ruikend drinkwater
-
groentje
ruikend drinkwater
Ondanks diverse pogingen de watertank en leidingen te reinigen blijft er een nare geur aan het drinkwater zitten. Wie o wie heeft de gouden tip, om deze geur te verwijderen.?
-
Gerhard N
Re: ruikend drinkwater
Schoonmaak azijn?
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G610-U20 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G610-U20 met Tapatalk
- Theo de Man
Steradent tabletten....Werkte in ieder geval supergoed bij ons.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
-
vikingpirate
RE.gif
Klopt een stuk of 8 tabletten oplossen in water in een half volle watertank doen, dan opgeloste steradent erin.
Dan verder de tank afvullen tot hij vol is, het hele leiding systeem water laten lopen zodat alles gevuld is met steradent oplossing.
24 tot 48 uur laten staan, dan de hele watertank leggen door middel van de aanwezige kranen in de caravan, dan tank omspoelen, weer vullen en weer de gehele inhoud via kranen spoelen, klaar is kees.
Dan nog geen frisse geur, alle leidingen en tank vervangen voor nieuwe, maar is denk ik niet nodig.
Succes
Klopt een stuk of 8 tabletten oplossen in water in een half volle watertank doen, dan opgeloste steradent erin.
Dan verder de tank afvullen tot hij vol is, het hele leiding systeem water laten lopen zodat alles gevuld is met steradent oplossing.
24 tot 48 uur laten staan, dan de hele watertank leggen door middel van de aanwezige kranen in de caravan, dan tank omspoelen, weer vullen en weer de gehele inhoud via kranen spoelen, klaar is kees.
Dan nog geen frisse geur, alle leidingen en tank vervangen voor nieuwe, maar is denk ik niet nodig.
Succes
Trekker met sleurhut
Ik had daar ook last van.
Heb de tank gereinigd met chloor tabletten van 123.
Daarna is de geur weg.
Heb de tank gereinigd met chloor tabletten van 123.
Daarna is de geur weg.
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk
RE.gif RE.gif
Om de tank en de leidingen te reinigen gebruik ik ook al jaren tabletten voor het reinigen van kunstgebitten maar dan die van de Aldi, werkt prima. Zelfs toen ik een keer uit nood een gieter voor drinkwater moest kopen in Duitsland, omdat ik de mijne was vergeten. 4 tabletten erin, nachtje laten staan en de plastic lucht was verdwenen.
Om de tank en de leidingen te reinigen gebruik ik ook al jaren tabletten voor het reinigen van kunstgebitten maar dan die van de Aldi, werkt prima. Zelfs toen ik een keer uit nood een gieter voor drinkwater moest kopen in Duitsland, omdat ik de mijne was vergeten. 4 tabletten erin, nachtje laten staan en de plastic lucht was verdwenen.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.
-
Caramba
Steradent en klonen zijn prima om plastic luchtjes etc te verwijderen. Als er echt vuil in de slangen zit denk ik dat de "professionele" tankreinigers effectiever zijn. Van 123 zijn er twee, een normale die bedoeld is om het systeem te reinigen voor of tijdens het seizoen, en een die je voor de winterstop (als laatste) door de leidingen laat lopen.
De eerste heb ik wel in een bakje gedaan en puur door de leiding naar een wasbakje laten stromen (dompelpomp uit de tank halen en in het bakje hangen tot de reiniger uit de kraan komt).
Obelink of De Wit (een van de twee) heeft ook een ander merk, dat is blauw gekleurd dus makkelijker te zien als het op de juiste plek is aangekomen, en ook weer bij het naspoelen.
De eerste heb ik wel in een bakje gedaan en puur door de leiding naar een wasbakje laten stromen (dompelpomp uit de tank halen en in het bakje hangen tot de reiniger uit de kraan komt).
Obelink of De Wit (een van de twee) heeft ook een ander merk, dat is blauw gekleurd dus makkelijker te zien als het op de juiste plek is aangekomen, en ook weer bij het naspoelen.
-
eurotrotter
En werkt dat met maar 8 tabletten????vikingpirate schreef:RE.gif Klopt een stuk of 8 tabletten oplossen in water in een half volle watertank doen, dan opgeloste steradent erin.
Een halve tank is bij mijn caravan 22 liter water,als ik daar 8 tabletten in oplos heeft dat toch geen effect meer
IK heb al 1 tablet op ¼ liter nodig om mijn gebit schoon te krijgen.
IK weet niet wat die Aldi steradent kost maar dan kun je er beter daar een paar buisjes van ingooien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
vikingpirate
Probeer het maar eens het schuim komt uit je kraantje zetten.
Trekker met sleurhut
-
pd0bao40
Juiste kop boven dit onderwerp zal moeten zijn : riekend drinkwater. Het drinkwater kan zelf niet ruiken.
RE.gif
Maar om het riekende drinkwater tot drinkwater te transformeren is idd een stuk of 8 steradent / Aldi / Action ( hoe goedkoper hoe beter..) tabletten uitstekend.
Laat maar flink intrekken in het waterleidingnet aan boord, het kan geen kwaad om dat een paar uurtjes te laten inwerken.
Tandjes mogen er toch ook een nachie in liggen..
Wel heeeeeeel goed naspoelen want anders...... jaja je begrijpt het wel. schrik.gif
Greetz
Chris
ps mijn watertank is ook 25 ltr.
Maar om het riekende drinkwater tot drinkwater te transformeren is idd een stuk of 8 steradent / Aldi / Action ( hoe goedkoper hoe beter..) tabletten uitstekend.
Laat maar flink intrekken in het waterleidingnet aan boord, het kan geen kwaad om dat een paar uurtjes te laten inwerken.
Tandjes mogen er toch ook een nachie in liggen..
Wel heeeeeeel goed naspoelen want anders...... jaja je begrijpt het wel. schrik.gif
Greetz
Chris
ps mijn watertank is ook 25 ltr.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
het goede leven
alleen de tank reinigen is niet voldoende, de leidingen zijn een véél groter probleem !! , ( afhankelijk van de afmetingen / inrichting van je caravan ) ervaringen leert dat veelal deze leidingen zijn gemonteerd op de ringverwarming buis , en dat deze dan niet goed recht / aflopend zijn bevestigd , waardoor dan weer ergens water in blijft staan terwijl je dit niet ziet of vermoed . je zal steeds weer een probleem blijven houden, het zij iets meer of minder . een definitieve oplossing is om de leidingen geheel na te lopen , en Recht te monteren waar nodig zodat alles weer vloeiend afloopt , wanneer de leidingen zijn aangeslagen ( zwarte aanslag ) kun je deze ook gelijk vernieuwen, wel zo gemakkelijk . hierna is je probleem zeker verholpen , wel is het wijs om als alles weer schoon is dit zo te houden , bijvoorbeeld , als je naar huis terug rijd doe je flink wat azijn in je tank , en pomp dit ook in je leidingen / systeem , tijdens het rijden spoelt de azijn het systeem , als je thuis bent even door pompen en met schoon water spoelen , en je hebt nooit meer vies water . afhankelijk hoeveel keer per jaar je de caravan gebruikt , kun je er ook voor kiezen om voor je weer weg gaat nog een keer te spoelen met wat azijn , en na te spoelen met water.. vergeet ook niet de perlator uit de kranen te draaien en te reinigen , daar zit wel eens wat vuil in ..
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.
Kan een bruisende Steradent oplossing of azijn een Truma boiler niet beschadigen?
- Hobby Linka
- Beheerder
RE.gif
Mijn caravan is van 2007. Ik maak alles 2 x per jaar schoon. Met tankreiniger van 123. Winterklaar door alles eruit te blazen. Nog nooit ruikend water gehad.
Ik denk niet dat steradent de boel beschadigd. Anders zouden er nu al heel veel mensen met de blaren in hun mond moeten lopen. De binnenkant van je mond is gevoeliger dan plastic van leidingen en binnenketel van de boiler.
Mijn caravan is van 2007. Ik maak alles 2 x per jaar schoon. Met tankreiniger van 123. Winterklaar door alles eruit te blazen. Nog nooit ruikend water gehad.
Ik denk niet dat steradent de boel beschadigd. Anders zouden er nu al heel veel mensen met de blaren in hun mond moeten lopen. De binnenkant van je mond is gevoeliger dan plastic van leidingen en binnenketel van de boiler.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, GOK Caramatic DriveTwo CS
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Zo drinken wij al tien jaar lang uit de kraan van de caravan en ook wij maken schoon met 123, net zoals Andre, twee keer per jaar, geen centje pijn. 
Toyota Corolla Verso 1.8.
Hier ook 123, elk jaar 1x aan het begin van het seizoen 
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Ik blaas alles met mijn eigen ademlucht leeg en heb nooit problemen.
Draai de beide kranen open en blaas dan vanaf de pomp (heb een losse tank in de disselkast) alles leeg, blaas gewoon door de pomp heen.
Watertank vervolgens op z'n kop in de disselkast en het hok gaat de stalling in.
Draai de beide kranen open en blaas dan vanaf de pomp (heb een losse tank in de disselkast) alles leeg, blaas gewoon door de pomp heen.
Watertank vervolgens op z'n kop in de disselkast en het hok gaat de stalling in.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Onze (vorige) Bürstner had hetzelfde euvel. Van alles geprobeerd, bleekwater, Steradent, azijn, soda, maar niets hielp. Het komt door het type slangen wat toen werd gebruikt. De weekmaker in de (PVC) slangen is de oorzaak. Je krijgt het helaas er nooit meer uit.Het enige wat je kunt doen, is de slangen vervangen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
-
het goede leven
azijn is een zéér goedkoop wondermiddel , bijna overal voor te gebruiken, kost niet eens weinig, maar haast niets . alle andere speciale producten kosten veel meer zonder betere resultaten, maar dat maakt niet uit, ieder gebruikt wat hij zelf wil .. maar wat je ook gebruikt, en hoeveel of weinig het ook kost, het zal nooit goed komen als je water leiding niet goed recht en aflopend is geplaatst , dit kan ook een probleem zijn met bevriezen, je denkt dat je alles hebt afgetapt, en heb door geblazen, maar als er een of meer bochten naar beneden zijn waar water in blijft staan gaat dit na enige tijd rotten / stinken , en / of bevriezen . afhankelijk van het aanwezige / gebruikte materiaal in je water systeem in tour of stacaravan is er de kans dat er ergens wat kapot zal vriezen. bij een kleinere caravan zal alles een stuk eenvoudiger zijn, omdat alles veelal rechttoe rechtaan loopt , maar bij grote caravans met bepaalde inrichtingen is dit bijna altijd wel anders . ik heb altijd echt grote caravans gehad , en van de grote merken , en in het begin heb ik echt regelmatig van zulke probleempjes gehad, kom je bij een speciaal zaak dan verkopen ze je in een rap tempo enkele flessen van het een of ander . bij een groot / lang watersysteem met een of meer bochten naar beneden krijg je Nooit alle water er uit geblazen , er loopt altijd water terug . gebruik je een compressor met hoge druk dan blaas je het systeem ergens kapot, met nog meer problemen en kosten . en een caravan Dealer of Handelaar zal echt niet zelf aan je vertellen dat de leidingen misschien niet goed recht liggen in de caravan welke hij aan je heeft verkocht .
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.
Maar wel als je het zelf hebt aangelegd en overal 1 cm/meter afschot gerealiseerd hebt en ook nog de boiler ook iets schuin geplaatste.het goede leven schreef: een caravan Dealer of Handelaar zal echt niet zelf aan je vertellen dat de leidingen misschien niet goed recht liggen in de caravan welke hij aan je heeft verkocht .
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Stop, de truma therme boiler niet schuin monteren. In een ander draadje schreef ik dat ook te doen en het werd me toen afgeraden.
Inderdaad, de 2 helften zijn ietjes conisch en in het midden met de grootste diameter tegen mekaar gesmolten of geplakt. Dit zie je niet van buitenaf maar moest je ooit bij DeWit komen, daar staat een opengewerkt model. De aftakleiding komt vrij ver in het midden uit.
Beter is de boiler iets hoger te plaatsen zodat de onderste leiding nog een goed verschot heeft naar het aftakpunt.
Inderdaad, de 2 helften zijn ietjes conisch en in het midden met de grootste diameter tegen mekaar gesmolten of geplakt. Dit zie je niet van buitenaf maar moest je ooit bij DeWit komen, daar staat een opengewerkt model. De aftakleiding komt vrij ver in het midden uit.
Beter is de boiler iets hoger te plaatsen zodat de onderste leiding nog een goed verschot heeft naar het aftakpunt.
Het heeft in dit geval echt niets met afschot en restjes water die blijven staan te maken. Het ligt echt aan de inferieure kwaliteit PVC slangen die Bürstner gebruikte. De weekmaker is het probleem. Toen de slangen vernieuwd waren heb ik nooit last meer gehad. Ook met al mijn andere caravans heb ik dit nooit gehad.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Al een oud bericht, maar wellicht toch nog aanvullende info.
Ik las over de 123 chloortabletten, maar deze kan ik niet vinden.
Alleen tabletten om zwembadjes mee te zuiveren.
Waar kan ik chloortabletten krijgen en hoe gebruik is die het beste ?
Bedankt voor de info
Ik las over de 123 chloortabletten, maar deze kan ik niet vinden.
Alleen tabletten om zwembadjes mee te zuiveren.
Waar kan ik chloortabletten krijgen en hoe gebruik is die het beste ?
Bedankt voor de info
Waarom geen flesje 123 drinkwater reiniger?
Die lichtgroene.
Doe ik elk jaar standaard voor het kampeer seizoen
Die lichtgroene.
Doe ik elk jaar standaard voor het kampeer seizoen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.