vullen van gasflessen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

vullen van gasflessen

Bericht door Renaat » zo 1 okt 2006 19:57

Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

René

Re: vullen van gasflessen

Bericht door René » zo 1 okt 2006 20:07

Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
Renaat, ik denk niet dat ze daar intrappen, maar mischien heb je geluk. :wink:
gr Rene

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: vullen van gasflessen

Bericht door deusjevo » zo 1 okt 2006 21:27

Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
Waarom niet eigenlijk :?:
Half om half lijkt mij een prima combinatie.
Het gaat prima samen in 1 fles, het is alleen een extra handeling voor het vulstation.
Waarvoor wil de je gasfles gebruiken, wintersport :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hans

Bericht door Hans » zo 1 okt 2006 21:41

Nee, dat kan niet. :cry:

Campinggas is geen mengsel, dat is gewoon butaan. De druk van butaan is minder dan van propaan (of van een mengsel zoals LPG).
Vullen van een campinggasfles met iets anders dan butaan is gewoon gevaarlijk.

Je kan er wellicht in een vulstation (als ze dat hebben) wel butaan in laten doen.

Hans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 1 okt 2006 22:12

Hans schreef:Nee, dat kan niet. :cry:

Campinggas is geen mengsel, dat is gewoon butaan. De druk van butaan is minder dan van propaan (of van een mengsel zoals LPG).
Vullen van een campinggasfles met iets anders dan butaan is gewoon gevaarlijk.

Je kan er wellicht in een vulstation (als ze dat hebben) wel butaan in laten doen.

Hans
Butaan gasflessen worden volgens mij afgeperst en gekeurd op 30 bar.
In een butaangasfles kan de druk oplopen ca 4 bar, in een propaangasfles kan de druk oplopen tot ca 17 bar.
Tot zover dus niet zo'n probleem op het eerste gezicht.
Je kan wel een probleem krijgen met je butaan drukregelaar, deze is geschikt tot 5 bar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Bertrand

Re: vullen van gasflessen

Bericht door Bertrand » zo 1 okt 2006 23:15

Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
Bij "mijn" kampeerzaak vullen ze de standaard 5 kg en 12 kg gasflessen mits deze niet ouder zijn dan 10 jaar, campinggasflessen o.i.d. worden er niet gevuld.

Het vullen van de 12 kg fles kost 12,50 euro. De fles heb ik daar voor 25 euro aangeschaft.

Chateauke

Bericht door Chateauke » ma 2 okt 2006 20:06

Misschien vind je hier het nodige ... www.alkagas.be
Ik laat hier altijd mijn gasflessen vullen...
Goede bediening en normale prijzen en dicht bij huis !

Succes

Ray

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » wo 4 okt 2006 17:57

de reden dat camping gas zo duur is heeft te maken met een europees netwerk van leveranciers welk land je ook komt elke opzichzelfrespecterende campingwinkel verkoopt ze dat is 1 reden'

reden 2 is ze zijn na aanschaf levenslang geldig .

reden 3 officieel mogen ze niet worden gevuld en moeten ze terug naar een camping gas depot . Omdat de flessen levenslang geldig zijn word elke fles opnieuw gekeurd op fouten etc etc waardoor je altijd veilig met je flesje op stapgaat .

daarom is camping gaz zo duur
als men een goedkoper alternatief zoekt neem dan gewoon de 5 kg propaan fles .
is niet overal verkrijgbaar
is na 10 jaar afgekeurd
maar uiteindelijk wel goedkoper

nu lijkt het zo dat de camping gaz fles veel duurder is maar op 2,7 butaan kook je net zo lang als op 4 kilo propaan .
de verbrandings temepratuur is hoger waardoor je water eerder kookt en je minder gas verstookt daar bij gebeurt dit meestal bij 30 mbar en heb je voor propaan meestal 50 mbar ook dit scheelt in gebruik .

dus al met al zo duur is het nog niet als je het positiev bekijkt :wink: :wink:

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

gastjw

Bericht door gastjw » wo 4 okt 2006 20:50

de verbrandings temperatuur is hoger waardoor je water eerder kookt en je minder gas verstookt daar bij gebeurt dit meestal bij 30 mbar en heb je voor propaan meestal 50 mbar ook dit scheelt in gebruik .
Maar of dat nu waar is?
De calorische waarde ven een kubieke meter gas-lucht mengsel is bij propaan 800 Cal. en bij butaan 810 Cal. Dat maakt dus nauwelijks iets uit.
En de aanvoerdruk is, zo je het nog niet wist tegenwoordig standaard 50 mbar voor zowel butaan als propaan.
Het lijkt me dat er dus nauwelijks verschil is.

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 5 okt 2006 09:50

vraagje waarom is er 30 mbar en 50 mbar

antwoord vroegerrrrr werd er hoofdzakelijk op butaan gekookt in de caravan .
butaan werd warmer dus was 30 mbar voldoende .
later stapte men steeds meer over op propaan en bleef men 30 mbar gebruiken . Resultaat was het minder branden van de kachel koelkast en gaspitten . Dus ging men langzaam naar de 50 mbar om de de druk wat te verhogen om dit te compenseren . Vandaar 50 mbar

op dit moment zijn er weer steeds meer caravans komen met 30 mbar

nou weet ik niet alles maar dit heb ik ooit op de caravan school geleerd . ervan uitgaande de de leraar niet alles uit zijn duim zoog . Moet ik er maar vanuit gaan dat deze man met al zijn ervaring toch op zijn minst het voordeel van de twijfel verdiend en ons iets nuttigs bij probeert te brengen .
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

WL

Bericht door WL » do 5 okt 2006 13:56

Bij mijn weten is de huidige druk die ze als combi, dus voor zowel propaan als butaan gebruiken: 38mbar. Dus er tussenin. Dit is in ieder geval de drukregelaar in mijn caravan, en die kan volgens de specificaties zowel butaan als propaan aan.

WL

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

butaan of propaan, welke ontspanner?

Bericht door Renaat » do 5 okt 2006 20:27

Hoi,

Ik heb info gevraagd in een gasvulstation i.v.m. vullen van CG-flessen en andere 6 kg flessen.

Antwoord van de "professional":

1° de campinggasfles van 2,7 kg wordt gevuld met propaan voor 10 Euro (CG 25 Euro). Dat CG werkt met butaan en dat de branders en de ontspanner daarop ingesteld zijn is "geen enkel probleem"! :shock:

2°De blauwe Primagasfles Twinny van 6 kg butaan kan ook gevuld worden met propaan voor 13 Euro. Dat de blauwe Twinny een een ontspanner heeft voor butaan is weeral "geen enkel probleem" :shock:

3° De groene Primagas Twinny fles van 5 kg propaan kan gevuld worden met propaan voor 13 Euro. :o

BTW. de officiële prijs van Primagaz voor een vulling van 5 of 6 kg in België is 9,81 Euro btw in 8) http://www.primagaz.be

Nuttig om te weten:

Butaan en propaan hebben hetzelfde calorisch vermogen van 11.000 kilocal per kg gas; een fles van 6 kg butaan is dus voordeliger dan een fles van 5 kg propaan aan dezelfde prijs.
Propaan heeft het voordeel dat het bruikbaar blijft bij lagere temperaturen.

Om af te ronden:

Ik heb twee ontspanners gekregen bij de 2 Twinny's: 1 blauwe voor butaan met een drukregelaar van 28 mbar en 1 groene voor propaan met een andere druk! ( deze ligt in de caravan en kan ik nu niet nagaan)

grt en tot uw dienst

Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: butaan of propaan, welke ontspanner?

Bericht door Renaat » vr 6 okt 2006 19:10

Renaat schreef:Hoi,

BTW. de officiële prijs van Primagaz voor een vulling van 5 of 6 kg in België is 9,81 Euro btw in 8) http://www.primagaz.be

grt en tot uw dienst

Renaat
Mijn schrijfsel van gisteren ziet er uit als een promotieaktie voor primag...

dit was niet de bedoeling :oops:

de rest van het artikel, daar blijf ik achter staan. :)

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

gastjw

Bericht door gastjw » vr 6 okt 2006 21:29

WL schreef:Bij mijn weten is de huidige druk die ze als combi, dus voor zowel propaan als butaan gebruiken: 38mbar. Dus er tussenin. Dit is in ieder geval de drukregelaar in mijn caravan, en die kan volgens de specificaties zowel butaan als propaan aan.
WL
Kan kloppen WL. Ik bedoelde 30 mbar, maar het 'zetduiveltje' weet je wel? (ik laat het maar staan, anders is het verband weg uit de discussie).

Maar er schijnt nóg een trend te zijn: net als met lpg voor auto's wordt er aan kampeerders blijkbaar nog nauwelijks zuiver propaan of butaan meer afgeleverd, maar mengsels daarvan. Je mag zelf raden in welke verhouding. :oops:
Zo zag ik bij de Gamma blikjes gas daarmee. (Welding, cartridge propane/butane mix, made in Italy, 190 gr. 360 ml)
Als ik het goed uitreken is het soortelijk gewicht van de vloeistofmix met de damp samen dan 1,895. Dat lijkt dus meer op propaangas met een s.g. van 1,8 tot 1,96 dan op butaangas met sg van 2,5 tot 2,6.

Straks stoken we toch nog allemaal lpg.... :idea:

En Ralf, dat butaan heter zou zijn enz.
Jij rekent in kg en ik in liters. Mogelijk verklaart dat het verschil?

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » za 7 okt 2006 16:52

WL schreef:Bij mijn weten is de huidige druk die ze als combi, dus voor zowel propaan als butaan gebruiken: 38mbar. Dus er tussenin. Dit is in ieder geval de drukregelaar in mijn caravan, en die kan volgens de specificaties zowel butaan als propaan aan.

WL
@WL

Je hebt het over de drukregelaar van de caravan?
Heb ik in onze caravan nog niet gezien; wel afsluitkranen voor frigo, verwarming en branders.

Ik heb wel een drukregelaar die op de gasfles staat en aangezien ik werk met 1 butaan- en 1 propaanfles zijn dat 2 verschillende ontspanners.
De butaanontspanner regelt de druk op 28 mbar en mag alleen voor butaan worden gebruikt! De propaanontspanner geeft een andere drukregeling (kan het niet nakijken want de caravan met ontspanner staat in de berging)Die zou ook voor butaan mogen worden gebruikt :?

Dat houdt verband met de mogelijke druk in de 2 flessen; bij butaan is dat max 4 bar, bij propaan kan dat oplopen tot 17 bar :!:

btw, alles over gasflessen en caravanning staat tot in het kleinste detail beschreven in het caravanhandboek http://www.caravanhandboek.nl/


grtjs Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

WL

Bericht door WL » do 12 okt 2006 10:01

> @WL
Je hebt het over de drukregelaar van de caravan?
Heb ik in onze caravan nog niet gezien; wel afsluitkranen voor frigo, verwarming en branders. <

Inderdaad. En die wordt uiteraard direct op de fles aangebracht in het voorluik. Vandaaruit gaat de gasleiding naar de afsluitkranen die je noemt.

De druk in de gasfles zelf maakt overigens niet zo veel uit. Een drukregelaar wordt gewoon sterk genoeg gemaakt. Het gaat er simpelweg om hoeveel gas er wordt doorgelaten.
De laatste paar jaar monteert men in de meeste caravans een combi-drukregelaar. Ik bedoel daarmee een drukregelaar die zowel butaan als propaan aan kan en daarvoor de eerdertgenoemde middendruk levert.
De gasapparaten zijn tegenwoordig ook op gemaakt op beide gassoorten. De sproeier hoeft dus niet meer te worden aangepast aan de gassoort.
Je zult alleen merken dat nu voor beide gassoorten dezelfde werkdruk wordt gehanteerd, het ene gas ietsje warmer is dan het andere, maar dat gaat om minder dan 10% verschil en is in de praktijk ook nauwelijks te merken. Biefstuk bakken gaat uitstekend op butaan en propaan. (En de biefstuk in de Cantal - Auvergne is van uitnemende kwaliteit)....

WL

dvroon

Re: vullen van gasflessen

Bericht door dvroon » za 14 okt 2006 19:04

Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
Ik heb het wel eens laten doen maar je kunt dit ook gewoon zelf.
Ik heb een standaard HD slang met aan beide kanten de juiste DIN (of Shell) nippel (Gimez).
Hier mee vul ik de campinggas fles vanuit de 5kg fles.
Ik heb op de campinggas fles zo een aansluiting met kraan en standaard DIN koppeling gezet.
Gewoon slang aansluiten, 5kg fles op zijn kop en de kranen openen.
Wel er op letten dat je de campingfles niet te vol vult. Dit kan tot gevolg hebben dat er vloeibaar gas in de leiding komt. Wat dit als effect bij je gasstel heeft kun je wel raden.
Zelf weeg ik de fles tijdens het vullen.
Denk er ook om dat je goede werkhandschoenen gebruikt. Als je de slang loskoppelt (wel eerst de kranen weer dicht natuurlijk) ontsnapt het vloeibare gas dat nog in de slang zit. Als dit op de blote huid komt kun je een aardige verbranding (klinkt gek ) door de koude krijgen.

Slangetje koste 12 euro maar heb ik allang terugverdiend als je weet wat een CG vulling kost.

Dirk

dvroon

Re: vullen van gasflessen

Bericht door dvroon » za 14 okt 2006 19:09

dvroon schreef:
Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een Campinggasfles of een Primagasfles , Butagasfles, Totalgasfles of andere... te vullen met propaan/butaan ? :roll:

Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:

Misschien is dit wettelijk niet toegestaan? Ik weet het niet.

grt Renaat
Ik heb het wel eens laten doen maar je kunt dit ook gewoon zelf.
Ik heb een standaard HD slang met aan beide kanten de juiste DIN (of Shell) nippel (Gimez).
Hier mee vul ik de campinggas fles vanuit de 5kg fles.
Ik heb op de campinggas fles zo een aansluiting met kraan en standaard DIN koppeling gezet.
Gewoon slang aansluiten, 5kg fles op zijn kop en de kranen openen.
Wel er op letten dat je de campingfles niet te vol vult. Dit kan tot gevolg hebben dat er vloeibaar gas in de leiding komt. Wat dit als effect bij je gasstel heeft kun je wel raden.
Zelf weeg ik de fles tijdens het vullen.
Denk er ook om dat je goede werkhandschoenen gebruikt. Als je de slang loskoppelt (wel eerst de kranen weer dicht natuurlijk) ontsnapt het vloeibare gas dat nog in de slang zit. Als dit op de blote huid komt kun je een aardige verbranding (klinkt gek ) door de koude krijgen.

Slangetje koste 12 euro maar heb ik allang terugverdiend als je weet wat een CG vulling kost.

Dirk
Nog even als aanvulling. Behalve het gevaar van gas in de leiding is de "luchtbel" boven in de fles ook nodig in verband met mogelijke temperatuur schommelingen. Dus de fles NIET te vol vullen.

Dirk

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 14 okt 2006 19:26

Als je 80% van het toegestane vulgewicht aanhoudt, zit je altijd veilig. :roll:

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: vullen van gasflessen

Bericht door Renaat » ma 16 okt 2006 20:16

dvroon schreef:
Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een
Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:
grt Renaat
Ik heb een standaard HD slang met aan beide kanten de juiste DIN (of Shell) nippel (Gimez).
Hier mee vul ik de campinggas fles vanuit de 5kg fles.
Ik heb op de campinggas fles zo een aansluiting met kraan en standaard DIN koppeling gezet.

Dirk
Hallo,
Kan je iets meer vertellen over de HD slang en de din -Nippel,
wat is dat precies, waar kun je dat vinden.

Zelf vullen vanuit een 5 kg butaantank lijkt mij wel interessant, uiteraard de CG-tank wegen tot 2,7 kg 8)

De prijzen van CG zijn niet meer te doen. :(

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

gastjw

Bericht door gastjw » ma 16 okt 2006 23:51

Bij mijn weten is het vullen van flessen - ook het overgieten uit de ene in de andere - in Nederland nog steeds vergunningplichtig. Hoe het in België zit weet ik niet.

Ook in de kleine hoeveelheden waar het hier om gaat is het gevaar dat er een keer iets mis gaat net zo groot, zo niet groter dan bij professioneel vullen.
Men moet tenslotte beschikken over de kennis, de outillage en de afstanden tot erfgrenzen en eventueel open vuur van derden: 15 meter is daarvoor gebruikelijk. Dan moet je toch een tuin hebben van 30 meter..

Denk je maar in dat een kraan het begeeft, of dat je een beetje onhandig bezig bent en er komt een flinke slok (event. vloeibaar) gas los; die kun je niet meer terug halen. Voor de buren ook niet leuk om dat binnen te zien komen.

Je zou wel een beetje spijt hebben als je zulke ongelukken veroorzaakt alleen maar omdat je voor de vakantie een paar eurootjes wil besparen.
Sneu natuurlijk, om de CampingGaz te spekken, maar is dit de oplossing?
Ik zou er maar niet aan beginnen.

dvroon

Re: vullen van gasflessen

Bericht door dvroon » di 17 okt 2006 09:37

Renaat schreef:
dvroon schreef:
Renaat schreef:Hoi,

Is het mogelijk om in een vulstation een
Ik veronderstel dat dit goedkoper zou zijn dan de tarieven die Campinggas toepast voor een vulling ( 25 euro voor 2,7 kg !!!) :cry:
grt Renaat
Ik heb een standaard HD slang met aan beide kanten de juiste DIN (of Shell) nippel (Gimez).
Hier mee vul ik de campinggas fles vanuit de 5kg fles.
Ik heb op de campinggas fles zo een aansluiting met kraan en standaard DIN koppeling gezet.

Dirk
Hallo,
Kan je iets meer vertellen over de HD slang en de din -Nippel,
wat is dat precies, waar kun je dat vinden.

Zelf vullen vanuit een 5 kg butaantank lijkt mij wel interessant, uiteraard de CG-tank wegen tot 2,7 kg 8)

De prijzen van CG zijn niet meer te doen. :(

grt Renaat
Ik heb hem gewoon bij de "Caravan boer" (Vervat in Abcoude) besteld.
Zij zijn dealer van Gimeg en hebben hem gewoon uit de catalogus..
Je kan ook even op http://www.gimeg.nl/?sc_id=693 kijken. Alleen stonden daar vroeger plaatjes bij zodat je beter kon kiezen.
Als ik thuis ben zal ik wel even kijken of het nummer op de slang staat.
Denk er wel om bij het vullen, niet TE VOL.
Propaan is ook zwaarder dan butaan dus niet van die 2,7 kg uitgaan.
Zoals Peter aangaf 80% is OK. Zelf vul ik tussen 2 en 2,4 Kg.

Dirk

suriboy

Re: vullen van gasflessen

Bericht door suriboy » wo 9 nov 2011 10:36

dvroon schreef:
Ik heb hem gewoon bij de "Caravan boer" (Vervat in Abcoude) besteld.
Zij zijn dealer van Gimeg en hebben hem gewoon uit de catalogus..
Je kan ook even op http://www.gimeg.nl/?sc_id=693 kijken. Alleen stonden daar vroeger plaatjes bij zodat je beter kon kiezen.
Als ik thuis ben zal ik wel even kijken of het nummer op de slang staat.
Denk er wel om bij het vullen, niet TE VOL.
Propaan is ook zwaarder dan butaan dus niet van die 2,7 kg uitgaan.
Zoals Peter aangaf 80% is OK. Zelf vul ik tussen 2 en 2,4 Kg.

Dirk
Zou je me kunnen helpen door exact aan te geven wat ik nodig heb om bij te vullen?
Ik wil deze hulpstukken kopen en meenemen naar Suriname om door een professional te laten vullen.

De discussie veilig/niet veilig heeft geen nut, want Suriname heeft geen officiele campingaz dealer en de bommetjes zijn verdomd handig.
Vandaar dat ik het door iemand met verstand van vullen laat doen, die ook gasflessen vult. Alleen heeft hij geen koppelstukken voor de campingaz.

pd0bao

Re: vullen van gasflessen

Bericht door pd0bao » wo 9 nov 2011 12:38

Suriboy, het bericht van Dirk Vroon is meer dan 5 jaar oud. Hij bevindt zich ook niet meer op dit forum. Ook zal niemand van dit forum een handleiding verstrekken hoe (gas)bommetjes te maken !!! Doe dat maar in het zwembad. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: vullen van gasflessen

Bericht door Thei Luijten » wo 9 nov 2011 23:54

Het is levensgevaarlijk een butagascilinder (b.v. Campinggas) te vullen met propaan.
Een propaanfles heeft altijd een buffer lucht in de fles, i.v.m. het oplopen van de druk bij temperatuurverhogingen.
Ik heb eens een groene gascilinder gezien die te vol gevuld was met propaan en vervolgens te warm had gestaan, hij had ongeveer de vorm van een voetbal gekregen.
Prpaanvullen moet altijd gebeuren op een gecertificeerde weegschaal.
Ik betaal bij mijn vulstation slechts € 6,- voor een groene 5 kg-fles.
Groet,
Thei

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”