zakluifel er eenvoudig op- en af

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knaus 450 Kevin
Berichten: 25
Lid geworden op: di 22 apr 2014 20:45

zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Knaus 450 Kevin » zo 15 mar 2015 12:52

Sinds kort hebben we een zakluifel gekocht. We hebben tevens nog een voortent en een zomerluifel (soort voortent met ronde, open voorzijde en veel minder stokken).

Volgens mij is deze vraag al vaker gesteld, maar krijg er op het forum geen duidelijk antwoord op (of niet gevonden).

Het liefst zou ik de zakluifel gebruiken voor de korte weekendjes en onderweg en de (zomer)voortent voor de momenten dat we ergens wat langer staan. Het erop en af halen van een zakluifel schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn (nog niet geprobeerd, hij ligt al de hele winter in de woonkamer).

Dan zijn er twee mogelijke opties.
1. Een extra tentrail op of aan de caravan, zodat hierin de zakluifel zit en de standaard tentrail vrij blijft voor de voortent.
Maar dit wordt volgens mij veel afgeraden. Je moet dan (laten) boren in de caravanwand- of dak en het is dan maar te hopen dat het allemaal niet gaat lekken. Voor zover ik begrijp zijn veel caravandealers ook niet bereidt om deze procedure uit te voeren (zeg ook wel iets). Daarbij moet het ook goed stevig vast zitten, want de windkrachten tijdens het rijden zullen behoorlijk zijn.

2. Aan 1 zijde een stukje van de bovenst lip van de bestaande tentrail wegslijpen. Dan kan de zakluifel wel eenvoudig erop en eraf, doordat deze dan gewoon 'rechtdoor' geschoven kan worden.
Nu begrijp ik dat sommige dan zeggen dat je kans hebt op lekkage in de voortent. Ik denk echter dat dat wel meevalt. Het zal echt minimaal zijn. Het is in ieder geval geen lekkage in de caravan.
Om er voor te zorgen dat de luifel er dan onder het rijden niet uitschuift, zijn zelfs 'eindstops' van Fiamma in de handel te krijgen.
http://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ein ... oC4R7w_wcB
Je zou dan zeggen dat dit toch een reële optie is....

Heeft er iemand ervaring met optie 2?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Hobby Linka » zo 15 mar 2015 13:12

RE.gif

Ik heb heel goede ervaring met optie 2. De genoemde 'eindstops' zaten bij mijn Fiamma toen ik deze kocht. Ik heb met behulp van ee tentrailverruimer vlak voor de bocht de tentrail over ongeveer 6 cm open gebogen. Hierdoor schuift de zakluifel netjes en zonder probleem de tentrail in.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Jaap van Duijn » ma 16 mar 2015 10:16

Wij gebruiken de zakluifel zelf, gaan de kinderen met de caravan weg nemen ze de tent.
En niet te vergeten winter kamperen gebruiken we de winter tent (je).

Het in en uitschuiven doen wij zonder dat er enige modificatie aan de bestaande rail gedaan is.
Gebruiken de opening die plm 20com van onder kant zit.
We doen het altijd samen, we rollen de luifel geheel af, een van ons houd de buis met poten vast, de andere schuift de zak in de rail.
We plaatsen de eind stoppers en rollen - ook weer samen - de luifel op en in de zak.
We gebruiken 2 trapjes - de normale instap en hebben een twee treden trapje mee - gebruiken we steeds ook onderweg om zo goed mogelijk en recht op te rollen.
Weet niet meer precies onze lengte maar is Fiamma's langste model 4.5M?.
Ik denk dat we in nog geen 5 minuten de luifel zak in schuiven en eruit halen zelfde.
De luifel op de camping uitzetten net zo eenvoudig en snel.

niet over twijfelen doen - kosten vallen ook best mee dacht Euor 250.=

Fijne kampeer en veilige reis dagen Jaap

AJ
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 nov 2007 14:08

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door AJ » ma 16 mar 2015 17:26

Op mijn vorige caravan heeft zes jaar lang een luifel gehangen aan een extra tentrail.Geen probleem. Aan dealer gevraagd waar de rail bevestigd kon worden. Zorg wel dat de bevestiging van de rail in het "hout" zit.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Ab » ma 16 mar 2015 18:10

Bij mijn vorige caravan heb ik ook een extra rail gezet.
Boven op de bestaande rail.
Kans op lekkage is nihil.
De bestaande rail zit immers op dezelfde manier.
Kwestie van een dotje kit en logisch nadenken.
20 minuten werk, bij een goede voorbereiding.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Keesjaap
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 jun 2010 14:49
Locatie: Koekstad

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Keesjaap » ma 16 mar 2015 21:41

Ook wij vinden het een makkie om de zakluifel te verwijderen, zoals Jaap van Duijn beschrijft thumbup.gif

We hebben het er ook wel eens over gehad om een extra rail te monteren maar zagen daar eigenlijk het nut niet van in. De zakluifel zit eigenlijk altijd aan de caravan alleen als we langer dan een week op één plek blijven nemen we de voortent nog mee.

TIP: Wij hadden nog een oude luifel liggen van onze Kip, deze hebben we zo vermaakt dat deze als een soort sunblokker aan de zakluifel geschoven kan worden. Het doek is zolang dat het behalve een sunblokker ook gebruikt kan worden als een verlengstuk van de zakluifel of helemaal verticaal zodat er min-of-meer een voorwand ontstaat.
Peugeot 307 break 2.0 automaat (2006) + Adria Unica 390 DS (1998)

ducygne
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 21:39

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door ducygne » ma 16 mar 2015 22:09

Wij hadden ook dit 'probleem' en hebbe. gekozen voor een extra rail bovenop. Zoals Ab ook beschrijft, hoef je niet bang te zijn voor lekkage als de de rail professioneel is gemonteerd. Bij ons is dit gebeurd door onze dealer en deze heeft het niet afgeraden. Het is een oplossing welke vaker door hun wordt uitgevoerd.

Wij zijn blij met deze oplossing. Zakluifel kan altijd blijven zitten en als de voortent staat, ligt de luifel op het dak. Kortom, een rail bovenop is een ideale en voordelige oplossing.
BMW 3-serie touring met Kip Isa White 47 TEB gedownsized naar BMW 1-serie met Kip Kompakt

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Dutchdrummer » ma 16 mar 2015 22:12

Ook bij ons zit (net als bij Abs vorige caravan) de luifel in een extra rail bovenop de bestaande rail. Deze is destijds door de dealer gemonteerd. De luifel zit daar dan ook al 7 jaar in (is er nog nooit uit geweest) en de luifel wordt op het dak gelegd op de momenten dat we de voortent of de wintertent eraan zetten.
Knaus 450 Kevin schreef:......Daarbij moet het ook goed stevig vast zitten, want de windkrachten tijdens het rijden zullen behoorlijk zijn......
De genoemde windkrachten tijdens het rijden zijn te verwaarlozen, want de luifel is dan immers ingerold (neem ik aan whistle.gif ) en daarmee is het frontale oppervlak, waar de rijwind vat op heeft, minimaal.

Ik vind dit de ideale oplossing. Je hebt de luifel meteen bij de hand wanneer je hem nodig hebt, en je legt hem op het dak wanneer hij in de weg zit voor een voortent. thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Knaapje » ma 16 mar 2015 22:22

Info over het monteren van een extra rail voor de zakluifel door een dealer:
http://www.caravansvanvliet.nl/files/te ... 120001.pdf

Gebruikersavatar
Knaus 450 Kevin
Berichten: 25
Lid geworden op: di 22 apr 2014 20:45

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Knaus 450 Kevin » di 17 mar 2015 15:48

ducygne schreef:Wij hadden ook dit 'probleem' en hebbe. gekozen voor een extra rail bovenop. Zoals Ab ook beschrijft, hoef je niet bang te zijn voor lekkage als de de rail professioneel is gemonteerd. Bij ons is dit gebeurd door onze dealer en deze heeft het niet afgeraden. Het is een oplossing welke vaker door hun wordt uitgevoerd.

Wij zijn blij met deze oplossing. Zakluifel kan altijd blijven zitten en als de voortent staat, ligt de luifel op het dak. Kortom, een rail bovenop is een ideale en voordelige oplossing.

Kunnen jullie aangeven bij welke dealer dit was? Weet nog niet wat mijn dealer er van vindt, maar mocht die het afraden, dan kan ik hem verwijzen / zelf informeren bij een dealer die er wel goede ervaringen mee heeft.
Ga het zelf niet doen namelijk.

Hoe snel en gemakkelijk de zakluifel is te verwijderen moet ik nog uitproberen. De luifel is tweedehands gekocht toen de caravan al in de winterstalling stond. Ben dan ook blij als het Pasen is....kan die eindelijk uit de woonkamer...
Bij ons zal de zakluifel er in principe ook altijd aan blijven zitten. Alleen als we ergens langere tijd staan (laten we zeggen 4/5 dagen of meer), dan komt de voortent pas in beeld. Dit is denk ik 1x in het voorseizoen (bijv. de meivakantie) en als we 2 weken neerstrijken in Toscane. Tja, dan moet ie er 2x per seizoen op- en af. Als het niet te moeilijk is, moeten we denk ik geen risico's nemen met het monteren van een extra rail.
Maar wel goed om te weten als en of het kan, die extra tentrail.

bvand
Berichten: 131
Lid geworden op: za 21 dec 2013 21:22
Locatie: Sodom

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door bvand » di 17 mar 2015 17:11

De link van @knaapje gaat over de anwb (KCK) . De rail is er aangezet door een caravanbedrijf uit Wateringen
citroen C4 Picasso 2.0 EB6V business (lpg) met erachter een kip-greyline special 44 tdb

Gebruikersavatar
Knaus 450 Kevin
Berichten: 25
Lid geworden op: di 22 apr 2014 20:45

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Knaus 450 Kevin » di 17 mar 2015 21:11

bedankt! thumbup.gif

Rickie

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Rickie » vr 8 mei 2015 23:37

Hoi,

Ik ben nog vrij nieuw in het "caravannen" maar ik zou graag een mogelijkheid hebben om een voortent in de caravan rail te blijven gebruiken en tevens een cassette of etuiluifel tot mijn beschikking hebben. Ik heb meerdere mogelijkheden gezien op het forum met een dubbele rail of zo maar ik heb een Hobby 450UF van 2007 met een opstaande dakrails zoals je op auto's ziet voor imperial montage, die naar ik inschat de dubbele schuifrail onmogelijk maakt of snap ik het dan niet hoe de tweede rail zit. Weet iemand of dit toch mogelijk is of dat het anders mogelijk is om een cassette tegen de zijkant te hebben maar dan nog de mogelijkheid te hebben om gebruik te maken van de voortent voor een Hobby 450UF uit 2007?

groeten Rick

Leon
Berichten: 3
Lid geworden op: do 2 apr 2015 10:03

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Leon » za 9 mei 2015 08:13

Wij hebben een zakluifel van 3,60 meter. Die kun je er bijna niet inschuiven als je hem eerst uitrolt. Ja er zijn altijd mensen die nu zeggen dat dit bij hun heel gemakkelijk gaat, maar bij ons dus niet.
ik heb inderdaad aan een kant de tentrail iets open gebogen, niets eruit gezaagd dus. Met een tang heb ik heel voorzichtig de rail verder open gebogen en nu kan ik de pees van de luifel er gewoon inschuifen. je moet toch met zijn tweëen zijn, want dat gewicht van die 3,6 meter houd je alleen niet als je met een hand de pees erin moet schuiven. Maar daarna is het kinderwerk en schuif je het geheel gewoon in de rail. Stopjes ervoor en klaar.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door AvD » za 9 mei 2015 20:25

Ik vond het ook lastig elke keer die luifel uitrollen en er vanaf halen. Dit jaar de rails laten "opruimen" vlak voor de bocht. Ben heel tevreden. Het verwijden van de luifel gaat perfect. thumbup.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
Mazdafreak
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 mar 2013 22:13

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Mazdafreak » za 9 mei 2015 21:02

Hoi

Ik vond het ook elke keer veel te lastig om de zakluifel eruit te halen heb Bij de dealer er een extra rail
Aan de zijkant laten monteren incl rail kosten 110 euro vond erg meevallen om het dan zelf toedoen
Heb hem er nu 6 jaar aan de caravan zitten en ben er erg blij mee.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
volvo v90 t5 90th anniversary edition met een fendt Bianco selection 515sg met Alko atc+enduro mover 505fl+thule dakluifel 6300+dakairco truma aventa comfort+verzwaarde as 1800 kg en natuurlijk vloerverwarming

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door BasSwift » za 9 mei 2015 21:31

dit is wel erg makkelijk, op zijn kop heb geen trappetje nodig.

gr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door jalex_h » zo 10 mei 2015 17:11

Ik heb de rail bij het begin ook iets opgeruimd. Een spijkerharing erin geschoven en daar dan wat aan trekken totdat'ie uit de rails schiet. De luifel schuiven we er nu probleemloos in en uit en de voortent blijft nog prima zitten. De oplossing van @mazdafreak is trouwens wel erg fraai. Helaas zit onze voortentlamp te hoog anders zou ik het ook zo oplossen!

Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
pk-gs
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 mei 2022 07:55

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door pk-gs » do 6 apr 2023 14:39

Beste Forumleden,

Quote 1:
2. Aan 1 zijde een stukje van de bovenst lip van de bestaande tentrail wegslijpen. Dan kan de zakluifel wel eenvoudig erop en eraf, doordat deze dan gewoon 'rechtdoor' geschoven kan worden.
Quote 2:
ik heb inderdaad aan een kant de tentrail iets open gebogen, niets eruit gezaagd dus.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2. Heeft iemand misschien een fototje hoe dat er uit ziet ?

M.vr.gr.Peter.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door Wally » do 6 apr 2023 14:52

[re.gif]

Wat gaat de coating van de rail doen, na materiaal wegslijpen of open buigen?
Bij alleen open buigen zullen er vermoedelijk ook haarscheurtjes of groter ontstaan in het materiaal.

Frans

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: zakluifel er eenvoudig op- en af

Bericht door sindaco » do 6 apr 2023 14:53

als je bij je caravan kijkt naar waar normaal gesproken de tent in de rail geschoven wordt heb je al een idee hoe het wordt.

wij schuiven onze caravanstore na verwijderen eindstopjes gewoon boven uit de rail.

net voor het einde van de bovenrail ( wel onder de caravanstore, zodat je het niet ziet als ie in de rail zit ) is niet de bovenste kant opgeruimd maar de onderste.

dit op advies van de dealer...bij de gewone opening waar de tent wordt ingeschoven is het ook altijd de binnenkant die geruimd is en niet de buitenkant.

met een ruimer of een stuk hardhout kun je hem net zo breed maken als dat je wilt.
denk er wel aan als je optie 2 gebruikt iemand meestal wel even op een trapje moet staan om het weer erin schuiven te vergemakkelijken.

je hoeft hem dan in ieder geval niet af te rollen en weer op te rollen.
wij doen dit 2x per jaar.

over 10 dagen heb ik de caravan weer in de buurt en kan een foto maken, maar het ziet er hetzelfde uit als de 2 plekken bij de caravanrail af fabriek ...die zo halfhoog aan beide kanten zitten
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”