Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ik was benieuwd wat een "onderhoudsbeurt" voor een caravan inhoudt. Ik lees in het instructieboekje dat de caravan elke 3.000 km's gesmeerd moet worden. Daarnaast leest je over "de caravan helemaal nalopen". Als nieuwe caravanbezitter vroeg ik mij af of het onderhoud iets voorstelt (het onderhoud van mijn auto's doe ik gedeeltelijk zelf. Ik draai mijn handen niet om voor het normale onderhoud zoals oliewissel, smeren voor zover nodig (bij een van mijn vorige oldtimers zaten nog smeernippels die je elke 3.000 km's moest voorzien van vers vet - een vetpistool heb ik nog), remmen vervangen (inclusief het vervangen van remslangen), schokdempers en veren vervangen enz.enz.
Zo ingewikkeld lijkt een caravan mij niet. Dus schat ik in dat ik redelijk wat zelf kan doen. Ik denk dat de volgende zaken gedaan moeten worden:
- remmen nalopen/schoonmaken/stellen
- scharnierpunten smeren
- lampen controleren/vervangen
- schoondempers controleren/vervangen
- gasleiding en slangen controleren - algehele controle op mogelijke lekkages
- rubbers controleren op droging/lekkage
- banden
- antislinger koppeling controleren op werking / frictiemateriaal eventueel vervangen
- controleren op mogelijke scheuren in het chassis
Voor zover ik kan inschatten zijn dit denk ik. Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Hoe vaak brengen jullie jullie caravans naar de 'garage"? en wat brengen zij in rekening voor zo'n beurt?
Zo ingewikkeld lijkt een caravan mij niet. Dus schat ik in dat ik redelijk wat zelf kan doen. Ik denk dat de volgende zaken gedaan moeten worden:
- remmen nalopen/schoonmaken/stellen
- scharnierpunten smeren
- lampen controleren/vervangen
- schoondempers controleren/vervangen
- gasleiding en slangen controleren - algehele controle op mogelijke lekkages
- rubbers controleren op droging/lekkage
- banden
- antislinger koppeling controleren op werking / frictiemateriaal eventueel vervangen
- controleren op mogelijke scheuren in het chassis
Voor zover ik kan inschatten zijn dit denk ik. Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten? Hoe vaak brengen jullie jullie caravans naar de 'garage"? en wat brengen zij in rekening voor zo'n beurt?
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Hier een Focwa keuringsrapport, staan alle punten op.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- EenanderePeter
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
- Locatie: Dokkum
- Contacteer:
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Op bladzijde 4 (inspectie) en 6 (onderhoud) zie je wat de producent van onze caravan aanraadt:
http://www.swiftcaravans.nl/2006%20Hand ... arisma.pdf
http://www.swiftcaravans.nl/2006%20Hand ... arisma.pdf
Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ook ik ben een oldtimer liefhebber en onderhoud mijn 'oudjes' al een aantal decenia zelf. Toen ze nog APK plichtig waren heb ik nooit problemen gehad. Dus enige sleutelervaring heb ik wel. Toch laat ik de caravan 2 jaarlijks een BOVAG beur geven door de dealer. Ik heb hier een aantal redenen voor:
1. Remmen/wiellagers controleren/afstellen kan ik wel. Maar ik heb geen mogelijkheid om een oplooprem goed te kunnen testen.
2. Mijn oldtimers heb ik binnen staan als ik sleutel. De caravan past niet door de garagedeuren. En ik houd niet van buiten klussen.
3. De prijs (ongeveer €200 per 2 jaar) vind ik niet onredelijk.
Vooral puntje 1 weegt het sterkst.
Kleine onderhoudsklusjes tussendoor doe ik natuurlijk wel zelf. Zo smeer ik jaarlijks het schuifstuk van de oplooprem en loop ik alles eventjes kritisch bij na. Hierbij kruip ik ook onder de caravan om te kijken of alles (mover, bedrading, bouten, schokdempers en leidingwerk) geen afwijkingen vertonen.
1. Remmen/wiellagers controleren/afstellen kan ik wel. Maar ik heb geen mogelijkheid om een oplooprem goed te kunnen testen.
2. Mijn oldtimers heb ik binnen staan als ik sleutel. De caravan past niet door de garagedeuren. En ik houd niet van buiten klussen.
3. De prijs (ongeveer €200 per 2 jaar) vind ik niet onredelijk.
Vooral puntje 1 weegt het sterkst.
Kleine onderhoudsklusjes tussendoor doe ik natuurlijk wel zelf. Zo smeer ik jaarlijks het schuifstuk van de oplooprem en loop ik alles eventjes kritisch bij na. Hierbij kruip ik ook onder de caravan om te kijken of alles (mover, bedrading, bouten, schokdempers en leidingwerk) geen afwijkingen vertonen.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Het gehele chassis moet nagelopen worden op los-zittende bouten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Doe het onderhoud ook zelf is goed te doen ,als je enigszins technisch onderlegd bent in de autotechniek dat is dat een voordeel dat dan weer wel.
De remmen afstellen is misschien nog wel het lastigste zonder een remmenbank maar wel te doen op gevoel.
De remmen afstellen is misschien nog wel het lastigste zonder een remmenbank maar wel te doen op gevoel.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ik doe alle onderhoud zelf, net zoals het onderhoud aan onze auto. Alleen dit jaar niet, ben een tijdje ziek geweest en had toen niet de energie om de remmen en oploopdemper te vervangen die aan vervanging toe waren. Heb dit door een kennis die een onderhoudsbedrijf in aanhangwagens heeft uit laten voeren.
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Maar wel te doen op gevoel dit zijn nu net de adviezen waar ik kriebels van krijg en ik ben nog wel automonteur van opleiding, hoe bepaal jij dat je het op "gevoel" goed hebt afgesteld, dat kun jij niet weten aangezien je niet op de testbank komt als je zelf afgesteld hebtp_vingerhoets schreef:Doe het onderhoud ook zelf is goed te doen ,als je enigszins technisch onderlegd bent in de autotechniek dat is dat een voordeel dat dan weer wel.
De remmen afstellen is misschien nog wel het lastigste zonder een remmenbank maar wel te doen op gevoel.
Mensen laat dit nu gewoon even doen op een remtest-bank, je wilt echt wel dat bij remmen, links en rechts vergelijkbare remdruk hebben lijkt me...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
RE.gif Remmentestbanken worden nog niet zo lang gebruikt in de caravanbranche. En vaak blijven ze ook werkeloos wanneer ze er wel zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
RE.gif
Wat is vaak, kun je dat onderbouwen? ik krijg altijd een remtestrapport, mensen die betalen voor een beurt en geen rapport krijgen laten zich "benadelen" om maar zo te zeggen
Wat is vaak, kun je dat onderbouwen? ik krijg altijd een remtestrapport, mensen die betalen voor een beurt en geen rapport krijgen laten zich "benadelen" om maar zo te zeggen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
RE.gif Punt is dat ruimte vaak beperkt is en dat de remmenbank afgedekt wordt voor een extra werkplek. Dat zie je vaak. De remmenbank is alleen maar een controle op het afstellen. Een paar goed op elkaar ingewerkte monteurs kunnen perfect de remmen afstellen. Alleen om het schuifstuk van de oplooprem te bedienen zal je zelf een stuk gereedschap moeten maken. Mijn dealer heeft dat. Kan tot op de millimeter de boel afstellen. Ik heb ze er mee aan de gang gezien en ik weet zeker dat de testbank perfecte resultaten zal laten zien. Wie een uitdraai wil kan hem wel krijgen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Onze Auto's en caravan besteed ik uit ivm garantie, maar ook omdat ik zekerheid wil dat alles goed is.
Vooral als ikzelf in het buitenland zit wil ik van thuis geen klachten horen dat er iets niet functioneert.
Maar bij de Ford Ka van mijn zoon doe ik zelf de oliewissel...bij de Opel dealer in Steenwijk ....ach als goeie klant mag ik daar op zaterdag de brug gebruiken, en zoonlief zijn geldbuidel is vaker leeg dan gevuld
Vooral als ikzelf in het buitenland zit wil ik van thuis geen klachten horen dat er iets niet functioneert.
Maar bij de Ford Ka van mijn zoon doe ik zelf de oliewissel...bij de Opel dealer in Steenwijk ....ach als goeie klant mag ik daar op zaterdag de brug gebruiken, en zoonlief zijn geldbuidel is vaker leeg dan gevuld
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Je zou ook nog een combi kunnen doen, dan doe je zelf het onderhoud en laat je het controleren door een onderhoudsbedrijf of iemand die dat werk dagelijks doet. Dat heb ik in het begin ook gedaan en haal bij dat bedrijf nog steeds de onderdelen als iets vervangen moet worden.
Ik vindt het wel fijn als ik een bedrijf achter de hand heb die ik ken en als ik ergens over twijfel, ze altijd willen adviseren of eea. controleren (en is meestal nog gratis ook). En in ruil voor deze service maak ik reclame voor hen bij mijn kennissen en vrienden.
Ik vindt het wel fijn als ik een bedrijf achter de hand heb die ik ken en als ik ergens over twijfel, ze altijd willen adviseren of eea. controleren (en is meestal nog gratis ook). En in ruil voor deze service maak ik reclame voor hen bij mijn kennissen en vrienden.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ach een overbuurman hier laat het onderhoud doen bij dealer ook dit jaar nog en stond na een half uur aan de kant met aanlopende remmen dus bloedje heet dus dealer is zeker ook niet helemaal heilig. En de meeste monteurs zullen veel op gevoel doen wat het dan kko is dat gedaan moet worden. Je kunt het ook ervaring noemen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
RE.gif
KKO?
KKO?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ik heb dat ook meegemaakt twee maanden geleden. Bleek dat de remkabels genoeg zout verzameld hadden op de wintersportritten om vast te gaan zitten. Als je met een beurt controleert dat het goed is wordt er natuurlijk niet verder gezocht en smeernippels zitten er niet meer op de kabels. Ik had na de wintersport met Pasen nog zonder problemen gereden. Dus inderdaad niet helemaal heilig maar een caravan kan natuurlijk niet helemaal uit elkaar gehaald worden omdat dan een beurt in de duizenden gaat lopen.p_vingerhoets schreef:Ach een overbuurman hier laat het onderhoud doen bij dealer ook dit jaar nog en stond na een half uur aan de kant met aanlopende remmen dus bloedje heet dus dealer is zeker ook niet helemaal heilig. En de meeste monteurs zullen veel op gevoel doen wat het dan kko is dat gedaan moet worden. Je kunt het ook ervaring noemen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ik heb het afgelopen jaar met de BOVAG keuring op onze caravan meegemaakt dat er nieuwe banden van "ander half jaar" oud op onze caravan waren gelegd, waarop ik na veel heisa niet akkoord ging, daarop kreeg ik banden van een recentere datum , en wat gebeurt er terwijl ik erbij stond dat de wielen eraf gehaald werden door een monteur.
Die vraagt aan mij of ik de wielen er zelf afgehaald heb.
Waarop ik vraag hoezo?
Nou zegt de monteur er zitten aan één kant verkeerde wielbouten op, ik zeg nou breekt mijn klomp de wielen zijn er hier door jullie zelf afgehaald , dan hebben jullie bij de eerste bandenwissel er de verkeerde wielbouten op gezet, en niet goed gekeken.
Er zaten aan één kant conische wielbouten op en aan de andere kant vlakke, terwijl er conische op hoorden te zitten.
Dus mijn conclusie is altijd goed controleren of het inderdaad goed gedaan is, zeker wat banden betreft want dat kan je zelf controleren, andere werkzaamheden moet je maar op goed vertrouwen afgaan.
Maar bij dit bedrijf kom ik niet meer .
Een HOBBYist.
Die vraagt aan mij of ik de wielen er zelf afgehaald heb.
Waarop ik vraag hoezo?
Nou zegt de monteur er zitten aan één kant verkeerde wielbouten op, ik zeg nou breekt mijn klomp de wielen zijn er hier door jullie zelf afgehaald , dan hebben jullie bij de eerste bandenwissel er de verkeerde wielbouten op gezet, en niet goed gekeken.
Er zaten aan één kant conische wielbouten op en aan de andere kant vlakke, terwijl er conische op hoorden te zitten.
Dus mijn conclusie is altijd goed controleren of het inderdaad goed gedaan is, zeker wat banden betreft want dat kan je zelf controleren, andere werkzaamheden moet je maar op goed vertrouwen afgaan.
Maar bij dit bedrijf kom ik niet meer .
Een HOBBYist.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Dus resumé,
caravan naar de dealer voor onderhoud en daarnaa alles zelf nog een keer nalopen of alles goed gedaan is
caravan naar de dealer voor onderhoud en daarnaa alles zelf nog een keer nalopen of alles goed gedaan is
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Niet perse, wel als je het kunt, verreweg de meeste dealers doen hun wekt gewoon goed en zijn gewoon te vertrouwen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Beste Wing,
Realiseer je wel, dat indien je zelf het onderhoud doet,(in ieder geval mijn verzekering) vraagt naar een kopie van de laatste 2 onderhoud rekeningen/certificaten/ voordat ze tot vergoeding van de schade claim over gaan!Hoe goed en perfect je zelf het onderhoud zou kunnen uitvoeren.Of je moet zelf al Bovag etc. gecertificeerd zijn.
Met vriendelijke groet.
Realiseer je wel, dat indien je zelf het onderhoud doet,(in ieder geval mijn verzekering) vraagt naar een kopie van de laatste 2 onderhoud rekeningen/certificaten/ voordat ze tot vergoeding van de schade claim over gaan!Hoe goed en perfect je zelf het onderhoud zou kunnen uitvoeren.Of je moet zelf al Bovag etc. gecertificeerd zijn.
Met vriendelijke groet.
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
RE.gif
Mogen ze dat wel vragen.
Verzekeringsmaatschappijen bedenken van alles om onder het betalen uit te komen.
Een keuring/onderhoud/reparatie is een momentopname en kan na het wegrijden bij de garage al weer anders zijn.
Mogen ze dat wel vragen.
Verzekeringsmaatschappijen bedenken van alles om onder het betalen uit te komen.
Een keuring/onderhoud/reparatie is een momentopname en kan na het wegrijden bij de garage al weer anders zijn.
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Wat is jouw bron daarvoor? Staat namelijk in geen 1 polis volgens mij?Vino schreef:Beste Wing,
Realiseer je wel, dat indien je zelf het onderhoud doet,(in ieder geval mijn verzekering) vraagt naar een kopie van de laatste 2 onderhoud rekeningen/certificaten/ voordat ze tot vergoeding van de schade claim over gaan!Hoe goed en perfect je zelf het onderhoud zou kunnen uitvoeren.Of je moet zelf al Bovag etc. gecertificeerd zijn.
Met vriendelijke groet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Nog nooit aan mij gevraagd....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wat doen ze met het onderhoud en wie doet dit zelf?
Ik heb dat hier op het forum ook al eens iemand horen verkondigen, en ik heb toen mijn ANWB-polis er op nagelezen. Er staat niets over deze voorwaarde in. Zelfs niet over een keuring. Maar er zullen zeker wel polissen bestaan met die uitsluiting.Vino schreef:Beste Wing,
Realiseer je wel, dat indien je zelf het onderhoud doet,(in ieder geval mijn verzekering) vraagt naar een kopie van de laatste 2 onderhoud rekeningen/certificaten/ voordat ze tot vergoeding van de schade claim over gaan
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive