Watervoorraad in de Sprite

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Johnine
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 23 okt 2013 15:30
Locatie: Asten

Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Johnine » wo 23 apr 2014 09:21

Ik heb een Sprite Europa 390 uit 2009. Daar zit een watersysteem in die ik op 3 marnieren kan gebruiken.
1 water direct vanuit de interne tank.
2 water aansluiten aan een externe kraan.
3 water uit een rol jarrycan die dan achter de caravan ligt.

Systeem1 is natuurlijk het gemakkelijkst echter ik moet zorgen dat er voldoende water in de tank zit. Kan nergens zien hoe het niveau is.
Systeem 2 er is niet op iedere camping een kraan inde buurt aanwezig.
Systeem 3 daarbij ligt de vers watervoorraad altijd buiten, niet in het zicht (bevuiling door externen) en soms in de zon.
Ik ben er nog steeds niet uit wat het beste is.
Kan iemand mij adviseren ??
Met vriendelijke groet.
Nissan Quasqai 2 liter (142 Pk) benzine Tekna 2008 met Sprite 390 Europa 2009[/color][/b]

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door graaf » wo 23 apr 2014 10:20

@Johnine,

Een schoonwatertank binnen is vrij eenvoudig te voorzien van een niveaumeter. Wil je de mogelijkheid hebben om rechtstreeks op een buitenkraan je schoonwatertank aan te sluiten, plaats dan ook een zogenaamde "city-aansluiting". Je kan, wanneer je meer water nodig denkt te hebben, een extra separate rol-tank met een eigen pomp aanschaffen. De eerste optie lijkt mij het eenvoudigst.

gr.
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Vliedje

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Vliedje » wo 23 apr 2014 10:49

caravan.gif
Johnine, toevallig heb ik de fabrieksinsteucties net in een ander draadje doorgegeven aan Keesje. Kijk even bij het draadje caravan merkeninformatie onder Sprite. Mocht je geen instructieboekje (meer) hebben, dan kun je dat downloaden van de website van Caravan Trading Europe, de importeur van Sprite. Klik daarvoor op het Sprite logo, vervolgens op Nederlands en daarna zoek je het handboek 2009 op. Daarin staat stap voor stap beschreven hoe je op 3 verschillende manieren water kunt tappen en gebruiken. Ook hoe je je tank kunt vullen m.b.v. Een jerrycan en slang plus pompje. Dat laatste hoort standaard bij je caravan aanwezig te zijn.

Je kunt overigens idd niet zien hoe het niveau is, maar je hoort het direct aan het geluid van de pomp en ziet het aan de kracht van de waterstraal.

De Buitenaansluiting is anders dan bij de Europese caravans, dus aan een city aansluiting heb je niets. De buitenaansluiting hoort ook gewoon standaard bij de caravan geleverd te zijn.

helder2010
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 20:50

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door helder2010 » za 10 mei 2014 22:39

Suggestie:
Al enkele jaren hebben we meerdere Sprite caravans gehad .Persoonlijk geen liefhebber van interne tank [schoonmaken en mogelijkheid bacterie groei ed.] en is deze verwijderd uit de caravan ,waardoor meer ruimte wordt gecreerd.
De roltank [Aqua roll] met de externe aansluiting vinden we zeer praktisch. Over deze tank ,wanneer de volle zon er op staat ,wordt een witte hoes geplaatst
In de disselruimte is een extra wateraansluiting gemaakt om tijdens het reizen water te betrekken uit een jerry tank.[circa 5 a 10 liter]

Vliedje

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Vliedje » zo 11 mei 2014 10:24

RE.gif Goed idee als je onderweg ook water wilt en de vaste tank niet wilt gebruiken. Wij hebben bij onze Sprite Alpine de vaste watertank losgekoppeld van de waterleiding omdat we daar bij onze uitvoering niet zo goed bij kunnen. Wel laten zitten, zodat bij verkoop of inruil alles weer gemakkelijk in de oorspronkelijke toestand kan worden hersteld. Het watersysteem in de Alpine Sport is nagenoeg identiek aan dat van de Europese caravans. Wij beschikken nu over twee buitenaansluitingen. De Whale aansluiting voor rechtstreekse toevoer van het watertappunt op de camping, en de aansluiting voor de aquaroll. Onderweg hebben wij nog nooit water in de caravan vervoerd, behoudens wat er (bij onze vorige Europa) nog inzat als wij van de camping richting huis vertrokken.

Overigens is de vaste watertank in elke caravan prima te gebruiken, als je deze maar goed schoonhoudt en de tank goed droog maakt voordat de caravan de stalling ingaat. Maar daar is al een uitgebreid draadje over elders op het forum.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Keesje » ma 8 mei 2023 12:44

Ik ben in het bezit van een Sprite Cruzer 480 SR uit 2020, kan ik daar ook een buitenaansluiting op maken/kopen, zodat ik niet steeds met water hoef te sjouwen?
Misschien een stomme vraag, maar ik heb hier totaal geen verstand van.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door PMT » ma 8 mei 2023 14:18

De Cruzer 480 heeft een shurflo waterpomp naast de boiler. Dit is een zelf aanzuigende pomp. Bij de interne watertank kan je met het verzetten van de tapjes kiezen tussen uit de watertank, vanaf buiten (Aquaroll)) of rechtstreeks.
Om rechtstreeks een waterslang te kunnen aansluiten moet je een aparte slang aanschaffen waar een waterdruk adapter tussen gemonteerd zit (ultraflow waterline) of een vlotter in je externe tank (Aquaroll) waar je een slang op aansluit. Dit laatste is een goedkopere oplossing dan de dure waterline.
De pistool aansluiting buiten heeft dus geen contactpuntjes zoals de Alpine en de Mondial dus wel hebben, maar die hebben geen shurflowpomp en kunnen alleen maar water uit de kraan krijgen via de interne watertank en vullen deze door buiten vanuit een jerrycan oid water aan te zuigen met ultraflow waterpomp (extern pompje aan slang met pistoolgreep voorzien van contactpuntjes)
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Alexxjr » vr 12 mei 2023 20:52

kijk eens bij 'engelse caravans' daar loopt een draadje over deze vaste wateraansluiting... ik heb ze, vind ze duur, maar wel heel erg makkelijk in gebruik. mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Watervoorraad in de Sprite

Bericht door Keesje » za 13 mei 2023 08:17

Ik dank jullie hartelijk voor de reacties.

Mvrgr.Kees

Plaats reactie

Terug naar “Water”