kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Gebruikersavatar
Rendall
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 jan 2013 09:45

kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Rendall » zo 22 jun 2014 10:27

Nu hebben wij deze week onze 2e Knaus Sudwind 450 gekocht, alleen nu een nieuwe en wij zijn helemaal opperdertop blij! thumbup.gif We love Knaus! love.gif
Echter merk ik wel verschil in kwaliteit in vergelijking met onze oude Knaus uit van '96.

Omdat we de nieuwe net hebben en nog opgehaald moet worden heb ik er natuurlijk geen ervaring mee.
Jullie wel??

Bij het bekijken en 'testen' viel mij op dat het 'hout' hol lijkt te zijn. Het voelt wat gammeler en dunner, het beweegt wat meer. Wil niet zeggen dat het minder sterk is natuurlijk.
In onze oude is veel gebruik gemaakt van spaanplaat ook het keukenblad, terwijl de nieuwe een plastic keukenblad heeft. Is dat nu beter?
Het staat wel mooier! thumbup.gif

De wanden zijn 2mm dunner en de vloer 3mm dunner. Is het materiaal dan zo anders dat het nu met minder, beter is of net zo goed?

De verkoper heeft mij verteld dat die serie van midden jaren 90 wel hele goede caravans waren!

Wie heeft er meer verstand van of ervaring mee en kan mij zeggen of dat de besparing op gewicht ook ten koste gaat van het kwaliteit als we het vergelijken met ongeveer 18 jaar terug?

Onze oude caravan heeft totaal geen mankementen en is nog in nieuwstaat, ik hoop dat dat ook gaat lukken met onze nieuwe aanwinst! Aan on gaat het niet liggen. :lol:
Laatst gewijzigd door Rendall op zo 22 jun 2014 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Sudwind450 » zo 22 jun 2014 10:35

In 18 jaar tijd staat de ontwikkeling niet stil, dus ik denk dat het allemaal lichter en sterker kan dan toen. Wij hebben sinds vorig najaar een Knaus uit 2000, in nieuwstaat! En ook dat willen we zo houden. Wij zijn er al een paar keer met veel plezier mee weg geweest.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

arnovariante

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door arnovariante » zo 22 jun 2014 11:40

Mijn ouders hebben een Tabbert Vivaldi ( zelfde concern als Knaus) van 2008, ze hebben vroeger al eens een Tabbert gehad, volgens mijn vader is de kwaliteit nu slechter als vroeger.
Toen was een Tabbert gewoon top, nu niet veel beter ( als dat al zo is) als een Knaus of een Dethleffs.
Dit alles naar ervaring van mijn ouders die al 40 jaar caravannen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door deusjevo » zo 22 jun 2014 12:21

Wkj hebben een Knaus Sudwind 450 TU uit 1996 en ik ben er zeker van dat die kwalitatief beter is dan de huidige nieuwe.
Paar weken geleden bij piiiiiiiiep in Heinenoord wezen kijken maar vond de kwaliteit niet slecht maar wel minder dan de oudere generaties. Dus eigenlijk hetzelfde als wat Rendall schrijft.
Aan onze 1996'er Sudwind heeft nog nooit iets gemankeerd eigenlijk en voorzover ik weet zit er ook niets aan te komen.
Enige dat ooit vernieuwd is is een kraan en een dakluikje.
Onze huidige Sudwind 450 weegt 960 kilo leeg schoon aan de haak op een totale lengte van 635 cm.
Denk dat de huidige Sudwind 450 toch wel zwaarder weegt?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Rendall
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 jan 2013 09:45

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Rendall » zo 22 jun 2014 13:26

deusjevo: De totale lengte van onze nieuwe knaus sudwind 450QU is ongeveer 40cm langer (666cm) dan onze oude 450 tu '96 (622cm) en weegt 1010kg ipv 910kg.Hij is dus wel iets langer maar lichter zijn ze niet geworden. Dat kan denk ik ook niet?
Nu zit er misschien een zwaardere koekast in? (Hij is wel iets groter) Of het onderstel is zwaarder of wat dan ook?
Maar ik hoor al dat ik niet de enige ben die dit opvalt. Zonde!
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16

breimer
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 nov 2013 21:11

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door breimer » zo 22 jun 2014 18:14

ik heb ook een nieuwe knaus sport 500 fu.
en inderdaad zijn sommige met name deur delen niet masief maar hebben een sandwidch konstruktie, is lichter.
Maar volgens mij zeker niet minder degenlijk dan masief.
onze vorige caravan :home car had vanaf het begin een krom getrokken wc deur, masief mdf.
nu is alles strak en recht! mrgreen.gif

Ik vegelijk het met hardboord binnen deuren. deze hebben masief hout waar het nodig is, en trekken zelden krom.
vanwege sandwidch konstructie, ze zijn veel beter dan over het algemeen beweerd wordt!!
Mijn dure mdf binnen deur van zeker 40 mm dik is niet meer 100% recht!

in mijn knaus zijn de kast wanden wel weer masief, trekken niet krom omdat ze rondom vast zitten en kunnen probleemloos de planken met pinnetjes dragen.!

anders is zeker niet altijd minder goed ze weten echt welwat ze doen

Ook mijn eerste caravan een beyerland had sandwidch konstruktie en dat werkte ook prima!

Ik vind de kwaliteit van knaus prima aflower.gif , merk wel een paar afwerk detais in de sport die beter kunnen, maar de knaus sport is de instapper en het zijn maar kleinigheden. zoals de ventielatie gaten onderaan de banken missen een afwerkrandje.

Bert Harry

Zandkasteel

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Zandkasteel » ma 23 jun 2014 08:01

Wij hebben een knaus uit 1982 gehad en die was na 20 (zorgvuldig) gebruikte jaren nog helemaal top, op de koelkast na. Na 5 jaar verkocht en nu sinds 2 jaar knaus uit 2005/6 en ook prima kwaliteit en ziet er voor ons gevoel steviger uit dan de nieuwe

Voyage

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Voyage » di 24 jun 2014 18:01

Knaus asag 1998
Knaus 450 tmf 2000
Knaus 420Qd Sport

Allen degelijk. Ik merk geen verschil.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door barney » di 24 jun 2014 18:46

Na een 365 komfort /400 sudwind/ 400 good as gold/ 420 gold edition zie behalve wat meer luxe geen kwaliteitseisen verschillen

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Jan Br » vr 12 sep 2014 16:20

De Knaus Sport is de opvolger van de Eiffelland, dit was in ieder geval een hongaars Knaus-product en je zag wel overeenkomsten, maar er waren ook altijd wel wat verschillen in afwerking.
De Sport is de opvolger van de Eiffelland en is ook voordeliger dan de Sudwind uitvoering en ook hier zie je kleine detailafwijkingen

Los van het bovenstaande hebben alle caravanmerken gewerkt aan het terugschroeven van het gewicht. De uitvoering van de caravans wordt completer en luxer, maar aan de andere kant worden de trekauto's qua motorvermogen teruggeschroefd.

Wij hebben nu onze tweede Knaus (Sudwind 500FU, na een Knaus Cheers) beide caravans bevallen uitstekend. Daarvoor hadden we een Kip Greyline, die zeker niet beter was, maar toen we wilden vervangen wel aanzienlijk duurder.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

arnovariante

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door arnovariante » vr 12 sep 2014 19:39

Wij zijn de afgelopen tijd veel in "Knausen" wezen kijken in onze zoektocht naar een andere hut, ze kunnen me nu meer bekoren als 5 jaar geleden!
Toen hadden we een Sudwind 550 KU maar daar ben ik nooit zo enthousiast over geweest.
Omdat wij nu in veel verschillende caravans zijn geweest weet ik ook zeker dat er totaal geen kwaliteit verschil is te bemerken tussen de Sport en de Sudwind. Echt alleen maar kleur en uitrusting, verder is er geen verschil tussen de types.
Wel viel op dat de deurtjes en zijkanten van de kasten aardig wat dunner zijn als wat ik nu gewend ben bij onze Dethleffs.
Maar als dat dunnere materiaal sterker en lichter is kun je er niets negatiefs van zeggen....

Aart t lam

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Aart t lam » ma 21 sep 2015 20:42

Ook wij hebben een nieuwe Knaus Sudwind FU 500, 4 maanden oud .
Daar voor een Knaus Azur van 1996, deze 16 jaar gehad en geen problemen.
De kwaliteit is zeker niet beter als vroeger.
Om te beginnen met het toilet van Dometic, is van matige kwaliteit, lekt water op de tank, dus komt onder op de vloer, waar je niet meer bij kunt.
En de spoeling is echt slecht, er komt een beetje water uit, maar het is niet de moeite.
Zijn er meer leden met een zelfde ervaring ?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Daphne » ma 21 sep 2015 21:12

Het genoemde probleem heeft meer met de kwaliteit van Dometic van doen dan het merk van de caravan.
Zo lees ik veel klachten bij Sprite bezitters over de Thetford koelkast, maar dat zegt ook niets over het merk Sprite.

Slechte spoeling hebben wij ook in onze Eriba. Ook daar spoelt het toilet, net als bij Knaus, uit één centrale tank. De oplossing voor een goede spoeling was voor ons een gevulde boiler. Dan is de druk hoger.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Hans1954 » ma 21 sep 2015 21:40

Ik denk dat caravanfabrieken eigenlijk voornamelijk ontwerpbureaus en assemblagebedrijven zijn geworden. Alle apparaten komen van toeleveraars als Alko, Dometic (en dochterbedrijven), Thetford, Seitz, Polyplastic, enz. Ook de meubels worden voor 60% bij een timmerfabriek gemaakt. Allemaal naar specificaties van de fabrikant. Die dus de kwaliteit en derhalve ook de prijs bepaalt. Over spaanplaat werd in het verleden veel gepraat, maar ik heb het nog nooit in een caravan gezien. De plaat is loeizwaar en laat formaldehydegas ontsnappen. In een kleine ruimte als een caravan echt te ontraden. En dat weet men al 40 jaar of langer. Dat deurtjes wat slapper lijken, komt denk ik door toename van apparaten. Ga maar na: Er is een vast toilet gekomen. Een dieprits gasstel, een kachel met ringverwarming, grote koelkasten, boilers, complete doucheruimte-inrichtingen. Het gewicht van dat alles moet ergens weggehaald worden. En dat kan uit de meubels omdat daar door nieuwe bouwwijzen lichter gebouwd kan worden zonder de stevigheid aan te tasten. Wel vond ik dat bij de laatste Knaus die ik bekeek de kantafwerking van kastjes erg slecht was.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Ab » ma 21 sep 2015 22:14

De hamer op de kop van de goede spijker.
De markt vraagt om zo licht mogelijke caravans.
Liefst zo groot mogelijk, met stapelbed en 5 slaapplaatsen.
En dan liefst ook nog een ruime zitruimte.
Max. gewicht liefst onder de 1500 kg.
Maar wel als het even kan met alle luxe zoals vast toilet, wastafel, grote koelkast, mover, en ook nog een laadvermogen van 300 kg als het even kan.
Degelijk is een ander woord voor stevig en zwaar.
Dat gaat moeilijk samen met bovenstaande eisen.
Carbon zou een goede oplossing zijn.
Superlicht en sterker dan staal.
Helaas veel te duur .
Lichte sandwichkonstrukties zijn op zichzelf best heel sterk. Denk aan een surfplank.
Kwaliteit is een kwestie van afwerking en doordachte bevestiging van alle lichte delen onderling geworden.
Daar zijn de caravan fabrieken best redelijk goed in geworden.
Het is echter een continu proces van nieuwe producten.
Waar af en toe onvermijdelijk best wat fout kan gaan.
Met dure terugroepacties en/of garantie claims tot gevolg.
Maar uiteindelijk komt het goed.
Of niet, dan volgt een faillissement.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Aart t lam

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Aart t lam » di 22 sep 2015 10:18

Dit is zeker het geval, de toiletten worden in meer caravan,s gebruikt.
Maar je mag toch verwachten dat het toilet niet lekt en goed door spoelt.
We willen nu wel eens de handsproeier gebruiken van de douche, moet toch niet nodig zijn en was vroeger zeker niet nodig.
We hebben ook geen problemen met de Knaus Sudwind, we hebben er al 10000 km mee gereden en ligt als een blok achter onze auto, een Mercedes Viano 150 pk met luchtvering.
Een perfekte combinatie.
Nog een probleempje, hebben wij nog nooit mee gemaakt.
Een lekke velg, een klein gaatje naast een las, de velg niet beschadigd .
Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt.

Mees

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Mees » di 22 sep 2015 10:22

Toiletdoorspoel probleem?
Sterkere waterpomp!

Tijdens de laatste vakantie ging de pas 4 jarige pomp kapot.
'kKocht een te lichte (1,1 bar): toilet ging niet lekker meer.
Vonden bij een andere firma de originele (waar niets opstond).
De nieuwe versie wel: 1,5 bar.

arnovariante

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door arnovariante » di 22 sep 2015 10:26

Aart t Lam schreef:
Nog een probleempje, hebben wij nog nooit mee gemaakt.
Een lekke velg, een klein gaatje naast een las, de velg niet beschadigd .
Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt.


Zelfs BMW heeft bij sommige type velgen last gehad van "poreuze" velgen!
Komt vaker voor hoor.

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door fendtjeplatin » di 22 sep 2015 13:10

Daphne schreef:Het genoemde probleem heeft meer met de kwaliteit van Dometic van doen dan het merk van de caravan.
Zo lees ik veel klachten bij Sprite bezitters over de Thetford koelkast, maar dat zegt ook niets over het merk Sprite.
Klachten over Thetford doen zich bijna altijd voor in la Douche France.
Dus het franse stroomnet is de oorzaak.
Wil nie zeggen dat Thetford het niet moet verhelpen.
Maar ja de stroomvetertjes , he
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door rien10 » di 22 sep 2015 22:25

Ik heb een Südwind uit 1996. 't ding is niet kapot te krijgen. Er mankeert werkelijk NIETS aan. Super ding. Vrienden van ons hadden er een uit - ik meen- 2009 en daar brak van alles af onder je handen.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door cedicol » wo 23 sep 2015 09:46

Vinden jullie dat dan raar? Auto's worden ook niet meer gebouwd om 30 jaar mee te gaan. Net zoals wasmachines en droogtrommels. Wij leven in een consumptie maatschappij en dat wil ook zeggen een wegwerp maatschappij. Dat gaat dus ook op voor onze cv. Jammer maar helaas.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: do 17 sep 2015 13:17

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door Sjonnie » wo 23 sep 2015 11:05

Inderdaad. Met auto's geldt dezelfde stelregel... Nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn.
Kwalitatief zijn/waren mijn BMW's van midden / eind jaren 90 van betere afwerking / materialen dan de nieuwere van midden '00 die ik gehad heb...

Ook heb ik het idee dat onze 20 jaar oude Wilk een vrij hoge kwaliteitsstandaard heeft vergeleken met de nieuwere caravans.
Uiteraard ziet het nieuwere er wel veel gelikter en mooier uit!
Afbeelding

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door cedicol » wo 23 sep 2015 12:21

Ze zien er modern uit, maar dat waren ze vroeger ook. Wat ook heel normaal is. Wat 10 jaar geleden modern was is nu niet meer modern. De 2016 modellen zullen er anno 2026 ook niet meer modern uitzien.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug?!

Bericht door PeterD » wo 23 sep 2015 12:29

fendtjeplatin schreef:
Klachten over Thetford doen zich bijna altijd voor in la Douche France. ,
Ik denk dat elke koelkast het in een douche niet goed zal doen. knipoog.gif
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Jeroentje
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 15 nov 2015 08:42
Locatie: Eindhoven

Re: kwaliteit Knaus slechter dan 18 jaar terug

Bericht door Jeroentje » za 9 jan 2016 19:50

Wij hebben 9 jaar met een Eurostar 495tf uit 96 gereden. Dit is met afstand het beste product wat ik ooit heb aangeschaft. Nooit maar dan ook nooit iets mee gehad. Nieuwe bandjes en remmen heeft ie 4 jaar geleden gehad. Nog 1 vakantie en dan wordt ie ingeruild voor een Dethleffs C'Go 495. 3 x per jaar redelijk ver weg. 28 vakanties heeft ie ons perfect bediend. Afschrijving 1500 euro. Goedkoper kan ook niet.
We gaan met pijn in het hart afscheid nemen. Ik hoop dat de C'Go ook zo lang meegaat.
Volvo V60 Cross Country D4 , Dethleffs Generation 515ER, truma avento comfort, thule 6200, Enduro 305.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”