Nooit meer nieuwe kranen nodig
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Nooit meer nieuwe kranen nodig
De Caravan Club Nederland heeft een publicatie, open voor iedereen, met caravantips. Een van deze tips "Nooit meer nieuwe kranen nodig" geeft een eenvoudig schemaatje weer om de kontaktpuntjes in je kranen en de microswitches in de "oudere typen " thetfort toiletten te beschermen tegen inbranden. Wel even werk, maar als je ergens in de middle of nowhere staat........................................................
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Misschien wel handig om even een linkje te plaatsen hier...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Hier is de link naar het bedoelde onderwerp: http://cms.ncc.nl/caravan-gebruik/carav ... anen-nodig Ik heb zelf ook 2 in de caravan ingebouwd. Mijn zoon heeft hier zelfs een partij printplaatjes met schroefconnectors gemaakt. Werkt perfect!
gr. Gurbe
gr. Gurbe
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
RE.gif
Kun je daar een foto van maken? Ik ben bang dat het ombuigen van de pootjes van de MOSFET niet altijd even vlekkeloos zal verlopen...
Kun je daar een foto van maken? Ik ben bang dat het ombuigen van de pootjes van de MOSFET niet altijd even vlekkeloos zal verlopen...
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Op dit forum heeft over dit onderwerp recent al een draadje gelopen mbt kranen... Daarbij kwam in een aanvullende poll naar voren dat vrijwel niemand met dergelijke storingen te maken heeft gehad en zo'n additionele voorziening dan ook enerzijds technisch prachtig is maar anderzijds praktisch evenzo onnodig blijkt.
Het kan allemaal ook weer defect raken zonder dat het iets wezenlijks bijdraagt...
Het kan allemaal ook weer defect raken zonder dat het iets wezenlijks bijdraagt...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Wel ik ga dat toch even maken. Mijn keukenkraan staat tegenover de watertank en de draad daarvan loopt helemaal rond de caravan waardoor het debiet minder is dan in het toilet vlak bij de waterpomp. Daarvoor had ik al eens gedacht om een relais te plaatsen, maar met een mosfet gaat het dus ook en die heb ik nog wel liggen.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
RE.gif Ik was het een tijd geleden ook van plan, maar zag ervan af toen uit de poll bleek dat het best meevalt met de levensduur van de microswitches in de kranen. Als je een probleem hebt met het debiet door spanningsverlies, is het misschien wel een goed idee . Over dat mosfet schema van de caravanclub las ik toevallig op het camperforum dat het snel stuk gaat. Als je iets van elektronica kent kan je misschien een betere versie maken, of toch maar een auto-relais van een paar euro kopen.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Als electronitwit een vraag: waarin verschilt deze oplossing van een blusdiode c.q. een relais?
Ik leer graag bij!
En een aanvullende vraag: ik heb twee kranen in mijn caravan (badkamer en keuken); moet ik er dan twee maken dicht bij iedere kraan of één die in staat is beide kranen aan te sturen, dicht bij de omvormer?
Ik leer graag bij!
En een aanvullende vraag: ik heb twee kranen in mijn caravan (badkamer en keuken); moet ik er dan twee maken dicht bij iedere kraan of één die in staat is beide kranen aan te sturen, dicht bij de omvormer?
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Bij het afschakelen van een relais ontstaat er heel even een grote spanningspiek in de omgekeerde richting over de spoel van het relais, een beetje zoals het stoppen van een (vlieg)wiel. Die spanningspiek is erg hoog en veroorzaakt heel even een vlammetje tussen de contacten en die kunnen dan na veelvuldig schakelen inbranden.
Een mosfet heeft die spoel niet en veroorzaakt dus ook die spanningspiek niet.
Een blusdiode maakt kortsluiting in de omgekeerde richting (Een diode laat de stroom slechts door in een richting, vandaar dat het belangrijk is dat de spanning +/- correct aangesloten wordt op dit soort relais) en zo komt die spanning niet op de contacten van de schakelaartjes maar wordt afgevoert via die diode. Het vermogen is niet erg groot en lang en dus overleeft die diode de korte spanningpiek.
Hopelijk was dit duidelijk.
Een mosfet heeft die spoel niet en veroorzaakt dus ook die spanningspiek niet.
Een blusdiode maakt kortsluiting in de omgekeerde richting (Een diode laat de stroom slechts door in een richting, vandaar dat het belangrijk is dat de spanning +/- correct aangesloten wordt op dit soort relais) en zo komt die spanning niet op de contacten van de schakelaartjes maar wordt afgevoert via die diode. Het vermogen is niet erg groot en lang en dus overleeft die diode de korte spanningpiek.
Hopelijk was dit duidelijk.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Je hebt aan eentje dicht bij de waterpomp genoeg.Unplugged schreef:En een aanvullende vraag: ik heb twee kranen in mijn caravan (badkamer en keuken); moet ik er dan twee maken dicht bij iedere kraan of één die in staat is beide kranen aan te sturen, dicht bij de omvormer?
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
RE.gif RE.gif Als men toch gaat voor het relais let dan op of het een type is dat die (blus)diode over de bekrachtigings spoel heeft staan. Meestal is dit het geval, bovendien
trekt de spoel maar +/- 100mA en valt de vonk wel mee. Veroorzaakt door de Wet van Lenz.Door de technische leek is een relais makkelijker te plaatsen dan de "schakel-
versterker met z,n Mosfets. Jaap.
trekt de spoel maar +/- 100mA en valt de vonk wel mee. Veroorzaakt door de Wet van Lenz.Door de technische leek is een relais makkelijker te plaatsen dan de "schakel-
versterker met z,n Mosfets. Jaap.
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Electronisch relais svp. Is echt niet ingewikkeld. De juiste draadjes/aansluitingen in een kroonsteentje wurmen...................................... Neem de tijd en het lukt, succes.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Vooropgesteld, ik ben een leek op het gebied van electronica-componenten.
In het artikeltje van de NCC is de mosfet op een aluminium plaatje gemonteerd. Dient dit enig doel, bijvoorbeeld koeling of kan het geheel ook keurig in bijvoorbeeld een lasdoosje worden ondergebracht?
Groet
Chatootje
In het artikeltje van de NCC is de mosfet op een aluminium plaatje gemonteerd. Dient dit enig doel, bijvoorbeeld koeling of kan het geheel ook keurig in bijvoorbeeld een lasdoosje worden ondergebracht?
Groet
Chatootje
Ford C-Max 1.5 Ecoboost 2017 Automaat, 150PS 240Nm en Chateau Calista 450 Chalet (2008) + Powrmover 1XL (Wifi: AlfaR36 router + Awus036H adapter)
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Beste forumleden,
Gisteren hebben wij onze eerste caravan gekocht. Aangezien ik met een geleende caravan best wat werk had om een defecte kraan te repareren wilde ik dat met mijn eigen caravan voorkomen door een relais of de hier genoemde schakeling in te bouwen.
Maar nu kan ik niet helemaal uitdenken hoe mijn kraan elektrisch geschakeld is. Zie onderstaande voor mijn situatie: Dus de driewegsplitsing zit iets anders.
Als ik meet tussen zwart en grijs heb ik +12V
Als ik meet tussen zwart en bruin heb ik ook +12V
Als je de kraan open zet, staat er uiteraard 12V over bruin en grijs.
Maar ik snap nu even niet hoe dit dus zit, en zolang dat me niet duidelijk is kan ik het ook niet aanpassen met een relais. Wie heeft een helder idee?
Gisteren hebben wij onze eerste caravan gekocht. Aangezien ik met een geleende caravan best wat werk had om een defecte kraan te repareren wilde ik dat met mijn eigen caravan voorkomen door een relais of de hier genoemde schakeling in te bouwen.
Maar nu kan ik niet helemaal uitdenken hoe mijn kraan elektrisch geschakeld is. Zie onderstaande voor mijn situatie: Dus de driewegsplitsing zit iets anders.
Als ik meet tussen zwart en grijs heb ik +12V
Als ik meet tussen zwart en bruin heb ik ook +12V
Als je de kraan open zet, staat er uiteraard 12V over bruin en grijs.
Maar ik snap nu even niet hoe dit dus zit, en zolang dat me niet duidelijk is kan ik het ook niet aanpassen met een relais. Wie heeft een helder idee?
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Even de pomp kant los schroeven dan kun je beter meten wat er op de draden staat.
Nu meet je ook de spanning die door de pomp ook op de andere draad staat
Nu meet je ook de spanning die door de pomp ook op de andere draad staat
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Een bijkomstig vraagje.
Ik heb bij de watermpomp een blusdiode geplaatst zoals in een paar topics vermeld.
Geldt dit ook voor het pompje in het (Thetford) toilet of maakt dit niet zoveel uit?
Groeten, Vic.
Ik heb bij de watermpomp een blusdiode geplaatst zoals in een paar topics vermeld.
Geldt dit ook voor het pompje in het (Thetford) toilet of maakt dit niet zoveel uit?
Groeten, Vic.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
@ Hbocaravan.
Wat je meet klopt.
Grijs is min. Zwart is plus.
De kraan is een schakelaar, die zwart verbindt met bruin als je de kraan open zet.
Wat je meet klopt.
Grijs is min. Zwart is plus.
De kraan is een schakelaar, die zwart verbindt met bruin als je de kraan open zet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
@ Ab,
Als ik het dan goed begrijp kan ik de schakeling aanpassen met een relais zoals onderstaand? Uiteraard dan een relais kopen met ingebouwde blusdiode.
Relais over bruin (+) en grijs (-), het contact van relais verbinden met zwart en een draad van de pomp, de blauwe draad van pomp weer naar grijs.
Als ik het dan goed begrijp kan ik de schakeling aanpassen met een relais zoals onderstaand? Uiteraard dan een relais kopen met ingebouwde blusdiode.
Relais over bruin (+) en grijs (-), het contact van relais verbinden met zwart en een draad van de pomp, de blauwe draad van pomp weer naar grijs.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Jammer dat we hier verder gaan op een oude topic met ook nog 2 verschillende delen. Waterpomp keuken/spoelbak en waterpomp toiletbak.
Ik zal het proberen een beetje toe te lichten hoe het aanpakt.
Een universeel schema is er niet, want er zijn eigenlijk 2 varianten. Geschakelde PLUS of Geschakelde MIN.
Meestal de plus,maar eerst even meten of dat ook echt zo is. Ik ga daar hieronder van uit.
Een blus-diode toevoegen is het eenvoudigste en voldoet prima.
Het artikel van Topic Starter is 'het summum", want het electronisch schakelaar voor het zware werk om te schakelen.
Ik heb dit ook gebouwd, zie mijn knutselpagina https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Een relais gebruiken voegt niks toe, want ook dan moet je (nog) een blus-diode monteren
Het artikel van "nooit meer nieuwe kranen"heb ik veilig gesteld op m'n pagina en kun je hier downloaden https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... _nodig.pdf
Voor de eenvoud zou ik gewoon de diode voorstellen. Deze zet je "verkeerd-om" over de pomp.
Stel eerst vast wat de (geschakelde) plus is en wat de min is, in de bedrading naar de pomp.
Zet de diode tussen beide draden"De kant met de Dikke Witte Streep aan de (geschakelde) plus draad.
De andere kant aan de andere draad (de min)
Voorbeeld van een Diode. Let op de Witte streep Zo zet je heb over de pomp. "de Streep" van de diode dus aan de plus-draad van de pomp_ Rechthoek met schuine streep is "de pomp"
Vaak zit de pomp met een kroonsteentje gemonteerd aan de bedrading van de caravan.
K'zou de diode dan aan de caravan-kant van het kroonsteentje toevoegen.
Dan gaat ie met evt pomp vernieuwen niet mee los.
In principe voldoen veel diodes. Kwestie van 1-tje vinden in een oud apparaat en even de specificatie op internet opzoeken.
Iets van 1 ampère en minimaal 200 volt werkspanning.
Ik zal het proberen een beetje toe te lichten hoe het aanpakt.
Een universeel schema is er niet, want er zijn eigenlijk 2 varianten. Geschakelde PLUS of Geschakelde MIN.
Meestal de plus,maar eerst even meten of dat ook echt zo is. Ik ga daar hieronder van uit.
Een blus-diode toevoegen is het eenvoudigste en voldoet prima.
Het artikel van Topic Starter is 'het summum", want het electronisch schakelaar voor het zware werk om te schakelen.
Ik heb dit ook gebouwd, zie mijn knutselpagina https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Een relais gebruiken voegt niks toe, want ook dan moet je (nog) een blus-diode monteren
Het artikel van "nooit meer nieuwe kranen"heb ik veilig gesteld op m'n pagina en kun je hier downloaden https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... _nodig.pdf
Voor de eenvoud zou ik gewoon de diode voorstellen. Deze zet je "verkeerd-om" over de pomp.
Stel eerst vast wat de (geschakelde) plus is en wat de min is, in de bedrading naar de pomp.
Zet de diode tussen beide draden"De kant met de Dikke Witte Streep aan de (geschakelde) plus draad.
De andere kant aan de andere draad (de min)
Voorbeeld van een Diode. Let op de Witte streep Zo zet je heb over de pomp. "de Streep" van de diode dus aan de plus-draad van de pomp_ Rechthoek met schuine streep is "de pomp"
Vaak zit de pomp met een kroonsteentje gemonteerd aan de bedrading van de caravan.
K'zou de diode dan aan de caravan-kant van het kroonsteentje toevoegen.
Dan gaat ie met evt pomp vernieuwen niet mee los.
In principe voldoen veel diodes. Kwestie van 1-tje vinden in een oud apparaat en even de specificatie op internet opzoeken.
Iets van 1 ampère en minimaal 200 volt werkspanning.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 22 aug 2021 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Ik dacht er goed aan te doen om te reageren op een relevant topic ipv een nieuwe aan te maken.
Maar het probleem is toch ook juist dat de stroom van de pomp door die microschakelaartjes gaat en dat die daarvan op den duur defect gaan?
Enkel een diode over de pomp zetten lost dat toch niet op?
Daarom vraag ik juist naar een relais (met ingebouwde diode) en feedback of mijn schema klopt.
Maar het probleem is toch ook juist dat de stroom van de pomp door die microschakelaartjes gaat en dat die daarvan op den duur defect gaan?
Enkel een diode over de pomp zetten lost dat toch niet op?
Daarom vraag ik juist naar een relais (met ingebouwde diode) en feedback of mijn schema klopt.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Dit ontstaat door de EMK van de spoel in de waterpomp.
Hier een leuke praktijkvideo https://www.youtube.com/watch?v=Ub1uL8MD-XE
K'zou zeggen, plaats de diode waar de EMK wordt gemaakt. Dan blust ie het beste
Hier een leuke praktijkvideo https://www.youtube.com/watch?v=Ub1uL8MD-XE
K'zou zeggen, plaats de diode waar de EMK wordt gemaakt. Dan blust ie het beste
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Inderdaad gaat de stroom nog door de microschakelaartjes, maar die kunnen deze stroom best aan.hbocaravan schreef: ↑zo 22 aug 2021 20:22Ik dacht er goed aan te doen om te reageren op een relevant topic ipv een nieuwe aan te maken.
Maar het probleem is toch ook juist dat de stroom van de pomp door die microschakelaartjes gaat en dat die daarvan op den duur defect gaan?
Enkel een diode over de pomp zetten lost dat toch niet op?
Daarom vraag ik juist naar een relais (met ingebouwde diode) en feedback of mijn schema klopt.
Het is de vonk die ontstaat bij het uitschakelen van de pomp die je moet tegen gaan, deze laat de microschakelaartjes stuk gaan.
Deze vonk wordt met een blusdiode mooi geëlimeneerd.
Eenvoudige en doeltreffende oplossing!
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Een relais heeft geen zin inderdaad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Als je het met een relais wil doen dan is het eenvoudig
Haal de pomp los en plaats de aansluitingen van de spoel op de plaats van het relais
Leg een nieuwe plus en min draad vanaf de omvormer, of als er al een 12 volt lijn in de buurt ligt voor de verlichting koppel je daar aan,
En koppel de nieuwe plus draad aan het relais als voeding voor de pomp en van het relais naar de pomp en dan de andere draad van de pomp aan de min
Zo gebruik je de schakelaars in de kranen alleen als bekrachtiging voor de spoel in het relais
Een 30 amphere relais voor auto’s kan aardig wat vonken verwerken op de schakelcontacten intern
Haal de pomp los en plaats de aansluitingen van de spoel op de plaats van het relais
Leg een nieuwe plus en min draad vanaf de omvormer, of als er al een 12 volt lijn in de buurt ligt voor de verlichting koppel je daar aan,
En koppel de nieuwe plus draad aan het relais als voeding voor de pomp en van het relais naar de pomp en dan de andere draad van de pomp aan de min
Zo gebruik je de schakelaars in de kranen alleen als bekrachtiging voor de spoel in het relais
Een 30 amphere relais voor auto’s kan aardig wat vonken verwerken op de schakelcontacten intern
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 22 aug 2021 14:08
Re: Nooit meer nieuwe kranen nodig
Bedankt allemaal voor de reacties!
een relais kan dus wel volgens mijn schema maar is beetje overdreven. Een diode heb ik er zo over gezet.
Zo, 1e klus aan de caravan zit erop. Nu op naar extra ambiance verlichting :)
een relais kan dus wel volgens mijn schema maar is beetje overdreven. Een diode heb ik er zo over gezet.
Zo, 1e klus aan de caravan zit erop. Nu op naar extra ambiance verlichting :)