waterleiding leeg maken
waterleiding leeg maken
Hallo mijn vraag is krijg je de water leidingen helemaal leeg en hoe doe je dat wat is de beste manier.
Lavast bedankt gerard
Lavast bedankt gerard
- Theo de Man
Re: waterleiding leeg maken
Stop uit de watertank en kraantjes onder bed en bank open cq omhoog zetten en de gewone kranen openen daarna kun je het via een kraan nog doorblazen..
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
RE.gif
Wel eerst voeding pompjes spanningsloos maken want het is de bedoeling dat ze tijdens dit proces niet gaan draaien.
Wel eerst voeding pompjes spanningsloos maken want het is de bedoeling dat ze tijdens dit proces niet gaan draaien.
Speciaal voor de hier geschetste situatie heb ik een schakelaartje met een 12 volt ledje er in "over" de pompaansluiting geplaatst. Dus je kan dan simpel de kranen open zetten, zonder dat de pomp droog gaat lopen. Bijkomend "grapje" met dat ledlampje is, dat wanneer je de kraan gewoon gebruikt het lampje gaat branden zodat je weet dat er spanning naar de pomp gaat (en dus weet dat niet de kraan of de voeding defect is, maar de pomp als die het niet doet......en de tank niet leeg isjanoniem schreef:RE.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Hallo Gerard.
Speciaal hiervoor bestaat het FLOE systeem.
Hier is het op een youtube filmpje te zien : https://www.youtube.com/watch?v=2_ZarUQHXR0
Ik heb het wat nagemaakt met kraantjes uit de vijverhandel, simpel en doeltreffend.
Denk idd aan de waterpomp dat die niet gaat drooglopen, schakelaartje ertussen zoals Graaf schrijft is erg doeltreffend.
Groet
Chris
Speciaal hiervoor bestaat het FLOE systeem.
Hier is het op een youtube filmpje te zien : https://www.youtube.com/watch?v=2_ZarUQHXR0
Ik heb het wat nagemaakt met kraantjes uit de vijverhandel, simpel en doeltreffend.
Denk idd aan de waterpomp dat die niet gaat drooglopen, schakelaartje ertussen zoals Graaf schrijft is erg doeltreffend.
Groet
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Wat ik ook doe is op de laatste stop richting huis aftappers open zetten en de rijwind doet de rest,
Uiteraard staan de kraantjes dicht, maar de lucht zal tijdens het rijden steeds verder in de leiding komen en thuis is de leiding leeg.
En anders inderdaad de doorblaas truc.
Uiteraard staan de kraantjes dicht, maar de lucht zal tijdens het rijden steeds verder in de leiding komen en thuis is de leiding leeg.
En anders inderdaad de doorblaas truc.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga 2.5 L 2023 Titanium X PHEV
Ford Kuga 2.5 L 2023 Titanium X PHEV
Ik blaas alles op longkracht leeg vanaf de pomp, kraantjes wel open zetten natuurlijk! 
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
RE.gif
Klopt, dat doe ik ook.
Maar dan laat je toch de kranen dicht.
Blijft er toch nog een verbazende hoeveelheid water in het systeem achter hoor.
Met de aftappers open leeg je eigenlijk alleen de boiler goed, de rest is maar de vraag.
Mijn waterleiding loopt rond door de hele caravan, de wastafel leiding in het toilet is zeker niet leeggeschommelt na een paar honderd kilometer... mijn immitatie FLOE krijgt er dan nog heel wat uit.
Toevallig heb ik hier nog het proefontwerpje liggen, ik heb het ook op die manier gemaakt in mijn caravan met de slang lengte's allemaal aangepast natuurlijk op de bestaande situatie boven op mijn vaste watertank.
Ik heb wel dit soort kraantjes en T stukjes gebruikt, alleen met metalen slangenklemmen, de knijp versie, en geen tie-raps dus.
Die zijn wel eenmalig te gebruiken, maar zijn ook mooi compact.
Doorblazen gaat met een grote luchtbedpomp/bootpomp uitstekend, doe dat wel 2x, voor warm en voor koud.
Mocht je vragen hebben over de werking dan hoor ik het wel.
Groetjes
Chris
Klopt, dat doe ik ook.
Blijft er toch nog een verbazende hoeveelheid water in het systeem achter hoor.
Met de aftappers open leeg je eigenlijk alleen de boiler goed, de rest is maar de vraag.
Mijn waterleiding loopt rond door de hele caravan, de wastafel leiding in het toilet is zeker niet leeggeschommelt na een paar honderd kilometer... mijn immitatie FLOE krijgt er dan nog heel wat uit.
Toevallig heb ik hier nog het proefontwerpje liggen, ik heb het ook op die manier gemaakt in mijn caravan met de slang lengte's allemaal aangepast natuurlijk op de bestaande situatie boven op mijn vaste watertank.
Ik heb wel dit soort kraantjes en T stukjes gebruikt, alleen met metalen slangenklemmen, de knijp versie, en geen tie-raps dus.
Die zijn wel eenmalig te gebruiken, maar zijn ook mooi compact.
Doorblazen gaat met een grote luchtbedpomp/bootpomp uitstekend, doe dat wel 2x, voor warm en voor koud.
Mocht je vragen hebben over de werking dan hoor ik het wel.
Groetjes
Chris
Omdat mijn huidige caravan geen warm water zat, heb ik zelf een boiler bijgeplaatst en de leidingen verdubbeld en vervangen. Ook wilde ik de leidingen vorstvrij (thermo-lint) en niet onder de caravan door geknoopt (tyraps) hebben zoals door een dealer bij mijn vorige caravan was gedaan. Ik heb er voor gezorgd dat alle leidingen vanaf te tappunten overal op afschot liggen en de boiler (op instructie van de leverancier) ook op ongelijke blokjes geplaatst zodat er geen water in kan blijven staan. Omdat de aanvoer "over" de wielkast geleid werd heb in in de voorste zak-leiding ook extra afap-mogelijkheid. Dus het systeem loopt altijd volledig leeg (mits de caravan waterpas staat natuurlijk
)
Bij mijn vorige caravan zat de (doorzichtige) waterslang "golvend" met ty-raps onder het chassis door gebonden en waren er dus meerdere "dellen" met water, die ik er met de hier eerder genoemde longkracht niet uit kreeg, er liep steevast water terug.
Hetgeen betekende dat ik ieder voorjaar de leidingen supergoed schoon spoelde omdat dat "dode" water misschien wel enge "levende" microben zou kunnen bevatten
Bij mijn vorige caravan zat de (doorzichtige) waterslang "golvend" met ty-raps onder het chassis door gebonden en waren er dus meerdere "dellen" met water, die ik er met de hier eerder genoemde longkracht niet uit kreeg, er liep steevast water terug.
Hetgeen betekende dat ik ieder voorjaar de leidingen supergoed schoon spoelde omdat dat "dode" water misschien wel enge "levende" microben zou kunnen bevatten
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Hee Graaf...
Steradent tabletje in de watertank en systeem vullen voor gebruik, uurtje laten inweken en dan flink doorspoelen..
Werkt erg goed, maar geen 100 % garantie op overlijden van enge levende dingetjes hoor......
Hou je van franse kaas, die blauwe?? weet je wat daar inzit...ik neem dat risico ook hoor.. graag zelfs...
Groetjes
Chris
Steradent tabletje in de watertank en systeem vullen voor gebruik, uurtje laten inweken en dan flink doorspoelen..
Werkt erg goed, maar geen 100 % garantie op overlijden van enge levende dingetjes hoor......
Hou je van franse kaas, die blauwe?? weet je wat daar inzit...ik neem dat risico ook hoor.. graag zelfs...
Groetjes
Chris
Ik gebruik ook Steradent tabletten. Na oplossen met warm water tank leeg via beide kranen en door de boiler. Dan tank weer vol met gewoon water en dan weer leeg via beide kranen. Gaat al 11 jaar prima.
Kip Grey Line Special 47 TCB 2008 + Truma SE-R + PowerXtreme X20 + (Kip) Walker Vario Easy Door i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
- Theo de Man
Wij gebruiken onderstaande om de en watertank en boiler te ontkalken en schoon te maken, werkt perfect en eenvoudig in gebruik..
http://www.kemdirect.nl/watertankreiniger/
http://www.kemdirect.nl/watertankreiniger/
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
Nee, ik blaas vanaf de disselbak, met de kraantjes draaiend, als de kraantjes dicht staan kan ik ze toch niet doorblazen?chris56 schreef:RE.gif
Klopt, dat doe ik ook.
Als de kraan begint te haperen doordat de leiding bijna leeg is blaas ik na met longkracht, alle restanten zijn er dan echt uit, een boiler heb ik niet, alleen een wastafel en een keukenkraan.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Ik dacht dat je het waterpompje niet mocht laten droogdraaien ? Dus als je een sputterend geluid hoort dan is het pompje toch aan het droog draaien? Gaat hij hiervan niet stuk ?
Ik zie het nut van droogblazen niet in. Na elk uitstapje gaan de kraantjes van de boiler open en het overstortpijpje uit de vastwatertank. Dan spanningsloos de kranen open en wat er dan uitloopt is voldoende. Bij thuiskomst gaan het overstortpijpje en de kraantjes weer dicht voor de volgende keer.
Eén keer per jaar, aan het begin van het seizoen, spoel ik het systeem met 123 reiniger.
Eén keer per jaar, aan het begin van het seizoen, spoel ik het systeem met 123 reiniger.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Hoe minder vocht hoe minder algvorming?PremiumDiscovery schreef:Ik zie het nut van droogblazen niet in
Ik doe het ook alleen als de hut de stalling weer in gaat, net zoals ik het spoelwater reservoir van het toilet zo goed mogelijk leeg probeer te krijgen.
RE.gif
Ik heb nog nooit alggroei in het systeem gehad en reinig 1x per jaar preventief
Ik heb nog nooit alggroei in het systeem gehad en reinig 1x per jaar preventief
Geluksvogel 
De afloopkraantjes nabij de boiler staan bij mij aan het einde van de caravan. Ik stal hem vrij schuinaflopend naar achteren. 2 voordelen: het water blijft niet op het dak staan dat dan ook niet zo zwart of groen meer wordt en de leidingen kunnen leeglopen via die aftapkraantjes. Ik heb wel de thermeboiler iets hoger geplaatst op houten plankjes (+3 cm) zodat de leiding van de koudwaterleiding afhelt richting aftapkraantje en er maar heel weinig water in de boiler achter blijft.
@ PD.
Alggroei komt idd voor.
In mijn vorige caravan zat transparante waterslang, zo groen als gras dus.
En er ook niet uit te krijgen, echt van alles geprobeerd.
Hobby heeft net als de meeste fabrikanten nu ondoorzichtige slang, Rood en Blauw.
Daar groeit minimaal iets in, het is donker binnen.
Maar als je de caravan niet zo heel vaak gebruikt is er toch een kans op vervuiling.
Stilstaand water is een goede bron voor bacterieen....
Daarom blaas ik door met mijn eigengebakken FLOE systeem, zie het idee op mijn foto's hierboven ergens.
Frequent gebruik van de hut zal dat probleem niet kennen dus.
Greetz
Chris
Alggroei komt idd voor.
In mijn vorige caravan zat transparante waterslang, zo groen als gras dus.
En er ook niet uit te krijgen, echt van alles geprobeerd.
Hobby heeft net als de meeste fabrikanten nu ondoorzichtige slang, Rood en Blauw.
Daar groeit minimaal iets in, het is donker binnen.
Maar als je de caravan niet zo heel vaak gebruikt is er toch een kans op vervuiling.
Stilstaand water is een goede bron voor bacterieen....
Daarom blaas ik door met mijn eigengebakken FLOE systeem, zie het idee op mijn foto's hierboven ergens.
Frequent gebruik van de hut zal dat probleem niet kennen dus.
Greetz
Chris
RE.gif
Alweer een reden om er vaak op uit te trekken

Alweer een reden om er vaak op uit te trekken
Ik gebruik een luchtpomp voor een rubberboot ( Type Zodiak ) Door flink druk op de waterleiding te zetten met gesloten kranen ,laat ik het water en lucht wegschieten door de kranen en aftapkraantjes een voor een te openen. De pomp kan in twee richtingen werken dus ook zuigen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm