Verhogen maximum trekgewicht auto

Gleisie

Verhogen maximum trekgewicht auto

Bericht door Gleisie » di 8 apr 2014 14:54

Gekopieerd uit het voorstellentopic.

Sinds ong een maandje zijn wij de trotse eigenaar van een Hobby 460 Ufe excellent easy uit 2000. Voorheen zijn wij altijd met de vouwwagen er op uit getrokken maar daar waren we wel klaar mee. De luxe van een caravan hadden we onderhand wel verdient, althans dat vonden wij :lol: .. De caravan hebben we overgenomen van kennissen dus we weten de hele geschiedenis van de caravan en dat is wel zo prettig. Helaas is onze auto, een Opel Astra ecoflex, niet echt geschikt voor het trekken van een aanhanger omdat dit niet boven de 1000kg mag zijn. Van de week wordt deze dus getuned en opnieuw gekeurd door het rdw. Daarna gaan we zoveel als mogelijk genieten van onze caravan en gezellige weekendjes er tussen uit. In de grote vakanties zijn we van plan om heel Europa te gaan verkennen. Met name Italië heeft onze voorkeur maar de andere landen laten we zeker niet links liggen. Ik heb nu al een hele hoop leuke tips ed gevonden op het forum, en dit zal waarschijnlijk mijn meest bezochte site worden op mijn tablet awhoea.gif..

Groeten Peter

Daphne
Erelid

Re: Gleisie

Bericht door Daphne » di 8 apr 2014 15:11

Welkom Peter en veel plezier met de nieuwe aanschaf aflower.gif

Begrijp ik nou goed dat je de auto wil laten keuren naar een hoger trekgewicht?
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026

MarcoC

Bericht door MarcoC » di 8 apr 2014 15:14

Welkom op het forum aflower.gif
Auto laten herkeuren naar een hoger trekgewicht kan volgens mij niet???? scratch.gif
Denk dat je beter een andere auto aan kan schaffen..... of toch een lichtere caravan! Of zeiden ze bij het RDW dat het wel mogelijk was? scratch.gif
Knaus Vimara 500 - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Daphne
Erelid

Bericht door Daphne » di 8 apr 2014 15:16

MarcoC schreef:Of zeiden ze bij het RDW dat het wel mogelijk was?
Dat zou mij echt verbazen, maar als dat zo is, dan is dat goed nieuws voor velen die dat ook wensen.
Eriba Nova L 465 -2021

Gleisie

Bericht door Gleisie » di 8 apr 2014 15:37

Ik heb een aantal keer contact gehad met het rdw. Ze keuren de auto op het trek gewicht die jij wil hebben. Ze doen dan achter de auto een aanhanger met het betreffende gewicht, in mijn geval 1250 kg, en trekken deze dan 5x een heuvel op en gaan er dan 5x een heuvel af. Als dit goed gaat dan passen ze de auto papieren aan. Dit is trouwens ook te vinden op de site van het rdw. In mijn geval is het geen chip tuning maar aanpassing in de software van de auto. Ik heb een eco auto en daar is software matig ingegrepen zodat de uitstoot om laag gaat en hij als schone auto door kan.

Daphne
Erelid

Re: Verhogen maximum trekgewicht auto

Bericht door Daphne » di 8 apr 2014 16:06

Ik ben heel erg benieuwd of het lukt en wat de gevolgen zijn.

Heb je misschien wat meer informatie over de auto? Mag een Astra met dezelfde motor normaal wel meer trekken en is het lage trekgewicht te wijten aan de lage uitstoot en de daarbij behorende lage bijtelling?
Eriba Nova L 465 -2021

MarcoC

Bericht door MarcoC » di 8 apr 2014 16:12

Dit is erg interessant! Hoop dat je het resultaat ook gaat posten. thumbup.gif
Knaus Vimara 500 - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Klotsoog

Bericht door Klotsoog » di 8 apr 2014 17:08

Ik mijn auto (daihatsu Sirion2 1.3 16V) laten chiptunen. Hij mag op papier 1000 kg trekken, maar met een beetje extra vermogen en koppel gaat het hem net iets makkelijker af.
Het is wel een beetje vreemd om een caravan te kopen waarvan je weet dat de auto hem eigenlijk niet mag trekken, maar ik ga er vanuit dat hier uiteraard goed over nagedacht is.
Ik ben ook erg geïnteresseerd in het resultaat.
Rustig aan, ik ben op vakantie, niet op de vlucht.
Suzuki SX4 1.6 Exclusive met Chateau Grand Prix 314.

Gleisie

Bericht door Gleisie » di 8 apr 2014 18:56

Ja klopt, in eerste instantie zouden we de auto met mijn broer ruilen tijdens de vakanties. Deze caravan kregen we eigenlijk een beetje in onze schoot geworpen gekregendus vandaar dat we deze constructie hebben bedacht. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik bij de garage navraag gedaan heb. Mijn Astra heeft exact de zelfde onderdelen en motor als een "normale" versie, maar is het motor vermogen geknepen om zo een lagere uitstoot te krijgen. De milieu regels zijn echt belachelijk want daardoor gaat het verbruik omhoog. Ik heb net weer gebeld met het rdw omdat ze de site hebben veranderd en ik de test en gegevens niet meer kon vinden. Ik ga(als het goed is) volgende week voor de keuring. Als dat klaar is kom ik hier zeker op terug en zal kijken of ze extra info hebben over dit soort zaken.

Micky

Bericht door Micky » di 8 apr 2014 19:31

Nou ik ben erg benieuwd en sceptisch, als het je lukt opent het deuren voor vele anderen, wel er vanuit gaande dat je (men) geen leaseauto hebt/heeft en dus niets te maken hebt met bijtelling ed.

ik durf trouwens te wedden dat jou auto zonder chip ook wel goed gekeurd wordt (als alles werkt zoals je aangeeft), aangezien het trekgewicht gewoon kunstmatig laag gehouden wordt ivm de uitstoot.
voorbeeld, de Octavia 14% tdi heeft 110 pk en 250NM (mag 1000kg trekken), de door mij bestelde 20% heeft 105pk en 250NM, deze mag 1500kg trekken.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Dutchdrummer

Bericht door Dutchdrummer » di 8 apr 2014 19:57

Het lijkt me sterk dat het RDW het door de autofabrikant opgegeven max trekgewicht mag overrulen.

Ben derhalve erg benieuwd naar het oordeel van de RDW.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gleisie

Bericht door Gleisie » di 8 apr 2014 20:08

Ik hoop ook dat het gaat zoals ze me hebben verteld bij het rdw. Ik heb inmiddels 3 keer gebeld en ze hebben mij iedere keer hetzelfde vermeld. Ik heb gelukkig niets te maken met bijtelling dus dat geeft geen probleem. Na tunen heb ik een vermogen van 150 pk( nu 110) en een koppel van 330 Nm (nu 260). De kosten van de keuring zal ong €500,- zijn. Wel prijzig maar altijd nog goedkoper dan een nwe auto.

Micky

Bericht door Micky » di 8 apr 2014 20:11

RE.gif

no cure no pay? waarschijnlijk niet...
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

martijn v o

Bericht door martijn v o » di 8 apr 2014 20:28

Zal hier gaan om een zogenaamde milieu keuring ten behoeve van de (fiscale)bijtelling.
Sommige autofabrikanten hebben een bestaande auto laten minimaliseren om zo aan een bepaalde bijtellingeis te kunnen voldoen.

Dit kun je weer terug laten zetten maar nooit meer dan het constructie dossier van de type goedkeuring aangeeft.

een collega had een ford focus of zo die viel net in eenbepaalde bijtelling. Toen hij een trekhaak wilde laten monteren voor een fietsendrager was dit niet mogelijk tenzij de bijtelling omhoog ging.
Nou dan maar een setje dakdragers kopen.

Micky

Bericht door Micky » di 8 apr 2014 20:29

RE.gif

dat is eigenlijk wat ik bedoelde, zie als voorbeeld hierboven, de Octavia

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 8 apr 2014 20:43

martijn v o schreef:
een collega had een ford focus of zo die viel net in eenbepaalde bijtelling. Toen hij een trekhaak wilde laten monteren voor een fietsendrager was dit niet mogelijk tenzij de bijtelling omhoog ging.
Lijkt me sterk, dan zou je ook geen bredere banden mogen monteren scratch.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Micky

Bericht door Micky » di 8 apr 2014 20:49

RE.gif

nou, deusjevo, er zijn al mensen geweest (naar het schijnt) die meer bijtelling mogen betalen na het achteraf plaatsen van grotere velgen (bron Skoda forum knipoog.gif ) dankzij een controle.

martijn v o

Bericht door martijn v o » di 8 apr 2014 20:50

deusjevo schreef:
martijn v o schreef:
Lijkt me sterk, dan zou je ook geen bredere banden mogen monteren scratch.gif
Klopt mocht ook niet.
Edit Snelle Mickey is me weer voor.

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 8 apr 2014 21:00

Oke, betrouwbare bron misschien, iets van de belastingdienst question.gif
Zullen jullie niet vinden vrees ik :wink:
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Micky

Bericht door Micky » di 8 apr 2014 21:09

RE.gif

Nee Deusjevo, ik niet, ik kan je alleen doorverwijzen naar ons andere "gezamenlijke" forum, persoonlijk denk ik ook dat het echt wel los zal lopen, VAAK BUN IE TE BANGE mrgreen.gif

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 8 apr 2014 21:29

Op dat "andere" forum heeft ook nooit iemand overtuigend "bewijs" kunnen leveren.
Als het waar is wat martijn v o zegt zou je niet eens met dakdragers en fietsen op je dak mogen rijden.
Die uitstoot waarop je bijtelling gebaseerd is haalt je trouwens nooit meer in de praktijk mrgreen.gif
Maarre, we zijn ondertussen wel weer erg off topic gegaan.... :oops:
Misschien handig om een ander draadje te openen als iemand daar nog behoefte aan heeft?

Fransosowitz

Bericht door Fransosowitz » di 8 apr 2014 22:22

Gleisie schreef:Ik hoop ook dat het gaat zoals ze me hebben verteld bij het rdw. Ik heb inmiddels 3 keer gebeld en ze hebben mij iedere keer hetzelfde vermeld. Ik heb gelukkig niets te maken met bijtelling dus dat geeft geen probleem. Na tunen heb ik een vermogen van 150 pk( nu 110) en een koppel van 330 Nm (nu 260). De kosten van de keuring zal ong €500,- zijn. Wel prijzig maar altijd nog goedkoper dan een nwe auto.
Van welke leeftijd is de auto? Aangezien, wat ik uit dit draadje begrepen heb, de RDW de auto opnieuw gaat keuren na de tuning vraag ik me af of je nog een naheffing van BPM kunt krijgen. Het BPM bedrag bij de aanschaf van een (nieuwe) auto is tegenwoordig op uitstoot gebaseerd. En de uitstoot gaat vermoedelijk omhoog na de tuning.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gleisie

Bericht door Gleisie » wo 9 apr 2014 01:38

De auto is van 2009 en heeft 130000 km gelopen. Eerlijk gezegd heb ik daar geen idee van. Het enige wat ze zeiden is dat het trek gewicht van de auto veranderd wordt. Over belasting heb ik niets gehoord. Ik zal dit idd eens na vragen. Dank voor dit commentaar.

Fransosowitz

Bericht door Fransosowitz » wo 9 apr 2014 20:09

Dan denk ik dat je geen BPM naheffing hoeft te verwachten. Vanaf 2008 is de CO2 uitstoot mee gaan wegen in het BPM bedrag. Toen noemde we het nog de slurptax omdat de grens waarboven bij betaald moest worden hoog lag. Elk jaar daarna is die grens omlaag gegaan. Heb het nagezocht, en in 2009 lag de grens op 176 gram per kilometer voor diesel. Dat is waarschijnlijk een veel hogere uitstoot dan je auto heeft. En dus hoefde er destijds geen CO2 toeslag betaald te worden. En dus nu ook niet verwacht ik (genoeg marge). Plus het feit dat de auto "al" 5 jaar oud is.
De kans op naheffing lijkt mij zeer klein. Gelukkig maar! knipoog.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gleisie

Bericht door Gleisie » do 10 apr 2014 13:14

Dat is weer een zorg minder :lol:
Ik heb weer contact gezocht met het rdw en heb een goeie uitleg van de test terug gekregen. Ik plak hem hier onder.
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het verhogen van uw maximale toelaatbare massa van de te trekken aanhangwagen voor uw Opel.

U kunt inderdaad een aanvraag indienen voor het verhogen van de maximale toelaatbare massa van de te trekken aanhangwagen. Deze aanvraag kunt u via het aanvraagformulier indienen bij afdeling TTV van de RDW. De keuringen worden uitsluitend uitgevoerd op ons testcentrum te Lelystad.

Keuring
Bij de keuring wordt het voertuig beladen tot de maximale massa (staat op het kentekenbewijs vermeld) tevens wordt er een aanhangwagen beladen tot het gewicht wat u als aanvrager wenst. Het gaat hierbij om het maximale massa van het samenstel. Het voertuig + aanhangwagen wordt tijdens de test tegen een helling van 12% geplaatst en moet 5 x vanuit stilstand kunnen wegrijden dit binnen 5 minuten. Tevens wordt de handrem in beide richtingen getest. Dit alles is van toepassing op het wijzigen van de geremde aanhangwagenmassa. Tevens wordt de trekhaakconstructie afzonderlijk beoordeeld. Met door de fabrikant van de trekhaak opgegeven D-waarde wordt het gewenste gewicht uitgerekend/gecontroleerd zodat deze voldoet aan richtlijn 94/20/EG. Het gewenste aanhangwagenmassa mag ook niet hoger zijn dan de maximale massa van het voertuig.

Het zijn relatief zware proeven voor voertuigen (in de praktijk houdt dit in dat dergelijke testen een hele zware belasting voor de koppeling zijn). De RDW is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door de testen zijn ontstaan. Tevens bent u als aanvrager verantwoordelijk voor de eventuele schade die in de toekomst kan ontstaan na het verhogen van de trekgewichten. U moet hierbij denken aan kosten bij een ongeval na eventuele "metaalmoeheid".

Proeffase test
Deze test is bij de RDW nog in ontwikkeling en kan in de toekomst nog enigszins wijzigen.

Kosten
De kosten zijn afhankelijk van het te keuren voertuig en de daartoe benodigde documenten. De keuring vindt plaats op basis van uurloon (125 Euro). Meer informatie hierover kunt u krijgen bij afdeling TTV.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”