Gewicht caravan verlagen of niet?

Wanneer E achter B?
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » do 23 apr 2015 09:27

Volvodriver schreef:RE.gif
Ik meen mij te herinneren dat ergens in het Nederlandse wettenstelsel iets staat over de as-afstand en dat indien deze tussen twee assen niet boven een bepaalde afstand gaat dat het dan één as is en dat deze vier wielen dan als 2 wielen worden gezien.
Ik heb nu geen tijd meer om het op te zoeken maar ooit heb ik dat geleerd met theorie.

Maar zolang het MTM niet boven de 3500 kg komt en het voertuig meer dan 3 wielen heeft is B voldoende.
Klopt, daarom staat (vroeger in de jaren 90 althans) er soms bij een tandemasser caravan: "enkel assige middenas aanhanger" ik geloof dat het hart van de assen meer dan 1 meter uit elkaar moeten liggen voordat het als 2 assen gezien wordt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Burgelijk » zo 26 apr 2015 11:39

Vandaar de richtlijnen ook, hoewel je met elke andere overtreding zoals rood licht hard rijden standaard schuldig bent tenzij je je eigen onschuld kan bewijzen zijn andere overtredingen die de diender moet aantonen. Aangezien je niet van een burger mag verwachten dat hij dat kan.
Je krijgt geen boete tenzij na weging blijkt dat je overbeladen bent of meer lading hebt dan je mag met je B rijbewijs.

Uiteraard kan je het gewicht eenvoudig op papier laten wijzigen, koop je jaren later een nieuwe krachtigere auto. Moet je wel denken het gewicht weer te verhogen... aangezien je door de jaren heen toch meer spullen en accessoires gaat meeslepen. Blijkt je caravan het technisch wel te kunnen en je auto ook maar staat het op papier niet goed.

Tijd voor de waterstofauto, voel jeje niet meer schuldig met je 5,5 liter mrgreen.gif
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

koppelomvormer

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door koppelomvormer » wo 13 mei 2015 11:22

Mijn auto weegt 1375 kg leeg maar de maximum toelaatbare massa is 2050 kg. ( 675 kg laadvermogen ) en mag 1500 kg trekken. Daarom heb ik mijn caravan laten terugkeuren van 1500 kg maximum toelaatbare massa naar 1400 kg. Zoals ik het zie was de originele 1500 kg trekken op papier 50 kg te zwaar voor rijbewijs B ( van mijn vrouw, ik heb BCE )

Iemand zei in een ander draadje dat dit terugkeuren niet had gehoeven maar ik zie niet in waarop dat gebaseerd is.....

Overigens maak ik optimaal gebruik van het laadvermogen van de auto ( met dakkoffer om gewicht nog wat beter te verdelen over de voor en achteras ) en laat de caravan bijna leeg. In praktijk ( heb nu wel zo'n reich caravanwegen aangeschaft ) zal de auto denk ik met volle/halfvolle tank (70 L/kg ) , max koppeldruk ( 80 kg ) , personen en baggage zomaar 400-500 kg zwaarder zijn dan het leeggewicht dus de 1400 kg - als ie dat inderdaad "beladen" weegt wat ik nog niet weet - caravan wel in bedwang moeten kunnen houden ( aan max 90 km/u )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door deusjevo » wo 13 mei 2015 11:28

Wat voor rijbewijs heb je?
Alles meer dan 3500 kilo is B+ of BE.
Boven 4250 kilo totaal heb je aan B+ niet meer genoeg maar heb je BE nodig.

Je had je caravan ook naar 1450 kilo kunnen laten terugkeuren, dan zit je op totaal 3500 kilo en de grens is meer dan 3500 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Daphne » wo 13 mei 2015 14:41

koppelomvormer schreef:
Iemand zei in een ander draadje dat dit terugkeuren niet had gehoeven maar ik zie niet in waarop dat gebaseerd is.....
Dat zal dan een antwoord zijn geweest die specifiek voor die persoon in zijn of haar situatie is geweest.
In jouw geval is terugkeuren alleen noodzakelijk als jij je partner ook laat rijden en dan was 1450 kg, zoals deusjevo al aangaf, voldoende geweest.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Oenema » wo 13 mei 2015 14:51

RE.gif

Dit was in het voorsteltopic van koppelomvormer en daar was de betreffende persoon inderdaad mis!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door RichTrip » do 2 jun 2016 22:14

Even mijn oude topic weer afstoffen mrgreen.gif

Met nu even de juiste gewichten i.v.m. de andere caravan:

Trekauto:

Maximale Massa voertuig (F.2): 2100 kg
Aanhangwagen geremd (O.1): 1300 kg

Caravan

Toegestane Maximale Massa (F.2): 1450 kg
Massa rijkaar (G): 1080 kg

Wie dit topic heeft gelezen, weet dat het rijden met deze combinatie geen enkel probleem geeft, als ik maar zorg dat de caravan niet zwaarder is beladen dan 1300 kg (1375 kg i.v.m. de kogeldruk).

Maar ik liep tegen de volgende zaken aan:

-In geval van nood mag mijn vrouw met haar rijbewijs B niet met de combinatie rijden, daar de totale combi op papier zwaarder is dan 3500 kg (2100 kg + 1450 kg).
-Ik krijg van mijn leasemaatschappij geen groene kaart voor de caravan omdat ik maar maximaal 1300 kg mag trekken.
-Ik ben in de tombola rond de caravanschade mijn kentekenkaart van de caravan verloren/kwijtgeraakt. Een nieuwe kost 30 euro.

Daarom heb ik voor 58 euro toch maar het gewicht op 1300 kg laten zetten. Hiervoor hoef je de oude kaart gelukkig niet in te leveren, dus dat "probleem" is dan ook meteen opgelost mrgreen.gif

Resteert op papier een laadvermogen van 220 kilo. Niet veel, maar ik pak de caravan toch niet vol. Zware spullen gaan in de auto. We kunnen onderweg gewoon gebruik maken van de caravan zonder te struikelen over alle ingepakte zooi :lol:
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Pino » do 2 jun 2016 22:29

Ik zou nu je de caravan op 1300 kg hebt staan de groene kaart aanvragen en vervolgens de caravan op 1400 laten zetten. Dan zit je ieg binnen de rijbewijs B grens
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewicht caravan verlagen of niet?

Bericht door Micky » zo 5 jun 2016 00:26

RE.gif

Dat is een goeie, maar dan moet je elk jaar opnieuw, verder vind ik het vreemd dat je die groene kaart niet krijgt, je mag de caravan immers gewoon trekken met de auto, anders wordt het voor veel auto's erg lastig om een tandemasser aanhanger door een "verplicht" land te kunnen rijden, die mogen doorgaans meer wegen dan de trekker die er voor staat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”