoi Sam...

Dat is niet een vrolijke lijst met narigheid.
Van een Kabe niet verwacht, maar je ziet het.
Komt toch weer uit dat een land met hoge lonen niet altijd garant staat voor goede kwaliteit..... jammer.
Ik heb een Hobby, en dus een hobby, dus wat klusjes aan de hut is leuk om te doen.
Maar het moet wel normaal blijven, een onderstel met problemen is niet normaal in mijn optiek.
Helaas zie je met jou meeste klachten dat het idd klachten zijn aan spullen van andere fabrikanten.
Die dingen worden in meerdere merken caravans gebruikt, en hebben dus ook problemen in andere merken denk ik.
Jammer, zou niet moeten gebeuren.

Succes met het vervolg.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sammei
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 okt 2015 12:01

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Sammei » ma 26 okt 2015 12:01

Hierbij dank aan alle leden die gereageerd hebben.

Graag wil ik nog wat kanttekeningen plaatsen bij deze vele reacties.
1. Ik begrijp dat een aantal van mijn klachten niet direct des Kabe's zijn, maar bij gebreken aan geplaatste apparatuur van derden moet het niet zo zijn dat het maanden duurt voordat uit Zweden de toestemming komt om het defect onder garantie te repareren, zelfs als het een simpele ontsteking uit een Dometic koelkast of een defecte kraan betreft.
2. Wel neem ik het Kabe zeer kwalijk dat zij willens en wetens hun caravans bleven bouwen op een bewezen onvolwaardig chassis. Mijn klacht betreffende de scheurtjes is een vaak gehoorde klacht bij Kabe eigenaren en was al ruim vóór 2010 bekend. Dat bij navraag omtrent dit probleem bij de dealer dan ook nog verkeerde informatie hier over wordt gegeven (zie mijn eerste artikel) is een extra kwalijk punt. Zwart op wit is het niet gegeven en dus sta ik op dat punt met lege handen. Tegenwoordig, ik dacht sinds 2012, staat de Kabe caravan op het Alko chassis. Het geeft te raden waarom.
3. Parallel aan punt 2 ook de kwestie van de destijds bekend minderwaardige Kumho banden. Zelfs bij de Hobby dealer waarbij wij voorheen een caravan kochten werden de slecht bekend staande Kumho banden direct verwisseld door betere. Kabe had hier echter geen probleem mee en plaatste voor dat kleine prijsverschil toch liever onbetrouwbare banden onder een caravan met een aanschafprijs die beduidend hoger ligt dan het gemiddelde.

Mees

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Mees » ma 26 okt 2015 12:57

RE.gif
Beste Sam,

Ik kan je scheuren en defecten niet voor je repareren
maar ik probeer je gefrustreerdheid wat te verlichten.....

1. Weet je echt zeker dat Kabe Zweden de garantie uit moet voeren?
want
fabrieken, importeurs en dealers spelen elkaar een 'vertragend' balletje toe,
waar jij als consument de dupe van bent.
Oplossing: vergeet die garantie en zeker nu na 5 jaar.
Gewoon uit eigen financiële middelen repareren en niet moeilijk doen. (denk aan je hart)

2. Het BPW onderstel: jammer en ook gewoon laten repareren indien nodig.

3. Banden: Uh, toch ook al 5 jaar nu?
We kopen allemaal wel eens iets, waarvan je denkt top en dat blijkt niet zo te zijn.

Een mens kan wel eens pech hebben met een aantal dingen. Gewoon accepteren en doorleven met een vrolijke instelling.
Weet je, het is een blijft een ding, zo'n caravan uit het Noorden.
Echt niet beter dan een gemiddelde Duitser, Engelsman of Adriatische Zeeganger.
Dat de lonen nou eenmaal zo hoog zijn.....
Net als de ferries naar Zweden: gewoon duur, ach jammer dan.....zwemmen er naar toe is onmogelijk. zwaaien.gif

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Stef » ma 26 okt 2015 19:24

Ik begrijp dat de meeste claims zijn uitgevoerd en/of vervangen zoals bijv de banden onder garantie
Inmiddels is de garantie voorbij, maar wat betreft het chassis denk ik toch dat je dit moet gaan claimen voor vervangen/herstellen onder garantie, omdat dit na 5 jaar duidelijk niet voldoen aan de normaal verwachte levensduur van het chassis.
Ik zou alles zwart op wit zetten en de dealer, waar deze caravan is gekocht een aangetekende brief sturen
Met een uiterste datum om hierop te reageren.

Veel succes ermee

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Sammei
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 okt 2015 12:01

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Sammei » ma 26 okt 2015 21:21

Mees schreef:RE.gif
Beste Sam,

Ik kan je scheuren en defecten niet voor je repareren
maar ik probeer je gefrustreerdheid wat te verlichten.....

1. Weet je echt zeker dat Kabe Zweden de garantie uit moet voeren?
want
fabrieken, importeurs en dealers spelen elkaar een 'vertragend' balletje toe,
waar jij als consument de dupe van bent.
Oplossing: vergeet die garantie en zeker nu na 5 jaar.
Gewoon uit eigen financiële middelen repareren en niet moeilijk doen. (denk aan je hart)

2. Het BPW onderstel: jammer en ook gewoon laten repareren indien nodig.

3. Banden: Uh, toch ook al 5 jaar nu?
We kopen allemaal wel eens iets, waarvan je denkt top en dat blijkt niet zo te zijn.

Een mens kan wel eens pech hebben met een aantal dingen. Gewoon accepteren en doorleven met een vrolijke instelling.
Weet je, het is een blijft een ding, zo'n caravan uit het Noorden.
Echt niet beter dan een gemiddelde Duitser, Engelsman of Adriatische Zeeganger.
Dat de lonen nou eenmaal zo hoog zijn.....
Net als de ferries naar Zweden: gewoon duur, ach jammer dan.....zwemmen er naar toe is onmogelijk. zwaaien.gif
Beste Mees,

Een zeer bijzonder optimistische instelling. Iedere verkoper van wat dan ook zal blij met je zijn. Nooit klachten en geen garantieclaims. En uh, even beter lezen, banden moesten al na twee jaar vervangen worden en niet na 5 jaar. Maar uh, in jouw visie maakt dat toch geen verschil.

Met vriendelijke groet,

Sam.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Micky » ma 26 okt 2015 21:53

RE.gif

Wat een vijandige reactie op iemand die het goed bedoelt, waar is dat voor nodig, het lijkt erop dat je niet open staat voor een andere visie dan die van jezelf scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door erichendri » ma 26 okt 2015 23:00

Ja claimen, van elk onderdeel mag je verwachten dat het een X aantal jaar mee gaat.
Van een chassis mag je dat zeker verwachten.
Neem even contact op met de consumentenbond of je rechtsbijstands verzekering.
Consument staat erg sterk in dat soort gevallen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Beste Rob » ma 26 okt 2015 23:03

Het is jammer als je verwachtingen niet worden waargemaakt. Het is niet zo dat je extra lang garantie hebt omdat de aanschafwaarde zo hoog is. Kijk wat je rechten zijn en verder, kop op en door. Als je niet het plezier aan je caravan beleeft waar je hem voor gekocht hebt zul je misschien uit moeten kijken naar iets anders. Hoewel dat financieel niet altijd het gemakkelijkste is.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » di 27 okt 2015 13:17

IMG-20150705-WA0006.jpg
20150710_084600.jpg
20150710_084600.jpg (65.28 KiB) 7625 keer bekeken
Even over BPW chassis, als zou dat minder zijn.
Ook een ALKO chassis kan gaan scheuren.
Slechte foto, maar ook de vertikale flens was half doorgescheurd.
Afgelopen zomer nog gerepareerd voor iemand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Citrorob » di 27 okt 2015 13:28

Dit ziet er wel naar uit dat het onderstel hier een keer een klap gehad heeft.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » di 27 okt 2015 14:21

Dat denk ik ook, er zat wel een deukje in.
Maar was wel onverklaarbaar gezien de plaats van de beschadiging. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door mennovdh » di 27 okt 2015 16:00

Zou daar een mover hebben gezeten?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door deusjevo » di 27 okt 2015 16:10

En vervolgens met mover 'n bietje te hard de weg geraakt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » di 27 okt 2015 16:23

Zat er niet onder. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door evr66 » di 27 okt 2015 16:33

Toen niet meer nee haha

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » di 27 okt 2015 18:54

Daarvoor ook niet.
Je kunt het altijd zien als er ooit een mover heeft gezeten. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door het goede leven » zo 20 dec 2015 00:19

BPW / ALKO , het maakt niet uit, als er zo'n beschadiging aan een onderstel zit de combinatie scheur en deuk is er iets goed fout, en dat heeft Niets te maken met de kwaliteit van de Fabrikant en of onderstel , enkel van een eigenaar welke beter een bakfiets kan kopen, en geen caravan waardig is ! ..
maar door zulk soort eigenaren / vorige eigenaren ontstaan wel meer caravans welke dan ineens een slechte caravan zouden zijn .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » zo 20 dec 2015 12:12

De caravan was net gekocht (gebruikt) bij een handelaar.
De scheuren in het chassis kwamen bij een beurt bij een dealer aan het licht.
Die keurde uiteraard de caravan af.
En bracht een offerte uit voor een nieuw chassis.
Kosten...Wil je niet weten. Eigenlijk meer dan de aanschaf.
Hetzelfde heb ik al een paar keer eerder meegemaakt.
Caravanfabrikanten doen heel moeilijk over boren en lassen aan een chassis.
Dat is ook wel terecht, als het onoordeelkundig gebeurd kan dat problemen geven.
Maar aan de andere kant is een chassis een heel simpel frame van gezet plaatstaal.
In de ogen van iemand die zijn hele leven met staal en staalberekeningen bezig is geweest.
Echt geen rocket science..In een uur of wat kan je met behulp van schaar en kantbank een compleet chassis maken als je weet waar je mee bezig bent.
Een caravan is niks anders dan een aanhanger of boottrailer wat dat betreft.
In dit licht was de reparatie en de kosten daarvan maar een fractie van de kosten van een nieuw chassis. Wat ook nog grotendeels betaald werd door de handelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Briljant XL bouwjaar 2010

Bericht door Ab » zo 20 dec 2015 13:11

Nog even terug naar het eerste bericht.
Ook wij waren 2009 bij Dordrecht open.
Om een nieuwe caravan te kopen.
We hebben Kabe ook bekeken destijds.
Die stonden in dezelfde hal als Adria.
Dat werd niks, mijn vrouw vond met name de ramen veel te klein, ik knapte volledig af op technische details.
Helemaal toen ik een kastdeurtje open deed en daar en houten lat zag zitten met een grote parkerschroef er doorheen die de lat doormidden had gespleten.
Dat soort details kan voor mij niet.
Zeker niet bij een caravan die op een beurs neergezet wordt.
Het werd die dag een Fendt.
Vooral door het hoge afwerkingsniveau, en degelijke onderdelen op cruciale punten.
Ook lieten we meewegen dat een caravan in verhouding meer in periodes met goed weer dan in winterse omstandigheden gebruikt wordt.
Die paar kilo gas die we nu in de winter meer gebruiken dan met een Kabe woog niet op tegen meer licht en uitzicht.
En eigenlijk waren we ook wat bevooroordeeld als Fendt fan moet ik in alle eerlijkheid erbij vermelden. [kerstknipoog.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kabe”