Disselbak Burstner is lek als een mandje

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Paul Boerefijn

Disselbak Burstner is lek als een mandje

Bericht door Paul Boerefijn » di 8 aug 2006 23:35

Na regen en na het wassen van mijn Burstner caravan staat er een plas water op de bodem van mijn disselbak. Hij is blijkbaar zo lek als een mandje. (Ik heb het dus nog niet eens over rijden in de regen) Uiteraard ben ik gelijk onder de klep gedoken om te kijken of de rubbers goed zitten e.d., ik kan er echter niets ongewoons aan ontdekken.

Is er iemand die dit herkent of een oplossing weet?

Werner Zülke

Bericht door Werner Zülke » wo 9 aug 2006 09:43

Ik had destijds een Bürstner Fun 480 TK bouwjaar 1997. Ik had van in het begin hetzelfde probleem met waterinsijpeling in de disselbak maar alleen tijdens het rijden in de regen. Onderaan sloot blijkbaar de rubberafdichting niet perfect . Opspattend water vanonder de auto drong op deze manier binnen. Probleem is nooit goed opgelost, ook niet door de dealer. :(

BDoets

Bericht door BDoets » wo 9 aug 2006 10:24

Afgezien van de lekkage zelf - hoe kan het dat er een plas water staat? Bij alle caravans die ik gehad heb zaten er openingen in de bodem van de disselbak voor afwatering. Al is het maar voor wat je ev. knoeit bij het uithalen of inhangen van het pompje...
Bart

Lukie

Bericht door Lukie » wo 9 aug 2006 21:11

Je zou kunnen proberen om de disselklepsluitingen iets om te buigen zo dat de klep strakker tegen het rubber gedrukt/geklemt word.
Op het rubber zit een klein randje als deze naar boven wijst is het rubber goed gemonteerd wijst deze naar beneden moet je het rubber omdraaien zodat deze naar boven wijst.Het kan ook nog zijn dat het rubber niet goed op de rand gedrukt zit. rubber eraf halen inkitten/vast lijmen.
En inderdaad het komt wel eens voor bij burstner.

Paul Boerefijn

Bericht door Paul Boerefijn » do 10 aug 2006 23:44

Met een plas water bedoel ik een natte bodem, inderdaad zitten er gaten in waardoor het water weer weg kan lopen.

De disselbak heeft bij de minste of geringste regen gewoon een natte vloer. Ook als ie stilstaat. Bij een auto ga je in de kofferbak liggen terwijl moeders de tuinslang bedient. De disselbak van de caravan is echter te klein voor deze techniek. (of ik ben te groot, 't is maar hoe je het bekijkt) :lol:

Bestaat er een trucje om te kijken of de disselbakklep overal het afsluitrubber raakt?

O ja, bdoets, de watertank zit bij mij onder het vaste bed, daar is alles nog keurig droog!

Leona

Bericht door Leona » do 10 aug 2006 23:49

Hoi wij hebben dus ook een burstner en wij hebben ook een beetje nattigheid in de disselbak,bij ons komt dat door het handvat heen van de caravan.Maar erg veel water is het bij ons niet hoor.
Het kan op een eenvoudige manier verholpen worden zei de dealer,alleen moet Kor het nog effe doen :roll: :lol:

Leona.

Bertrand

Bericht door Bertrand » do 10 aug 2006 23:51

paulboerefijn@ccs.nl schreef:Met een plas water bedoel ik een natte bodem, inderdaad zitten er gaten in waardoor het water weer weg kan lopen.
Die gaten in de bodem zijn inderdaad handig om het ingelopen water weer weg te laten lopen, maar het doel van deze gaten is om gas bij een eventueel gaslek (te oude slang) te laten ontsnappen. Zoals eenieder weet is gas zwaarder dan lucht en zal op deze manier uit de disselruimte kunnen ontsnappen.
Je mag die gaten dan ook nooit dichtleggen met andere spulletjes!

Mafkikker

Re: Disselbak Burstner is lek als een mandje

Bericht door Mafkikker » za 12 aug 2006 21:31

paulboerefijn@ccs.nl schreef:Na regen en na het wassen van mijn Burstner caravan staat er een plas water op de bodem van mijn disselbak. Hij is blijkbaar zo lek als een mandje. (Ik heb het dus nog niet eens over rijden in de regen) Uiteraard ben ik gelijk onder de klep gedoken om te kijken of de rubbers goed zitten e.d., ik kan er echter niets ongewoons aan ontdekken.

Is er iemand die dit herkent of een oplossing weet?
Ik heb een Burstner City 390 uit 1986 (!) en hij is dus twintig jaar oud.
Toen ik 2 weken geleden met de caravan van de camping wilde wegrijden wilde mijn disselbak slot aan de linkerkant niet meer sluiten. Overbuurman op de camping heeft slot gerepareerd.
Nadat ik mijn caravavan had gewassen en hij een paar dagen in de regen had gestaan zag ik tot mijn schrik dat er in de disselbak links een plas lag en dat aan de bovenkant aan de binnenkant van de disselbak het triplex ook nat was. Dit triplex is de onderkant van de vensterbank die aan de binnenkant van de caravan voor geplaatst is. Mijn disselklep zit met een rail vast aan de caravan.
Weet iemand hoe er water aan de binnenkant boven kan komen (triplex) en hoe ik dit weer kan verhelpen ?

Mafkikker

Bericht door Mafkikker » ma 21 aug 2006 10:05

Zou er aub iemand op mijn vraag willen antwoorden ? Ik wil het as weekend gaan verhelpen.
Snap niet hoe er aan de bovenkant van de disselbak, het triplex dat de onderkant is van de vensterbank, lekkage kan zijn. Waar lekt de caravan dan ?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 21 aug 2006 11:41

mafkikker schreef:Zou er aub iemand op mijn vraag willen antwoorden ? Ik wil het as weekend gaan verhelpen.
Snap niet hoe er aan de bovenkant van de disselbak, het triplex dat de onderkant is van de vensterbank, lekkage kan zijn. Waar lekt de caravan dan ?
Plaats eens een fotootje als dat gaat, maakt het wat makkelijker te beoordelen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 21 aug 2006 18:28

mafkikker schreef:Zou er aub iemand op mijn vraag willen antwoorden ? Ik wil het as weekend gaan verhelpen.
Snap niet hoe er aan de bovenkant van de disselbak, het triplex dat de onderkant is van de vensterbank, lekkage kan zijn. Waar lekt de caravan dan ?
Waarschijnlijk langs het raam. Dat vind je het makkelijkst, door het raam uit te bouwen en te zoeken naar vochtsporen. Informeer vooraf bij je dealer naar de kit, die je bij het inbouwen nodig hebt.

Mafkikker

Bericht door Mafkikker » za 16 sep 2006 00:39

Ok ga proberen fotos te plaatsen :

Afbeelding

Hierboven en -onder zie je de lekkagesporen aan de bovenkant aan de binnenkant van de disslebak.

Afbeelding

Afbeelding

De disselbak van mijn caravan is met een rail bevestigd aan de voorkant. Het grote raam voor is ook met een rail bevestigd. Daaronder zit vermoedelijk een naad waar dakplaat en voorplaat tegen elkaar aan zitten.

Afbeelding

Bij de rode pijl kan geen lekkage zijn omdat de bovenkant van de disselklep over de opening van de disselbak valt en met rubbers is bevestigd.

Iemand nu een idee waar de lekkage vandaan kan komen (of beter waar het water naar binnen kan ? :?:

BDoets

Bericht door BDoets » za 16 sep 2006 10:32

Beetje lastig dat er hier twee verhalen door mekaar lopen... maar ik weet wel een antwoord op deze vraag:
paulboerefijn@ccs.nl schreef:Bestaat er een trucje om te kijken of de disselbakklep overal het afsluitrubber raakt?!
Neem een strookje dun papier en doe dat op de verdachte plek tussen deksel en sponning. Je kan dan voelen of het klem zit.
't Is een ouwe truc om ijskastrubbers te controleren maar volgens mij hiervoor ook geschikt...
Bart

René

Bericht door René » za 16 sep 2006 20:36

Ik denk dat je bij het lampje moet zoeken.
het sluitrubber kan (haar)schuurtjes zijn ontstaan
Ook de handvaten zijn gevoelige plaatsen
ivm trek en duw bewegingen bij het verplaatsen van de caravan.
bijde even los schroeven en een nieuw sluitrubber op plaatsen
succes rene

gastjw

Bericht door gastjw » za 16 sep 2006 22:20

Als het zó duidelijk is dat er water ergens langs loopt, moet het ook te zien zijn als je de tuinslang of (voorzichtig) de hogedrukreiniger erop zet.

Begin dan bovenaan het raam, met eern zachte sproei, en laat iemand van binnen kijken.
Niets te zien? Ga dan een beetje lager en bedenk dat water soms ook tijd nodig heeft om te zakken.

Als je twijfelt over de herkomst, droog dan alles weer goed af en sproei iets preciezer. En al lijkt het overbodig: water gaat meestal Niet naar boven. De disselbak kijkt me dus 'nicht im frage'. Dat kan alleen als je er na een rit met regen en overdruk op de voorkant last van hebt. Maar je zegt dat het ook gewoon al gebeurt als ie stil staat. Dus.

Een trucje is misschien nog het gebruik van kleurstof. Iets wat je makkelijk weer schoon kan maken, bijv. melk. Maar dan moet je van onder af beginnen, in de sponning van het raam.

René

Bericht door René » za 16 sep 2006 23:35

JasperW schreef:Als het zó duidelijk is dat er water ergens langs loopt, moet het ook te zien zijn als je de tuinslang of (voorzichtig) de hogedrukreiniger erop zet.

Begin dan bovenaan het raam, met eern zachte sproei, en laat iemand van binnen kijken.
Niets te zien? Ga dan een beetje lager en bedenk dat water soms ook tijd nodig heeft om te zakken.

Als je twijfelt over de herkomst, droog dan alles weer goed af en sproei iets preciezer. En al lijkt het overbodig: water gaat meestal Niet naar boven. De disselbak kijkt me dus 'nicht im frage'. Dat kan alleen als je er na een rit met regen en overdruk op de voorkant last van hebt. Maar je zegt dat het ook gewoon al gebeurt als ie stil staat. Dus.

Een trucje is misschien nog het gebruik van kleurstof. Iets wat je makkelijk weer schoon kan maken, bijv. melk. Maar dan moet je van onder af beginnen, in de sponning van het raam.
Fijn ,als je melk gebruikt en het lekt op die plek ,zit je nog tijden in de stank van de zure melk. :lol:

gastjw

Bericht door gastjw » zo 17 sep 2006 12:08

Nouja, dat schoot me het eerst te binnen. Maar het was maar een voorbeeld. Je kunt ook kalkwater of wat dan ook gebruiken. Als het maar te zien is.

Kareltje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 14 aug 2018 21:53

Re: Disselbak Burstner is lek als een mandje

Bericht door Kareltje » ma 23 mei 2022 21:47

Paul Boerefijn schreef:
di 8 aug 2006 23:35
Na regen en na het wassen van mijn Burstner caravan staat er een plas water op de bodem van mijn disselbak. Hij is blijkbaar zo lek als een mandje. (Ik heb het dus nog niet eens over rijden in de regen) Uiteraard ben ik gelijk onder de klep gedoken om te kijken of de rubbers goed zitten e.d., ik kan er echter niets ongewoons aan ontdekken.

Is er iemand die dit herkent of een oplossing weet?
Goedenavond
Ik zit net uw topic te lezen uit 2006 over een lek in de disselbak van uw caravan, wij hebben sindskort ook een burstner amara 4926 en bij deze caravan ligt ook na elke bui een plas water in de caravan. Weet u nog wat u toen gedaan heeft hiermee.

Mvg Kareltje

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12830
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Disselbak Burstner is lek als een mandje

Bericht door Trina » ma 23 mei 2022 22:04

Degene waar u op reageert is geen lid meer van het forum.
Misschien is het beter dat u even een nieuw onderwerp start.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”