Gewicht caravan verlagen of niet?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » do 22 jan 2015 20:16

vespaman schreef:Zijn hele volksstammen die nog "gratis"hun E hebben gehaald die alleen maar vooruit kunnen rijden (en dan ben je zelfs je leven niet zeker als je op de stoep loopt bij een bocht etc)
Jij durft....
Er zijn ook hele volksstammen die, na het behalen van E in een half daggie, er nog steeds niets van snappen.

Ik heb dat E gebeuren dan ook nooit begrepen, je mag met B wel een combi tot 3,5 ton besturen daarboven wordt het ineens moeilijker cq gevaarlijker.
Als dat echt zo zou zijn lukt het ook niet in een half daggie hoor.

Hiermee niet gezegd dat die cursus weggegooid geld is, maar je zal zelf ook een beetje inzicht en gevoel ervoor moeten hebben, dat achteruit kun je jezelf ook aanleren.
Ik als gratis E man, rij met alles achteruit als het moet.

Edit,
Beneden of boven de 3,5 ton, het werkt precies het zelfde...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 22 jan 2015 20:19

vespaman schreef:
micky schreef:RE.gif

Maak jij het nu maar even ingewikkeld, klopt niet helemaal wat je schrijft whistle.gif
in je link staat het wel uitgelegd knipoog.gif
Je moet even verschil maken tussen de beladingseisen en de rijbewijsregels. Kijk daar maar eens goed naar.
Rijbewijsplicht is iets anders dan eisen voor wat je mag trekken. Daarvoor is het daadwerkelijk gewicht van belang.

Maar ja, je komt er vanzelf wel achter als er wel wat gebeurt, je caravan gaat scharen of zo en je moet bij de verzekering je verhaal uitleggen. Die zijn daar heel makkelijk in en keren niets uit als je niet de juiste categorie rijbewijs bezit. Los dat je nog een proces-verbaal kan krijgen voor rijden zonder geldig rijbewijs.
Ik weet wel hoe het zit hoor :wink: verdiep je er maar even iets beter in, dan zul je zien dat wat je schreef niet klopt..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » do 22 jan 2015 20:24

vespaman schreef:
Maar ja, je komt er vanzelf wel achter als er wel wat gebeurt, je caravan gaat scharen of zo en je moet bij de verzekering je verhaal uitleggen. Die zijn daar heel makkelijk in en keren niets uit als je niet de juiste categorie rijbewijs bezit. Los dat je nog een proces-verbaal kan krijgen voor rijden zonder geldig rijbewijs.
Nu even geen geen bangmakerij, het rijbewijs is geen probleem.
En zolang het gewicht niet meer is als die 1300 kg voldoet de combi gewoon aan de eisen hoor....
En de verzekering betaald gewoon uit, zolang er geen grove nalatigheden bewezen kunnen worden, en in dit geval zijn die er dus niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Anko

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Anko » do 22 jan 2015 21:38

vespaman schreef:Klinkt inderdaad wat tegenstrijdig, maar dat is hoe het nu eenmaal zit.
Nee, dat is hoe het zat. Nee, wacht even. Zelfs dat niet. Het is zolang als ik er op gelet heb nooit zo geweest dat voor het B rijbewijs het maximaal gewicht van de aanhanger lager moest zijn dan het trekvermogen van de auto. Het was tot niet al te lang geleden wel zo dat voor het B rijbewijs het maximum gewicht van de aanhanger niet meer mocht zijn dan het leeg gewicht van de auto (welke in dit draadje nog niet aan de orde is gekomen), maar die eis is komen te vervallen. Alleen de grens van maximaal 3500 kg totaal gewicht geldt nog.

Ideaal was toen beide eisen nog golden een auto waarvan het leeggewicht plus de helft van het laadvermogen precies 1750 kg was. In dat geval zat je met een aanhanger die precies aan de ene eis voldeed ook precies goed voor de andere eis. In andere gevallen is altijd de ene eis meer beperkend dan de andere eis en heb je een suboptimale situatie. Beetje theoretisch, maar toch knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » do 22 jan 2015 22:04

RE.gif

Klopt met een kleine correctie.
Anko schreef: Het is zolang als ik er op gelet heb nooit zo geweest dat voor het B rijbewijs het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger lager moest zijn dan het trekvermogen van de auto.
Met de toevoeging toegestane klopt het thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door eurotrotter » do 22 jan 2015 23:18

T.S heeft E achter B en zijn vrouw rijdt niet met de caravan.
Hij mag met iedere caravan rijden,zolang zijn trekkend voertuig niet meer dan 3500kg weegt.
Stel: hij belaad zijn caravan tot een maximum gewicht van 1350 kg( wat de caravan mag hebben) echter zijn auto mag maar 1300 kg trekken,
Als hij in een ongeval betrokken raakt,denk je dan werkelijk dat ze t eventuele wrak op een weegbrug zullen zetten??
En als hij zijn caravan tot het maximale belaadt is hij maximaal 3,5 a 4 % overbeladen,dat valt in ieder Europees land dik binnen de tolerantie.

Je moet niet onnodig beren op de weg zien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Jan van Vijven » vr 23 jan 2015 04:23

RE.gif
In dit geval doet het niet ter zake,maar:
De nieuwe E rijders mogen minder meesleuren dan de oudgediende...scheelt best veel.
Maar zulke zware Europese caravans zijn er waarschijnlijk niet whistle.gif , dus hij mag idd alle caravans trekken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Oenema » vr 23 jan 2015 08:51

Jan van Vijven schreef: De nieuwe E rijders mogen minder meesleuren dan de oudgediende...scheelt best veel.
Dat hoor ik voor het eerst? Wat is daar voor verschil in?

Of bedoel je het verschil met BE en B+ ??
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » vr 23 jan 2015 08:55

RE.gif

op pagina 10 vind je de verschillen tussen vroegah en nu

http://www.rijbewijs.nl/uploads/tx_bwbr ... 013_01.pdf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Hobby Linka » vr 23 jan 2015 08:57

Van de site van het ministerie.
BE.JPG
Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Oenema » vr 23 jan 2015 09:05

Okay!

Dit was mij niet bekend.. Ik blij dat ik in december 2012 nog mijn BE gehaald heb! mrgreen.gif
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » vr 23 jan 2015 09:09

Hobby Linka schreef:Van de site van het ministerie.
BE.JPG
Andre
vind dit niet echt duidelijk, voor jan 2013 heb je namelijk geen max gewicht van de aanhanger, in theorie mag je alles trekken, hier lijkt het alsof 4000kg het maximale is.
Ook de auto gewichten zijn een voorbeeld en geen max, want in elke categorie mag de auto max 3500KG zijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door RichTrip » vr 23 jan 2015 11:35

Toch grappig om te lezen dat een vraag met duidelijk gestelde voorwaarden weer voldoende (positieve) discussie oplevert thumbup.gif

Duidelijk lijkt in ieder geval nu wel te zijn dat ik wettelijk gezien gewoon zou mogen rijden met de huidige combinatie. Ik rij overigens al sinds 2012 met twee verschillende auto/caravan combinaties welke allebei (toevallig) dezelfde voorwaarden hadden.
Natuurlijk nooit geen controle gehad. Met een leeggewicht van 930 kg voor de caravan verwacht ik ook niet boven de 1300 kg uit te komen, ik pak de zware dingen altijd in de auto (tent, stokken, grondzeil, krat met wat zware boodschappen etc.)

Maar er blijft toch altijd die lichte twijfel als je toch een controle krijgt. De uitgebreide discussies over dit onderwerp geven toch aan dat er verschillende meningen zijn wat nu wel of niet mag. De regels met betrekking tot het nieuwe/oude BE rijbewijs zijn helemaal niet meer te volgen en uit te leggen op een feestje scratch.gif
En je zult maar net iemand treffen die de regels zo niet helemaal paraat heeft.......kortom, ik ben er nog niet helemaal uit.

Leeg 930 kg/beladen 1300 kg levert nooit niet een probleem op bij een toekomstige verkoop/inruil, dus dat is niet een reden om het niet te doen. Blijft alleen die 58 euro staan.......ik heb gelukkig nog even om het te overwegen weenie.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » vr 23 jan 2015 11:43

RE.gif

die lichte twijfel wordt m.i. gezaaid door paniekzaaiers (en dat is een groot woord), ik denk dat niemand hierboven zelf heeft meegemaakt hierdoor in een discussie met de hermandad te belanden, anders was dat zeker door hun verteld als onderbouwing :)
Het is ook geen twijfel wat wel en niet mag, maar of de agent in het buitenland het verkeerd zou kunnen interpreteren, het mag 100% zeker met jouw combi, overal waar jij volgens de wet mag rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door p_vingerhoets » do 29 jan 2015 13:45

Nou volgens mij mag het technisch en wettelijk gezien niet.

je auto mag max 1300 kg trekken en je caravan mag max 1350 wegen dus mag het technisch niet en wettelijk ook niet. De vraag blijft of de diender die je eventueel aanhoud een probleem maakt over die 50 kg.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Unplugged » do 29 jan 2015 14:01

RE.gif
Echt, zolang die caravan niet boven de 1300 kg uitkomt (reëel gewicht) is er níets aan de hand. Zaai nu geen verwarring a.u.b.
En die diender die je aanhoudt zal toch even een weging uit moeten voeren. Op basis van alleen kentekenbewijzen kan hij in dit geval geen bekeuring uitschrijven.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Storm » do 29 jan 2015 15:37

micky schreef: ik denk dat niemand hierboven zelf heeft meegemaakt hierdoor in een discussie met de hermandad te belanden, anders was dat zeker door hun verteld als onderbouwing :)
Kan natuurlijk ook zijn dat ze nooit in deze situatie zijn beland omdat niemand hierboven met een vergelijkbare combinatie hebben gereden. mrgreen.gif
Vast gegeven blijft inderdaad dat er weinigen onder ons zijn die ooit aan een controle zijn onderworpen, laat staan daadwerkelijk aan een weging zijn onderworpen.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 29 jan 2015 18:39

Ik vind het jammer dat er steeds weer onduidelijkheid wordt gezaaid door forummers die hun mening geven zonder ook even te controleren of hetgeen ze schrijven ook daadwerkelijk juist is.

zaken zoals behandeld in dit draadje zijn overal terug te vinden op internet bij de "betrouwbare" sites van oa de overheid.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » vr 13 feb 2015 16:55

Haha LOL om 27 totaal verschillende meningen of bijna verschillende meningen te lezen, en heb ze allemaal gelezen. RE.gif awhoea.gif

Mijn besluit is dan ook gewoon de volledige inhoud af te printen van dit draadje, in 5 verschillende talen bij te hebben en als ik dan aangehouden word, geef ik dit gewoon als uitleg aan de politie.

Om me toch even te moeien met de discussie... stom.gif
Wat ik wel weet is dat het MTM in Frankrijk de regel is, en blijkbaar in België het effectieve gewicht. Maw, mijn nieuw bestelde caravan heb ik laten uitrusten met 1.800kg (normaal 1.500kg, leeggewicht ±1.200kg) en mn trekwagen mag maar 1.600kg trekken. Dus zolang dat ik onder de 1.600kg blijf is er niks aan de hand met een in Belgie of duitsland ingeschreven voertuig (Nederland weet ik niet). In Frankrijk, indien ik met een franse auto zou rijden, zou er wel een probleem zijn omdat ze daar naar het theoretisch maximum kijken. (Niet voor toeristen, enkel voor Fransen dus).
Voor dit te kunnen doen heb ik enkel een B rijbewijs nodig en mag het totaal gewicht AUTO+caravan niet hoger dan 3.400 Kg zijn.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » vr 13 feb 2015 17:38

Voor het bepalen van het rijbewijs zal je wel naar MTM moeten kijken en heb jij met je combi een E rijbewijs nodig. Ongeacht waar je woont. (Tenzij je auto een heel laag MTM heeft, maar dat denk ik niet)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door FWalraven » vr 13 feb 2015 21:08

Oenema schreef:
Jan van Vijven schreef: De nieuwe E rijders mogen minder meesleuren dan de oudgediende...scheelt best veel.
Dat hoor ik voor het eerst? Wat is daar voor verschil in?

Of bedoel je het verschil met BE en B+ ??

Ben benieuwd of er mensen zijn met een B+

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door p_vingerhoets » vr 13 feb 2015 21:35

Heb de vraag gesteld op www.vraaghetdepolitie.nl
even afwachten wat het andwoord is.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door dreamfox » za 14 feb 2015 00:25

p_vingerhoets schreef:Heb de vraag gesteld op http://www.vraaghetdepolitie.nl
even afwachten wat het andwoord is.
Vraag je dan ook gelijk of dit hetzelfde is in België, want ik val onder dat "regime".
Heb mn rijbewijs al lang behaald voor dat er sprake was van + of E. Bij iemand anders die ik ken met een 100% Belgisch rijbewijs staat er gewoon B+E op zonder dat hij iets heeft moeten doen??? Gekregen op dezelfde dag van zn examen.
Heb ik daar dan ook niet recht op ? (zoals ,ohh sorry, zijn we vergeten erop te zetten stom.gif )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » za 14 feb 2015 07:47

RE.gif

Het rijbewijsreglement is in België gelijk aan Nederland. Dus als jij langer dan 31 jaar je rijbewijs hebt, hadden ze er E bij moeten doen zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen. Maar aangezien jij 40 jaar geleden nog in de pampers zat, kom jij er niet voor in aanmerking en zal je gewoon examen moeten doen wanneer jij het E rijbewijs nodig hebt. :lol:

Die info hierover kan je gewoon van internet afplukken.

Het verschil tussen B+ en E is in examen helemaal niets maar in toegestaan gewicht heel veel. Bij B + mag de MTM van de combi max 4250 kg zijn en bij het nieuwe E max 7000 kg, waarbij de aanhanger beperkt is tot 3500 kg. Bij het oude E van voor 19-1-2013 geldt deze beperking niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door PD » za 14 feb 2015 07:54

Daphne schreef: Het verschil tussen B+ en E is in examen helemaal niets maar in toegestaan gewicht heel veel. Bij B + mag de MTM van de combi max 4250 kg zijn en bij het nieuwe E max 7000 kg, waarbij de aanhanger beperkt is tot 3500 kg. Bij het oude E van voor 19-1-2013 zit deze beperking niet.
Domme vraag misschien, maar waarom zou je een examen voor B+ doen i.p.v. voor E wanneer het examen gelijk is en de uitkomst verschillend scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”