Kapot Deurslot

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Kapot Deurslot

Bericht door CNB » za 16 mei 2015 21:39

Stonden we vandaag met de auto volgeladen om naar huis te gaan voor de komende werkweek (de caravan blijft op de camping tot en met de pinksteren).

Wilde deur niet meer op slot. :(

De sleutel gaat er niet meer volledig in.

Iemand een idee of de cilinder te vervangen is ?

Het betreft een Knaus SW485 uit 1994.
Bijlagen
IMG_20150516_134408.jpg
IMG_20150516_134408.jpg (42.55 KiB) 25035 keer bekeken
IMG_20150516_134416.jpg
IMG_20150516_134416.jpg (32.5 KiB) 25035 keer bekeken

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Kapot Deurslot

Bericht door MarcoC » za 16 mei 2015 21:46

Voor nog geen 20 euro heb je een compleet nieuw slot incl sleutels....
http://www.dewitschijndel.nl/fawo-inbouw-deurslot/
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Kapot Deurslot

Bericht door BertJan » za 16 mei 2015 21:53

en voor iedereen die dit wil voorkomen, haal de sleutel rechtopstaand uit het slot.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kapot Deurslot

Bericht door janoniem » za 16 mei 2015 22:00

De caravandealer heeft een moedersleutel waarmee de cylinder uit het slot gehaald kan worden.
Maar dan moet die moedersleutel wel in de cylinder passen.
Als dat lukt is er een nieuwe cylinder te plaatsen, wel met een andere sleutel.
Die cylinders kosten zo rond de 12 euro inclusief 2 sleutels.

Waarschijnlijk heeft de Knaus al een één sleutel systeem en heeft de disselbak eenzelfde slot.
Je zou dan de sloten kunnen verwisselen (alleen het buitendeel).
De disselbak is dan niet afsluitbaar en dat is even minder erg.

Wanneer het vervangen van de cylinder niet gaat lukken moet je het gehele slot vervangen.
Een dergelijk slot, compleet met cylinder en twee sleutels kost rond de 30 euro.
Het lijkt er op dat er maar 5 sleutelnummers voor dit FF2 systeem leverbaar zijn.
Een kans van 1:5 dat je met je nieuwe sleutel ook mijn TEC kunt openen.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Kapot Deurslot

Bericht door CNB » za 16 mei 2015 23:11

Dank voor alle supersnelle reacties.

Helaas heb ik totaal 3 sleutels voor de caravan.
De carvan deur en Thetforddeur zijn gelijksluitend. Daarnaast heb ik een sleutel voor het luik en een sleutel voor de disselbak.

Aangezien ik het liefst onderweg ga met een afgesloten caravandeur, en dus het euvel op de camping wil verhelpen, lijkt me (ook gezien de prijs) een compleet nieuw slot het makkelijkst.

Dan nog maar een 4e sleutel erbij weenie.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kapot Deurslot

Bericht door janoniem » za 16 mei 2015 23:19

Als je geluk hebt wordt het geen 4e sleutel en is één van de nummers die je hebt, nog leverbaar.
Overigens moet het ook mogelijk zijn zo'n cylinder in te laten stellen op een bepaalde sleutel.
Kost even wat tijd en ja, tijd is geld.

Je hebt geluk dat het probleem zich niet voordeed met een afgesloten deur!

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Kapot Deurslot

Bericht door CNB » za 16 mei 2015 23:43

janoniem schreef:Als je geluk hebt wordt het geen 4e sleutel en is één van de nummers die je hebt, nog leverbaar.
Overigens moet het ook mogelijk zijn zo'n cylinder in te laten stellen op een bepaalde sleutel.
Kost even wat tijd en ja, tijd is geld.

Je hebt geluk dat het probleem zich niet voordeed met een afgesloten deur!
Daar heb je gelijk in. Nu maar hopen dat we geen ongewenste bezoekers in de caravan krijgen. Gelukkig staat ie op een kleine camping. :oops:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kapot Deurslot

Bericht door deusjevo » zo 17 mei 2015 00:21

BertJan schreef:en voor iedereen die dit wil voorkomen, haal de sleutel rechtopstaand uit het slot.
Uhm, leg eens nader uit BertJan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Kapot Deurslot

Bericht door BertJan » zo 17 mei 2015 09:43

De sleutel moet vertikaal uit het slot gehaald worden. aan deze cilinder zie je dat deze scheef staat, dit kan de oorzaak zijn van het probleem (kan).

vaak doet het slot het wel gewoon, soms moet je met de sleutel heen en weer rommelen om deze volledig in het slot te krijgen, en soms is het een nieuwe cilinder kopen (of compleet slot).

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kapot Deurslot

Bericht door janoniem » zo 17 mei 2015 10:30

RE.gif
Maar ik zou niet al te lang blijven doormodderen met een slot waarbij na wat "gerommel" met de sleutel het ding weer werkt. Zet er zo snel mogelijk een nieuwe cylinder in om te voorkomen dat het probleem zich een keer voordoet bij gesloten deur en het rommelen geen effect heeft. Dan ben je verder van huis, waar de caravan ook staat.

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: Kapot Deurslot

Bericht door jalex_h » zo 17 mei 2015 12:57

Eens met janoniem. Wij hebben onze jongste een paar keer door het raam naar binnen moeten duwen (stond gelukkig nog open). Na de laatste keer wilde het slot geen kant meer op maar deur was toen inmiddels al wel open.

Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Unplugged » zo 21 aug 2016 14:43

20160821_131737.jpg
20160821_131730.jpg
Mijn deurslot werkt ook niet meer. Normaal gaat de sleutel er rechtop in, naar rechts draaien (en weer terug rechtop) is op slot, naar links (en weer terug) is open. Op vakantie kreeg ik de sleutel nauwelijks meer rechtop, bleef ongeveer op 45 graden staan na het sluiten. Wel lukte het om de sleutel horizontaal te krijgen en eruit te halen, maar dan was het slot niet open. Na veel keer proberen kreeg ik de sleutel weer rechtop en het slot open. Daarna het slot niet meer gebruikt. Vooral tijdens het rijden vond ik dat lastig: stel dat de deur openvliegt...
20160821_132039.jpg
Ik heb het slot losgeschroefd en het afdekkapje eraf gehaald. Daarna het borgringetje, wat er op de foto nog op staat.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Unplugged » zo 21 aug 2016 14:46

20160821_132253.jpg
Het stukje metaal zat los, afgebroken, achter de veerring. Dacht dat dit het probleem veroorzaakte. Heb de veer losgehaald en het stukje metaal eruit gehaald. Daardoor werkt het terugschieten van de schoot niet meer. Maar het probleem is er niet mee opgelost.
Ik weet echter niet hoe ik nu verder moet. Hoe krijg ik het cilinder er nu uit? Ik heb geen enkel idee hoe dat nu vastzit in de deurknop.

Ik hoop dat iemand het wel weet!

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 14:53

Dit is een veel gebruikt caravanslot. Aan de binnenkant zitten vier schroeven waarmee je het slot (de binnen- en de buitenkant) uit de deur kunt halen. Als je daarmee naar een slotenmaker gaat dan moet het wel heel raar lopen als-ie het slot niet weer gangbaar kan maken of dat-ie een nieuw binnenwerk maakt waar je eigen sleutel weer op past.
Succes.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

JaapB

Re: Kapot Deurslot

Bericht door JaapB » zo 21 aug 2016 14:56

Je krijgt het cilindertje er alleen uit als de sleutel er in zit.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 15:00

Daar zijn slotenmakers juist erg handig in.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Unplugged » zo 21 aug 2016 15:54

Wim Corduwener schreef:Dit is een veel gebruikt caravanslot. Aan de binnenkant zitten vier schroeven waarmee je het slot (de binnen- en de buitenkant) uit de deur kunt halen. Als je daarmee naar een slotenmaker gaat dan moet het wel heel raar lopen als-ie het slot niet weer gangbaar kan maken of dat-ie een nieuw binnenwerk maakt waar je eigen sleutel weer op past.
Succes.
Die vier schroeven waren niet het probleem, zoals je kunt zien. En ik snap dat een slotenmaker kan helpen, maar ik ben wel van de doe-het-zelf.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Unplugged » zo 21 aug 2016 15:56

JaapB schreef:Je krijgt het cilindertje er alleen uit als de sleutel er in zit.
OK, dank. De vraag is nu: zit het cilindertje nu los of nog op de een of andere manier vast in het slot. Want al ik de sleutel erin stop, weet ik zeker dat ik hem er niet meer uitkrijg terwijl de sleutel rechtop staat. Ik kan waarschijnlijk maar één keer draaien. Het moet dus in één keer lukken.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 16:06

Unplugged schreef: Die vier schroeven waren niet het probleem, zoals je kunt zien. En ik snap dat een slotenmaker kan helpen, maar ik ben wel van de doe-het-zelf.
Ik ben zelf ook erg van het zelfdoen en had laatst ook iets met hetzelfde slot. Ik heb ’m er toen uitgehaald en ben ermee naar de slotenmaker gegaan.
Was vrij snel opgelost... vandaar mijn goedbedoelde reactie.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Unplugged » zo 21 aug 2016 16:08

RE.gif
Snap ik. En dank ook daarvoor! Ik zie nu dat mijn reactie niet echt vriendelijk overkomt. Excuses.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kapot Deurslot

Bericht door deusjevo » zo 21 aug 2016 16:09

Ik heb ook hetzelfde slot (Knaus uit 1995) en heb jaar of 2 geleden gehad dat ik de sleutel vanuit rechtopstaande positie niet naar links of rechts kon draaien.
Slot er ook afgehaald, zag niet bijzonders, terug gemonteerd en nu doet hij het, afkloppen, weer probleemloos.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JaapB

Re: Kapot Deurslot

Bericht door JaapB » zo 21 aug 2016 16:13

Als je de sleutel er in stopt kan je het cilindertje draaien, en dan kan het cilindertje er uit gehaald worden.
Maar haal, als je het cilindertje eruit hebt, niet de sleutel er uit.
Dan vallen alle plaatjes en veertjes er uit.

Maar je zegt dat er iets afgebroken is.
Moet je dan niet eerst dat onderdeel halen?

Of is alles gewoon nog heel ?
Dan niet het cilindertje er uit halen, maar draaien in de neutrale stand.
En tegenoverliggende gedeelte monteren.
Voordat je alles vastschroeft, testen.
Anders nog een (kwart) slag draaien.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Kapot Deurslot

Bericht door Wim Corduwener » zo 21 aug 2016 16:40

Unplugged schreef:Ik zie nu dat mijn reactie niet echt vriendelijk overkomt. Excuses.
Viel best mee hoor. thumbup.gif

Als je het cilinderslotje weer aan de praat krijgt, dan kost zo’n zelfde slot -waar dat palletje is uitgebroken- minder dan twintig euro. De meeste caravanshops hebben die wel op voorraad.
Wellicht terzijde: dit type caravansloten die fabrikanten inbouwen vind ik trouwens niet van een al te beste kwaliteit en je hebt er snel wat mee. Ook naar aanleiding van dit draadje ga ik toch eens nadenken over een wat meer solide deurslot.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Kapot Deurslot

Bericht door HansHobby » zo 21 aug 2016 17:03

Wat bij ons hielp (zelfde slot en probleem als topicstarter) is WD40 in de cilinder spuiten. En daarna een klein beetje op de sleutel. daarna kreeg ik de sleutel weer in het slot met wat moeite. Eenmaal erin kon ik hem een paar keer heen en weer bewegen en vanaf dat moment werkt alles weer prima. Het enige euveltje wat ik nu nog heb is een losse cilinder als de sleutel in een bepaalde stand staat. Dan komt de cilinder met sleutel en al uit het slot.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Kapot Deurslot

Bericht door R1chard » za 19 aug 2017 13:58

Had vorig jaar in Polen ook een probleem met het slot van de deur van onze Fendt. Via het raam toch binnen kunnen komen. Eenmaal op de camping het slot uit elkaar gepeuterd, gesmeerd en geen last meer gehad. Afgelopen Hemelvaart weekend ook gewoon gebruikt zonder problemen, maar vorige maand onderweg naar Tsjechië toch weer problemen, de sleutel ging er niet meer helemaal in. Zelfde euvel, dus maar weer uit elkaar (je wordt er vanzelf handig in), maar nu bleven de problemen zelfs op de camping regelmatig terug komen wanneer bijvoorbeeld de deur wat te hard werd dicht gegooid.
Weer thuis het slot uit elkaar en naar de dealer. Met de moedersleutel de cilinder eruit en er bleek een nokje (er zitten er 2) achterop de cilinder te zijn afgebroken. Nieuwe cilinder voor €10,- en klaar.
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”