Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Chris » di 15 feb 2022 18:33

[re.gif]
Echt ????
Nog niet eerder gehoord...
Ik weet wel van verhuren aan derden etc.... maar verplicht Bovag onderhoud... da's een nieuwe voor mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Micky » di 15 feb 2022 18:35

[re.gif] [re.gif]

Het hoeft niet gezegd te worden, maar een professioneel aanhanger bedrijf zoeken en je bent klaar, maar volgens mij verlangen ze geen BOVAG, maar gewoon degelijk onderhoud thumbup.gif

als voorbeeld deze is gewoon aangesloten bij bovag: https://www.vanreestrailers.nl/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Hermanus » di 15 feb 2022 19:55

Hier een stukje uit de voorwaarden van een willekeurige maatschappij, uit ervaring weet ik dat deze bepaling vaker voorkomt.

schade door onvoldoende onderhoud. Dit geldt ook voor de gevolgschade. Hiervan
is in ieder geval sprake als u niet op tijd onderhoud heeft laten uitvoeren aan:
• de gas-, water- en elektrische installatie;
• kitnaden;
• banden en reminstallatie. De banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar.
Controle en onderhoud is ook nodig als de caravan langere tijd in een stalling heeft
gestaan. U moet voldoende onderhoud kunnen aantonen met een rapport van een
deskundig caravanbedrijf, zoals een BOVAG- of FOCWA-bedrijf. Dit rapport mag niet
ouder zijn dan 2 jaar;

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door BertJan » di 15 feb 2022 21:28

let op dat een aanhanger bedrijf ook uitvoerig een vochtcontrole doet en verstand heeft van de specifieke aandachtspunten per caravan. maar ik betwijfel of een bedrijf wat niet dagelijks met caravans bezig is alle details weet.
met details bedoel ik een delaminerende ruit constateren voordat deze los is, haarscheurtjes in een abs deel constateren voordat je de lekkage hebt, weten dat het nieuwste alko vario x chassis niet op een brug mag worden gestempeld onder het chassis, enz.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Wally » di 15 feb 2022 22:59

Voor de ANWB geldt nog steeds:
Banden max. 10 jaar oud;
Deskundig onderhoud eens in de 3 jaar.

Frans
Artikel 23. Wat verwachten wij van jou?
Schade die te wijten is aan onvoldoende zorg wordt niet vergoed. Wij verlangen dan ook van je dat je goed voor jouw
spullen zorgt. Dat houdt in dat je maatregelen neemt om schade, diefstal en inbraak te voorkomen en dat je schade die
ontstaat zoveel mogelijk beperkt.
Je bent verplicht om de caravan te beveiligen tegen diefstal met een SCM goedgekeurd disselslot en/of SCM
goedgekeurde wielklem als je de caravan onbeheerd achterlaat:
- op eigen of andermans terrein;
- langs de openbare weg.
Van onvoldoende zorg is in ieder geval sprake:
1. als je kostbare zaken tijdens reizen met de caravan niet uit het zicht opbergt;
2. als je kostbare zaken in de caravan laat liggen wanneer je de caravan stalt;
3. als je de banden die ouder zijn dan tien jaar niet vervangen hebt;
4. als je de caravan niet stalt in een goed afgesloten en/of bewaakte ruimte;
5. als je de caravan onnodig lang buiten de (winter)stalling plaatst;
6. als je jouw caravan niet in veiligheid brengt of laat brengen wanneer hoge waterstand verwacht wordt;
7. als je waterleidingen, reservoirs en toestellen niet tijdig en/of volledig aftapt en afsluit zodat bevriezing voorkomen
wordt;
8. als je bij storm of andere extreme weersomstandigheden met jouw caravan gaat rijden;
9. als je de voortent in de periode van 1 december tot 1 maart buiten laat staan terwijl dit geen winterbestendige voortent is;
10. wanneer de caravan niet in technisch goede staat verkeert;
11. wanneer niet om de drie jaar deskundig onderhoud aan jouw caravan is verricht. Dit onderhoud moet betrekking
hebben op:
- het volledige onderstel, inclusief chassis, as, disselboom, reminstallatie en koppeling;
- de gasinstallatie;
- de elektrische bedrading;
- de aan- en afvoerleidingen voor water inclusief reservoirs en toestellen die daarop zijn aangesloten;

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Chris » wo 16 feb 2022 07:36

[re.gif]
Thanx Wally..

Mijn hut is ook bij de ANWB verzekerd maar de details niet heel precies bekeken.
Nu wel..
Gelukkig...t'klopt bij mij...elk jaar onderhoud..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door iemand » wo 16 feb 2022 13:45

wat is dat "deskundig" onderhoud scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Knaus440 » wo 16 feb 2022 15:09

[re.gif]

Weet ik ook niet. Daarom laat ik het maar doen. mrgreen.gif mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Hermanus » wo 16 feb 2022 15:18

een rapport van een deskundig caravanbedrijf, zoals een BOVAG- of FOCWA-bedrijf
aflower.gif

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Wally » wo 16 feb 2022 15:24

iemand schreef:
wo 16 feb 2022 13:45
wat is dat "deskundig" onderhoud scratch.gif
Als je een onderhoudsrapport kunt overleggen van een dealer of Bovag bedrijf, MAG je als consument ervanuit gaan dat er deskundig onderhoud is gepleegd.

Bij geen onderhoudsrapport, door een dealer of Bovag bedrijf gepleegd en een verzekeringsdeskundige zegt dat er geen deskundig onderhoud is gepleegd dan wens ik je alle succes om je gelijk te krijgen. Je hebt bv het onderhoud zelf gedaan of handige Harry als buur.

Ik schrijf MAG, omdat mijn ervaring van een dealer is, dat de daar nieuw gekochte caravan 6 jaar op rij in onderhoud is geweest.
Het 7e jaar bij een Bovag bedijf om de hoek, deze wist mij te vertellen dat de remtrommels er nog nooit verwijderd waren geweest.
De borglak zat nog ononderbroken op de moer.
Frans

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door deusjevo » wo 16 feb 2022 16:14

[re.gif]

Als je nou zelf monteur of alleszins kundig bent mag je dus geen onderhoud uitvoeren in je eigen tijd aan je carawaggel?
Gewoon zorgen dat je bonnetjes bewaard van banden, lagers, onderdelen voor remmen etc moet genoeg zijn denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door iemand » wo 16 feb 2022 16:36

Lijkt mij ook en desnoods wat inspectiefoto's.
Ach de staan hier al op het forum awhoea.gif

Maar ik vind het discutabel beschreven door de verzekeraar.

Ik doe alles zelf behalve de banden en de remmen vervangen. Maar een vet-spuit op het vet-ventiel kan ik ook zelf.
Domweg omdat ik dat nooit doe en (nog) niet 'in de vingers' heb en m'n handige zwager wat te ver weg woont.

Ik weet hoe het moet en werkt en kijk graag mee hoe handig een ander daarin is thumbup.gif
Geldt thuis ook voor de CV-ketel, dak-bedekking en grote stukken bestrating.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Wally » wo 16 feb 2022 17:05

deusjevo schreef:
wo 16 feb 2022 16:14
[re.gif]

Als je nou zelf monteur of alleszins kundig bent mag je dus geen onderhoud uitvoeren in je eigen tijd aan je carawaggel?
Gewoon zorgen dat je bonnetjes bewaard van banden, lagers, onderdelen voor remmen etc moet genoeg zijn denk ik.
Ik schrijf ook: "als een verzekeringsdeskundige zegt dat er geen deskundig onderhoud is gepleegd, dan wens ik je alle succes om je gelijk te krijgen. "

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Ab » wo 16 feb 2022 20:05

Ik heb altijd onderhoud van veel diverse aanhangers en caravans zelf gedaan. Vanaf 1975 tm heden. Nooit enig probleem met verzekeringen gehad.

Een verzekeringsexpert kan heel goed beoordelen of het onderhoud deskundig of niet is uitgevoerd.
En dat gebeurt alleen als de schade direct te wijten is aan achterstallig of geen onderhoud of dat daar vermoedens van zijn.

Als je achteruit rijdend tegen een boom aanrijdt is de oorzaak duidelijk.
Dan wordt er zelfs niet eens naar bijv. de ouderdom van de banden gekeken. Of dat de remmen wel werken.Dat is ook totaal niet relevant.
Met nieuwe banden was de schade niks minder geweest.
(Is maar een voorbeeld)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door BertJan » wo 16 feb 2022 21:47

[/quote]

De borglak zat nog ononderbroken op de moer.

[/quote]

Er zijn diverse dealers die nadat ze de moer die vernieuwd moet worden hier een borglak op doen. zodat je kan zien als deze los is gedraaid.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Knaus440 » wo 16 feb 2022 22:21

Toen ik onze oldtimer camper kocht wilde ik voor de aankoop een APK zien. Camper afgekeurd, achter nog 4-5 % remwerking.
Voorremmen nog 60%!
Niet handig bij leeg gewicht van 3100 kg.
Zelf een complete remrevisie gedaan, dus honen hoofdrem cilinder en remcilinders, rubbers en keerringen vervangen.
Nieuwe remvoeringen erop geklonken remtrommels gereinigd en geschuurd op draaibank.

Op advies keurstation, en herkeuring, rekeningen onderdelen en APK met remtest formulier bewaard bij APK formulier.
Dit omdat ik de totale revisie zelf gedaan had.
En in de aantekeningen stond de eerdere afkeur op remmerij! Bij een ongeval, aanrijding, zou de verzekering hier zeker naar kijken.
Ik heb kort als monteur gewerkt, en als hobby steeds bijgehouden. Er mocht verwacht worden dat ik deze revisie zelf kon uitvoeren.

Camper met APK is geen caravan met bovag keuring, maar ik kan me voorstellen dat iets dergelijks bij/na reparatie door jezelf, ook van belang is.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door iemand » do 17 feb 2022 16:56

Bovag is een checklist, geen keuring ! Je krijgt de sticker als je overal een Vink hebt.

Alle uitgevoerde controles worden aangetekend in een onderhoudsrapport.
In dit rapport is aangegeven wat is gecontroleerd, of er reparaties noodzakelijk zijn of dat er reparaties worden aanbevolen.

Zie hier voor meer info.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door myalexx » do 17 feb 2022 18:04

Ze controleren inderdaad je caravan naar aanleiding van een lijst, maar er word ook daadwerkelijk dingen gedaan.
Op de lijst staan ook dingen als "smeren"

Er bestaan zeker ook merk dealers die er helaas dubieuze praktijken op na houden.
Maar niet elke dealer is zo.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Knaus440 » do 17 feb 2022 21:13

Het onderhouuds bedrijf voor onze caravan controleert volgens bovag lijst, en belt dan voor opdracht voor onderhoud/reparatie.
Zo belden ze ons in januari bij de beurt, dat er een scheurtje zat bij kentekenplaat verlichting, waardoor er rechtstreeks wit licht naar achter/buiten scheen.
Dat mag blijkbaar niet.
Dat hebben ze toen gerepareerd.
Ze controleren en repareren, maar pas na telefonisch overleg en toestemming.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Niels83 » vr 18 feb 2022 03:11

Ik heb een 39 jaar oude caravan. Ik schrok elke keer wat ik kwijt was aan vaak geen ingewikkelde klussen. Nu neem ik de focwa lijst en loop die eerst zelf na. Een bout in het chassis kan ik prima zelf weer vast zetten een paar lampen vervangen lukt me ook wel. Even de vetspuit op de demper.

Hierna gaat hij netjes naar het onderhoudsbedrijf die hem na kijken maar dan hoef ik niet te betalen voor kleine klusjes.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door dieseltijger » vr 18 feb 2022 06:31

In mijn beleving is het extra werk minimaal. Eens in de 9 jaar as rubbers vervangen, en incidenteel een deurvanger en een oploopremdemper.

Ik meen dat er ooit eens remvoeringen zijn vervangen in de 60...80 duizend kilometer die de caravan heeft afgelegd.

Dit jaar laat ik de banden vervangen door iets zwaardere exemplaren en laat stalen ventielen monteren. Dat laat ik door mijn vakgarage doen: ik ken ze al meer dan 35 jaar.

Gelukkig is er door Kip een moderne, elastisch blijvende kitsoort toegepast. Nee..... Ik doe m'n best... Maar de Kip gaat zeker nog wel 15 jaar lang mee - tenzij we ooit radicale besluiten gaan nemen (electrisch rijden, huis verkopen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door sailor wim » vr 18 feb 2022 07:58

iemand schreef:
do 17 feb 2022 16:56
Bovag is een checklist, geen keuring ! Je krijgt de sticker als je overal een Vink hebt.

Alle uitgevoerde controles worden aangetekend in een onderhoudsrapport.
In dit rapport is aangegeven wat is gecontroleerd, of er reparaties noodzakelijk zijn of dat er reparaties worden aanbevolen.

Zie hier voor meer info.
Erik bedankt voor de link.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?

Bericht door Morgoth » vr 18 feb 2022 10:11

Ik gebruik ook de checklist en doe het onderhoud zelf. Nou moet ik wel zeggen dat ik een oude caravan heb die niet all risk is verzekerd. Er is dus niets wat ik aan een verzekeraar moet bewijzen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”