Nieuwe Sprite

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door JanPunne » di 28 apr 2015 13:57

Bij onze Sprite Alpine 420 TC bleken de slangetjes die aan de boiler zaten veel te kort te zijn. Daardoor waren de bochten te krap en sloten ze niet goed af.
Gevolg een flink waterballet op onze eerste ochtend tijdens het proefweekend.
Ook bleek na 7 maanden stalling de waterpomp vast te zitten.
Na overleg met de dealer, wij bevinden ons in het Zwarte Woud, het kastje gedemonteerd, de pomp losgemaakt van de tank en met behulp van cola en een drupje olijfolie tot slot de boel weer gangbaar gemaakt.
Wel kwamen we er achter dat de aansluiting van de pomp in de tank niet goed afsluit zodat er tijdens het pompen water terugsproeit de tank in.
Verder niets dan lof!

harmelly
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 15:23
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door harmelly » di 28 apr 2015 15:42

Bedankt voor jullie aanmoedigingen.
Het is inderdaad gewoon doen en na bestudering van de sticker in de klep is alles mij duidelijk.

Wat me ook opvalt is de ruimte en grootte van de kasten. Alleen aan de kant waar de boiler, accu en omvormer zit is wat klein en het is dus uitkijken wat je daar inpakt, scratch.gif
Groet,
Harm
Mazda CX5 2.0 skyactive-G 165pk Skylease GT (2016) met Sprite Cruzer 460SR (2015)

Gebruikersavatar
killerbee1958
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door killerbee1958 » di 28 apr 2015 16:36

Hoi Harm,

denk ook even na over verdeling links/rechts. Met inderdaad de boiler/accu/acculader etc aan de rechterkant (van vooraf gezien mrgreen.gif ) en daar ook nog de keuken is de sprite, DENK IK!!!, niet helemaal evenwichtig belast (eigenlijk zou je een keer een wielbelasting moeten meten). Dus wat zwaardere dingen juist onder de linkerbank kan mi geen enkel probleem zijn. Daar heb je ook nu de meeste ruimte omdat daar geen techniek zit.

Jullie hebben een 460. Daar is geen ruimte meer achter de as he?
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg

harmelly
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 feb 2015 15:23
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door harmelly » di 28 apr 2015 16:52

Dat klopt, alleen de kachel zit aan die kant, dus de wat zwaardere spullen komen voor de as.
Wel een reserveband achter de as onder de sprite.
De zwaarste spullen gaan zowiezo in de auto.
De boiler en de vaste watertank blijven tijdens de lange ritten, op enkele liters water na, leeg. Ik heb een 5liter jerrycan met water in de auto in de auto.

Harm
Mazda CX5 2.0 skyactive-G 165pk Skylease GT (2016) met Sprite Cruzer 460SR (2015)

mevo
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29 apr 2015 23:04
Locatie: Limburg BE

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door mevo » do 30 apr 2015 14:24

Ook wij hebben onze Sprite Cruser 495 SR met 1600 Kg as vorige week opgehaald in Herpen en ingevoerd naar België.(totale kosten 2.50 Euro)
In Nederland gekocht omdat we daar meer inruil kregen voor onze Tabbert Puccini.
Deze week naar Papieren keuring geweest in Alken en 2 dagen later nieuw kenteken ontvangen (nieuw in Belgie bij elke aankoop nieuwe plaat)
Daarna naar de technische keuring met de caravan zelf en daar wordt hij ook éénmalig gewogen voor identificatie verslag.
Totaal gewicht met SER-mover,Dometic dakairco,Satenne vierkante schotel,Omnistore-Thule dakluifel,accu en grote BP light gasfles tevens inkl. vloerverwarming,elektrisch handdoekenrek, Alko kriksteunen,kluisje, extra stopkontakten en Trigas alarm 1418 Kg.

Ik kan dus nog 182 kg bij laden.
Zal binnenkort als we gaan proef kamperen een foto toevoegen.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door JanPunne » vr 1 mei 2015 10:32

Nu voor de derde maal een poging tot het plaatsen van een reactie, lastig dat wegvallende internet op de camping...
De duvalay, en daar gaat het om, is voor ons een zeer goede investering geweest.
Het oprollen gaat heel soepel, het slaapcomfort is erg goed.
We hebben voor deze voorjaarsvakantie extra dekbedden gekocht bij de Lidl.
Voor nog geen 25 € hebben we nu winterdekbedden in onze duvalays.
Gewoon de orginele er in plus die van de Lidl.
En we gebruiken ze zowel op de een tweepersoons als de eenpersoons bij een overnachting.
Kortom, we zijn zeer tevreden en kunnen dit systeem van harte aanbevelen.

Ger

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door Ger » vr 22 mei 2015 18:02

Begin mei 2 weekjes met de nieuwe Sprite cruzer 480SR naar Zuid-Frankrijk geweest. Trekauto is een Citroen C5 1.6 THP uit 2012.
Wat is ons opgevallen:
- Caravan moet heel nauwkeurig beladen worden, heeft al snel een erg hoge kogeldruk
- De auto heeft totaal geen problemen met de caravan, alleen zit de trekhaak bij deze modellen wat aan de lage kant, wat in combinatie met de hoge kogeldruk ervoor zorgt dat auto en caravan niet mooi vlak staan. Jammer.
- Er komen scheurtjes in het kunststof blad achter het keukenblok.
- De kraan in de keuken vertoont een lekkage, er moet regelmatig water weggehaald worden.
- De standaard radio is leuk, maar is niet goed ontstoord. Met het keukenlampje aan, is er alleen maar storing.

Moeten nog terug naar de dealer en gaan ervan uit dat alles goed opgelost wordt.

Ondanks de kleine probleempjes zijn we verder heel gevreden met de Sprite. Een prachtige caravan met heel veel luxe. Enne....., het is toch echt wel wat anders dan al die Hobby's, die je onderweg tegenkomt.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door fendtjeplatin » vr 22 mei 2015 18:48

RE.gif
-

Gelukkig is er het grote bed en ruimte daaronder om te laden.
en 2 busjes water van 5 liter tegen achterwand in wc ruimte , doen wonderen voor kogeldruk evenals de volle wc tank met water.
is wel extra gewicht maar goed voor kogeldruk.
brom toon is altijd hoorbaar ook zonder dat keukenlampje.
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 22 mei 2015 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door ine » vr 22 mei 2015 22:05

Gefeliciteerd met deze geweldige caravans.
Al jaren met plezier een Sprite.
Als u de zit kussen om draait ligt het beter.
Je ligt dan op de onderkant.
Dit is ons verteld door een Eldiss dealer.
Wij hebben een vastbed.
Allemaal veel plezier en een goede reis.
G eoten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door JanPunne » za 23 mei 2015 10:56

RE.gif daar kan ik me volledig bij aansluiten.

Premio 450 TS 2012
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 mei 2015 22:20
Locatie: Vlakbij De Wit

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door Premio 450 TS 2012 » za 23 mei 2015 15:50

Mooie combinatie. Met de fietsen in de auto krijg je een goede gewichtsverdeling. De caravan hangt ook mooi recht zo.
Veel fijne vakanties gewenst.
Dethleffs Camper 450 QR 2018 met een Isabella Ambassador+Eclipse luifel+Annex Coal uitbouw.

potstill44
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 23 mar 2015 10:49
Locatie: Den Burg Texel

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door potstill44 » zo 31 mei 2015 11:49

fendtjeplatin schreef:RE.gif
-

Gelukkig is er het grote bed en ruimte daaronder om te laden.
en 2 busjes water van 5 liter tegen achterwand in wc ruimte , doen wonderen voor kogeldruk evenals de volle wc tank met water.
is wel extra gewicht maar goed voor kogeldruk.
brom toon is altijd hoorbaar ook zonder dat keukenlampje.
Kan het niet zijn dat de kraan niet helemaal dicht is en nog elektrisch contact maakt, want dat geeft namelijk een brom toon

potstill44

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door ine » zo 31 mei 2015 12:24

Het klopt inderdaad dat het beladen enig zoekwerk vergt de eerste keer.
Maar als je eenmaal de juiste plekken hebt gevonden is het goed te doen.
Bij ons staan de fietsen in de caravan en dat gaat prima.
Op het fietsenrek, zo omgebouwd ,dat het op de camping achter op de auto kan.
In de caravan is hij pas gemaakt tussen de beide banken.
De koelkast kan dan net een eindje open en eentje kan op de bank zitten de ander op bed,als het nodig is.
Handige vinding vind ik.

Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gerjan

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door Gerjan » di 3 mei 2022 19:25

Bedankt voor jullie info maar hoe vul je nu de interne watertank als je een vaste externe waterkraan en een slang met drukregelaar ter beschikking heb. Ik heb een Cruzer 460 SR 2022.
Welke van de kraankeuzes maak je nu van die er op het deurtje staan (4st). En wat doe je met de pomp: Aan of Uit? Als je hem aan zet ga je dus water met al een hoge druk je watersysteem inpompen. Wil het niet uitproberen zonder het nodige eerst uit te zoekn.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door PMT » di 3 mei 2022 20:16

Als je de plaatjes goed bekijkt is het simpel welke hendels je moet openzetten.
Je pomp staat als het goed is altijd aan en gaat pompen op het moment je een kraan openzet.
Zodra je de hendels goed hebt staan gaat de pomp dus ook weer aan en pompt dus water van buiten de vaste tank in. Dit werkt precies hetzelfde als je een aquaroll buiten zou hebben staan ipv de slang. Zodra je tank vol is zet je de hendel van buiten naar de interne tank weer om.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Jan1953
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 sep 2020 10:46

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door Jan1953 » za 28 mei 2022 10:52

is een Truma ultraflow de beste oplossing voor een vaste water aansluiting , en je kan de instelling toch ook op water aanvoer van buiten laten staan ?
Porsche Cayenne met Sprite Cruzer 480 SR

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Nieuwe Sprite

Bericht door PMT » za 28 mei 2022 13:45

Mijn vorige caravan was een Sprite die ook een binnentank had die ik dus kon vullen. Ik gebruikte die nooit en was van plan die te verwijderen want ik had de instelling altijd op buiten staan. Nu een Swift die standaard geen binnentank heeft maar die mis ik ook niet. Ik hoef en kan dus ook niet meer schakelen met de instelling. Water altijd via de aquaroll of bij een comfortplaats slang aan een vlotter die dan in de Aquaroll zit.
Ik heb geen idee of bij een zgn city aansluiting bij andere caravans ook een drukpomp geïnstalleerd zit.
Ik vind het in ieder geval heerlijk, zeker met douchen. Die pomp zorgt tenminste voor een normale straal zoals thuis tov van een dompelpompje.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”