Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Wanneer E achter B?
RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door RvL » wo 10 jun 2015 22:19

Uiteraard is ervaring belangrijk en lessen gevolgd hebben/E hebben zal ook zeker helpen. Maar niet iedereen met E kan ook daadwerkelijk goed met een aanhanger overweg. Bij mijn zwager, om maar eens een voorbeeld te noemen, stap ik liever niet in als hij de caravan erachter heeft hangen. De beste man heeft E. Hij rijdt niet per definitie onveilig maar laat dingen teveel op z'n beloop in mijn ogen, kijkt niet ver genoeg vooruit.

Zeker voor de mensen die E erbij hebben gekregen geldt dat het hebben van t papiertje zeer zeker geen garantie is voor veilig weggedrag.

Ik ben het met Chris eens dat gevoel, of aanleg zoals ik het liever noem, zeker zo belangrijk is. Ik ken genoeg mensen die al jaaaaaren hun rijbewijs hebben maar op de gemiddelde weg eenvoudigweg rijdende chicanes zijn. Enige verschil: een chicane is voorspelbaar. Kortom, veel ervaring maar totaal geen aanleg.

Zelf heb ik nog niet zo heel veel ervaring met een caravan. We gaan nu een paar jaar met de sleurhut op weg. Ik heb geen E en heb dat voor mijn combinatie ook kiest nodig. Ik rijd solo wel ruim 75.000km per jaar, waarvan ik al 7 jaar zonder schade te hebben veroorzaakt rond tuf.

Ik heb wel een aantal 'lessen' gevolgd bij een oom van me, die als beroepsmilitair zo ongeveer in alles gereden en les heeft gegeven. Ik ben ook niet zo arrogant om te denken dat is alles beter weet en kan en maak ook zeker fouten. Ik durf echter wel te beweren dat ik me veilig kan voortbewegen met de caravan erachter.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door fortissimo » wo 10 jun 2015 23:11

Ik rij zonder E en mag dat ook rijden met mijn huidige combinatie.
Mijn vrouw heeft via een veilingsite wel E-achter-B met examen 'gewonnen' (maar moest toch een hele dag extra lessen) en is uiteindelijk gezakt op een punt waarvan de instructeur ook de nut niet van inzag.
Bij een rotonde kon ze veilig doorrijden, maar de examinator vond dat ze had moeten wachten om voorrang te verlenen.
Van iedereen in mijn omgeving hoor ik dat BE niet veel voorsteld als je niets bijzonders gaat trekken. Ook van mensen die BCDE hebben, zij zeggen dat gezond verstand en ervaring je meer leren dan die aantekening.

Ik ben nog steeds degene die achter het stuur zit tijdens het rijden en rij in mijn ogen nog steeds niet perfect.
Sterker nog ik denk dat niemand perfect kan en zal rijden.
Zo zit ik dan ook achter het stuur met de caravan achter mijn kont.
Ik ben op vakantie en neem mijn gemak. Ik rij op de rechterbaan tussen de 80 en 90 km/uur, net wat op dat moment lekker voelt (wind, wegdek, drukte) en maak mij niet druk om inhalers.
Ik neem de bochten rustig en ruim en kijk liever een paar bochten verder vooruit dan vlak voor mijn wielen.
Ik erger mij alleen aan bumperklevers, vooral die met meer dan 8 wielen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door jalex_h » wo 10 jun 2015 23:34

Volgens mij komen er bij het rijden met een aanhanger een aantal dingen kijken. Bij aantal (samen te vatten als bijzondere verrichtingen) helpt het heel veel als je er gevoel voor hebt. De plaatselijke rijschoolhouder alhier laat je bij de eerste les, zonder uitleg, simpelweg achteruit zijn erf af rijden. Moet je wel even door een smal hek. Hij weet dan meteen hoe laat het is:).

Maar bij een aantal andere zaken, zoals anticiperen, langere remweg ed heb je niets aan dat gevoel. Toevallig ben ik groot geworden met een caravan dus van huis uit had ik hier al het e.e.a. over mee gekregen (en achteruitrijden kon ik al, gevoelskwestie) maar toch heb ik er wel een paar dingen van opgestoken. Maar een aantal belangrijke zaken heb ik toch wel gemist. O.a. belading en het effect van kogeldruk (dat wist ik dan wel maar als caravans en aanhangers helemaal nieuw voor je zijn, is het toch wel handig als het je uitgelegd wordt).

Overigens, wat mij betreft stoppen we met die onzin van 3500 kg. Onze caravan was, toen wij hem kochten, 250 kg terug gekeurd omdat de vorige eigenaar geen E-rijbewijs had. Nou, ik kan jullie verzekeren dat hij echt niet makkelijker achteruit rijdt, totaal geen langere remweg heeft als de solo-auto of niet uit zwaait omdat hij op papier 250 kg lichter is. En je mag er gerust twijfelen of hij in de praktijk ook daadwerkelijk 250 kg lichter was.


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door PD » wo 10 jun 2015 23:51

RE.gif
Ik heb het al eerder geschreven: die grens van 3.500 kg vind ik ook absolute onzin. Wat mij betreft moet iedereen die met een aanhanger of caravan gaat rijden, hier een aanvullende training en theorie voor volgen al vind ik een examen overbodig (wel makkelijk traceerbaar natuurlijk).

Zelf haalde ik op mijn 18e, inmiddels 33 jaar geleden, mijn A en B(E) binnen 3 maandjes maar toen we in 2008 onze eerste caravan kochten, heb ik wel een privé instructiedag bij een rijschool gevolgd; gewoon om wat handige tips & tricks aangereikt te krijgen.

Opleiding of Gevoel... dit is van toepassing op zowel rijden met als zonder aanhanger, ofwel sommigen leren het nooit al is ook dat persoonlijke perceptie :( Mijn schoonvader zei altijd "ik rij nog heel goed" maar steeds minder familieleden durfden nog met hem mee te rijden...

Je ziet op campings nogal wat "stuntels" maar op de een of andere manier komen die toch ook weer thuis, ook wel door oplettendheid van mede weggebruikers... tjah wat moet je ermee scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Bary
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 24 jul 2013 08:28
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Bary » do 11 jun 2015 06:38

RE.gif

Premium weet het duidelijk te brengen, je moet het kunnen.

Ik heb vanaf mijn 6e (nee geen schrijffout) ervaring met tractor rijden (uiteraard niet op de weg tot ik een rijbewijs had) maar daardoor druk ik elke aanhanger op elke plek die ik maar wil.

Het moet in je zitten. Mijn schoonvader heeft ook BE, maar die hoef je echt niet een caravan bochtje achteruit te laten doen. Die man kan 't gewoon niet. Hij heeft zich daar ook bij neer gelegd en past zich aan zijn grenzen aan.

Snelheden in België en Frankrijk heel leuk, maar er is niet voor niets een limiet gesteld. Als je met 80 een klapband krijgt dan kan het nog goed aflopen, maar met hogere snelheden neemt die kans met een factor X heel sterk af. Laat mij maar rustig aan rijden. Ik kom ook wel op mijn plaats van bestemming.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Meenhoes » do 11 jun 2015 07:50

chris56 schreef:Ervaring of gevoel????

Ik durf helemaal niet meer te schrijven.
42 jaar geleden kreeg je gratis een E als je B haalde.
Dus... ik heb alleen maar B gelest, en E als kadootje erbij gekregen.
Toch..
Ik rij al 42 jaar.... ruim 30 jaar met de caravan....volledig schadevrij.... ( afkloppen op massief hout...)
Gevoel voor rijden is iets anders dan ervaring, dat is wellicht nog belangrijker.
En gevoel om met een caravan te rijden heb je, of simpel , heb je niet.
En gevoel is ook anders dan anticiperen.
Hoeveel jongere mannen ik heb zien klunzen met hun caravan... en die hebben gelest??
Kijk maar wat er gebeurt als er achteruit gereden moet worden, of achteruit een bochtje om...dan kan je vaak lachen... daar vallen er vele door de mand.
Ervaring, of gevoel... een groot verschil denk ik.

Greetz
Chris.......
thumbup.gif
Ik zie dat zelfs nog met collega's van mij. Zijn ook al jaren chauffeur en rijden ongeveer 130.000-140.000km per jaar met een trekker-oplegger combinatie maar sommigen kunnen gewoon nog steeds niet fatsoenlijk een oplegger voor het dock zetten of een bochtje achteruit maken. De ervaring is er wel maar het gevoel ontbreekt


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » do 11 jun 2015 10:40

Ik heb ergens geschreven dat B+ een onzinnig rijbewijs is..
Dan hier nog een schepje kolen op het vuur...
Op de huidige manier is BE ook onzin, en draagt zeker niet bij aan een algemeen veilig verkeer...
Waarom zou je met een lichtere combi (bijvoorbeeld een caravan van 1800 kg en een auto van 1700 kg) wel met alleen B mogen rijden? Terwijl mijn caravan lichter is en de auto veel zwaarder dus stabieler en veiliger...maar toch een BE nodig..

Ik durf dus stellen dat veel combi's nu gekocht worden op een B rijbewijs en eerder gevaarlijk zijn dan de zwaardere....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » do 11 jun 2015 10:46

Omdat de grens is gesteld op 3500 kg.
Hierbij vast niet nagedacht over caravanbestuurders maar vooral richting het vrachtverkeer, denk ikzo.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » do 11 jun 2015 10:53

Hoezo vrachtverkeer??
Het gaat over aanhangers, of je er grofvuil in gooit of in gaat wonen doet er niet toe....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » do 11 jun 2015 10:57

Jan van Vijven schreef:Ik heb ergens geschreven dat B+ een onzinnig rijbewijs is..
Dan hier nog een schepje kolen op het vuur...
Op de huidige manier is BE ook onzin, en draagt zeker niet bij aan een algemeen veilig verkeer...
Waarom zou je met een lichtere combi (bijvoorbeeld een caravan van 1800 kg en een auto van 1700 kg) wel met alleen B mogen rijden, terwijl mijn caravan lichter is en de auto veel zwaarder dus een stabielere en veiliger combi, en toch heb je hier een BE voor nodig....

Ik durf dus stellen dat veel combi's nu gekocht worden op een B rijbewijs en eerder gevaarlijk zijn dan de zwaardere....
Dat ben ik met je eens, ik vind dan wel dat iedereen die met een caravan (dichte aanhanger) op pad wil daar een opleiding/cursus voor zou moeten volgen, ik heb zelf 20 jaar gereden zonder E en ook veel met paardentrailers en caravans, toen ik 3 jaar geleden E nodig had voor mijn combi heb ik E gehaald in 1 dag, ik heb toen zoveel dingen geleerd (hier al eens geschreven) die je gewoon niet weet als je er geen uitleg bij gehad hebt, al is het alleen maar hoe op te stellen bij een stoplicht en het benaderen van een rotonde met een fietspad erom heen, verder moet iedereen die E haalt toch echt wel fatsoenlijk achteruit kunnen rijden en sturen, verreweg de meeste op de camping bakken daar echt helemaal niets van..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » do 11 jun 2015 10:59

RE.gif RE.gif
Jij spreekt over een reden waarom jou combinatie met BE moet en een lichtere minder stabiele combi met B mag...
Een bevredigender antwoord op waarom bestaat niet.
Zoals zo veel met regeltjes is het waarom vaak lastig echter ergens moet een grens gesteld worden tussen B en C
Net als het aantal personen op je B rijbewijs ergens een grens voor is gesteld, het waarom is daarbij ook niet helder 10 personen zou veel mooier klinken knipoog.gif
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Jan van Vijven » do 11 jun 2015 11:09

B en C doet er in deze niet toe, het gaat over combi gewichten en niet over maximaal trekker gewicht.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Volvodriver » do 11 jun 2015 11:12

En nu heb ik toch een opmerking.
Mijn caravan plaats ik zoals ik wil. Maar ik blijf moeite houden om datzelfde voor elkaar te krijgen met een licht niet geremd aanhangertje. Uiteindelijk lukt dat wel maar het blijft geklungel.

En daar verandert E achter B niets aan. Ik heb meer "gevoel" bij een grotere combinatie.

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » do 11 jun 2015 11:14

Denk niet dat je me begrijpt...de max is gewoon 3500kg maakt niks uit wat iemand daar van vind, het is eenmaal zo.
Dus nogmaals je ongenoegen uiten dat jouw auto stabieler en sterker zou zijn betwist ik niet maar het is eenmaal zo bepaald
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Knaus440 » do 11 jun 2015 11:26

Arno,
Je hoeft je ook niet aangesproken te voelen over pot en ketel, was absoluut niet voor jouw bedoeld!

Een beetje onduidelijk van mijn kant, maar wat ik bedoelde was de tractoren en en een eerdere reactie.
Dus niks met jouw reactie!
Ik was het juist helemaal met je eens!
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18186
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door deusjevo » do 11 jun 2015 11:42

Burgelijk schreef:Denk niet dat je me begrijpt...de max is gewoon 3500kg maakt niks uit wat iemand daar van vind, het is eenmaal zo.
Mee eens, de een rijdt nog prima met 1 promille alcochol, de ander vliegt al uit de bocht als hij alcohol geroken heeft.
Grens moet er zijn dus dan maar 0,5 promille voor niet beginnende bestuurders.
Het had ook veel ingewikkelder gekund, bijvoorbeeld 0,6 promille voor vrachtwagenchauffeurs omdat die wellicht meer km's maken dan een gemiddeld huisvader die op kantoor werkt. weenie.gif

Voor mijn 2CV is 130 km/uur wel erg snel, moet ik daarom dan maar een maximale snelheid opgelegd krijgen van 90 km/uur? weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » do 11 jun 2015 11:48

Nu ga ik eens een brandende stok in het hondenhok gooien. mrgreen.gif
Zelf ben ik van boere afkomst. Sinds mijn 6 jaar rij ik al rond met traktor en aanhanger/machines. Doordat ik zolang van kindsbeen af met zulke combi's rij heb ik er het gevoel voor. Kleine trailer, grote trailer,..... het maakt mij allemaal niet uit.
Persoonlijk vind ik dat iedereen die met een trailer (of het nu 750kg of 3ton is) een cursus moeten doen voor een E rijbewijs. Nadien een proef waar de maneuvers de hoofdzaak moet zijn. Rechtdoor rijden en gassen kan mijn zoon van 5 ook, daar is geen kunst aan. 2de heel belangerijk punt waar nu total geen rekening word mee gehouden is de noodstop. Snel recht door rijden is makkelijk, maar anticiperen en een degelijke noodstop maken is wat anders. Zelf heb ik een CE bewijs op zak. Iemand die nooit een trailer achter zijn wagen heft gehad weet NIET hoe hij er mee moet rijden. Ik hoor hier mensen die al 30+ jaren ervaring hebben en waar alles prima gaat. Heel mooi en dan heb je ook het gevoel ervoor. Maar kom mij niet wijsmaken dat je in den beginnen niet gevloekt en gesakkerd hebt. De eerste keer dat jullie een bochtje achterwaards moest doen was ook niet simpl en dat zal ook niet in 1 keer gebeurt zijn.

Waar ik naartoe wil is het volgende. Als niemand het je uitlegd hoe je een bepaald maneuver moet uitvoeren zal je het heel moeilijk hebben om dit te doen. De intructeurs geven je tips waar je moet op letten. Welke punten je in het oog moet houden. In welke Spiegel je moet kijken op welk moment. Enz......
Elke trailer heft een andere manier van manipuleren maar de princiepes blijven allemaal gelijk. Of het nu een lange, korte, zware, lichte, hoge of breede trailer is, de princiepes zijn ALTIJD hetzelfde.
schrik.gif schrik.gif schrik.gif
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Burgelijk » do 11 jun 2015 11:53

ben benieuwd!
22 juli krijg ik mn 1dag cursus thumbup.gif
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Daphne » do 11 jun 2015 12:06

Jan van Vijven schreef:Ik heb ergens geschreven dat B+ een onzinnig rijbewijs is..
Misschien behoeft het iets meer uitleg gezien er verschillende nationaliteiten op dit forum vertegenwoordigd zijn.

In Nederland is het examen van een (B)+ rijbewijs gelijk aan het E rijbewijs. Vandaar dat je in Nederland wel gek bent om een (B)+ rijbewijs te halen, een E rijbewijs heeft namelijk meer mogelijkheden. In de landen om ons heen zoals Duitsland en België is het voor een (B)+ rijbewijs voldoende om een cursus zonder examen te doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Diny » do 11 jun 2015 12:20

Als iedereen kritisch zou kijken naar de eigen rijvaardigheid met een caravan aan de haak, dan zouden velen, zowel de oudjes met BE als de jongeren met B, een dagje met een rij instructeur moeten gaan rijden.
Dat zou waarschijnlijk veel gestumper voorkomen. Wel jammer voor degenen die voor de caravan het schouwspel becommentariëren, maar het is dan niet anders mrgreen.gif
En er kunnen zich op de openbare weg ook obstakels bevinden, die achteruitrijden noodzakelijk maken.
En dat achteruitrijden, al of niet met bocht, is m.i. het lastigste.
Dat E halen te maken heeft met het gewicht van de combinatie kun je discutabel noemen.
Maar als de regelgeving de eisen stelt is het gewoon niet anders. Daar kunnen we van vinden wat we willen, maar dat heeft totaal geen zin.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door primera » do 11 jun 2015 12:51

Moet zeggen dat een extra cursus of rijles voor caravans belangrijker vind dat voor een aanhangertje.

De caravan vangt meer wind en is ook anders rijden dan een aanhanger.

Maar toch zijn er mensen die zel niets bakken met een aanhanger.

betreft achteruit rijden, caravan valt meer op met achteruit rijden. Waardoor je sneller corrigeert.
de aanhanger is lager valt minder op en meestal scheelt het ook waar de as zivh bevindt.

in het voorin, midden of achterinl

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » do 11 jun 2015 12:53

Volvodriver schreef:En nu heb ik toch een opmerking.
Mijn caravan plaats ik zoals ik wil. Maar ik blijf moeite houden om datzelfde voor elkaar te krijgen met een licht niet geremd aanhangertje. Uiteindelijk lukt dat wel maar het blijft geklungel.

En daar verandert E achter B niets aan. Ik heb meer "gevoel" bij een grotere combinatie.
Dit is heel logisch, de afstand kogel tot as is hier veel kleiner, je kunt dit leren door gewoon veel minder aan je stuur te draaien, maar een heel klein beetje telkens en dus de tijd geven aan de kar om te "sturen" dit oa heb ik extra goed geleerd tijdens het halen van mijn E.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Micky » do 11 jun 2015 12:56

Diny schreef:Als iedereen kritisch zou kijken naar de eigen rijvaardigheid met een caravan aan de haak, dan zouden velen, zowel de oudjes met BE als de jongeren met B, een dagje met een rij instructeur moeten gaan rijden.
Dat zou waarschijnlijk veel gestumper voorkomen. Wel jammer voor degenen die voor de caravan het schouwspel becommentariëren, maar het is dan niet anders mrgreen.gif
En er kunnen zich op de openbare weg ook obstakels bevinden, die achteruitrijden noodzakelijk maken.
En dat achteruitrijden, al of niet met bocht, is m.i. het lastigste.
Dat E halen te maken heeft met het gewicht van de combinatie kun je discutabel noemen.
Maar als de regelgeving de eisen stelt is het gewoon niet anders. Daar kunnen we van vinden wat we willen, maar dat heeft totaal geen zin.
Wijze woorden Diny thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cedicol
Berichten: 179
Lid geworden op: di 9 jun 2015 13:17
Locatie: Bellingen (Pepingen) Belgié

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door cedicol » do 11 jun 2015 13:39

@volvodriver: Bij het achteruitrijden met een trailer (welke dan ook) proberen van niet meer dan een kwartslag aan je stuur te draaien. Door dit te doen gaat de combi veel rustiger zijn en makkelijker controleerbaar blijven.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs

Bericht door Meenhoes » do 11 jun 2015 19:55

micky schreef:
Dit is heel logisch, de afstand kogel tot as is hier veel kleiner, je kunt dit leren door gewoon veel minder aan je stuur te draaien, maar een heel klein beetje telkens en dus de tijd geven aan de kar om te "sturen" dit oa heb ik extra goed geleerd tijdens het halen van mijn E.
Idd!! thumbup.gif Ik zie het zo vaak gebeuren dat velen als een malle aan het stuur zitten te draaien en daardoor gaat hetgeen wat erachter hangt alle kanten op. Je blijft dan aan het corrigeren.

Een tip voor diegene die moeite hebben met een bochtje achteruit. Wanneer je een bochtje aan je eigen kant moet maken en je aan komt rijden stuur dan de auto eerst in de richting waar de caravan achterwaarts in moet en dan weer terug naar rechts en vervolgens weer naar links en stop op het moment dat de combi in een knik staat. De caravan staat dan al in de richting waar ie in moet en je kunt met de auto gewoon recht achteruit rijden, de caravan stuurt dan vanzelf de straat in. Klein beetje corrigeren op het goede moment en that's it thumbup.gif


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”