Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
-
Fendter470
Bericht
door Fendter470 » di 20 dec 2022 16:57
tja, meer een vraag dan een opinie... Wij hebben van de witte vitrage in de caravan en dat is van die wapper/flodder zooi vind ik

Nu heb ik tijdens een vakantie een vrij nieuwe caravan gezien die een soort van vitragelamellen voor de ramen had. Heeft iemand een idee waar dat te koop is of zelf te fabriceren ?? Ik kan zelf timmeren, maar ook naaien

dus als iemand weet hoe daaraan te komen is hoor ik het graag.

Fent saphir 470 achter een VW Golf Plus 200pk
-
Corvanwaesberge
Bericht
door Corvanwaesberge » di 20 dec 2022 17:23
In de zomer staat alles open, wie er naar binnen wil kijken die gaat z'n gang maar.
In de winter zijn alle gordijnen dicht; wie een Alde verwarming heeft snapt wel waarom.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
-
Niels83
Bericht
door Niels83 » wo 21 dec 2022 00:09
De vitrage was in de 40 jaar dat de caravan oud is al eens vervangen voor iets heel lelijks. Deze zijn er dus direct uitgegaan. Ze hebben weinig nut. Wij hebben nauwelijks zit plek in de caravan dus we komen daar nooit als we niet in bed liggen. Dus de rollers zitten nagenoeg allemaal altijd dicht met het gordijn erover voor de kier haast de rollers. Als we eens op een mooie plek staan willen we vanuit ons bed weleens naar buiten kijken dat is het moment dat ze open gaan of als we licht nodig hebben.
Home-car racer 39 met daarvoor een Ford Focus
-
Paul Vingerhoets
Bericht
door Paul Vingerhoets » wo 21 dec 2022 07:39
Bij ons is de vitrage meestal wel dicht niet zozeer dat het me veel interesseert dat mensen binnen kijken, maar wil geen gezeur als ze eens zouden zien dat ik of mijn vrouw naakt in de tent staan zeker met kinderen in de buurt zou dat wel eens verkeerd opgevat kunnen worden op een normale camping. En de honden blijven wat rustiger als ze niet elke keer iets zien bewegen buiten.
In de avond gaan de rollo’s naar beneden.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
SBerend
Bericht
door SBerend » wo 21 dec 2022 08:06
Wij hadden vitrages met zo'n plastic stripje aan de onderzijde. Vonden wij niet prettig tevens werd de tijdens het wassen rafelig. Nu hebben wij normale vitrages met een loodgieter erin. Was in ons geval ook nog het laatste op de rol. Zelf op maat gemaakt. Wij hebben standaard smalle gordijnen in zitten die niet dicht kunnen. Het is zoals hiervoor ook al geschreven werd. Het geeft een beetje privacy. S nacht gaan de rollo's dicht. Bij losstaande ramen deels nog open.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
-
Daphne
- Erelid
Bericht
door Daphne » wo 21 dec 2022 08:08
Fendter470 schreef: ↑di 20 dec 2022 16:57
tja, meer een vraag dan een opinie... Wij hebben van de witte vitrage in de caravan en dat is van die wapper/flodder zooi vind ik

Nu heb ik tijdens een vakantie een vrij nieuwe caravan gezien die een soort van vitragelamellen voor de ramen had. Heeft iemand een idee waar dat te koop is of zelf te fabriceren ?? Ik kan zelf timmeren, maar ook naaien

dus als iemand weet hoe daaraan te komen is hoor ik het graag.
Dat is zelf makkelijk te maken. Google maar eens op paneelgordijnen. Je zou de vitrage ook door licht doorschijnende rolgordijnen kunnen vervangen. De combirollo’s blijven uiteraard wel. Even een foto opgezocht van iemand die dat heeft gedaan.
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
In afwachting van VOLVO EX40 Ultra SMER - 2025
-
WillyL
Bericht
door WillyL » wo 21 dec 2022 08:51
Die vliesgordijntjes hebben weopk en jammer genoeg geen volledige overgordijnen. De vliesgirdijntjrs zitten steeds dicht + de vliegenhorren . Wij hebben niet graag inkijk.
Soms doe ik een vliesgordijntje wel open om meer zicht te hebben.
Het enige vervelende is dat ze deels (gegolfd) over de verwarming/verlichting achter de zetels hangen en zo een deel van de verwarming dempen.
Jammer van de nep-overgordijnen. Die zou ik tijdens zomeravonden wel willen dichtdoen ipv die lelijke rollo's.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

-
Morgoth
Bericht
door Morgoth » wo 21 dec 2022 09:01
Wij hebben de originele vitrage er al lang niet meer in. Beetje oubollig. De overgordijnen hangen er alleen nog in de zithoek omdat ik het geheel zonder gordijnen wat kaal vond aandoen. Bij het bed had ik er alleen maal last van. Ze gaan echter nooit dicht. 's Avonds als het donker is gaan de combi-rollo's wel dicht.
Overigens is de inkijk overdag vrijwel nihil omdat de ramen wat donker zijn getint.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.
-
doubleyou
Bericht
door doubleyou » wo 21 dec 2022 20:32
Ik heb de vitrage meestal dicht. Echte gordijnen, of een strook nepgordijn heeft Kabe niet. Ik mis ze ook niet. Ik heb de standaardvitrage waar een soort print op zat vervangen door een mooie neutrale vitragestof. Zonder vitrage ervoor vind ik de rollo’s ‘s avonds ongezellig. Bij het grote voorraam zitten 2 stukjes nepvitrage. Zowel het rolgordijn als de rolhor voor dat raam zijn een mooie plissé-variant. Dus overdag zit de rolhor naar beneden, die filtert het licht aangenaam. En ‘s avonds ziet het plissérolgordijn er mooi uit. Daar mis ik de vitrage dus niet
De Avento had vitrage en gordijnen. De gordijnen waren zo lelijk en truttig (een soort beige satijn met wat hele vage tekst en bloemen erop) dat ik na het tekenen van het koopcontract als eerste meteen de caravan ben ingelopen en met veel plezier die gordijnen heb verwijderd

.
-
yarrah
Bericht
door yarrah » do 22 dec 2022 14:37
Oke,.. dat was me nog nooit opgevallen. Ik heb even de vakantie foto’s moeten bekijken. En ja, er zitten in de zijramen gordijntjes. Waarschijnlijk hebben we er geen last van. Het grote raam aan de voorkant zitten geen gordijntjes. Maar die staat altijd open om van de uitzicht te genieten.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
-
Kossies
Bericht
door Kossies » zo 5 mar 2023 13:24
Gisteren onze Award Morningstar opgehaald bij Dunnewind. Gelijk door naar de stalling in Beringe. Daar gelijk de vitrage en overgordijnen eruit gehaald om mee naar huis te nemen om gewassen te worden. Wel een heel gedoe om de vitrage van het railtje te halen. De overgordijnen gingen iets gemakkelijker. Deze zaten met drukkers vast. Had eigenlijk al snel besloten om de vitrages te vervangen en aan een spandraad spiraal te hangen. Makkerlijker en sneller eraf tehalen als je het wil wassen. Vanmorgen wel de overgordijnen gewassen. Waren nog de orginele. Dus erg verkleurd. Wel weer opgefrist. Als je ze niet gebruikt is het wel netjes. Dus deze gaan terug de caravan in.
Nu de vitrages. 1.40 breed en 68 hoog. Totaal 8x. Ben niet handig, dus moet ik ze in de winkel kopen en opmaat laten maken. Of zijn ze ergens kant en klaar te koop? Moet wel met een spandraad spiraal manlief wil geen raamfolie. Kun je nog geen raam open zetten, want dan komen die muggen nog binnen. Maar dan moet ik het oog in de wand draaien. Is er nog een andere optie?
-
Bijlagen
-

-
jaapj
Bericht
door jaapj » zo 5 mar 2023 13:56
In augustus 2021 hebben onze Eriba feeling 442 opgehaald .De vitrage hebben we er gelijk uitgehaald.Links en rechts van de ramen bleven twee saaie strookjes gordijn hangen.
Vorig jaar onze voortent opgehaald bij Fortex in Enschede. Je rijdt dan langs Harry's stoffenhoek. Mijn Lia wilde toch even kijken. Gevolg: de saaie stroken eruit en mooie gordijntjes terug in warme kleuren..
-
Smurfin-1964
Bericht
door Smurfin-1964 » ma 31 jul 2023 19:41
Persoonlijk hou ik niet van vitrage.
Maar, in de caravan vind ik het wel wat meer privacy geven en aankleding.
Weet er iemand waar je nog aan de vitrage kunt komen voor een Hobby de luxe easy 400SF uit 2006.
De bekleding van het treinzitje is blauw gestreept en de vitrage wit met blauwe soort vierkantjes erop.
Alleen de vitrage van het schuine grote raam aan de voorkant hing er nog wel in.
Net zoals overal zo’n nep flapje stof in het blauw als een soort overgordijntje.
Alvast bedankt.