Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18977
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Hobby Linka » zo 15 mar 2015 12:53

RE.gif

Persoonlijk heb ik een vervelende ervaring met de LBC 412 lader. Ik had deze bij gekregen bij mijn tweedehans mover. Nadat ik alles had aangesloten bleek de spanning die de lader gaf veel te hoog (24 volt). Een tweede lader van het zelfde type gaf slechts 4 volt. Uiteindelijk door Ralf prima geholpen en heb nu een Ctec MXS 5.0 lader. Alles werk nu prima. En ook Ralf adviseerd de accu niet het hele jaar onder lading te laten staan.

Ik wil hiermee niet aangeven dat een LBC 412 lader slecht is. Ik heb er alleen slechte ervaringen mee.
LBC 400 acculader.pdf
(1.08 MiB) 95 keer gedownload
Als bijlage heb ik de handleiding van de LBC 400 acculader geplaatst. Hier staat alles omschreven wat de lader doet en wat de lampjes betekenen.

Heb je nog vragen hoor ik het wel.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door PD » zo 15 mar 2015 13:03

RE.gif
Onze LBC doet het wel prima, al sinds 2010, meegekomen uit de oude hut thumbup.gif
Eerst op een 105Ah loodaccu en nu op een 75Ah YellowTop. Deze lader gebruik ik gedurende ca. 8 maanden per jaar vrijwel permanent, ingebouwd in de caravan. Net als de Ctek een lader en druppellader ineen.

Idd jammer André dat je van Ralf tot 2x toe een kapotte gekregen hebt; gelukkig alsnog goed opgelost. De Ctek heb ik ook, aangeschaft als "winter-lader" voor gebruik op zolder, al zal ik deze wss nooit meer gebruiken na het advies van dezelfde Ralf voor de YellowTop :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door PMT » zo 15 mar 2015 14:51

Sinds wij de caravan voor de 5e winter naast het huis hebben staan heeft de caravan constant prik en wordt de accu van de mover ook bijgehouden door de originele druppellader die bij onze eerste mover geleverd werd in 2001. Ik weet geen merk van die lader maar doet het probleemloos. Nooit over nagedacht dat het slecht zou kunnen zijn.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ralf
Berichten: 1280
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Ralf » ma 16 mar 2015 22:12

wellicht ga ik nu weer iets raars zeggen voor de meeste mensen .
er zijn 2 soorten agm accu's
1 agm nieuw lood onderverdeelt in flat plated en spiraal cellen
2 agm oud lood . dit is gecycled lood wat uit de oude nieuw lood accu's komt .

basis verschil nieuw lood veel grotere opname als wel afname cappiciteit dus met een kleine accu meer powrrrrrr.
laadspanning kan vaak tot 14,8 of zelfs iets hoger .
oud lood lagere opname cappiciteit als wel ook de afgifte . mac laadspanning vaak 14,2 volt
ook de stand tijd van deze 2 accu's hebben een verschil .
waar je een nieuw lood accu soms tot 12 maanden kan laten staan en dit jaren kunt volhouden ,mits geladen en ontkoppeld zal een gebruikte loodaccu de stand tijd in het eerste jaar dit wellicht nog redden maar dit zal in de daaropvolgende jaren drastisch afnemen.
een nieuw lood accu kan ca 8 tot 10 jaar mee . met een gebruikte lood accu mag je in je handen klappen als hij het na 5 jaar nog doet .
Als een nieuw lood accu volledig word leeg getrokken dan kan je hem mits op tijd nog regenereren . Dit kost wel levens duur maar is daarna nog jaren te gebruiken .
een gebruikte lood accu is eigenlijk al een keer geregenereerd en daarna in een nieuw jasje gestoken en dus zal niet nog een keer lukken .
dus een nieuw lood accu kan inderdaad ook beter tegen continu laden , dit zal je je uiteraard wel merken aan het eind en zal waarschijnlijk 2 jaartjes minder mee gaan .Ook het lui worden klopt dus zal uiteindelijk eerder leeg zijn maar wel goed bruikbaar .
doe je dit met een oud lood accu dan is het meestal al na 3 jaar afgelopen .
Je kan dus niet alles over een kam scheren en elk soort accu heeft zijn manier van onderhoud .Ook agm accu's
Het is dus belangrijk als je een agm accu aanschaft dat je nieuw lood koopt ,vraag dit ook aan de verkoper en als hij het niet weet geeft vaak indien aanwezig de max laadspanning die er opstaat al aan wat het is . je hebt 14,2 14,4 en 14,8 of meer . En hier is credo hoe hoe hoger des te nieuwer het lood .Des te langer gaat deze mee
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chatootje » ma 16 mar 2015 22:22

RE.gif
Ralf dank voor de heldere uitleg.
Groet Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chris » ma 16 mar 2015 22:32

Hoi Chatootje.

Je hebt het goed begrepen.
Niet altijd aan de lader laten hangen dus.
En ik moet je teleur stellen, ik kan je geen zinnig antwoord geven over de LBC 412
Zelf heb ik voor de Ctek gekozen, staat een veel grotere fabrikant achter, meer kennis denk ik.
Ctek heeft ook het meest geavanceerde programma in de laders dacht ik.

Succes
Chris.

@ Sam2.
Dat verhaal van Yellowtop is de kopie van hun nederlandse site.
Ik ken het, en ik begrijp het ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door sam2 » ma 23 mar 2015 11:58

@CHRIS 56
TJa als ralf dat zegt zal ik daar ook rekening mee moet houden want die man weet waar hij over spreekt he.

Oscar2
Berichten: 15
Lid geworden op: do 23 sep 2021 18:54

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Oscar2 » zo 31 okt 2021 12:47

Als nieuwkomer in de wereld van de caravan kwam ik via google met mijn gestelde vraag uit op dit draadje. Prachtig, al die antwoorden! Is er eenstemmigheid? Welnee. Ik heb een truma accu uit de caravan gehaald, voordat deze in de winterstalling ging. Gisteren de accu opgeladen en deze was al snel weer volledig geladen. Daarna heb ik de stekker van de acculader eruit gehaald en over een maand of drie kijk ik wel in hoeverre de accu ontladen is. Ik kies deze manier van handelen op mijn gevoel. En gevoel kan heel bedrieglijk zijn, ik weet het.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door iemand » zo 31 okt 2021 14:18

[re.gif] je reageert op een oud topic.

Of loskoppelen noodzakelijk is hangt af van het type lader en of dat past bij jou accu. Welke lader gebruik je en op welke accu scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Ab » zo 31 okt 2021 14:51

Wat is een Truma accu ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Oscar2
Berichten: 15
Lid geworden op: do 23 sep 2021 18:54

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Oscar2 » zo 31 okt 2021 19:38

Het betreft een AGM accu, door mij onterecht Truma accu genoemd. In de caravan trof ik onder het bankkastje nogal veel spul aan van Truma, dus vooruit dan maar, dan is alles van Truma. Niet dus.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door iemand » zo 31 okt 2021 20:45

en wat voor lader ?

maak maar eens foto's
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”