Verhouding toiletvloeistof?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
bert888

Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door bert888 » do 22 jan 2015 17:40

Ik wil blauwe toilet vloeistof bestellen maar begrijp de verhouding niet!

Je kan bij de bestelling kiezen uit 3 soorten flessen.
Ik wil gewoon aanmengen met wat water.

Wat is een doseerfles?

http://www.dewitschijndel.nl/thetford-a ... vloeistof/

http://www.agradi.nl/stimex-camp-blue-2 ... oCgLXw_wcB

Of moet de hele inhoud direct in het toilet?

pd0bao40

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door pd0bao40 » do 22 jan 2015 17:48

RE.gif 60 milliliter (= 60 cc) per 10 liter inhoud van de afvaltank. Dus een 30 liter tank
vraagt 3x60=180 cc gif ehh bedoel toiletvloeistof. Jaap

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door Leentje » do 22 jan 2015 17:48

Op de foto zie je bij een van de flessen een dikker stuk bij de uitschenkkant. Als je de fles kantelt, vult zich deze ruimte en is een juiste dosering voor gebruik. Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschrijf.
Zelf gebruiken we een klein maatbekertje dat bij de toiletspullen zit. De voordeligste fles is dan o.k., als je zelf afmeet. Ik zou dus simpel naar de prijs kijken.
Overigens gebruiken wij de groene variant. Bewuste keuze, maar ook diverse campings vragen hierom, anders mag je niet afstorten in hun septic tank.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PeterD » do 22 jan 2015 17:49

Zeker niet de hele inhoud in het toilet kieperen.

Meneer Thetford zegt 60 milliliter per 10 liter water.
Bij een doseerfles zit een systeempje waarmee je dat kunt afmeten.
bij een gewone fles niet. Dan kun je de afsluitdop van je tank gebruiken.
In die dop zit een schaalverdeling.
een gewone fles is iets goedkoper.

Zelf doe ik altijd een scheut in de afvaltank en ga er daarbij vanuit dat het wel ongeveer goed is.
als je een paar keer 60 ml hebt afgemeten kun je het daarna redelijk inschatten
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 17:51

Ik kijk nooit zo nauw, gewoon een klein scheutje blauwe vloeistof en wat water in de opvangcassette. Daarna vult de opvangcassette vanzelf via de wc knipoog.gif

De roze vloeistof in de spoeltank mix ik op dezelfde wijze; komt allemaal niet zo nauw. Roze overdrijf ik wel eens wat, ruikt lekker als je doorspoelt :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door janvijn » do 22 jan 2015 18:00

RE.gif
Zoals de afbeeldingen het al laten zien, de ene fles heeft een verdikte hals, en de andere niet. Met de verdikte hals is een doseer fles. Je knijpt in de fles en de verdikking in de hals vult zich met de blauwe vloeistof, je kan deze dan zo in de toiletcontainer kiepen zonder de verdere inhoud van de fles aan te doen. De andere fles moet je zelf de hoeveelheid bepalen, gaat ook heel goed maar je moet je beheersen en er niet teveel in doen. Ik zelf noem de hoeveelheid een flink scheutje, maar dat is een rekbaar begrip natuurlijk. Proefondervindelijk kom je er ook al snel achter hoeveel je moet gebruiken, als je te weinig gebruikt gaat het uitgieten van de container niet zo makkelijk als het moet en ruikt het niet aangenaam. Bij een juiste dosering gaat het makkelijk en ruik je hoegenaamd niks.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door Micky » do 22 jan 2015 18:24

PremiumPeugeot schreef:Ik kijk nooit zo nauw, gewoon een klein scheutje blauwe vloeistof en wat water in de opvangcassette. Daarna vult de opvangcassette vanzelf via de wc knipoog.gif

De roze vloeistof in de spoeltank mix ik op dezelfde wijze; komt allemaal niet zo nauw. Roze overdrijf ik wel eens wat, ruikt lekker als je doorspoelt :lol:
Ik zou die roze "troep" niet gebruiken als ik jou was, het is redelijk bekend (onder de doorgewinterde kampeerders) dat je daarvan vieze zwarte vlokken in je spoelwater tank krijgt na langer gebruik (oke, 100% is het nooit bewezen, maar de mensen die het gebruiken hebben last van de vlokken en mensen die het niet gebruiken niet), ook dit is uiteraard weer op te lossen door chloor(ix) in je spoeltank te doen en hem zo ver mogelijk te vullen, een ritje van een halfuur of een nachtje laten staan en alles is weer fris en fruitig..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 18:32

We hebben idd wel eens wat van die zwarte puntjes in het spoelwater, wist niet dat dit door de spoelvloeistof veroorzaakt werd.... Vreemd eigenlijk omdat het een dedicated vloeistof betreft scratch.gif

Moet ik nu elk jaar de sleurhut inruilen scratch.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door Wim Verso » do 22 jan 2015 18:33

Ja, over die vlokken lees ik wel eens, maar al jaren gebruiken wij die roze vloeistof, maar nog nooit vlokken gezien.

Voor het Toilet gebruikten wij altijd de Kem Korrels, helaas niet meer verkrijgbaar, nu zijn er flessen Gel voor in de plaats gekomen ook van Kem, maar voldoet op geen stukken na, dus ik denk dat wij ook overgaan op die groene vloeistof van Thetford, maar misschien is er op de caravana een ander alternatief.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door jackt » do 22 jan 2015 19:38

Afgelopen voor- en hoogseizoen genoeg zwarte vlokken voorbij zien komen uit de spoeltank na toevoeging roze spoelvloeistof. Sindsdien voeg ik een scheut (schoonmaak) azijn toe aan het spoelwater en geen roze vloeistof meer . Geen vlok meer gezien! thumbup.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door HanK » do 22 jan 2015 19:59

Gebruik aqua kem sachets. Is een bolletje van dat spul en dat doe je in de afvaltank. Prima en makkelijk.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door JPGeetje » do 22 jan 2015 20:47

Jaren geleden eens een setje van een normale en een klein flesje groene Kem gekocht.
Dat kleine flesje heb ik nog altijd en dat is ook hetgeen wat mee gaat op vakantie.
Er staat opzij een schaalverdeling op zodat het makkelijk doseren is en het kleine flesje past mooi in de opbergruimte onder de afvaltank.
Tevens bespaar je er een beetje gewicht mee omdat wij op onze tochten nooit meer nodig hebben dan de inhoud van dat flesje wat voldoende is voor 4 of 5 verversingen thumbup.gif
Thuisgekomen is het bijvullen van dat flesje uit de grote fles, een van de standaard handelingen.
Afbeelding
De kleinste van deze twee dus whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door jalex_h » do 22 jan 2015 21:40

Gewoon de dop van de tank gebruiken. Aan de binnenkant staat een schaalverdeling. Helaas niet per 10 ml maar je hebt wel een goede indicatie. Dop vullen tot voor zo ver nodig (ik ben lui dus vul hem tot de rand, is 120 mm) en dan in de tank kieperen. Wel even zorgen dat het klepje dat in de dop zit naar beneden wijst.
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

bert888

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door bert888 » do 22 jan 2015 22:43

Dankje voor al jullie tips.
Nu kan ik mijn keuze maken. zwaaien.gif

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 23:00

PremiumPeugeot schreef:Ik kijk nooit zo nauw, gewoon een klein scheutje blauwe vloeistof en wat water in de opvangcassette. Daarna vult de opvangcassette vanzelf via de wc knipoog.gif

De roze vloeistof in de spoeltank mix ik op dezelfde wijze; komt allemaal niet zo nauw. Roze overdrijf ik wel eens wat, ruikt lekker als je doorspoelt :lol:
Die roze gebruik ik al niet meer,heb je wel eens gezien wat voor bagger er uit je aftap buisje komt op t eind van het seizoen?? schrik.gif schrik.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 23:08

RE.gif
Aftapbuisje scratch.gif

Nooit van gehoord, ik maak de tank altijd leeg via de pomp; herhaaldelijk droogpompen tot er niets meer komt... Vertel, waar zit dat aftapbuisje :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door Nimma » do 22 jan 2015 23:20

RE.gif we hebben niet allemaal zo'n mooie jonge caravan als jij. Bij mij zit ook een slangetje in het ''hok'' waar de cassette inschuift om het spoelwater af te tappen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 23:22

Jakkemeiner schreef:RE.gif we hebben niet allemaal zo'n mooie jonge caravan als jij. Bij mij zit ook een slangetje in het ''hok'' waar de cassette inschuift om het spoelwater af te tappen.
P.P. begint ook nog maar net. mrgreen.gif mrgreen.gif haphop.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 23:27

RE.gif RE.gif
Weet ik nog niet waar af te tappen... Jaja, ik moet nog veel leren maar sta daar dan ook voor open knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 22 jan 2015 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 23:28

PremiumPeugeot schreef:RE.gif
Aftapbuisje scratch.gif

Nooit van gehoord, ik maak de tank altijd leeg via de pomp; herhaaldelijk droogpompen tot er niets meer komt... Vertel, waar zit dat aftapbuisje :oops:
De smurrie die bij ons uit t aftapbuisje komt zit bij jou in de pomp.

Dit aftapbuisje zit bij de oudere Thetfort toiletten ,als je t deurtje opendoet ,waar je de cassette uithaalt,aan de linkse kant in een klemmetje,
Het word gebruikt als niveaumeter voor t spoelwater en als je t slangetje uit t klemmetje haalt kun je er de spoeltank mee leeg laten lopen( na t seizoen o.i.d)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 23:29

RE.gif
Thanx thumbup.gif Bij mij zit er ook zo'n peilbuisje, wat overigens een niveau laat zien wat nergens op slaat qua aanwijzing... Zal ik maart eens kijken of dit los kan (ja, kan altijd los, maar dan op een manier dat het ook weer terug kan :lol: )
Laatst gewijzigd door PD op do 22 jan 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door Nimma » do 22 jan 2015 23:31

RE.gif dat zei ik, Gamma
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 23:31

PremiumPeugeot schreef:RE.gif RE.gif
Weet ik nog niet waar af te tappen... Jaja, ik moet nog veel leren maar sta daar dan ook voor open knipoog.gif
Bij mijn "nieuwe" mrgreen.gif caravan kan ik de tank ook niet meer via dit slangetje aftappen,en ik vind dat toch een nadeel.
gaat alleen via leegpompen,en de niveau meter is electronisch,leve de vooruitgang scratch.gif .
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door PD » do 22 jan 2015 23:34

Die electronische niveaumeter in de toiletruimte... Vind ik een onnodig ding, er komt op een gegeven moment toch geen spoelwater meer knipoog.gif Het niveaubuisje bij de cassette is voorts altijd te optimistisch...

In onze vorige caravan, een 540 UL uit 2010 was dit overigens niet anders... en ook bij onze 1e hut, een 495 UFe uit 2003 niet. Hier weet vast wel iemand wanneer die aftapslangetjes vervangen zijn door niet aftapbare buisjes ???
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Verhouding toiletvloeistof?

Bericht door arnovariante » vr 23 jan 2015 06:45

Ik vind die doseerfles met die verdikking een onding!
Vaak als je in de fles knijpt om de vloeistof in het doseergedeelte te duwen krijg je de luchtbellen al uit de fles voordat je genoeg hebt.
Overigens gebruik ik altijd minder blauwe vloeistof als voorgeschreven, als je alleen de kleine boodschap doet (en zoals wij met 6 man op dat ding gaan) houd de wc dat makkelijk uit voor een dag of 3 à 4.
40 of 50 cl is dan zat.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”