Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » vr 29 aug 2014 13:38

Nadat ik reservewielhouder, koelkast ventilators had geplaatst had ik nog 1 wens voordat de caravan naar de stalling gaat..

We wilden een Airco in de caravan ( bankairco ) en nadat ik genoeg informatie had ingewonnen besloten om het zelf te doen, ik ben totaal zo`n 12 uur bezig geweest met inbouw, dit had sneller gekund als ik de slangen onder de caravan door had gelegd, maar wilde ze graag erdoorheen dus dit leverde meer werk op om alles netjes los te halen en weer dicht te bouwen.

Het is een Fendt 490 TF uit 2012

Hij werkt perfect, in mum van tijd 4 graden terug gekoeld in de caravan, als de compressor van de airco draait hoor je buiten een zacht brommend geluid, als die afslaat en de fan blijft draaien hoor je buiten helemaal niets, ik wil nog kijken om de airco op een trillingsdempende mat te zetten om de laatste geluiden nog verder weg te filteren

Airco zit onder het bed voorin, twee uitblaasroosters in hangkast, 1 richting keuken, 1 richting zithoek en 1 voorin bij het bed, die naar boven blaast

Ik heb veel foto`s gemaakt en die zal ik hier delen..

Als iemand nog ideeën heeft om eventueel het compressor geluid ( is laag frequent ) verder weg te filteren dan hoor ik dit graag

De aankoop is binnen, airco en toebehoren
Afbeelding

Wat je al niet bij de Lidl kan kopen, ideaal om ergens te kijken waar je moeilijk bijkan, heb een ook regelmatig gebruikt ( endoscoop )
Afbeelding

Doordat ik de slangen door de caravan wilde hebben moest de badkamer leeg
Afbeelding

Genoeg ruimte voor 2 slangen richting hangkast, tweede gat moest iets groter
Afbeelding
Afbeelding

Gaten maken in bodem caravan, spannend hoor, goed opletten dat je niet boven je chassis uitkomt en na het zagen afwerken met tectyl
Afbeelding

Aanzuigrooster aan voorzijde van het bed
Afbeelding

50mm gat voor ontvanger van afstandsbediening, gemeten of draad lang genoeg was, en op aanraden, laag gemonteerd, niet te dicht bij een uitstroom ivm de temperatuurmeter
Afbeelding
Afbeelding

Uitstroomroosters monteren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijd voor de slangen met dempers
Afbeelding
Afbeelding

Degene voorin bij het bed loopt via de disselbak
Afbeelding

De slangen lopen onder de wc door, het verwijderen van alles in deze ruimte koste veel tijd
Afbeelding

Stopcontact maken onder bed is fluitje van een cent met de bestaande verdeeldozen, wel goede draad gebruiken ( VD )
Afbeelding
Afbeelding

Zo airco op zijn plaats, vastgezet, stoelen er weer naast, en speelgoedtas en werken als een trein :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Hobby Linka » vr 29 aug 2014 14:27

Keurig verslag. Ik hoop dat je de airco veel moet gebruiken. Dan heb je mooi weer.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » vr 29 aug 2014 14:43

Wij gaan eigenlijk altijd naar Zuid-Frankrijk dus dat gebruiken gaat goed komen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Micky » vr 29 aug 2014 14:53

bedankt voor je mooie verslag thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Volvodriver » vr 29 aug 2014 15:20

Netjes gedaan. Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Diny » vr 29 aug 2014 15:29

Je moet maar durven in zo'n nieuwe caravan!
C forum4.gif

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » vr 29 aug 2014 15:33

Dank voor de complimenten.

Het is niet super moeilijk, je moet wel altijd paar stappen naar voren denken, en denken in oplossingen want je komt altijd wel een probleem tegen.

Een dealer had het niet netter gedaan ( wel sneller ), doe dit soort dingen graag zelf, vind ik leuk afgezien dat het je geld bespaart.

Waarschijnlijk over paar weken nog een keer doen bij caravan van mijn schoonouders

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door caspar » vr 29 aug 2014 15:44

Mooi verslag thumbup.gif
Alleen je had eerst die van je schoonouders moeten doen want stel dat het verkeerd was gegaan awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » vr 29 aug 2014 15:48

Hahahaha je hebt gelijk

Pffff.het is goed gegaan

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » za 30 aug 2014 13:50

RE.gif

Wist dat niet, bedankt voor de tip ga het veranderen
.

Dacht dat je hiervoor installatiedraad moest gebruiken.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » za 30 aug 2014 15:42

Draad heb ik zelfs gewoon liggen, morgen na mijn werk ermee aan de slag dan zit het gelijk goed

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Beste Rob » za 30 aug 2014 15:57

Verder mooi ingebouwd.
Het is een hele installatie door je caravan. Vraag me een klein beetje af wat zoal de voordelen zijn boven een dak airco. Omdat deze veel eenvoudiger te plaatsen is. Maar zoals gezegd mooi uitgevoerd. Dat had de "vakman" je onder de huidige tijdsdruk niet nagedaan.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Peter_Fabia
Berichten: 51
Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Peter_Fabia » za 30 aug 2014 16:02

Dat heb je mooi gedaan. Ziet er uit als vakwerk. knipoog.gif

Veel plezier ervan.

Wij hebben we al drie weken van onze Freshwell kunnen genieten na de eigenhandige inbouw mrgreen.gif
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco

Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018

Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » za 30 aug 2014 19:01

@ Beste Rob

Dank je wel, het is idd een hele installatie door de caravan ( had makkelijker gekund door eronder door te gaan, maar erdoor vond ik mooier :lol: ), een paar nadelen van een dakairco vind ik ( mijn mening ), vind het niet mooi, hoger gewicht ( letterlijk en figuurlijk ), geluid weet ik niet ( geen ervaring mee ), door de drie uitgangen van een bankairco kan je de koele lucht goed verdelen, weet niet of een dakairco ook zo werkt maar een bank airco stel je op temperatuur in en slaat aan en af bij de juiste temperatuur ( climate control )..

De meeste tijd kost het om onder je caravan te kruipen ( waar de "vakman" een op de brug heeft staan ) en alles uitzoeken en bedenken omdat ik het nog niet eerder had gedaan.

@ Peter_Fabia

Thanks, ben er trots op hoe het gelukt is, eigenhandige inbouw blijft toch het leukste

Dinsdag gaat onze caravan naar de stalling en dan ga ik de caravan van mijn schoonouder bekijken wat er mogelijk is, hun hebben een KIP 49 uit 2012

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » za 30 aug 2014 21:45

Ik zal niet een volledig nieuw fotoverslag maken van de andere caravan maar als ik er mee bezig ben zal ik een paar plaatjes maken.

Zal nog paar weekjes duren, hun caravan komt dinsdag in onze tuin en ga ik me verdiepen wat er mogelijk is bij hun caravan.
Hierna gaan ze paar weken op vakantie ( weer :lol: )

Dus word waarschijnlijk begin oktober voor ik begin

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » wo 1 okt 2014 14:24

Inmiddels de Kip caravan van mijn schoonouders gedaan, scheelt enorm dat ik het al een keer gedaan had, ben om 9:00 begonnen en om 16:30 was ik helemaal klaar en was alles weer opgeruimt

Gaten gezaagd in bodem en in tectyl gezet
Afbeelding

Bevestigingsbanden airco gemonteerd
Afbeelding

Plaat hardschuim pvc geplaatst voor trillingsontkoppeling, geluid gemeten in caravan, 55 decibel werd 49 decibel met plaat, buiten caravan ging geluid van 53 naar 45 decibel, dus die plaat tegen trilling werkt, dit ga ik bij mij dus ook nog doen, is ook zeer goed hoorbaar dit verschil
Afbeelding

Onderzijde van de plaat 2 gleuven uitgefreesd zodat de spanband van de airco vrij loopt en de airco vlak op de bodem staat
Afbeelding

Rooster aan bedzijde, zit in de hangkast, naast knopje van de vloerverwarming
Afbeelding

Gaten voor doorvoer koudeluchtslang gemaakt de hangkast in, deze loopt achter een draaicarrousel langs
Afbeelding

Airco in bank met alvast 2 slangen erop, de derde slang gaat door het gat in de bodem naar de andere kant van de caravan
Afbeelding

Ook hier te zien, 2 slangen achter de carrousel langs
Afbeelding

Luchtrooster tegenover de keuken, was niet hoger te plaatsen anders kreeg je de slang zichtbaar in de wc
Afbeelding

De enige zichtbare slang in de hangkast
Afbeelding

Sensor laag in de caravan geplaats, werkt perfect airco slaat netjes uit als de caravan op temperatuur is
Afbeelding

Rooster aan zitzijde, deze kon hoog geplaatst worden
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Michel1975 » wo 1 okt 2014 14:33

Wanneer mag ik de mijne komen brengen? mrgreen.gif

Netjes weggewerkt hoor en oog voor detail. thumbup.gif
Dat doe ik je (helaas) niet na.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door HarrieK » wo 1 okt 2014 21:31

Dat ziet er keurig uit. thumbup.gif

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door hendrik38 » do 2 okt 2014 10:33

Als je nog meer geluid intern wil wegfilteren zijn er twee opties. De dempers die je gebruikt hebt in een bocht aanbrengen ipv in de lengte. Een andere optie is een tweede demper erachter te plaatsen (dus totaal 6 dempers!, prijs hoog) Ik heb ergens gelezen wat het verschil in db is, maar dat was nog aanzienlijk bij het plaatsen van een tweede demper.

P.s ik heb sinds dit jaar ook een bankairo en ben er erg tevreden over. Buiten niks te horen en binnen valt het mij erg mee. Vind het ideaal voor de kinderen, dan horen ze geen geroesemoes buiten als ze moeten gaan slapen.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » do 2 okt 2014 12:39

@michel, @HarrieK

Ja kan bijna een bedrijfje beginnen he, nee hoor moet wel leuk blijven, bedankt voor de complimenten

@hendrik38

Heb geen belang om geluid verder weg te filteren, geluid is niet harder als dat je een ventilator op het aanrecht zet dus dat is prima, ook de dempers voldoen prima, ik heb bijna geen geluid bij de uitblaaslucht, het meeste geluid heb je van de compressor als de airco aanslaat, maar ook dit is niet veel, de hardgeschuimde pvc plaat scheelt wel nog behoorlijk, de compressor geeft trilling en dit word behoorlijk gedempt hierdoor, hier ben ik erg blij mee

Peter_Fabia
Berichten: 51
Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door Peter_Fabia » do 2 okt 2014 22:14

Hallo,

Wederom zeer netjes gedaan. applaus.gif applaus.gif

En wat een goed idee om onder de airco die trillingsplaat te leggen. Dat ga ik volgend jaar dus ook nog even doen knipoog.gif

Grt.

Peter
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco

Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018

Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » do 2 okt 2014 22:28

ik heb de plaat gekocht bij polyservice.nl

Is officieel niet hiervoor bedoeld maar als je op akoestische forums zoekt vind je terug dat dit soort platen voor trillingsdemping en trillingsontkoppeling word gebruikt..

De akoestische platen hebben vaak een merknaam maar hadden dezelfde dichtheid en eigenschappen als de platen bij polyservice

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door blastaway » vr 3 okt 2014 13:18

Mijn god, dat is netjes gedaan!
Zou ook nog een leuek optie voor mij zijn. In het voorjaar eens aan wagen.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door marcelca » za 4 okt 2014 09:19

Dank je wel

Het is niet echt moeilijk ( vind ik ) ....

paar dingetjes in de gaten houden

- logisch nadenken, veel opmeten ( desnoods 2 of 3 x ) en paar stappen naar voren denken
- niet te bang zijn
- juist gereedschap
- denken in oplossingen
- bij twijfel gewoon vragen

HilcoL
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mar 2014 22:48
Locatie: Nieuw-Amsterdam

Re: Inbouwen bank-airco, Fotoverslag

Bericht door HilcoL » do 11 dec 2014 10:03

Hallo,

Mag ik zo brutaal zijn om u te vragen wat dit aan materiaal ongeveer gekost heeft?

Mvg Hilco Lotterman.
Volkswagen Transporter 2.5 TDI
Home-Car Rally 496

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”