Primus
Primus
Hallo allemaal.
Ik ben Ramon en dit is m'n eerste bericht op dit forum.
Ik heb een Kip KH 48T met een Primus 2490 kachel.
De caravan is opnieuw bovag gekeurd en de kachel schijnt te werken. Nu ben ik alleen op zoek naar iemand die alles weet over deze kachel.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Ramon
Ik ben Ramon en dit is m'n eerste bericht op dit forum.
Ik heb een Kip KH 48T met een Primus 2490 kachel.
De caravan is opnieuw bovag gekeurd en de kachel schijnt te werken. Nu ben ik alleen op zoek naar iemand die alles weet over deze kachel.
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.
Ramon
Re: Primus
Welkom Ramon!
Wat de kachel betreft, kan ik niet zoveel over zeggen.
Maar Micky weet daar alles van!
Wat de kachel betreft, kan ik niet zoveel over zeggen.
Maar Micky weet daar alles van!
Groet André
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
Re: Primus
Zo te lezen (http://www.soliferclub.nl/scn/index.php ... mus-kachel) is dat eigenlijk best een mooi verwarmingssysteem. Vergeleken met Truma/Ultraheat dan.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6
Re: Primus
Hallo Ramon, welkom op het forum.
Vragen kan je het best in een apart topic plaatsen. Niet iedereen leest dit voorstel draadje.
verzonden via Tapatalk
Vragen kan je het best in een apart topic plaatsen. Niet iedereen leest dit voorstel draadje.
verzonden via Tapatalk
Re: Primus
Jammer dat ik die verwarming niet meer heb (nu een Truma)!
Ze is ondanks het rustig ronken van het pompje vrij stil maar mooi gezellig en egalig warm! Door de installatie van de verwarmingselement rondomom (achter de zetels, in de kasten enz). Bij mij was ook de toiletruimte voldoende opgewarmd zodat tijdens de winter de vochtige dingen er konden drogen.
Maar.... je MOET af en toe het water vervangen door nieuwe koelvloeistof (auto) met voldoende antivries! Anders heb je wat ik voor had... Verwarming naar de verdoemenis door vorstschade (en roest)...
Aftappunt zoeken (aan de deur?), om de x (2?) jaar aflaten en via het expantievatje terug bijvullen.
'k Heb het instructieboekje niet meer maar misschien kan je het vinden via het internet.
Ze is ondanks het rustig ronken van het pompje vrij stil maar mooi gezellig en egalig warm! Door de installatie van de verwarmingselement rondomom (achter de zetels, in de kasten enz). Bij mij was ook de toiletruimte voldoende opgewarmd zodat tijdens de winter de vochtige dingen er konden drogen.
Maar.... je MOET af en toe het water vervangen door nieuwe koelvloeistof (auto) met voldoende antivries! Anders heb je wat ik voor had... Verwarming naar de verdoemenis door vorstschade (en roest)...
Aftappunt zoeken (aan de deur?), om de x (2?) jaar aflaten en via het expantievatje terug bijvullen.
'k Heb het instructieboekje niet meer maar misschien kan je het vinden via het internet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Primus
Ik wil je adviseren om een extra gloeibougie en een circulatiepompje te kopen en bij je te hebben.
Deze willen nog wel eens kapot gaan.
Zorg ook voor een voldoende accuspanning bij de kachel. Ze zijn er nogal gevoelig voor.
Mvg
Stef
Deze willen nog wel eens kapot gaan.
Zorg ook voor een voldoende accuspanning bij de kachel. Ze zijn er nogal gevoelig voor.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Primus
Welkom Ramon,
Ik heb de 2470 en kan je wel een volledige reparatiehandleiding doorsturen, met onderdeel nummers, storing zoeker enz. alle modelen van de jaren 80 90 staan erin.
Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag, vragen graag in dit draadje stellen zodat iedereen kan reageren, er zijn er namelijk best een paar inmiddels op het forum en zo is de info voor iedereen beschikbaar.
Wil je graag de handleiding ontvangen, stuur me dan even een PB en dan reageer ik daar op.
Veel plezier hier op het forum
gr. Micky
Ik heb de 2470 en kan je wel een volledige reparatiehandleiding doorsturen, met onderdeel nummers, storing zoeker enz. alle modelen van de jaren 80 90 staan erin.
Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag, vragen graag in dit draadje stellen zodat iedereen kan reageren, er zijn er namelijk best een paar inmiddels op het forum en zo is de info voor iedereen beschikbaar.
Wil je graag de handleiding ontvangen, stuur me dan even een PB en dan reageer ik daar op.
Veel plezier hier op het forum
gr. Micky
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Primus
Ik weet niet of dit draadje nog levend is, maar graag wil ik wat advies vragen.
Sinds dit voorjaar heb ik een Polar met een Primus CV. Het electrische verwarmings spiraal krijgt de caravan lekker warm, maar ik wilde ook de verwarming met gas testen. Bij het opstarten hoor ik de kachel tikken voor ontbranding, maar start niet op. Ook heb ik geen gas op de kookpitten. De gasfles is niet erg vol meer, maar komt nog wel goed gas uit. Zit er ergens een kraantje wat verkeerd staat, of staat mijn drukregelaar verkeerd. Die kan ik instellen van 1 tot 11. Wie kan mij iets op weg helpen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sinds dit voorjaar heb ik een Polar met een Primus CV. Het electrische verwarmings spiraal krijgt de caravan lekker warm, maar ik wilde ook de verwarming met gas testen. Bij het opstarten hoor ik de kachel tikken voor ontbranding, maar start niet op. Ook heb ik geen gas op de kookpitten. De gasfles is niet erg vol meer, maar komt nog wel goed gas uit. Zit er ergens een kraantje wat verkeerd staat, of staat mijn drukregelaar verkeerd. Die kan ik instellen van 1 tot 11. Wie kan mij iets op weg helpen?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Primus
Je hebt 500 (! 500)Mbar nodig voor de kachel, of deze goed staat kan ik niet zeggen vanaf hier, ik heb er gewoon 1 die alleen maar 500 geeft.
De 2de regelaar (op de laatste foto) die is 30 of 50, je moet echt als eerste brandende gaspitten hebben, als dat al niet werkt heeft het geen nut de kachel te proberen.
Zoals ik het bekijk is het kraantje (3de foto) verkeerd om gekanteld, ik weet niet of dat uitmaakt, maar dit zwarte hendeltje zorgt ervoor dat er gas naar de primus gaat, maar ook naar de rest van de verbruikers (het is een T verbinding) dus eerst dat kraantje (hendeltje de juiste kant op klappen).
welke melding krijg je op het paneel? of krijg je helemaal geen melding?
Edit, ik zie dat de regelaar gaat van 200 tot 500 mbar, dus hij zou in de hoogste stand moeten staan om 500 te leveren.
De 2de regelaar (op de laatste foto) die is 30 of 50, je moet echt als eerste brandende gaspitten hebben, als dat al niet werkt heeft het geen nut de kachel te proberen.
Zoals ik het bekijk is het kraantje (3de foto) verkeerd om gekanteld, ik weet niet of dat uitmaakt, maar dit zwarte hendeltje zorgt ervoor dat er gas naar de primus gaat, maar ook naar de rest van de verbruikers (het is een T verbinding) dus eerst dat kraantje (hendeltje de juiste kant op klappen).
welke melding krijg je op het paneel? of krijg je helemaal geen melding?
Edit, ik zie dat de regelaar gaat van 200 tot 500 mbar, dus hij zou in de hoogste stand moeten staan om 500 te leveren.
Laatst gewijzigd door Micky op ma 28 mar 2016 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Primus
Het paneel geeft een rood lampje in het driehoekje, wat inhoud dat er geen gas zou zijn of volgens het boek de bus leeg is.
Bedoel je met dat handeltje dat precies andersom moet staan en is het geen draaikraantje?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bedoel je met dat handeltje dat precies andersom moet staan en is het geen draaikraantje?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Primus
RE.gif
geen draaikraantje, maar een hendeltje wat je over haalt, rechtop is dicht, maar hij hoort met de bolling naar beneden en zit bij jou met de bolling naar boven.
geen draaikraantje, maar een hendeltje wat je over haalt, rechtop is dicht, maar hij hoort met de bolling naar beneden en zit bij jou met de bolling naar boven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Primus
Overigens, domme vraag, 500 mbar is het zelfde als 0,5 bar? Die regelaar regelt van 0,2 tot 0,5 bar. Dan moet die op de hoogste stand staan waarschijnlijk.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Primus
RE.gif
dat schreef ik net
dat schreef ik net
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Primus
Net even geprobeerd, regelaar helemaal open, kraantje omgezet en perfect. Gas op de kookpitten en een primus die lekker snort.
Een enkele opmerking doet wonderen. Dank Micky!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een enkele opmerking doet wonderen. Dank Micky!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Primus
RE.gif
Daar wordt ik vrolijk van, dat het op afstand werkt
1 vraagje, hoeveel standen heeft je regelaar?
Als je mij via PB je email adres doorstuurt, stuur ik je de complete werkplaats handleiding van alle modellen van Primus, daar zit ook een storing zoeker is
Daar wordt ik vrolijk van, dat het op afstand werkt
1 vraagje, hoeveel standen heeft je regelaar?
Als je mij via PB je email adres doorstuurt, stuur ik je de complete werkplaats handleiding van alle modellen van Primus, daar zit ook een storing zoeker is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- maanenschijn
- Berichten: 204
- Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
- Locatie: Opijnen
Re: Primus
Regelaar heeft 11 standen, die blijkbaar regelt van 0.2 tot 0,5 bar. Ik stuur je pb.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).
Re: Primus
Ah, veel te weinig druk dus, daar heeft de Primus een hekel aan idd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Primus
De 2490 heeft een instelbare drukregelaar, op de foto lijkt de juiste te zitten, zo kan je de kachel beter regelen, vaak moet hij inderdaad wel wat hoger staan. (Welke druk de verschillende standen moeten hebben weet ik niet)
Re: Primus
RE.gif
Klopt, oorspronkelijk wel, maar vaak zijn er inmiddels niet regelbare gemonteerd en andersom ook, de andere branders hebben allemaal 500mbar nodig, anders werken ze gewoon niet goed, de 2490 is de enige die zou moeten kunnen werken op een regelbare druk van 200-500.
Overigens, waarom je dat zou willen regelen via de drukregelaar snap ik niet, maar ik heb me dan ook meer verdiept in de branders met de vermogensregeling via de extra kraantjes (ik heb er 2) dus standaard 2100 W, 4200 of 6300 door 1 of 2 kraantjes om te klappen, de 2490 zou je moeten regelen met de drukregelaar, zo kun je hem tussen de 3000 en 5000 W regelen
Klopt, oorspronkelijk wel, maar vaak zijn er inmiddels niet regelbare gemonteerd en andersom ook, de andere branders hebben allemaal 500mbar nodig, anders werken ze gewoon niet goed, de 2490 is de enige die zou moeten kunnen werken op een regelbare druk van 200-500.
Overigens, waarom je dat zou willen regelen via de drukregelaar snap ik niet, maar ik heb me dan ook meer verdiept in de branders met de vermogensregeling via de extra kraantjes (ik heb er 2) dus standaard 2100 W, 4200 of 6300 door 1 of 2 kraantjes om te klappen, de 2490 zou je moeten regelen met de drukregelaar, zo kun je hem tussen de 3000 en 5000 W regelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Primus
Hallo Allemaal en Micky in het bijzonder,
Aangezien dit topic dateert van 2016 heb ik Micky een Pb gestuurd. Wellicht is onderstaande info ook voor andere Primus bezitters nuttig dus geef ik ons gesprek hieronder weer.
Een nieuwe draad starten kan ook en als de mods dat beter vinden dan doe ik dat, maar volgens mij past e.e.a. hier prima.
Zoekend naar informatie over de Primus kachel kwam ik de naam van Micky tegen. In diverse topics schrijft hij te beschikken over een reparatie handleiding voor de Primus 2470/90.
Wij hebben sinds 2019 een Solifer Nordica 550 uit 1996 met een Primus kachel, type heb ik even niet paraat. Tot op heden functioneert de kachel superieur. We gebruiken de caravan alleen voor het winterkamperen. Maar afgelopen weekend maakte de verwarming wat bonkende en rochelende geluiden. De buitentemperatuur lag toen rond het vriespunt. Het kan zijn dat het geluid veroorzaakt werd doordat de gastank bijna leeg was. Na plaatsing nieuwe tank, maar ook na het laten lopen van de warmwater kraan = mogelijk ontluchting?, bleef het gebonk weg en functioneerde alles weer prima.
Toch ben ik wat gealarmeerd door het geluid. Ik ben gaan zoeken naar welk preventief onderhoud ik kan/moet (laten) verrichten aan het verwarmingssysteem. Ik zou niet gek opkijken als het laatste onderhoud aan de kachel meer dan tien jaar geleden is geweest. Misschien wel nooit. Micky, zou jij mij de pdf willen sturen?
Reactie van Micky:
Dat geluid heb ik ook wel eens gehoord denk ik, stook je op propaan of LPG, LPG werkt bij mij niet goed.
Kan ook lucht in de boiler zijn geweest, de boiler wordt verwarmd met het water van de verwarming, zorg zeker dat hij goed gevuld is met water, ik heb een keer overkoken van de primus gehad omdat ik de boiler nog leeg had en de sensor dus geen warmte detecteerde van het water, daardoor sloeg de ketel niet uit.
De handleiding kan ik je mailen, maar dan moet je even je mailadres sturen, als bijlage hier aanhangen lukt niet.
Verder gaan in het draadje mag altijd, er komt toch altijd weer nieuwe info die voor anderen ook weer interessant kan zijn.
Om eerlijk te zijn heb ik er in 11 jaar ook alleen maar een nieuwe gloei-bougie ingezet en een nieuwe drukregelaar (let op 500!! mb en geen 50mb wat vaak gedacht wordt, daar werkt de kachel niet op).
En daarop mijn reactie:
* te weinig water zou wellicht kunnen. Ik had er een half gietertje ingedaan en was vergeten dit nog verder bij te vullen.
* we stoken op propaan. LPG heb ik wel eens overwogen maar de kosten van zo'n fles in combinatie met ons gebruik van 10-25 winterdagen per jaar leken mij niet op te wegen tegen aanschaf en gesleep. En nu dus helemaal niet meer als dit oude kacheltje moeite met LPG zou hebben.
* drukregelaar van 500 mb had ik ook in de folder ergens gelezen en heb deze gekocht bij Martens in Brummen (oorspronkelijke dealer). Best een duur regelaartje maar de kosten van zo'n regelaar zijn natuurlijk te verwaarlozen als dankzij de verkeerde regelaar het systeem het begeeft. Bij Martens vertelden ze mij ook nog dat veel mensen een zuinig stookgedrag vertonen en de regelaar niet ver genoeg opendraaien. Als ik het me goed herinner zou het gevolg daarvan zijn dat de brander te weinig gas toegevoerd krijgt en ook voortijdig de geest geeft.
Mijn emailadres zit in je Pb.
Dankjewel voor de moeite!
Aangezien dit topic dateert van 2016 heb ik Micky een Pb gestuurd. Wellicht is onderstaande info ook voor andere Primus bezitters nuttig dus geef ik ons gesprek hieronder weer.
Een nieuwe draad starten kan ook en als de mods dat beter vinden dan doe ik dat, maar volgens mij past e.e.a. hier prima.
Zoekend naar informatie over de Primus kachel kwam ik de naam van Micky tegen. In diverse topics schrijft hij te beschikken over een reparatie handleiding voor de Primus 2470/90.
Wij hebben sinds 2019 een Solifer Nordica 550 uit 1996 met een Primus kachel, type heb ik even niet paraat. Tot op heden functioneert de kachel superieur. We gebruiken de caravan alleen voor het winterkamperen. Maar afgelopen weekend maakte de verwarming wat bonkende en rochelende geluiden. De buitentemperatuur lag toen rond het vriespunt. Het kan zijn dat het geluid veroorzaakt werd doordat de gastank bijna leeg was. Na plaatsing nieuwe tank, maar ook na het laten lopen van de warmwater kraan = mogelijk ontluchting?, bleef het gebonk weg en functioneerde alles weer prima.
Toch ben ik wat gealarmeerd door het geluid. Ik ben gaan zoeken naar welk preventief onderhoud ik kan/moet (laten) verrichten aan het verwarmingssysteem. Ik zou niet gek opkijken als het laatste onderhoud aan de kachel meer dan tien jaar geleden is geweest. Misschien wel nooit. Micky, zou jij mij de pdf willen sturen?
Reactie van Micky:
Dat geluid heb ik ook wel eens gehoord denk ik, stook je op propaan of LPG, LPG werkt bij mij niet goed.
Kan ook lucht in de boiler zijn geweest, de boiler wordt verwarmd met het water van de verwarming, zorg zeker dat hij goed gevuld is met water, ik heb een keer overkoken van de primus gehad omdat ik de boiler nog leeg had en de sensor dus geen warmte detecteerde van het water, daardoor sloeg de ketel niet uit.
De handleiding kan ik je mailen, maar dan moet je even je mailadres sturen, als bijlage hier aanhangen lukt niet.
Verder gaan in het draadje mag altijd, er komt toch altijd weer nieuwe info die voor anderen ook weer interessant kan zijn.
Om eerlijk te zijn heb ik er in 11 jaar ook alleen maar een nieuwe gloei-bougie ingezet en een nieuwe drukregelaar (let op 500!! mb en geen 50mb wat vaak gedacht wordt, daar werkt de kachel niet op).
En daarop mijn reactie:
* te weinig water zou wellicht kunnen. Ik had er een half gietertje ingedaan en was vergeten dit nog verder bij te vullen.
* we stoken op propaan. LPG heb ik wel eens overwogen maar de kosten van zo'n fles in combinatie met ons gebruik van 10-25 winterdagen per jaar leken mij niet op te wegen tegen aanschaf en gesleep. En nu dus helemaal niet meer als dit oude kacheltje moeite met LPG zou hebben.
* drukregelaar van 500 mb had ik ook in de folder ergens gelezen en heb deze gekocht bij Martens in Brummen (oorspronkelijke dealer). Best een duur regelaartje maar de kosten van zo'n regelaar zijn natuurlijk te verwaarlozen als dankzij de verkeerde regelaar het systeem het begeeft. Bij Martens vertelden ze mij ook nog dat veel mensen een zuinig stookgedrag vertonen en de regelaar niet ver genoeg opendraaien. Als ik het me goed herinner zou het gevolg daarvan zijn dat de brander te weinig gas toegevoerd krijgt en ook voortijdig de geest geeft.
Mijn emailadres zit in je Pb.
Dankjewel voor de moeite!
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550