Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Volvodriver

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Volvodriver » ma 29 jun 2015 12:14

RE.gif RE.gif
Daar geloof ik geen barst van en weet het eigenlijk wel zeker.. Dan zou Kip zichzelf in de vingers snijden want dan neemt niemand een hogere aslast. Want papieren verhoging kost bij de RDW maar € 55,00 als de as daarvoor geschikt is. Zo dom en onzakelijk is Boedelbak, de eigenaar van Kip niet.
En vergeet niet dat je bij de 900 kg as de kosten van het kenteken nog bovenop die € 299 komen. Die kosten zitten in de afleverkosten.

Al met al je zou dom zijn om niet direct voor de 900 kg as te kiezen. Om de reden die Daphne al geeft.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door theotrucker » ma 29 jun 2015 17:00

Bij 750 kg heb je natuurlijk geen kenteken en kan dus ook niet verhoogd worden!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

dirking
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 4 mei 2015 08:08

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door dirking » wo 1 jul 2015 09:01

Wij hebben afgelopen mei een Kip Shelter Basic gekocht. En we konden het gewicht verhogen naar 900 kg, de dealer gaf aan dat dit ook achteraf mogelijk was. Het onderstel van de Kip shelter is al geschikt voor 900kg, het is dus alleen een papieren kwestie. Misschien moet je alleen, als je het later wil verhogen, bij de RDW langs met de caravan.
In Juni waren wij naar de Kip Experience in Hoogeveen, daar hebben we het weer gevraagd. We kregen het zelfde verhaal, maar op de vraag wat zij dan doen voor die €299,00, kregen we een heel wazig verhaal.
Maar terug komend op jou oorspronkelijke vraag. Wij hadden hier voor een vouwwagen, alles wat in en op de vouwwagen meeging zit nu in de caravan, dus het wij hebben het verhogen maar laten zitten. Je kan alles wat je mee zou willen nemen wegen en kijken op welk gewicht je uitkomt.

Volvodriver

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Volvodriver » wo 1 jul 2015 10:44

RE.gif
Dan lijkt het erop dat ik mijn woorden terug moet trekken en mijn ongelijk moet erkennen.
Maar dit is wel heel ongewoon. En eigenlijk ook een niet zakelijke werkwijze.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Micky » do 2 jul 2015 00:15

Ik vind het allemaal wat vreemd en zou geen risico nemen, gewoon op 900 laten leveren dan weet je 100% dat het goed zit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Anoniem

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Anoniem » wo 23 aug 2017 17:25

Op mijn eerder geplaatste stelling (lees mening) moet ik terugkomen. Inmiddels heb ik ervaren dat je bij een aantal caravan merken tegenwoordig een as moet bestellen die geschikt is voor dat bepaalt gewicht. Een Iriba touring 310 die in de showroom een as heeft die geschikt is voor 900 kilo kan niet naderhand op papier verhoogt worden naar 1050 kilo. Voorheen was dat bij Kip en Eriba wel mogelijk omdat altijd de as voor de zwaarste uitvoering werd geplaatst.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Avdp » wo 23 aug 2017 18:33

ik gaf die 299€ extra ook wel uit.

beter laadvermogen over dan net te weinig.
en ik denk dat je die 299€ later bij verkoop of inruil minimaal weer terug ziet t.o.v. met max 750 kg
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door nicolaas » do 24 aug 2017 09:43

wij hebben heel wat meer betaald, maar dat was het waard, van 750 naar 900 kg, (max 950kg incl kogelbelasting). maar blijven met de belading op 850 kg.
zou het altijd weer doen.
microhome 370 luxe

Robbert V

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Robbert V » wo 20 jul 2022 22:10

https://kipcaravans.nl/nl/ondersteunin ... de-vragen/
Hier staat gewoon op de site van Kip dat asverzwaring achteraf kan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Niels83 » wo 20 jul 2022 23:33

190 kilo is ruim voldoende zeker als je wilt blijven doen wat je nu doet. Maar ik ken de waard kampeerders die opblaasbare motoboten meenemen en die op een enkel pitje een prutje rijst klaar maken en iedere dag 1 plakje ham halen omdat ze geen koelkast hebben.

Wil je het zeker weten, weeg eens je kampeer uitrusting. Doe daar 25 (heel ruim)kilo op bij aan kleding schoenen, tablets toilettas etc etc .. ..

Bekijk dan of je nog aan gewicht kan besparen. Moet de Creuset pan echt mee? Heb je zoveel haringen echt nodig? Kan dat kastje niet lichter? Etc..

En check ook even wat het echte leeg gewicht is. Zeker bij oudere caravans klopt daar niks van. Die van ons zou 560 zijn, in werkelijkheid 650. Met de basis uitrusting erin bleef er nog 80kilo over. Dat ging ook.

Omdat wij vnl de koelbox buiten gebruikte hebben we de koelkast eruit gehaald. Wat aanzienlijk in gewicht scheelt en de koelbox kan in de auto.

In de regel belaad je vnl de auto en zo min mogelijk in de caravan. Bedenk dus dat de eventuele tent en haringen in de auto kunnen dat scheelt zo 20 tot 40 kilo. Zo zijn er meer zaken die je enkel bij het opbouwen gebruikt die in de auto kunnen.

Dan is 190 kilo ruim voldoende.

Echter voor de rest waarde bij verkoop kan die as verzwaring best interessant zijn.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door nonblond » do 21 jul 2022 01:24

De ervaring leert dat in de loop der jaren de inhoud van de caravan eerder meer dan minder wordt. 190kg laadvermogen kan, maar is best krap. Dan moet je al veel bagageruimte in de auto hebben. Ik zou het altijd doen. Heb het met mijn huidige caravan ook gedaan en tot op heden zeker geen spijt van gehad. Daarnaast is de caravan ook beter te verkopen als je ooit wat anders wilt. Kwam uit een tentje en met de motor op vakantie, dus altijd licht gereisd. Maar de inventaris in de caravan is toch echt inmiddels uitgebreider dan bij de overstap van tent naar caravan.

Volvodriver

Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?

Bericht door Volvodriver » do 21 jul 2022 07:59

[re.gif]
Een Kip Shelter is geen caravan voor mensen die veel spullen mee nemen. 190 kg is dan ruim voldoende.

Maar TS is inmiddels al verdwenen en het topic stamt uit 2017.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”