Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chatootje » vr 6 mar 2015 15:05

Hoe lang mag / kan een AGM-accu ongestraft aan de druppellader hangen.
Onze lader zit op een lastige plek en is daardoor moeilijk uit te schakelen. De accu hangt soms wel 4 weken aaneengesloten aan de lader. Kan dit ongestraft.
Dank alvast voor de response.
Groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23444
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door PD » vr 6 mar 2015 15:13

Wij hadden tot voor kort de accu vrijwel 365 dagen per jaar aan de (druppel)lader; in de periode van maart tot oktober stond de caravan op de oprit en altijd aangesloten op 230V en in de winterperiode stond de accu permanent aan een druppellader op zolder.

Inmiddels ben ik erachter dat je accu in een dergelijke opstelling niet veel langer dan ca. 3 jaar meegaat omdat de accu ongemerkt vele (minimale) laadcycli ondergaat. Nu trek ik regelmatig de stekker uit de muur op de oprit zodat de caravan in de periode van maart tot oktober alleen op de campings en telkens een enkele dag op de oprit aan de 230V is aangesloten en dus de accu op de actieve druppellader. Voor de winterperiode zal de accu zelfs compleet losgekoppeld worden; dit betreft dan wel een zgn. droge Yellowtop van 75 Ah.

Permanent aangesloten laten op een druppellader geeft versnelde veroudering terwijl ik altijd dacht dat ik de accu zo vertroetelde :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door PeterD » vr 6 mar 2015 15:28

Bij mijn cluppie heb ik eens een lezing gevolgd die gehouden werd door de "probleem oplosser" van een zeer grote accu firma.
Bij de rondvraag heb ik hem gevraagd hoe ik mijn loodzuur accu van de caravan het best kon laten overwinteren.
Zijn antwoord kwam er op neer dat de accu voor de winteropslag volledig geladen moet worden weggezet, na een maand of drie weer geladen moet worden en nog een keer volledig laden aan het begin van het seizoen.
Tijdens de winteropslag volgens hem absoluut niet aan de druppellader. Je staat dan alleen maar water te verdampen.

Ik heb dat al eens eerder op dit forum gemeld en naar goed forumgebruik zijn velen het hier niet mee eens.
Het bevalt mij goed en bij een SG meting van het zuur blijkt de accu aan het eind van de winter steeds in prima conditie te zijn.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38571
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Micky » vr 6 mar 2015 15:33

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Conradi » vr 6 mar 2015 15:53

Een loodaccu is natuurlijk wel wat anders dan een AGM-accu.

Een AGM-accu mag je gerust een paar weken aan de druppellader laten. De hele winter is wat te veel van het goede, zie de reactie van Premium Discovery. In de winter mag je een AGM gerust een paar manden zonder lader laten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Wim Verso » vr 6 mar 2015 17:06

Nou, ik zal dan wel een loodaccu hebben, want het ding is bijna niet te tillen en als de caravan naar de stalling gaat begin oktober, dat staat de accu bij ons thuis in de hal, aan de druppellader tot eind april.
En zo doe ik dat al een jaar of vier.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36139
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chris » vr 6 mar 2015 19:57

Heel makkelijk te herkennen..
Een accu met doppen is geen AGM accu.
Een accu met doppen produceert knalgas, en zal dus een gasafvoer moeten hebben.
Dit soort accu's heeft ook een grotere zelfontlading als de nieuwere AGM accu's.
De AGM accu's zijn onderhoudsvrij, hebben geen doppen en produceren ook geen knalgas.
Ze hebben geen accuzuur, maar een in zuurgel gedrenkte glasmat tussen de platen.
Meestal is dit platenpakket opgerold, zie de Yellowtops.
AGM accu's hebben een heel lage inwendige weerstand waardoor een maar een zeer geringe zelfontlading plaatsvind.
Wel klopt het exact wat PD zegt...
Een accu vertroetelen is een lui ding ervan maken.
Echter een accu verwaarlozen is vragen om een vroegtijdig overlijden van je accu.
( verwaarlozen is ook je accu tot op het bot leegtrekken... een van de grootste fouten.)

Zelf laad ik mijn AGM accu voor dat ik wegga.
Tijdens het kamperen staat hij gewoon constant aan de intelligente lader, ( Ctek)
Ik gebruik hem ook incidenteel voor noodstroom.
Thuisgekomen ( na moveren) laad ik hem weer vol en trek de accuklemmen er af.
Caravan met volgeladen en losgekoppelde accu naar de stalling, ook voor de winter.
Laat de AGM accu dus in de caravan staan.... geen gesleep.
AGM accu's kunnen uitstekend tegen koude...
Makkelijk he, ze wegen ook nog eens minder en hebben veelal een veel hoger rendement.
Dus, power/gewicht verhouding is heel gunstig, de prijs is echter hoger.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door sam2 » vr 13 mar 2015 15:59

Verkorte gebruiksaanwijzing en onderhoudstips voor lood/zuur, calcium, gel en Agm accu's.
Direct na Aankoop:
Laadt de batterij volledig op voor ingebruikname. De batterij is goed geladen als deze na lading nog een klemspanning heeft van minimaal 12,7 Volt, c.q. het soortelijk gewicht van het zuur 1,28 bedraagt (bij kamertemperatuur). Volg de bedieningsvoorschriften van de gelijkrichter (lader) nauwkeurig op in verband met uw veiligheid! De laadspanning moet tussen 13,8 en 14,6 Volt bedragen.
Dit geldt niet voor start accu's deze zijn fabrieks geladen en kunnen direkt gebruikt worden.
Controleer of het zuurniveau in elke cel correct is (ca. 10 mm boven de platen, dit geldt niet voor gesloten accu's).

AGM accu's:

De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu.
Tijdens gebruik:
Controleer in ieder geval iedere 3 maanden het zuurniveau en vul, indien nodig, bij met gedestilleerd of gedemineraliseerd water tot ca. 10 mm boven de platen.
Controleer iedere 3 maanden de verbindingen op corrosie en de gelijkrichter (lader) op goede werking.
Sommige gelijkrichters gaan op storing bij diep ontladen accu's. Volg de aanwijzingen van de fabrikant van de gelijkrichter.
Algemene gebruiksaanwijzing:
Als de batterij enige tijd niet wordt gebruikt (bijvoorbeeld in het winterseizoen bij caravans,boten en motoren), ontkoppel dan altijd de poolklemmen en laadt de batterij eerst volledig door, voordat deze wordt weggezet. Volg daarna weer de instructies als bij ingebruikname op.
Gebruik altijd laadapparatuur van goede kwaliteit. Bij overlading van de accu (dit is zichtbaar) vervalt elke aanspraak op garantie.
Bewaar een batterij niet in ontladen toestand, uw accu 6 maanden onder de lader is geen optie. Continu uw accu op een druppel of acculader kan de levensduur van een accu beïnvloeden of zelfs defect gaan.
(1 a 2 dagen per maand laden is al voldoende, b.v. de 1e van de maand en de 15e van de maand een dag onder lading).
Controleer de ladingstoestand van de batterij, bij voorkeur elke 3 maanden.
Laadt, indien nodig, de batterij tussentijds weer op. Batterijen hebben een bepaalde mate van ZELFONTLADING. Of maak gebruik van een ONDERHOUDSLADER.
Bij het loskoppelen; altijd eerst de massa (-) aansluiting verwijderen en bij het aankoppelen de massa als laatste vastmaken.

Tijdens het laden van de batterij kunnen explosieve gassen vrijkomen (knalgas). Schakel, om vonkvoorkoming te vermijden, de gelijkrichter UIT voor het los- of vastmaken. Laadt de batterij in een goed geventileerde ruimte, NIET ROKEN en GEEN OPEN VUUR!!!

Gebruikersavatar
WouterJ
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 19:37

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door WouterJ » vr 13 mar 2015 16:40

RE.gif
Ok, ik heb een onderhoudslader van CTEK waar de accu thuis aan ligt. Als ik het goed begrijp kan dit dus geen kwaad?!
Sorento 3.3 V6 & Elddis Odyssey 534

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Ab » vr 13 mar 2015 16:49

Mijn accu hangt daar al 5 jaar aan...en is nog steeds in prima conditie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Hans1954 » vr 13 mar 2015 16:54

Ik gooi elke maand mijn accu's een paar uurtjes aan de lader. Wanneer het lampje volgeladen brandt gaat de lader er weer af. Zelden is de lader nog warm wanneer ik hem afkoppel. Dus het gaat om minieme hoeveelheden. Ik heb een taakje aangemaakt in outlook om het laden niet te vergeten. Volgens accufabrikant uitstekende handelwijze.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Rijk

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Rijk » vr 13 mar 2015 17:03

Ik heb een Ctek 5, en na een kleine twee weken branden alle ledjes, inclusief de led voor volle lading. Blijven nu al die ledjes branden of kan ik zien als er op onderhoudsladen wordt overgegaan? scratch.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18958
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Hobby Linka » vr 13 mar 2015 17:16

RE.gif

Kijk maar eens op bldz 35 van de handleiding. Na ongeveer 10 dagen krijg je een herstart als de spanning daalt. Dan gaat ook lampje 8 branden.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door sam2 » vr 13 mar 2015 18:49

@ wouter j
Ben leek hoor, ben te lomp om te helpen donderen.
Maar omdat ik 2nieuw accu's gekocht heb en de informatie die hier op het forum gegeven wordt zijn soms 25 verschillende meningen
en daar het juiste uit te vinden scratch.gif is altijd niet simpel.

Dus die informatie van accu's komt van een grote accu's verkoper waar ik gekocht heb.
Dus iedereen doet met zijn accu zoals hij het graag wil

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Thei Luijten » vr 13 mar 2015 22:11

Mijn caravanaccu staat altijd aan de lader, thuis als mijn caravan in de stalling staat, als hij op mijn oprit staat alvorens te vertrekken, onderweg en uiteraard ook op de camping.
Hij is 5 jaar oud en in topconditie. Mijn vorige is onder dezelfde conditie na 9 jaar gebruikt te zijn, samen met de caravan ingeruild.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
kroonsbe
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 09:03
Locatie: Woudenberg

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door kroonsbe » zo 15 mar 2015 09:18

Ik heb een Yellow Top accu met Truma mover en de Yellow Top accu kan volgens de Truma leverancier gewoon 6 maanden lang aan de elektronische acculader blijven. In de winterstalling de klemmen van de accu halen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat als je bijv. 6 maanden op een vaste plek staat, je beter de lader kunt uitzetten.
Een paar dagen voor vertrek of gebruik mover weer aanzetten.
LMC Münsterland, Maestro 552E, bouwjaar 2015.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36139
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chris » zo 15 mar 2015 10:03

@ kroonsbe.

Een AGM accu kan je idd bijna permanent aan de druppellader laten hangen, maarrrrrr
Op die manier "vertroetel" je de accu veel te veel.
Hij zal dan z.g. "lui" worden.
Beter is het om b.v. tijdens de vakantie's de lader gewoon aan de lader te laten, veelal zit het ook niet makkelijk om bij te komen.
3 - 4 weken "aan" is prima, maar dan moet de accu wel gebruikt worden, b.v. met moveren.
Na de vakantie de accu weer volladen en dan ZEKER de accupolen losnemen.
Dus losgekoppeld en vol de caravan naar de stalling.
Een AGM accu, en dus ook jou super accu, de Yellow top) 6 maanden constant aan de druppellader is dus niet erg, hij gaat niet stuk, maar wordt wel lui.
Net als bij vaders.... als hij altijd met de voeten op tafel de koffie en de krant aangereikt krijgt,,, doet ie ook niets meer na een half jaar.. :lol:

Groetjes en succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Vino » zo 15 mar 2015 10:18

Wij hebben een ouderwetse natte accu voor de mover. Op advies van de dealer.Deze staat continu aan de druppellader. Zowel onderweg op de doortrek camping, op de camping zelf, en thuis in de kelder. Voor vertrek water eventueel bijvullen en bij thuiskomst weer even controleren. Deze accu hebben we nu reeds 7-jaar.Gewicht is natuurlijk behoorlijk, maar 2-tot 3x in en uit de caravan halen per jaar valt ook wel weer mee.Is het je te zwaar, koop dan zo'n licht karretje bij de shop en zet de accu erop voor vervoer van caravan naar kelder.

Met vriendelijke groet,
Vino.
Ps.Prijs was toen 135.Euro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36139
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chris » zo 15 mar 2015 10:19

@ Sam2

AGM accu's:

De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu.
Tijdens gebruik:
Controleer in ieder geval iedere 3 maanden het zuurniveau en vul, indien nodig, bij met gedestilleerd of gedemineraliseerd water tot ca. 10 mm boven de platen.

Hoi Sam.....
Een AGM accu is een volledig gesloten accu, daar kan je niet inkijken want er zitten geen doppen op.
Ook vormt er geen vrijkomend knalgas en kan je niet bijvullen.
AGM staat voor "Absorbed Glass Material."
De loodplaten zijn door een glasvezelmat die in zuur gedrenkt is van elkaar gescheiden.
Meestal is dit loodplaat/glasmat pakket opgerold en dus mechanisch erg stevig.
Deze opbouwvorm is dan ook veel compacter als een gewone accu, en daardoor heeft de AGM meer power bij een gelijke afmeting/gewicht.

Het klopt helaas dat er 1000 verschillende meningen en adviezen zijn.
Voor mijn werk ( vliegtuig technicus) heb ik ook te maken gehad met vliegtuig accu's.
Daarvoor gelden heel hoge en strenge normen, en ik heb daar erg veel over moeten leren.
Wat mijn advies is: heb je een accu van een bekende grote fabrikant, lees op zijn site eens over onderhoud.
Ik heb een Yellowtop AGM en heb op de site van de fabrikant alle info over laden gelezen, en ook begrepen.
Klopte volledig met mijn kennis die ik in de vliegtuig techniek moest leren.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Ab » zo 15 mar 2015 10:40

Een accu in een auto hangt toch ook altijd aan de lader ?
Wordt dagelijks een aantal keren een beetje ontladen bij het starten en weer geladen..
Dat heeft een veel grotere impact op de accu.
Ik zie het probleem niet zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36139
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chris » zo 15 mar 2015 11:05

Hoi Ab.

Klopt in een auto hangt "ie" altijd aan de lader.
Maar in een auto is een accu ook constant bezig.
Hij werkt flink hoor daar in het vooronder, laden en ontladen in veelvoud.
Daardoor wordt een auto accu niet lui.
Laat je auto maar eens een paar maanden staan.
Ik denk niet dat ie dan nog lekker vrolijk zal starten, met pijn en moeite misschien, of niet dus.
Net als met een caravan accu... hou hem actief, blijft ie actief.

Groet
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door sam2 » zo 15 mar 2015 11:19

@Chris 56
Als toch over yellow top spreekt
ONDERHOUD, OPLADEN EN OPSLAG
Onderhoud Van De Batterij

De OPTIMA®-batterij is 100 % onderhoudsvrij. Wanneer de batterij goed is opgeladen, hoeft u zich geen zorgen te maken over lekkage, corrosie of gasvorming. Controleer regelmatig of de aansluitingen van de batterijpolen schoon zijn, stevig vastzitten en beschermd zijn tegen weer en wind.

Rustspanning (Open Circuit Voltage = OCV) en opslag: OCV: alle REDTOP® end BLUETOP® SLI >12,8 V
(voor een volledig opgeladen batterij)

YELLOWTOP® en BLUETOP deep-cycle >13,0 V
(voor een volledig opgeladen batterij)
LADEN
Voor een lange levensduur van uw batterij raden we de volgende laadmethoden aan. Gebruik altijd een lader met spanningsregeling en met de spanningsgrenzen als volgt ingesteld.
Dynamo
13,8 tot 15,0 volt
Batterijlader (constant spanning)
13,8 tot 15,0 volt, 10 ampère, ongeveer 12-15 uur
Druppellading
13,2 tot 13,8 volt, maximaal 1 ampère
Snellading (constante spanning)
Maximale spanning 15,6 volt. Geen stroomsterktebegrenzing zolang de temperatuur onder 50 °C ligt. Laad tot de laadstroom onder 1 ampère gezakt is
Laadtijden (100% ontlading – 10,5 volt)
STROOMSTERKTE TIJD BIJ BENADERING TOT 90 % LADING
4.2 5.5
100 ampère 35 minuten 52 minuten
50 ampère 75 minuten 112 minuten
25 ampère 140 minuten 210 minuten

De laadtijd varieert naargelang de omgevingstemperatuur en de eigenschappen van de lader. Bij het gebruik van constante spanningsladers neemt de stroomsterkte bij oplopende spanning af. Als de stroomsterkte tot onder 1 ampère gedaald is, is de batterij bijna volledig geladen.
Cyclische of seriële toepassingen
Constante spanning met afsluitende constante stroom (CC/CV): 14,7 volt, temperatuur < 50 °C, geen stroomsterktebeperking. Als de stroomsterkte tot onder 1 ampère gedaald is, sluit u het laden af met 3 ampère constante stroom gedurende 1 uur bij de 5.5 modellen, en 2 ampère bij alle andere modellen.
Alle laadaanbevelingen gaan uit van een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 °C.
OPSLAG VAN DE BATTERIJ
Omdat de OPTIMA® voorzien is van een raster van hoogzuiver lood, is de zelfontlading aanzienlijk geringer dan bij conventionele vlakkeplaatbatterijen. Dit betekent dat de OPTIMA een langere periode kan stilliggen en dan nog over voldoende lading beschikt om uw auto te starten. Afhankelijk van de opslagtemperatuur kan de OPTIMA doorgaans zelfs na 8 tot 12 maanden stilstand nog de meeste voertuigen starten.

Bewaar uw batterij indien mogelijk op een koele, droge plaats. Controleer de batterijspanning om de 6 maanden en laad de batterij bij wanneer de spanning onder 12,6 volt daalt.

Vergeet niet dat de energie van de batterij bij nieuwe auto’s met elektronica zoals computers, alarmen enzovoort ook wordt gebruikt om de geheugensystemen van deze stroomgebruikers te behouden bij stilstand van de auto. Als de auto gedurende langere tijd zal stilstaan, moet u een onderhoudslader gebruiken om deze stroomafname te compenseren. De spanning van deze lader moet gestabiliseerd zijn tussen 13,2 en 13,8 volt, maximaal 1 ampère. Bij oudere auto’s zonder elektronica moeten de batterijkabels worden ontkoppeld wanneer de auto gedurende langere tijd niet wordt gebruikt.

Vliedje

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Vliedje » zo 15 mar 2015 12:00

En dit zegt Optima er zelf van.

Wat zijn de opslagadviezen voor OPTIMA®-batterijen?
Het belangrijkste waar u rekening mee moet houden bij het opslaan van een batterij is dat de spanning nooit onder 12,4 volt daalt. We raden u aan om een “onderhoudslader” te gebruiken, een apparaat dat uw batterij controleert en volledig opgeladen houdt tijdens de opslag.

Er zijn twee soorten onderhoudsladers:
Voorkeur – Volledig automatische meerfase- of meertrapslader, die de batterij doormeet en indien nodig laadt. Meertrapsladers laden met wisselende stroomspanningen en wisselende stroomsterktes (zelden boven 2 ampère). Sommige meertrapsladers kunnen ook als normale batterijlader functioneren (zeven ampère of meer).
Oké, maar heeft niet de voorkeur – Traditionele laders leveren een continue stroomspanning met een geleidelijk afnemende sterkte zelfs wanneer de batterij volledig opgeladen is. Voor traditioneel laden adviseren we max. 1 ampère, 13,2-13,8 volt.

Als het niet mogelijk is om een onderhoudslader te gebruiken, ontkoppel tijdens de opslag dan de batterij van het voertuig om te voorkomen dat de batterij ontlaadt door kleine elektrische afnames. Zorg altijd dat de batterij volledig geladen is vóór het opslaan en controleer de batterijspanning dan elke drie tot zes maanden. Laad de batterij bij wanneer de spanning onder 12,4 volt daalt.

Bewaar uw batterij indien mogelijk op een koele, droge plaats.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Ab » zo 15 mar 2015 12:11

Hier begrijp ik uit, dat het advies is een goede onderhoudslader te gebruiken en die constant aangesloten te laten.
Iets anders kan ik er niet van maken.

Kan dat niet, (in de stalling bijv) dan volgeladen wegzetten en loskoppelen. (bij een Yellow top)
Of meenemen en thuis aan eenzelfde onderhoudslader (bijv Ctek) zetten. (bij andere accu's)
Of na een maand of 4 een dagje laden.
Wij gebruiken de caravan ook in de wintermaanden, en alles staat altijd onder stroom.
Dat ligt dan ook weer anders dan bij mensen die de caravan alleen in de zomer gebruiken en de rest van het jaar opslaan in een stalling.
Let wel, het voorgaande advies is van Yellow top.
Voor andere accu's kan het weer anders zijn.
Een ding is zeker.. een accu die in de wintermaanden zichzelf volledig ontlaadt, (wat voor de meeste accu's geldt) kan in 1 jaar overleden zijn.
Een onderhoudslader lost dat probleem op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Chatootje
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 14 aug 2009 20:03
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe lang mag een accu aan de druppellader hangen ?

Bericht door Chatootje » zo 15 mar 2015 12:12

Als TS heb ik nu wel een aardig antwoord op de door mij gestelde vraag:
Ik concludeer dat je hem buiten de periode dat je met dat ding onderweg bent hem niet permanent aan de (druppel)lader moet laten hangen omdat de accu anders lui wordt en dat een AGM accu lang zijn spanning behoudt.
Er worden in de reacties en de quotes allerlei soorten laders genoemd: tradionele, meerfase, meertraps etc.
Ik heb een LBC 412 lader. Op de site van de fabrikant en van de handleiding wordt ik niet veel wijzer.
Wie op dit forum kan mij vertellen wat voor een lader de LBC 412 precies is. Wat kan hij wel, wat kan hij niet. De caravan staat nu nog acculoos (accu overleden) in de stalling maar komt binnenkort weer naar huis.
Vandaar dus de aanvullende vraag.
Groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”