Handrem greep repareren

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Handrem greep repareren

Bericht door Hal » do 16 apr 2015 17:57

Van mijn al oudere Hobby Classic blijkt de knop van de handrem,toen ik hem uit de stalling ging halen, verdwenen te zijn.
Ik denk dat de knop vast op de stang hoort te zitten die door de handtrembeugel onder naar de tandheugel gaat. Wat ik me afvraag is of die stang gemakkelijk uit de handrembeugel te halen is, zodat ik er een nieuwe knop op kan zetten. Misschien als noodreparatie, maar volgende week wil ik er mee weg en het is kort dag om hem ter reparatie aan te bieden. Ik heb wel wat oud spul liggen, zoals veren en rondmateriaal, dus als ik er goed bij kan, lijkt het mij te doen om deze zelf te repareren.
Op dit moment kan ik e.e.a. nog niet controleren omdat de caravan in de stalling is achtergebleven om te horen of de beheerder daar nog wat aan kan/wil doen.
Ik heb ook nog geen plaatje gevonden van hoe de inwendige constructie is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
Handrem caravan 1.jpg
Handrem caravan 1.jpg (31.39 KiB) 3427 keer bekeken
Handrem caravan 2.jpg
Handrem caravan 2.jpg (58.21 KiB) 3427 keer bekeken

herman-hannie

Re: Handrem greep repareren

Bericht door herman-hannie » do 16 apr 2015 18:02

die zwarte handgreep kun je er naar voren toe afschuiven en dan is alles bereikbaar.
gaat niet altijd gemakkelijk.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Handrem greep repareren

Bericht door Hal » do 16 apr 2015 18:10

Ah. Dat is een snelle reactie. Wat fijn.
Misschien wat verwarmen met een fohn!
Ik neem aan dat er een veer zat tussen de knop en handrem zelf. Die zal wel weggesprongen zijn.
Is dat juist.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Handrem greep repareren

Bericht door Hal » vr 17 apr 2015 16:35

Helaas was de toegankelijkheid na het verwijderen van de handgreep nauwelijks beter. Toch is het wel redelijk gelukt. Ik heb een busje genomen dat gebruikt wordt om twee asjes aan elkaar te koppelen. Dat heb ik op het stangetje geschroefd. Wel moesten we twee gaatjes in het handvat boren om de schroefjes aan te draaien. Het stangetjes in één kant van het busje en een staafje voor de knop in de andere kant. Als knop een stukje gasslang dat we over het staafje hebben geschoven. Vervolgens twee lagen krimpkous over het geheel om te voorkomen dat als de schroefjes los mochten trillen/werken, dat ze dan helemaal los komen. Omdat er een borst op het tangetje zit, blijft het busje nl toch wel hangen, ook al zouden de schroefjes enigszins los komen.
Natuurlijk moest er ook een geschikte veer gevonden worden. Daarvoor bleek een lange veer nodig te zijn. Via een busje konden we met een kortere veer volstaan.
Handrem caravan 4.jpg
Handrem caravan 4.jpg (73.74 KiB) 3325 keer bekeken
Het is niet perfect, maar ik denk dat het wel weer een aantal jaren mee kan.
Bijlagen
Handrem caravan 3.jpg
Handrem caravan 3.jpg (59.33 KiB) 3325 keer bekeken

MichelvDijk

Re: Handrem greep repareren

Bericht door MichelvDijk » za 18 apr 2015 08:50

Anders heb ik nog een complete liggen waar ik niks meer mee doe.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Handrem greep repareren

Bericht door Hal » za 18 apr 2015 10:58

Fijn aanbod.
Ik heb een video gevonden van hoe je dit repareert. Daar doen ze niet moeilijk. Het knopje er op lijmen met secondenlijm bv.!! Alleen een relatief beetje duur om alleen dat knopje in Duitsland te bestellen.
https://www.youtube.com/watch?v=lcTLOnI4pjw
Als ik die video eerder gevonden had had ik toch net iets anders gerepareerd, denk ik. Idd gewoon een knopje er op gelijmd. Dan was ik ook wat zekerder geweest over de spiraalveer die ik nodig had.
En ik heb idd de Peitz PAV/SR 1.3, waar in de video sprake van is. De webshop geeft echter niet op dat ze ook naar Nederland leveren.
Ik denk echter dat ik op dit moment vooruit kan.
Mag ik mss toch je adres via Pivé berichten, wat je er voor wilt hebben en of je het over alleen de drukstang, de heugel hebt, of de hele toestand. Dan houd ik dat in beraad. Ik woon ook nog eens aan de andere kant van Nederland, dus ik kan niet even langs komen.
Ik ga er echter eerst mee weg en kijk hoe het zich gedraagt.
In elk geval bedankt voor je aanbod.

MichelvDijk

Re: Handrem greep repareren

Bericht door MichelvDijk » zo 19 apr 2015 13:28

Ik heb het over de complete handel, dus dan kan je hem 1 op 1 uitwisselen. En deze mag gratis weg, verzendkosten voor jouw dan uiteraard.

Ps. ik zie dat die van mij toch iets anders is kwa montage, die van mij is een alko. Weet niet of dit past op jouw oplooprem.

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Handrem greep repareren

Bericht door Hal » zo 19 apr 2015 14:40

Omdat ik denk dat vervanging niet nodig is, laten we het maar hierbij. Toch bedankt voor het aanbod.

Sprite-400
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug 2022 02:31

Re: Handrem greep repareren

Bericht door Sprite-400 » vr 26 aug 2022 21:17

Hallo, ik heb een Sprite 400 uit 1969 met waarschijnlijk het zelfde probleem, althans rem gerelateerd. Als ik remhendel aantrek dan remt de caravan maar de hendel wordt niet geblokkeerd en de wielen zijn weer vrij. Ook bij de remhendel is het drukknopje gebroken maar kan het stangetje gewoon heen en weer bewegen, ook via het tandrad. Het knopje en de veer heb ik nog. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Kan het zijn dat er een tandje is afgebroken van het tandrad?

Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's kan toevoegen?

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”