Trillende milenco spiegels

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
themanwiththeredface
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 21 dec 2014 09:37

Trillende milenco spiegels

Bericht door themanwiththeredface » ma 26 jan 2015 20:47

Als newbie in caravanland is ook het rijden met de caravan mij helemaal nieuw.
Vandaag wat kilometers gemaakt richting invoerder en terug en wat me behoorlijk tegenviel waren de milenco spiegels. Ik kreeg ze naar mijn gevoel niet goed afgesteld en tijdens het rijden trilden ze behoorlijk hard. Het afstellen zal ik wel onder de knie krijgen maar wat met het trillen? Kan ik iets doen om dat te verminderen?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Micky » ma 26 jan 2015 20:51

zaten ze goed vast en heb je wel bolle spiegelglazen? vlakke glazen geven een erger trillend beeld
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door stn » ma 26 jan 2015 21:45

Meestal is het niet de milenco wat trilt, maar de spiegelkap van de auto waar hij op vast zit.
Er is weinig aan te doen
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Nimma » ma 26 jan 2015 21:57

Ik gebruik ze al jaren en denk ook dat het trillen aan de autospiegels ligt; misschien was je te voorzichtig; ik draai ze iig stevig vast.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » ma 26 jan 2015 21:58

Ik heb vlak glas van Milenco Micky, en heb totaal geen last van trillingen, dus het zal wel aan de spiegelkap van de desbetreffende auto liggen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door janvijn » ma 26 jan 2015 22:24

Ik had ook (veel) last van trillende spiegels, dezelfde als waar u het over hebt. Ik heb daar zelf e.e.a. aan veranderd door er twee extra steunbuizen bij te plaatsen, een voorzien van een magneetplaat, en een voorzien van een zuignap. Hierdoor worden er eigenlijk 3 driehoeken geformeerd, het geheel is heel erg stabiel, en weg trillingen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Micky » ma 26 jan 2015 22:38

Vlak glas zorgt ervoor dat trillingen meer te zien zijn, dus is gewoon iets om naar te kijken, ook al ligt het aan het spiegelhuis van de auto,... Een extra stang en bol glas geeft een nog beter resultaat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

themanwiththeredface
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 21 dec 2014 09:37

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door themanwiththeredface » di 27 jan 2015 21:47

Bedankt voor de tips. Dit verduidelijkt al een hele boel.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » di 27 jan 2015 22:35

Ik vind voor wat mijzelf betreft, met bolle glazen rijden gevaarlijk, kan slecht inschatten hoever de auto is die mij gaat inhalen, dat is een van de voorbeelden en daarom voor mij vlak glas.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Nimma » di 27 jan 2015 22:43

Ik begrijp er niks van Wim. We hebben dezelfde auto met dezelfde spiegels die ook bol zijn. Dan is er toch geen verschil in mét of zonder caravan als je bolle Milenco's hebt? Dat verschil komt dan toch juist als je bolle autospiegels gaat combineren met vlakke caravanspiegels?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » di 27 jan 2015 22:48

RE.gif

Ik heb geen bolle autospiegels op mijn Verso Jakkemeiner,geheel vlak dus.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Nimma » di 27 jan 2015 23:03

Oh ? Dat verwachte ik natuurlijk niet :-) Hebben we toch niet dezelfde auto knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Micky » wo 28 jan 2015 10:47

Weet je dat zeker Wim?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » wo 28 jan 2015 11:55

RE.gif

Micky,
Ik heb zojuist even bij de autospiegel buiten gekeken (kan je zien hoe weinig ik in dat gedeelte of helemaal niet kijk) maar er zit uiterst links van de spiegel aan de bestuurderskant over 4/5 cm van boven naar beneden, een stukje bol glas, de rest, het grootste gedeelte is vlak glas waar ik dus altijd in kijk.
Dat bevalt mij het beste.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Chris » wo 28 jan 2015 20:37

En ik nog weer anders.
Ik heb een vlakke milenco aan de bestuurderszijde en een bolle milenco spiegel rechts.
Een vlakke geruild voor een bolle met vrienden.
Super..
Bevestig de klemmen van de Milenco wel zo ver mogelijk UIT elkaar.
Het geeft niets als ze al een beetje in de bocht van de autospiegel staan, zo breed als mogelijk is, zeker het beste voor stabiliteit.
Dan heeft de arm van de spiegel echt de meeste steun.
Ook bij mij trilt de L (vlak) iets meer dan R ( bol ), maar dat is duidelijk afkomstig uit het spiegelhuis van de auto.

Success
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Unplugged » do 29 jan 2015 00:34

Wim Verso schreef:RE.gif

Micky,
Ik heb zojuist even bij de autospiegel buiten gekeken (kan je zien hoe weinig ik in dat gedeelte of helemaal niet kijk) maar er zit uiterst links van de spiegel aan de bestuurderskant over 4/5 cm van boven naar beneden, een stukje bol glas, de rest, het grootste gedeelte is vlak glas waar ik dus altijd in kijk.
Dat bevalt mij het beste.
Ga voor de grap eens op je bestuurdersstoel zitten en vraag of iemand een gewone vlakke huis-tuin-en-keukenspiegel van zo'n beetje dezelfde grootte boven je autospiegel houdt. Ik vermoed dat je dan zult zien dat je in je autospiegel veel meer ziet en de dingen ook kleiner ziet dan in de gewone spiegel. Dat zou het bewijs zijn dat je autospiegel echt niet vlak is. Dat geldt overigens ook voor je binnenspiegel, die verkleint ook en is dus ook bol.
Het uiterst linkse deel van je autospiegel is nóg iets boller dan de rest, waardoor je een kleinere of helemaal geen dode hoek meer hebt.
Een gewone spiegel op je auto zou pas gevaarlijk zijn omdat je dan een immens grote dode hoek krijgt.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Nimma » do 29 jan 2015 11:28

Ik vond het ook al vreemd dat Wim meent dat hij vlakke spiegels op zijn auto heeft. Voor vlakke autospiegels moet je heeel ver terug in de tijd. Ik weet wél dat de Milenco's boller zijn dan de Verso-spiegels. Dat verschil zie ik vooral als ik in de Milenco een auto zie naderen die ik niet herken. Ze zijn allemaal wat breder en wat platter dan in de Verso-spiegel. Mogelijk dat het verschil tussen de twee bij Wim de indruk wekt dat zijn autospiegels vlak zijn.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » do 29 jan 2015 13:40

RE.gif

Het grootste oppervlak van de spiegel is echt vlak hoor, je kan wel nagaan ik ben naar buiten gegaan gisteren om het te bekijken, want ik kon het haast niet geloven en ik kijk ook zelden in dat kleine stukje bolle glas, want het waarnemen van wat er achterop me rijd is voor mij niet duidelijk waarneembaar en zelfs gevaarlijk omdat ik dat niet goed kan inschatten, daar word ik dus erg onzeker van.
Je moet het eigenlijk vergelijken met een vergrootglas, in het bolle gedeelte is alles klein en het vlakke gedeelte van de spiegels is alles normaal en daar voel ik mij het prettigste bij.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Unplugged » do 29 jan 2015 13:54

RE.gif Hoe weet je dat die spiegel vlak is? Op het oog kun je dat namelijk echt niet zien. Heb je de eenvoudige test al gedaan? Je zou bijvoorbeeld een scheerspiegel kunnen gebruiken. Maar dan wel die zijde die vlak is, niet die hol is. Want de holle zijde vergroot namelijk het beeld.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » do 29 jan 2015 14:02

Afbeelding

Ik heb een paar fototjes gemaakt maar weet niet of het zo duidelijker word,
Het vlakke gedeelte dus.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » do 29 jan 2015 14:05

Afbeelding

En het smalle stukje bol glas.

Voor mij is het dus een wezenlijk verschil, links of rechts.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Unplugged » do 29 jan 2015 14:15

RE.gif Het 'vlakke gedeelte' is dus bol en het 'bolle gedeelte' is dus nog boller. Echt waar.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Wim Verso » do 29 jan 2015 15:28

RE.gif

Tsja..................Als ik mijn Milenco spiegels op de autospiegels zet met vlak glas , zijn die net zo vlak als het rechtergedeelte van de auto spiegel ,meer kan ik er niet van maken.
Alleen dat linkerstukje dus, dat staat echt bol in de auto spiegel.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23458
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door PD » do 29 jan 2015 16:29

Ik ben waarschijnlijk de enige die het niet zo boeit of de caravanspiegels trillen :oops: Voorts ben ik van mening dat wanneer de extra spiegels goed gemonteerd zijn, de trilling deels wordt veroorzaakt door de autospiegel en deels door de lange arm van de caravanspiegel de ellende uitvergroot (het blijft poppenspul). Milenco's heb ik ook gehad; niet beter of slechter dan wat ik nu heb, wel een stuk duurder. Op mijn eerste trekker had ik Emuk's, die zijn wel echt beter (rustiger en makkelijker).

Tijdens het rijden maak ik hoofdzakelijk gebruik van de spiegels van de auto en werp slechts af en toe een (korte) blik op de caravanspiegels voor wat extra info. De caravanspiegels gebruik ik vrijwel uitsluitend tijdens manoeuvreren en dan rij ik stapvoets waardoor trilling ook niet voorkomt; in de praktijk gebruik ik ze tijdens recht achteruit rijden; bij een bochtje achteruit oid vind ik het veel handiger om over mijn schouder te kijken........

Opzetgemak vind ik dan ook vooral belangrijk; ik heb de rubber bandjes die om de achterkant van de spiegel gaan, vervangen door de kleinste maat sjorbandjes en aan de binnenzijde hiervan een strip rubber als antislip geplakt. Een foto plaatsen lukt even niet want ze liggen in de hut !
Ik heb overigens 2 complete sets; simpelweg als reserve omdat links en rechts niet uitwisselbaar zijn.

Just my two cents knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trillende milenco spiegels

Bericht door Ab » do 29 jan 2015 17:34

Ik Heb in de loop van de jaren al heel veel spiegels gehad..
Trillen doen ze bijna allemaal.
De beste die ik ooit gehad heb, waren spiegels die niet op de autospiegels zaten, maar met 2 A armen op het spatbord zaten.
Die trilden helemaal niks, maar toch vond ik het rotdingen. Te ver weg, en ik moest een beetje om de dakstijl heenkijken.
Daarna had ik spiegels op de auto, die ik eraf kon schroeven. Geen verwarming of elektrisch verstellen.
Daarvoor had ik een tussenstukje gemaakt, wat er tussen geschroefd kon worden. was eigenlijk ideaal, het bleven de originele spiegels, maar kwamen 15 cm verder naar buiten te zitten.
Bij nieuwere auto's zit er altijd een hele bos draadjes in de spiegels.. dus dat gaat niet meer.
Voor mijn auto zijn er (in Amerika) spiegels te koop, die elektrisch naar buiten kunnen schuiven. Is een optie die ik helaas niet erbij besteld heb.
Kosten een heel beetje teveel naar mijn zin, en een heel gedoe om ze hier te krijgen.
Vaak rij ik dus zonder extra spiegels (de auto is nogal breed) Bij de vorige caravan ging dat prima. (230 breed)
De huidige is echter 250 breed.
Wettelijk zie ik nu net niet genoeg, dus hang ik er de laatste tijd op wat langere ritten ook Milenco (Aero) spiegels aan.
De autospiegel is een groot zwaar ding, die trilt niks.
Toch trillen die Milenco's ook.
Het stangetje waar de spiegels aan zitten, is te dun.
De enige goede oplossing hiervoor is extra steunstangetjes eraan zetten denk ik, zoals Jan Vijn (?) ook gedaan heeft.
Beetje lastig om aan goede zuignappen of magneetplaten te komen denk ik.
Anders toch nog maar eens op zoek naar spiegels die niet trillen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”