Reich caravanweger!

Johnnyboy
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 11 jul 2014 11:34

Reich caravanweger!

Bericht door Johnnyboy » zo 13 jul 2014 21:52

Beste allemaal.

Als het goed is krijg ik van de week een Reich caravanweger thuis.
Nou ja krijgen!! Nu was ik eens benieuwd naar de ervaringen van medekampeerders die er ook een hebben.
Wat ik me met name afvraag, en wat ik niet terugvindt is, kan ik het wiel niet op de weger laten staan, je moet eroverheen rijden.
Ik zou zeggen, zet het wiel erop en lees je gewicht af? Of is er een reden voor?
Zie de reacties wel tegenmoet.

GR John

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Hobby Linka » zo 13 jul 2014 22:00

Even de zoekfuctie gebruiken. Er is al heel veel over geschreven.

Succes.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Tramp

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Tramp » ma 14 jul 2014 01:18

Johnnyboy schreef: Wat ik me met name afvraag, en wat ik niet terugvindt is, kan ik het wiel niet op de weger laten staan, je moet eroverheen rijden.
Ik zou zeggen, zet het wiel erop en lees je gewicht af? Of is er een reden voor?
Rijd er een aantal keren langzaam overheen of blijf er bovenop stilstaan. Noteer het aangegeven gewicht per wiel gewoon ouderwets met pen en papier. Het apparaatje weigert nogal eens de gegevens op te tellen.
Als je dat van tevoren weet en daar rekening mee houdt dan scheelt het een hoop ergernis. :wink:

Johnnyboy
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 11 jul 2014 11:34

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Johnnyboy » ma 14 jul 2014 09:42

Beste Tramp RE.gif

Dus erop stil blijven staat, bv 30 seconden, kan geen kwaad!
Mooi dat ik dat nu weet.
Morgen krijg ik m binnen als het goed is.
Ik ga meteen de auto wegen, caravan staat nog op stal!
Bedankt alvast voor je antwoord.

Wat betreft de zoekfunctie, idd dat weet ik maar ik heb besloten dat ik met name mbt het stilstaan op de weger graag een nieuw topic wilde starten. Met name het stilstaan kon ik namelijk niet, echt, terugvinden.
Hoop niet dat het heel erg is dat er, weer, een topic loopt.

Groeten John en veel kampeer plezier!!

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Reich caravanweger!

Bericht door wolf » ma 14 jul 2014 10:31

ik heb ook zin om zo'n weger aan te schaffen, maar als ik dan via Google een aantal ervaringen lees, bedenk ik me.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Micky » ma 14 jul 2014 11:18

Tramp schreef:
Johnnyboy schreef: Wat ik me met name afvraag, en wat ik niet terugvindt is, kan ik het wiel niet op de weger laten staan, je moet eroverheen rijden.
Ik zou zeggen, zet het wiel erop en lees je gewicht af? Of is er een reden voor?
Rijd er een aantal keren langzaam overheen of blijf er bovenop stilstaan. Noteer het aangegeven gewicht per wiel gewoon ouderwets met pen en papier. Het apparaatje weigert nogal eens de gegevens op te tellen.
Als je dat van tevoren weet en daar rekening mee houdt dan scheelt het een hoop ergernis. :wink:
Dan is die van jouw niet goed, de mijne heeft nog nooit verzuimt de gewichten op te tellen.
wolf schreef:ik heb ook zin om zo'n weger aan te schaffen, maar als ik dan via Google een aantal ervaringen lees, bedenk ik me.
Ik ben er van overtuigd dat het vaak komt door verkeerd gebruik, zoals ik ook in een ander draadje schreef, ik had vorig jaar bij controle onderweg 1200kg op de politieweegschaal en thuis ook, de afwijking die er uiteraard in zit is klein genoeg om er op te kunnen vertrouwen.
Overigens geldt dat wat mij betreft niet voor tandem-assers, daar heb ik niet 1 keer een betrouwbaar resultaat kunnen wegen..
Laatst gewijzigd door Micky op ma 14 jul 2014 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Guus 1972 » ma 14 jul 2014 11:19

RE.gif

Dat denk ik dus ook (verkeerd gebruik). Hij blijft op mijn lijstje staan ook al komt hij waarschijnlijk niet meer voor de zomervakantie.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Reich caravanweger!

Bericht door deusjevo » ma 14 jul 2014 11:24

wolf schreef:ik heb ook zin om zo'n weger aan te schaffen, maar als ik dan via Google een aantal ervaringen lees, bedenk ik me.
Ik ook, voor het geld dat dat ding kost kan je ongeveer 10 jaar lang 2x per jaar op een goede weegbrug terecht.
In mijn caravan is de indeling van bagage en hetgeen we meesjouwen altijd hetzelfde, waarom zou ik dan steeds weer gaan wegen, teveel gedoe.
Bij aankoop van een andere caravan laat ik hem gewoon 3 x wegen op een brug, linker wiel, rechterwiel en aangekoppeld achter de auto dus totaal asgewicht ben ik voor 10 euro klaar.
Kogeldruk meet ik met een personenweegschaal + balkje en dat gewicht zal wellicht 5 kilo meer of minder zijn soms maar daar heb ik verder geen last van, 75 of 85 kilo kogeldruk is beide prima rijden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Guus 1972 » ma 14 jul 2014 12:23

RE.gif

Ik wil gewoon ieder moment dat ik dat zelf wil kunnen wegen en dan niet eerst nog eens helemaal naar een weegbrug moeten rijden en weer betalen. Doordat ik ieder gewenst moment kan wegen kan ik ook beter inzicht krijgen in wat de beste belading is.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gerthl

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Gerthl » ma 14 jul 2014 13:46

Omdat de Reich-weger een beetje kantelt als je erover heen rijdt, heb ik (gezien ergens op internet) een plankje gemaakt met daarop twee dwarsplankjes waar de weger tussen past (de dwarsplankjes iets lager dan de hoogte van de weger). De caravan rijdt dus via het plankje de weger op, waardoor de weger niet kantelt. Altijd goed resultaat.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Micky » ma 14 jul 2014 14:05

RE.gif

Juist jouw oplossing geeft als ik het me goed herinner veel verschillende resultaten, staan in een ander draadje.

Edit: even erbij gezocht, zie onderstaand draadje:

viewtopic.php?f=72&t=13041&p=214591&hilit=reich#p214591
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Reich caravanweger!

Bericht door graaf » ma 14 jul 2014 14:37

@gerthl

Ik heb 4 jaar geleden ook zo'n gele Reich weegschaal aangeschaft. Omdat ik toen nog geen mover had vond ik het erop rijden (met handkracht) al een hele tour. Toen heb ik middels 2 drie-kantige latjes een op- en afritje gemaakt die je om de weger heen kon leggen.
Zoals ook al in andere bijdragen aangegeven beïnvloed de "mede"-ondersteuning van die oprij-latjes de uitkomst te zeer (wel 100 kilo soms). Dus dat is een brandhout-idee, zo als iemand terecht opgemerkt heeft. stom.gif

Verleden jaar kwam ik, omdat op een gegeven moment de batterijen leeg bleken te zijn, er achter dat de Reich weger met nieuwe volle batterijen veel hogere gewichten aan. (dat werd dus gelijk inventaris verplaatsen naar de trekauto). Ik heb hier op het forum er melding van gemaakt dat met nieuwe batterijen de uitslagen wel 15-20 % hoger gaan uitvallen.
Dit jaar telt de weger de gewichten niet meer op en blijft hij enkel de neuswiel-weging van een dubbel-asser aangeven. Ik weeg dus nu elk wiel apart met de die enige weegfunctie. De weger moet dus ge-reset worden veronderstel ik, maar ik zou niet weten hoe. weenie.gif

Zal een contact opnemen de servicedienst van Reich. Die zit in Arnhem.
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gerthl

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Gerthl » ma 14 jul 2014 15:28

Ik heb die eerdere bevindingen nog eens gelezen; als ik binnenkort de caravan ophaal zal ik alles weer eens proberen, ook die nieuwe batterijen. Het plankje was er bij mij voornamelijk voor bedoeld de weger goed vlak te zetten, omdat de straatstenen altijd wat rond zijn.

Gerthl

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Gerthl » ma 14 jul 2014 15:34

Op de site van deWit-Schijndel staat dat Reich adviseert geen Duracell batterijen te gebruiken; in de handleiding van Reich vind ik daar niets over.

Tramp

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Tramp » ma 14 jul 2014 17:13

Zo'n plankje heb ik ook in elkaar gebreid, maar desondanks heeft het ding z'n nukken.
Al met al kan ik ermee waar die voor bedoeld is.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Reich caravanweger!

Bericht door FWalraven » ma 14 jul 2014 19:29

Gerthl schreef:Op de site van deWit-Schijndel staat dat Reich adviseert geen Duracell batterijen te gebruiken; in de handleiding van Reich vind ik daar niets over.
De weger reageert op stroom van Duracell anders dan van Varta?
En de oplaadbare batterijen van Duracell opgeladen met Nuon stroom?

Frans

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Hobby Linka » ma 14 jul 2014 19:38

RE.gif

Even op de site gekeken. Het staat er toch echt.

Namens ons bedrijf kan ik u mededelen dat het af en toe kan voorkomen dat er een storing kan optreden. Ik lees dat ROB Duracell batterijen gebruikt heeft. Deze raden wij af omdat uit ervaring blijkt, deze te weinig stroom afgeeft en daar kan de weger slecht op reageren.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Reich caravanweger!

Bericht door wolf » ma 14 jul 2014 20:20

RE.gif Op die site had ik ook een aantal bedenkingen gelezen.
Wel kras hé van die Duracell-batterijen, die zijn TE goed zeker? knipoog.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Tramp

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Tramp » ma 14 jul 2014 20:30

Zeker niet groen genoeg... scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reich caravanweger!

Bericht door Ab » ma 14 jul 2014 20:49

Ik heb nog steeds 2 van die wegers liggen.
Overgehouden van een (mislukt) projectje.
Het zijn blauwe, met wat hoger weegvermogen.
Ik ben er niet kapot van.
Op een vlakke gladde betonvloer getest.
Vooruit er overheen met de mover, 5 x achter elkaar.
Geen enkele gelijke weging.
Vooruit er overheen, daarna weer achteruit (makkelijker) gaf nog veel grotere afwijking.
Weegapparatuur moet elke keer hetzelfde aangeven in mijn ogen.
Is dat niet zo, dan heb ik er geen vertrouwen meer in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Reich caravanweger!

Bericht door frank76 » ma 14 jul 2014 21:34

Vandaag voor het eerst gewogen, 2 x nagenoeg gelijke weging per wiel.
Vind alleen 640+655 en 80 kg wat weinig, bij de laatste weging op de brug woog ie toch echt meer.
Misschien eens met de reich ernaast naar de brug...
Zoveel mensen, zoveel meningen!

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Reich caravanweger!

Bericht door wolf » di 15 jul 2014 13:32

frank76 schreef:Misschien eens met de reich ernaast naar de brug...
Dat is natuurlijk DE manier om zeker te zijn. knipoog.gif
Of toch niet.... wat is er nu juist: Reich of de brug? mrgreen.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Reich caravanweger!

Bericht door deusjevo » di 15 jul 2014 13:34

Ik zet m'n geld op een geijkte weegbrug knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Reich caravanweger!

Bericht door graaf » di 15 jul 2014 14:29

Net contact gehad met Reich in Arnhem.
Men gaf aan dat als je met bijvoorbeeld een mover over de weger rijdt, dit 'te langzaam" zou kunnen zijn voor een correcte weging. Dus je moet er in een beweging over heen rijden! Dit zou dus een "afwijkende" weging kunnen veroorzaken ???. weenie.gif

Ik rijd, sinds ik een mover heb, namelijk over de weger en zet hem stil als ik vind dat de band precies boven het "hart" van de weger staat scratch.gif scratch.gif scratch.gif . Foutje dus stom.gif . En het neuswiel til ik er precies in het hart van de weger bovenop. (Je moet het neuswiel trouwens niet dwars op de weger zetten, maar parallel aan de rijrichting).
Mijn vraag over het re-setten van de weger (lees eerdere bijdrage) kon men niet beantwoorden, en ze hebben me aangeraden deze via internet aan de servicedienst te stellen. Inmiddels gedaan. Ben benieuwd. mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Reich caravanweger!

Bericht door wolf » di 15 jul 2014 14:38

toch wel een raar instrument zulle: is dat echt het enige merk dat zoiets verkoopt?
Wat trucjes moet je allemaal niet uithalen en dan ben je nog niet zeker:
dan rij je te vlug, dan te traag, dan steken er te goede batterijen in.... scratch.gif
Bestaat er niet een "gewoon" systeem: je rijdt erop, blijft staan, leest af en rijdt er terug af?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”