Verhalen uit de oude doos.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » za 18 jul 2015 22:09

Heel lang geleden....

Ik was een knulletje van een jaar of 6, en wij gingen voor de eerste keer kamperen.
Geleende tent van een oom en tante.
De camping was niet ver weg, papa had nog geen auto en wij gingen dus op de brommer naar de camping toe waar oom Jan de tent samen met papa opzette.
Vol ontzag en bewondering stonden wij bij ons zomer verblijf te kijken.
Geweldig was het, daar binnen zouden we ook op de luchtbedden gaan slapen.
De eerste nacht was wat onwennig en heel spannend, maar we hebben toch geslapen.
Zo onder een stukje doek, onder de nachtelijke sterrenhemel.
De volgende ochtend werd het meegebrachte brood gesmeerd en met melk door de familie zittend op camping krukjes genuttigd.
Ik heb nog nooit zo lekker ontbeten.
We gingen naar het strand en namen onze vliegers mee.
Papa was een grote vlieger fanaat en zijn vlieger was altijd het hoogste van allemaal.
Zo'n minuscuul stipje daarboven, bijna net zo hoog als de vliegtuigen vlogen.... ( toen)
De dagen vlogen om met zwemmen, bootjes maken van stukjes hout, vliegeren, in de duinen ravotten en uit bomen naar beneden donderen.
Dat was mijn broer's specialiteit, altijd wel wat met die knul.
Ondertussen hadden mijn pa en ma de smaak van kamperen echt te pakken, en dat moest de hele familie weten ook.
En toen... toen zou de zus van mijn moeder komen, met man en 2 kids, en ze zouden s'avonds ook mee eten.
De deal was dat zij de gehaktballen ( ja die kwamen bij ons nogaleens voorbij) mee zou nemen en dan zou mijn moeder aardappels en dopertjes koken.
Een campinggaz stelletje met 2 pitten was toen al een luxe.
We zouden in 2 rondes eten, eerst de kleineren en dan de grote mensen, konden wij weer gaan spelen met de 2 jongens van mijn tante en oom.
Affijn.. mamma kookte en kookte en mijn tante zat te zeuren en te zeuren, mens hoe kan je zo vakantie vieren en hoe kan je zo slapen.
En de hele dag maar buiten, en zand in je bed en in je oren...
Het was een grote wanklank, kamperen was "not done".
Eindelijk waren de piepers klaar en mama zou ze naast de boom even afgieten, zo ging dat toen...
Ja... schiet het deksel uit,,,,, alle piepers bij de boom...
En tante nog harder mekkeren...
Piepers opgeraapt en maar afgespoeld.... en nog maar even droogkoken op het vuur.
Dopertjes afgieten.... mama zenuwachtig door die mekkerende tante... wat denk je.... dopertjes ook bij de boom.
Toen stelde mijn vader doodleuk voor om de gehaktballen er ook maar bij te gooien... konden we daar met z'n allen van de grond eten, er lag genoeg.
Tante was werkelijk ontdaan.
Uiteindelijk hebben we toch allemaal gegeten, zij het dat het wel een beetje knarste tussen je tanden, maar zand schuurt de maag was daarop de reactie.
Gelukkig zou tante en oom en hun oervervelende knullen weer gaan vertrekken.
We hebben ze (weg) uitgezwaaid en waren blij dat we eens even lekker om tante konden lachen...
Papa maakte nog een kampvuurtje en daar hebben we nog wat aardappels in gepoft.
Wat zijn die dan lekker, jassie eraf, beetje zout er op en een klein beetje boter.... mmmmmmm
Die lekkernij heeft tante niet gekregen.... wij wel.

Zo heb ik het kamperen geleerd....ruim 50 jaar geleden.

Chris
Laatst gewijzigd door Chris op za 18 jul 2015 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door theotrucker » za 18 jul 2015 22:24

Mooi verhaal!!!!!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Hobby Linka » za 18 jul 2015 23:33

Zeker een verhaal om te bewaren. Vandaar verplaatst naar de juiste rubriek. In de babbelbox gaat het naar 30 dagen ongelezen weg. Zonde.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door blefke » za 18 jul 2015 23:49

Leuk verhaal thumbup.gif

Blefke

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door HansHobby » zo 19 jul 2015 10:42

Haha, topverhaal ! Heerlijk om te lezen. haphop.gif Doet me een beetje denken aan mijn eerste kampeervakantie in Dishoek. We hadden daar een caravan gehuurd en ik was daar als 5 jarig manneke niet uit te slaan volgens mijn ouders. Vond al die kastjes, klepjes en verborgen hoekjes geweldig. En de geur van die caravan... ik zal die nooit meer vergeten. love.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » zo 19 jul 2015 19:23

Ok ok... ik begrijp dat verhalen "lekker" zijn...

Ik heb er nog vele...waarschijnlijk wel een boek vol..
Moet ik doorgaan met schrijven???

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » zo 19 jul 2015 21:53

Doorgegaan... sorry, ik kon het niet laten...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door PD » zo 19 jul 2015 21:57

thumbup.gif mooi leesvoer hier onder de luifel thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022 16:01

20 juli 1969.

Het is al weer 54 jaar geleden, ik was 13 jaar en stond met mijn pa en ma op camping de Leistert in Roggel.
We moesten Rouchel zeggen van mijn oma... Roggel was zo...zo...zo..... ja zo..
Op de camping stonden ook oom Harm en tante Hannie... schuin tegenover ons.
En die twee mannen... die hadden weer eens een plannetje bekokstooft..raddraaiers waren het samen...dat was al eens eerder ook bewezen.
( vraag me maar eens naar het UFO verhaal of de nachtelijke dropping in de bossen van Luxemburg... (jammer dat dat niet meer mag trouwens))))) (van wie heb ik dat nou)

Het begon al wat te schemeren zo wat later in de avond, en de 2 mannen gingen samen, midden op het pad tussen de tenten, op een klapstoel zitten.
Gewapend met een paaltje en een verrelijker en de transistor radio die luidkeels verslag deed van de allereerste mensen wandeling op de maan.
Wereldnieuws....spectaculair.... ook op camping de Leistert in Rouchel die 20 juli in 1969.
Verrekijker op dat paaltje en die kerels maar loeren naar de maan.
Elkaar commentaar geven, zo van : Links naast die donkere vlek, daar zie ik wat...
Dat commentaar ging nogal luidkeels en binnen afzienbare tijd stonden er veel meer mensen om die twee klapstoelen..... te luisteren naar die 2 malloten en de transistor radio.
Totdat.... totdat er een van de toeschouwers zo brutaal was om te vragen of hij ook effe mocht kijken.
Maar natuurlijk.... iedereen mocht kijken ....en dat deden ze maar al te graag.
Met de aanwijzingen van mijn pa en oom Harm was iedereen ook zo gelukkig dat ze die maaanwandeling ook gezien hadden... met eigen ogen....
De volgende morgen hing er een briefje in het toilet gebouw dat 1 april dit jaar gisteren was gevallen op 20 juli op deze camping...

Dat was typisch mijn pa...
Wel gelachen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Rodo » zo 4 sep 2022 19:56

1966, als klein ventje en jongste van de 3 kinderen: kamperen. Veel is blijven hangen door foto’s en verhalen. Het was voor ons alle de eerste caravan kampeer vakantie. Een 1 jaar oude Constructam achter een 2 maanden oude Austin Balanza. Richting Veluwe. Half uurtje onderweg, lekke band op de auto. Kofferbak moest helemaal leeg en alles naast de auto gedumpt. Dik half uur later weer onderweg nadat de ‘kofferbakvullenpuzzel’ was opgelost. Op de camping een leuk plaatsje gekozen en met 5 man de hut op de plaats geduwd. Ehum…..”iemand de slinger gezien voor de pootjes?” Ja zegt mijn oudste zus, “die lag thuis in de garage, moest die mee dan?” Pa was niet happy, kon bij de eerste caravan die hij daar zag een slinger gaan lenen. Op het oog waterpas gezet. Wij als kinderen inmiddels ons tentje opgezet en ………….weer afgebroken want deze stond voor een gedeelte op de voortent plaats. Uiteindelijk na 4-5 uur bleek alles te staan en te werken. 3 weken lol en plezier na een moeilijke (achteraf lachwekkende) aanloop. Op de terugweg zegt mijn vader “volgend jaar naar Spanje”. En zo geschiede. Nooit hebben we het idee gehad dat het behelpen was. Nee het was anders, vakantie!!!!
We hebben het er nog vaak over gehad, die eerste caravan vakantie. Gelukkig waren mijn ouders altijd rustig in onverwachte situaties en lieten ons (binnen de kaders) vrij in opvoeding. Vakantie’s was dan ook ontdekken, wat dingen uitvreten, maar vooral lol.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Hans 555 » ma 5 sep 2022 06:35

Leuke verhalen en een oud topic nieuw leven ingeblazen. Nu ben ik uiteraard ook benieuwd naar dat UFO verhaal.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » ma 5 sep 2022 07:31

[re.gif]
Dat was in Borger Hans.... mrgreen.gif

Ik weet het nog als de dag van gisteren....typisch mijn pa..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door deusjevo » di 13 dec 2022 14:41

Zit je op je gemakkie in de bieb de KCK te lezen…. haphop.gif
.
3DBBCA8A-3E85-4EA8-A232-A69CF5ADCD6D.jpeg
.
DA8797E2-5166-4287-9082-16347515B1AA.jpeg
.
Onze ex Constructam Coral 1 uit 1969 is op haar oude dag nog fotomodel geworden love.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » di 13 dec 2022 14:48

Heerlijk spul Deus...
Er staat hier in de buurt, achter een ouwe bollenschuur nog een constructam weg te kwijnen.
Toevallig ken ik een buurman daar en die heb ik eens naar die constructam gevraagd.
Die is van een ouwe bollenboer... zo gek als een deur, die constructam kan je helemaal vergeten, krijg je nooit los.
Kortom... die rust en roest tot ie zacht ruizend in elkaar zeigt.


Mja...
Lees ik effe wat oude verhalen..... heb ik ooit eens belooft om over die dropping te schrijven...
Nou... dat moet dan maar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door WillyL » di 13 dec 2022 19:53

[re.gif] hier stond in de buurt een op eerste (verre) zicht ook een Constructam in een wei met 2 paarden. Tot in de zomer zat er regelmatig iemand te genieten van de zon
Nu is de caravan verdwenen. Hopelijk niet baar de schroot...

En Chris/Rood, mooie verhalen. Als jonge gepensioneerde word je blijkbaar wat melancholiek. Ik begrijp je gevoelens als (bijna) ervaringsdeskundige.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » di 13 dec 2022 22:35

De dropping.

Ik denk dat het zo rond 1969-1970 was..
Als 13-14 jarige snotneus met Pa en Ma mee kamperen in Luxemburg, oja m’n kleine zusje mocht ook mee...Vianden was het reisdoel.
De andere kant van de wereld was dat bijna... met de rooie Renault 4 en een afgeladen aanhanger.
De bungalowtent ( Walker) en mijn puptent ( Campingstar ) en alle andere kampeerzooi in die werkelijk afgeladen Renault 4 met aanhanger.
Mijn pa had mooie leren riemen gemaakt onder de motorkap en zelfs daar waren kampeerbenodigdheden vastgemaakt voor transport.
De ruimte tussen voor en achterbank was niet voor je benen, daar zat ook kampeerzooi....dus zus en ik waren elkaar onderweg regelmatig aan het trappen...tja..beentjes op de bank ..
En ma, steevast zoals elk jaar, met de juspan vol met gehaktballen, genoeg voor de eerste dagen op haar schoot naar Luxemburg dus, de camping bestaat niet meer, nu is er een RV park.

Nou ja, de bekende waterlooplein uitstalling die met tent opzetten gepaard gaat hoef ik jullie niet uit te leggen, velen zullen dat herkennen.
Ook de 'bijna" echtscheidingen als ma de tentstok niet goed vasthield volgens pa, die zullen ook wel bekend zijn.
Maar... we hadden een lekker plekje vlak bij de rivier en het Walker kasteel stond strak en stralend....zoals het mijn pa betaamde.

Na een paar dagen van omgeving verkennen kreeg pa het weer eens op zijn heupen..... jij kon niet meer stil zitten en begon weer met het smeden van plannen..
Een dropping moest het worden, een nachtelijke dropping in de heuvels rond Vianden.
Tja, toen mocht dat nog... nu helaas niet meer.

De campingbaas werd ook in de arm genomen en binnen de kortste keren waren de plannen wel heel dik gesmeed.
Met gesloten legertrucks zouden we "ergens" midden in de nacht gedropt gaan worden.
En de campingbaas zou voor erwtensoep zorgen bij aankomst.
En iedereen mocht een zaklamp of stormlamp meenemen, kompas was verboden.
De inschrijving mochten beginnen.
Dat werden er veel.... stuk of 50 personen die mee wilden doen, en om 24.00 uur s'nachts gedropt wilden worden.

De gedropten kregen een goede routebeschrijving naar de diverse controleposten in meerdere talen mee.
Bij de controleposten stempelen.
En op de dropplek kregen ze wat attributen mee.
De prijzen waren naast eeuwige roem en een kop erwtensoep en een belegd broodje ook nog wat camping prullaria.

s'Nachts kwamen er om 23.00 uur 5 dichte legertucks de camping op grommen, de hele camping stond toch al op z'n kop met al die droppers en hun uitzwaaiers.
( De campingbaas had die legertrucks toch maar effe mooi geregeld.... perfect.)
Iedereen aan boord en het spul vertrok.
Nu was het mooie dat die dichte legertrucks wel 3 kwartier rondgereden hebben rond Vianden, maar de uiteindelijke dropplek nog geen kilometer van de camping was.
In 5 groepen gingen ze op pad, elke groep om de 10 minuten...op naar de 1e controlepost.
Bij vertrek kreeg iedereen een ballon en een ei mee.
Daar werd helemaal niets over gezegd, ook bij navraag... geen idee waarom een ei en een ballon.

Dan krijg je de gekste dingen onderweg he... mensen blazen de ballon op omdat ze denken dat die bij een controlepost wordt gecontroleerd en daardoor meer punten krijgen.
De eieren worden hier of daar gekookt of gebakken.... ( vaak na aankomst en nog voor afmelden even snel in de tent)
Even zo vaak ging die ballon in het donker stuk natuurlijk… de eieren hadden ook vaak geen ander lot.

Uiteindelijk waren alle teams rond middernacht vertrokken voor een tocht door de beboste heuvels die nog geen kilometer lang was…. de laatste groep kwam om 7 uur in de ochtend binnen.
De erwtensoep was helaas helemaal niet volgens het hollandse recept van snert gemaakt maar bleek een waterig brouwsel te zijn wat niet heel veel aftrek had.
De broodjes waren prima.
Maar de ophef over de ballonnen en de eieren….. prachtig.
Na de dropping met het meegeven van de ballonnen en eieren is iedereen bloed voorzichtig geweest met die twee dingen…. En er is tijdens en na de dropping nooit meer om gevraagd.
Ze hadden ze net zo goed gelijk weg kunnen gooien… mja… dat wist niemand.
En de droppingslocatie… we zijn de volgende dag met een hele groep terug gewandeld naar die plek.
Iedereen dacht echt dat ze kilometers ver gedropt waren, in werkelijkheid nog geen kilometer.
Leuk dat de campingbaas goed de weg wist, het erg leuk vond dat pa die dropping organiseerde en ook actief meedeed met zijn ( heldere) erwtensoep.
Tja, mijn “ouweheer” had nog wel eens grappen…
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door WanFie » wo 14 dec 2022 11:16

Leuk verhaal Chris, 'n creatieve vader en campingbaas.

Och ja... droppings. In mijn tijd bij Jong Nederland en Scouting van alles mee meegemaakt.

Maar met de familie dit 'n keer:
Een keer per jaar gaan we al zo'n 50 jaar met min of meer dezelfde groep een lang weekend weg. 6 stellen en in die tijd van de dropping met 19 kinderen.
De oudsten van de kinderen waren toen ongeveer 15 - 17 jaar oud, dus we hadden bedacht om in de Ardennen een survivalweekend te organiseren. Het zal omstreeks 1995 geweest zijn. Een bekende bezat toen een buitensportcentrum en daar vlak bij was een camping. Dus wij daar heen. Abseilen, kanoën, grotten ontdekken enz. Leuk allemaal. Voor de aller kleinsten wat minder maar die vermaakten zich toch wel prima.
Tot we op het idee kwamen om een dropping voor de groteren te organiseren. Die hingen 's avonds wat rond en verveelden zich wat. Maar dat vonden de kleintjes dan weer niet leuk. Die wilden ook mee. Ok, dan gaan we wat vroeger zodat in het licht de richting gezocht kan worden. Dus een of twee oudere kinderen en daar dan de jongere bij. Dat moet wel kunnen....
De eigenaar van het buitensportcentrum wist wel een verantwoorde droppingsplaats. Ze hoeven alleen naar beneden te lopen en dan bij de rivier rechtsaf. Het is 'n uurtje lopen en dan zijn ze er.
Nou niet dus, om 18:30 uur vertrokken en om 21:00 uur nog niemand te bekennen. En om 22:00 uur ook nog niet. Ondertussen hartstikke donker en onze kinderen liepen daar op de heuvel te wandelen. De oudsten zoals gezegd 15 - 17 jaar, de jongste 5 jaar. Vooral die kleintjes.. daar werden zorgen om gemaakt. Een opmerking van één van de moeder "ik heb er tenminste nog één", waarmee de baby bedoeld werd. Was de druppel.
We besloten ze maar eens tegemoet te lopen en eventueel te gaan zoeken waar ze waren. Al snel werd de eerste groep gevonden. Vol goede moed waren ze vlakbij de camping en de kleintjes liepen heel dapper mee. Bang... nee hoor het was juist gezellig.
Er waren drie groepjes, dus twee waren er nog zoek. Een stuk langs de rivier gereden en af en toe gestopt om naar de andere kant van water te roepen. Daar zouden ze moeten zijn. En ja, daar kwam het tweede groepje net zo gezellig aan, maar ze hadden een stuk om moeten lopen vanwege een zijriviertje waar geen brug over was.
Maar dan de laatste... dat was eigenlijk de meest "stoere" groep. Die waren dus eerst de andere kant opgelopen om te kijken of daar nog wat was. Ze dachten namelijk dat daar een dorpje lag en een lift met een auto naar beneden leek ze wel handiger. Niet dus.. ze waren hopeloos verdwaald en waren pas na veel vragen in de goede richting gaan lopen. Die kwamen dus na 12:00 uur pas binnen.
Het gaat er onder de oudjes nu nog soms over... alle andere activiteiten op dat weekend zijn al lang vergeten, maar die dropping... Die niet.
En de kinderen... die vonden het allerleukste wat we ooit op die weekenden gedaan hebben, juist die dropping.

Wel gelukkig, dat alles goed was afgelopen. Één verzwikte enkel had het al weer een heel stuk moeilijker gemaakt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » wo 14 dec 2022 11:25

Heerlijk he die tijd van de droppingen...als alles goed gaat tenminste.
Ik heb er op de Veluwe ook vele gelopen... ook vele verdwaald..
Het mag niet meer... jammer he.
Tja, mijn pa die had wel fantasie.... ik moet ook het verhaal van de UFO maar eens opschrijven.
Hoe bedacht ie zulke gekkigheid toch. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door WanFie » wo 14 dec 2022 11:37

Ik denk dat droppings in natuurgebieden officieel niet mogen. Na zonsondergang mag er meestal niemand in het bos, maar in andere gebieden mag het volgens mij nog wél. En op openbare wegen altijd. Maar dat is minder leuk. Maar een oude vuilstort bijvoorbeeld heeft al voldoende uitdaging in het donker.
En een dropping overdag kan natuurlijk ook. Wél op de paden blijven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door WillyL » wo 14 dec 2022 14:51

Niet met de caravan maar met "jeugd en wetenschap"...
We waren met een vrij grote groep, een 12tal jongeren, exact getal weet ik niet meer, op uitstap ergens in de Condros (west van Ardennen) en de groep moest terug naar het kamp met de trein. 1 was met de auto, ik met een Lada, zo een vierkante doos op wielen.
En treuzelen dat mijn vrienden en vriendinnen deden om terug te keren naar het station en het kamp. Enfin, het was dus veel te laat geworden om nog de trein te halen al wandelend en zelfs met de auto zou dat nooit lukken. Ten einde raad heb ik ze dan maar met de auto gebracht tot het kamp. Ik denk dat we met 8 achteraan en 4 vooraan zaten. Kan je je er iets bij voorstellen? Sardientjes zaten nog ruimer in een blik. Mijn enige voorwaarde was dat er niemand op mijn schoot mocht zitten (brave domoor dat ik was). Gelukkig hebben we geen gendarme tegen gekomen. Of het nu nog zou mogen, laat staan kunnen... Het was wel leuk!
Aangekomen bleven ze maar uit die auto komen blij.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Chris » do 19 jan 2023 14:21

Nou... nog maar eens een kort verhaal dan.

Drente... Borger, camping het Hunzedal.
Ik was een jaar of 11-12 denk ik.

Pa was wereld beroemd in IJmuiden en omstreken vanwege zijn vliegerkunsten.
Die kon werkelijk van een zakdoek en een takje een vlieger maken.
Maar... de grote knotsen van vliegers waren juist leuk om te maken.
Dat waren de winterklussen.

Zo maakte mijn pa een werkellijke reuzenvlieger, een Arend model... gigantisch ding, spanwijdte bijna 3 meter....
Als haspel werd er een soort vork met een transport fietswiel gemaakt, kon in het zand gestoken worden moest met 2 man bediend worden.
Hoeveel vliegersnoer daarop zat, geen idee, maar heel veel.

We hadden het strand om de hoek, de ideale plek om te vliegeren en dat deden we ook veel.
Pa met zijn reuzen vlieger en mijn broer en ik met onze eigengebouwde vliegers, en dan pa helpen met zijn mammoet...
Nu was "briefjes" langs de draad naar boven sturen leuk, maar een briefje was maar een briefje...
Pa bedacht ze nog gekker, die bond een kleine vlieger aan de draad en liet die kleine dan ook omhoog gaan naar zijn mammoet vlieger..

Dat idee was de grondslag van de Ufo die in Borger gezien werd.
Pa nam natuurlijk zijn vliegers mee op vakantie..... in Borger.
Daar was een mooi voetbalveld achterop de camping, ideaal om te vliegeren.
Dus... die mammoet ging op een winderige middag omhoog....heel hoog.... trekken als een beer.....
Touw aan de doelpaal vastgeknoopt en de vlieger laten staan...

Laat in de middag met de kleinere vlieger en een klein batterijlampje naar dat voetbalveld, en je raad het al, kleine vlieger werd MET lamp naar boven gestuurd..
Dat zag je overdag natuurlijk niet, maar als de zon onder gaat wordt dat lampje steeds duidelijker zichtbaar...

Pa op een afstandje kijken, en mensen opmerkzaam maken van dat gekke lampje daar in de lucht.
Dat werd al snel een ufo...volgens diverse kerels.
Volksophoping van campinggasten die naar die UFO stonden te kijken, of dat iets met de sterrenwacht bij Westerbork te maken zou hebben en meer van die onzin.
Maarja... na een tijdje was de batterij leeg en "vertrok de UFO".
En de mensen dropen vol vragen af...

Midden in de nacht ...uurtje of 3 riep pa me, de vliegers moesten naar binnen gehaald worden.
Nooit verteld wat die UFO nou echt geweest was...
Dat was mijn pa...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Knaus440 » do 19 jan 2023 14:44

De kinderen waren 4 en 6 jaar, (een 30 jaar geleden nu)en we gingen weer naar de Vogezen, Whir au Vall. Onze vertrouwede camping. We kwamen zo rond 12 uur aan.
Met de kinderen afgesproken dat we eerst de vouwwagen op zouden zetten, en dan eten.
We hadden al wel verse stokbroden bij de bakker naast de camping gehaald.
Onze dochter, de oudste, was wat rond aan het wandelen, zoon bleef in de buurt. Dochter kwam terug, zoon in geen velden of wegen te bekennen.
Totdat we naast de auto, in de openstaande deur keken. Zoonlief zat heerlijk van een stokbrood te smikkelen. Brak kleine stukjes af en smikkelde van het verse stokbrood.
We zijn toen maar samen gaan eten!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door Gemineye » do 19 jan 2023 16:05

Heel vroeger, nog vóórdat ik überhaupt een rijbewijs had, dus ik was zo rond de 16-17 schat ik zo. We kochten met een paar vrienden een oude vouwwagen. Een asymmetrische Walker; gekocht van een paar hele nette oudere mensen. Ik vrees dat die man er niet zo'n goed gevoel bij had als hij wist wat er met dat ding ging gebeuren maar ach. We gingen met zn drieen op pad. Op de dag dat we weer weg zouden had de jongeman die onderin sliep een kater dus die wilde niet wakker worden. We hadden zijn hangtentje al los geknoopt en hij sliep gewoon door. Dus terwijl de vouwwagen al ingeklapt klaar stond, lag hij nog te tukken in een ondertentje die al los geknoopt was. Omdat we vlakbij het water stonden hadden we het lumineuze idee opgevat om hem op zijn luchtbed het water in te schuiven. Daar is hij uiteindelijk half slapend half wakker in geschoven en het heeft ongeveer een minuut of 5 geduurd voordat hij tot de conclusie kwam dat hij nu in zijn witte boxershort op een luchtbed tussen allemaal mensen dreef. Dus al vloekend en tierend komt hij dat luchtbed af en komt naar de kant. Terwijl hij dus uit dat water komt bleek zijn witte boxershort in natte toestand iets minder bedekkend dan in droge toestand. Afijn, u kunt zich een voorstelling maken van hoe die snelle wandeltocht vanaf dat strandje tot aan de auto er ongeveer uit gezien heeft. mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Verhalen uit de oude doos.

Bericht door AadB » do 19 jan 2023 17:46

Chris schreef:
za 18 jul 2015 22:09
Heel lang geleden....

Ik was een knulletje van een jaar of 6, en wij gingen voor de eerste keer kamperen.
…………….

Zo heb ik het kamperen geleerd....ruim 50 jaar geleden.

Chris
Leuk verhaal Chris. En intussen ruim 60 jaar geleden knipoog.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”