Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Plaats reactie
Walter6859

Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Walter6859 » do 29 mei 2014 12:25

Iemand enig idee ..?
In onze caravan Sprite Alpine 440MF van 2013 zijn twee speakers ingebouwd boven het bed. Ik wil deze aansluiten op de radio, maar vind geen bedrading, anders dan die verbonden zijn met de speaker zelf. Waar vind ik nu de bedrading die ik kan lussen met de 35mm, jack voor de radio.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door MarcoC » do 29 mei 2014 13:30

Oke, als ik het dus goed begrijp zitten er speakers in met bedrading, alleen past die bedrading niet op de radio?!? Op de radio moet je dus speakers aansluiten met een 35mm jackplug?!?

Hieruit concludeer ik dat je dus een normale "huis, tuin en keuken" radio hebt en ik ga er vanuit dat de ingebouwde speakers... zogenaamde auto speakers zullen zijn. Het makkelijkste zou dan zijn om een autoradio in te bouwen en aan te sluiten, deze werkt namelijk op het 12v systeem en kun je dus ook naar de radio luisteren als je onderweg op een parking staat.
Anders zul je de huidige bedrading moeten vervangen, of losse jackplugs kopen die je op de huidige bedrading kan installeren.

Zoiets als dit dus: http://www.kabeltje.com/3.5-mm-stereo-j ... 2e3a9e71e7
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Walter6859

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Walter6859 » do 29 mei 2014 15:41

Maroc, dank voor je reactie, maar dat is niet het probleem. Speakers zitten al in het dak af fabriek gemonteerd en zijn voorzien van kabels, maar ik kan niet ontdekken waar de kabels weer elders te voorschijn komen om ze aan te sluiten. Ik kan er ook niet aan trekken. Zitten vermoedelijk ergens in een trekbeveiliging. M.a.w iemand enig idee waar ik het andere uiteinde moet zoeken. Heb al in de kasten gekeken en onder het bed bij de kabelboom, maar nul komma nul terug te vinden. Dacht dat het even simpel kon :wink:

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Gemineye » do 29 mei 2014 15:47

En 3,5mm plug is geschikt voor hoofdtelefoon of speakers met ingebouwde versterker. Niet voor gewone auto speakers. Daarvoor zul je gewoon een radio met versterker moeten hebben, zoals een gewone autoradio, of wat dan ook.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Gemineye » do 29 mei 2014 15:49

Let er bij gebruik van een autoradio trouwens op dat deze best veel stroom kunnen gebruiken ivm versterker. Dikke kans dat je bestaande omvormer hier te klein voor is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Meenhoes » do 29 mei 2014 18:11

Sprite bouwt ook af fabriek al autoradio's in, mijn ouders hebben er ook een in hun Sprite dus dan moet dat goed zijn met de stroomvoorziening thumbup.gif

Ik ga er nu vanuit dat je ook zo'n ingebouwde autoradio in je Sprite hebt, heb je al geprobeerd de radio eruit te halen? Wellicht dat de draden zich aan de achterkant bevinden. Zijn ze niet al aangesloten en heb je de 'fader' instellingen van de radio niet goed staan?
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Perdok

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Perdok » di 13 jul 2021 09:05

Hallo, ik heb dezelfde caravan en dezelfde vraag. Is het nog duidelijk geworden waar de bedrading van de speakers uitkomt?
Mvg en dank alvast!

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Jaap van Duijn » di 13 jul 2021 10:54

Voor wat het waard is, in onze Swifts, zaten de speakers aangesloten en wel aan de speaker zelf en andere eind aan de radio/CD, die weer in de EC450 (of zo iets) gemonteerd was.
Ik zou dus zoeken bij je voeding unit.
En wat denk je van je dealer eens bellen / vragen, ben je meestal eerder klaar als met al onze suggesties :)

Jaap

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door Storm » di 13 jul 2021 11:58

Perdok bij de Alpine Sport, mijn 370ek (2015) eindigden de speaker draden in het rechter bovenkastje achter het kunststof hoek profiel.
Ik heb ze daar vandaan en samen met de afgetakte 12 V van de led verlichting onder het kastje gebruikt om de door mij ingebouwde radio aan te sluiten.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

ebru1957
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 4 sep 2022 20:00

Re: Aansluiten speakers Sprite Alpine 440MF

Bericht door ebru1957 » zo 4 sep 2022 21:00

Perdok schreef:
di 13 jul 2021 09:05
Hallo, ik heb dezelfde caravan en dezelfde vraag. Is het nog duidelijk geworden waar de bedrading van de speakers uitkomt?
Mvg en dank alvast!
Hallo. Ik heb de ingebouwde speakers als volgt in onze Sprite 370 EK (2022) aangesloten:
-allereerst heb ik online via Amazon een voordelige mini-versterker gekocht, de ZK-502L. Kost circa €14, is nog kleiner dan een pakje sigaretten, wordt via Bluetooth aan de iPhone gekoppeld en produceert niet of nauwelijks warmte
-de speakerbedrading heb ik niet uit het hoekkastje gehaald (zoals de importeur van Sprite mij adviseerde), maar uit het kastje daarnaast. Vanaf de deur gezien het derde kastje. Hier loopt bovenin een plastic kabelgoot die vast is geniet met penvormige nieten. Ik heb de kabelgoot losgewerkt zover dat ik er met mijn vingers in kon tasten en een connector met bedrading naar buiten kon trekken
-localiseer in het linkerdeel van deze dubbele connector de speakerkabels. De grijze dubbele kabel (waarvan één zwart gestreept) is voor de linker speaker en de zwarte dubbele kabel (waarvan één wit gestreept) is voor de rechter speaker
-helaas lopen deze kabels niet met de rest door naar rechts
-dat is jammer, want in het eerste bovenkastje links naast de deur zit een verticale koof waarin een heleboel kabels samenkomen. Daar vond ik ook een ongebruikte 12V-kabel met witplastic connector
-er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de boel (speakerkabels en voeding) in het derde kastje aan elkaar knopen, maar ik heb voor de volgende oplossing gekozen:
-maak in het eerste kastje naast de deur de koof los (3 schroeven en een stickertje)
-zoek de kabelgootuitgang linksboven op en duw er een trekdraad in de je oppikt in kastje 3. Trek twee snoeren tbv de speakers (dus 2x2) van links naar rechts
-knip in het derde kastje de vier speakerdraden los van de linker connector
-strip de draden circa 1cm en doe dat ook met de uiteinden van de nieuw getrokken verlengkabels. Het is belangrijk dat je linker en rechter speaker straks op de juiste plek op de versterker aansluit, net als + en - . Dus even iets erop vinden de snoeren juist te merken/labelen of een multimeter gebruiken ter controle. Verbind de speakersnoeren met de verlenkabel door gebruik te maken van zwakstroom mannetjes en vrouwtjes die op de kabels vastgeknepen worden (ik ben geen elektricien, dus sorry voor het wat amateuristische taalgebruik).
-de mini versterker heb ik linksbovenin het eerste kastje naast de deur geplaatst. Gewoon vastgezet met dubbelzijdig tape. Maar eerst de speakerkabels op de juiste aansluitingen vastgemaakt. + en - en links en rechts correct. Het bijgeleverde korte voedingssnoertje is lang genoeg om te verbinden met de niet gebruikte 12V aansluting uit de koof. Ik heb de stekker eraf geknipt (caravan eerst stroomloos zetten!) en met de bekende stekkertjes aan de versterker verbonden
-alvorens alles weer dicht te bouwen eerst testen
-zet de stroom aan en zet met de draaiknop de versterker aan. Een blauwe led licht op
-zoek op de telefoon in het systeemmenu onder Bluetooth naar BT-Wuzhi en maak verbinding. Er klinkt over de speakers een toontje ter bevestiging
-open de muziekapp op je telefoon en speel een nummer af
-als het goed is werkt het. Zo niet, eerst de connectoren van de speakers checken
-als alles goed is, zet dan het koofje weer vast. De nieuwe snoeren hebben bovenin plenty ruimte
-in het derde kastje de snoeren en stekkertjes in de kabelgoot leiden en de goot met een paar nieten (liefst de enkele, niet de u-vormige) vast tacken.

Opmerking: de hierbij beschreven speaker/versterkercombinatie geeft niet bepaald een Hi-Fi beleving. De bas is erg mager (kan op de iphone nog wel iets bijgesteld worden). Maar voor mij voldoet het, temeer je op de camping toch niet echt volume kunt maken. De plafondspeakers geven zelfs een leuke ruimtelijke ervaring!

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”