Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Zin en/of onzin van het E rijbewijs
afgesplitst uit draadje: viewtopic.php?f=83&t=21655
Bij alle klaagliederen van Jeremia die ik altijd lees over het rijbewijs mag wel eens bedacht worden dat er steeds
gemakkelijker over het rijden met aanhangers wordt gedacht. In de oervorm, vastgelegd in " Het verdrag nopens het wegverkeer " van 19 september 1949 en getekend door meer dan 100 landen staat duidelijk vermeld dat B de bevoegdheid geeft motorrijtuigen te besturen t/m 3500kg die vergezeld mogen gaan van een lichte aanhanger die gedefinieerd wordt als t/m 750 kg. Heb dit ook staan in diverse internationale rijbewijzen in een taal of 6. Alle andere aanhangers, dus >750kg vereisen de E.Het max.treingewicht dat met B mag worden bereden was, en is nog steeds, 3500kg+750kg=4250kg Niet voor tweeerlei uitleg vatbaar ! Dat voldeed ook prima, tot de caravans steeds zwaarder werden dan 750kg. Om maar te voorkomen dat E gehaald moest worden ging West-Europa
zich in allerlei bochten wringen en betrok de aanhanger (lees:caravan) IN het autogewicht van 3500kg !! Dat slaat uiteraard nergens op, het Verdrag voornoemd, is duidelijk zat: B=bevoegdheid een (1)motorrijtuig te besturen eventueel vergezeld van een aanhanger t/m750kg. Iedere aanhanger> 750kg vereist de E. Vraag het uw kennissen maar uit Verweggistan en u vindt het bovenstaande bevestigd. Maar ja NL'ers moeten wat te koeren hebben niet dan?
Met groet, Jaap.
Bij alle klaagliederen van Jeremia die ik altijd lees over het rijbewijs mag wel eens bedacht worden dat er steeds
gemakkelijker over het rijden met aanhangers wordt gedacht. In de oervorm, vastgelegd in " Het verdrag nopens het wegverkeer " van 19 september 1949 en getekend door meer dan 100 landen staat duidelijk vermeld dat B de bevoegdheid geeft motorrijtuigen te besturen t/m 3500kg die vergezeld mogen gaan van een lichte aanhanger die gedefinieerd wordt als t/m 750 kg. Heb dit ook staan in diverse internationale rijbewijzen in een taal of 6. Alle andere aanhangers, dus >750kg vereisen de E.Het max.treingewicht dat met B mag worden bereden was, en is nog steeds, 3500kg+750kg=4250kg Niet voor tweeerlei uitleg vatbaar ! Dat voldeed ook prima, tot de caravans steeds zwaarder werden dan 750kg. Om maar te voorkomen dat E gehaald moest worden ging West-Europa
zich in allerlei bochten wringen en betrok de aanhanger (lees:caravan) IN het autogewicht van 3500kg !! Dat slaat uiteraard nergens op, het Verdrag voornoemd, is duidelijk zat: B=bevoegdheid een (1)motorrijtuig te besturen eventueel vergezeld van een aanhanger t/m750kg. Iedere aanhanger> 750kg vereist de E. Vraag het uw kennissen maar uit Verweggistan en u vindt het bovenstaande bevestigd. Maar ja NL'ers moeten wat te koeren hebben niet dan?
Met groet, Jaap.
Re: trek gewicht auto
RE.gif
De verdragen ken ik niet zoals u die kent. Ik heb een lofzang gezongen op het nieuwe rijbewijs. Eindelijk de mogelijkheid om met een caravan op vakantie te kunnen. Het BE rijbewijs is toch een tamelijk kostbaar verhaal in tijd en geld en juist door mijn ervaring met landbouwvoertuigen heb ik wel inzicht in het rijden met grote aanhangwagens. Ik zie de gemiddelde caravaner nog niet met een combinatie van 18 meter door de minirotonde komen.
Toch zou ik ervoor willen pleiten om in de rijopleiding B ook een verplicht lesuur met de kleine aanhanger op te nemen. Als ik soms mensen zie rijden met een boedelbak of zo, dan snap je niet hoe de verhuurder ooit verwacht zijn kar weer heel terug te zien.
De verdragen ken ik niet zoals u die kent. Ik heb een lofzang gezongen op het nieuwe rijbewijs. Eindelijk de mogelijkheid om met een caravan op vakantie te kunnen. Het BE rijbewijs is toch een tamelijk kostbaar verhaal in tijd en geld en juist door mijn ervaring met landbouwvoertuigen heb ik wel inzicht in het rijden met grote aanhangwagens. Ik zie de gemiddelde caravaner nog niet met een combinatie van 18 meter door de minirotonde komen.
Toch zou ik ervoor willen pleiten om in de rijopleiding B ook een verplicht lesuur met de kleine aanhanger op te nemen. Als ik soms mensen zie rijden met een boedelbak of zo, dan snap je niet hoe de verhuurder ooit verwacht zijn kar weer heel terug te zien.
Knaus Sudwind 530 bj. 1994 - Seat Alhambra 2.8 V6 bj. 2004
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.
Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf.
Re: trek gewicht auto
RE.gif RE.gif
Jaap, mooi betoog
Ik heb wel een opmerking. In Verweggistan is het behalen van een rijbewijs minder omslachtig en kostbaar. Een rondje rijden is vaak voldoende om het benodigde papiertje te krijgen. Of alleen geld schrik.gif en dan niet eens zoveel wat de examens hier kosten. Je wil niet weten hoeveel chauffeurs hier met dikke vrachtwagencombinaties rondrijden die amper een rijopleiding hebben genoten.
Ik vind het in West Europa dan nog allemaal niet zo slecht geregeld. Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed geregeld is
Jaap, mooi betoog
Ik heb wel een opmerking. In Verweggistan is het behalen van een rijbewijs minder omslachtig en kostbaar. Een rondje rijden is vaak voldoende om het benodigde papiertje te krijgen. Of alleen geld schrik.gif en dan niet eens zoveel wat de examens hier kosten. Je wil niet weten hoeveel chauffeurs hier met dikke vrachtwagencombinaties rondrijden die amper een rijopleiding hebben genoten.
Ik vind het in West Europa dan nog allemaal niet zo slecht geregeld. Hiermee wil ik niet zeggen dat het goed geregeld is
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: trek gewicht auto
@jaap
Alleen de regels van vandaag zijn van belang, als ik jouw epistel uit de klaagliederen van Jeremia lees, koesteren we volgens mij juist niet, maar hebben we veel veranderd
Maar goed uiteindelijk heeft dit niets met de openingspost te maken, want dat gaat over het trekgewicht van de auto.
voor iedereen die het niet weet, info over rijbewijzen vind je hier: viewtopic.php?f=83&t=16236
Alleen de regels van vandaag zijn van belang, als ik jouw epistel uit de klaagliederen van Jeremia lees, koesteren we volgens mij juist niet, maar hebben we veel veranderd
Maar goed uiteindelijk heeft dit niets met de openingspost te maken, want dat gaat over het trekgewicht van de auto.
voor iedereen die het niet weet, info over rijbewijzen vind je hier: viewtopic.php?f=83&t=16236
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: trek gewicht auto
@ Bary, mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld maar meer ter kennisname. Een uurtje lessen met een aanhanger om te weten hoe het werkt is nooit weg maar heeft gezien de grote aantallen mensen die een rijbewijs halen en het erg kleine% dat ooit met een aanhanger gaat rijden geen zin als dat niet met een test bewezen wordt.Dat het rijbewijs T er nu eindelijk komt werd tijd :het met 40 ton,of meer, over de weg daveren terwijl nog geen bromfietsrijbewijs AM behaald werd was van de gekke zeker gezien de gevaarszetting. Tenslotte een rijbewijs geeft uiteraard nimmer toestemming tot het trekken van te zware combinaties of het maken van overtredingen zoals ook al verwoord door Daphne. Met groet, Jaap.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Een groot deel van de E rijbewijsbezitters heeft geen examen hoeven te doen. Iedereen die het rijbewijs voor mei 1984 heeft behaald kreeg E erbij. Ik baalde toen wel omdat ik in oktober pas mocht lessen, hoewel ik toen geen enkele reden had om te balen want op die leeftijd denk je niet aan het rijden met een caravan
Maar om even op de post van Jaap terug te komen. Die oude wet van toen was wel makkelijk met een gekregen rijbewijs.
Maar om even op de post van Jaap terug te komen. Die oude wet van toen was wel makkelijk met een gekregen rijbewijs.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
@Daphne, het in je laatste alinea vermelde is zeer juist ! Daar pleitte ik ook niet voor maar in het "Verdrag nopens"etc was juist vermeld dat de E niet gegeven werd maar behaald moest worden als men aanhangers >750kg wilde trekken.
De B (sec) gaf immers al de bevoegdheid aanhangers <751kg mee te voeren.Degenen die de E via een examen behaalden verklaren unaniem daar veel aan te hebben gehad en dat op meerdere fora.De wetswijziging van 1984 zie ik dan ook als reparatie van een verkeerd idee, het verstrekken van een rijbewijs zonder daar iets voor gedaan te hebben,en ja ik kreeg het ook gratis en voor niks, maar kon ik daar iets aan doen? Mijn bouwjaar bracht dat met zich mee.Voor de C+D wel examen gedaan hoor! Maar fouten uit het verleden mogen toch hersteld worden? Alleen het inbegrijpen van aanhangergewicht in de 3500kg van 1 voertuig vind ik principieel fout: met aanhanger rijden is heel iets anders dan een solo auto besturen.Voor de gedachte opkomt, ik ben geen rijschoolhouder die nieuwe klanten zoekt! Met groet, Jaap.
De B (sec) gaf immers al de bevoegdheid aanhangers <751kg mee te voeren.Degenen die de E via een examen behaalden verklaren unaniem daar veel aan te hebben gehad en dat op meerdere fora.De wetswijziging van 1984 zie ik dan ook als reparatie van een verkeerd idee, het verstrekken van een rijbewijs zonder daar iets voor gedaan te hebben,en ja ik kreeg het ook gratis en voor niks, maar kon ik daar iets aan doen? Mijn bouwjaar bracht dat met zich mee.Voor de C+D wel examen gedaan hoor! Maar fouten uit het verleden mogen toch hersteld worden? Alleen het inbegrijpen van aanhangergewicht in de 3500kg van 1 voertuig vind ik principieel fout: met aanhanger rijden is heel iets anders dan een solo auto besturen.Voor de gedachte opkomt, ik ben geen rijschoolhouder die nieuwe klanten zoekt! Met groet, Jaap.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Los of het wel of niet mag en hoe kostbaar E is, ben ik achteraf heel blij met mijn lessen om E achter B gehaald te hebben. (ben van dezelfde generatie als Daphne, enkele maanden voor ik mijn B haalde, werd de automatische E stopgezet). Ik heb heel veel geleerd in die lessen en weet zeker dat ik heel bewust met mijn caravan rondrijd.Veel tips en handigheidjes mocht ik leren over voorsorteren, dode hoeken, schaduwgebruik, etc. Alleen de uren ervaring zijn nog wat mager, maar dat is een gebrek aan vakantiedagen, dus van geheel andere orde.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik zou er nu nog steeds niet vies van zijn om mijn E rijbewijs te halen. De kans dat ik ooit een combinatie zal rijden die dat volgens die opgerekte regels nodig zou hebben is erg klein. Maar de tips die je krijgt om met een grote combinatie te rijden zijn nooit weg gegooid.
Overigens heb ik vorig jaar ook een caravantraining gedaan. Ik begrijp dat dit van een andere orde is, maar ook dat was erg nuttig. Natuurlijk vind een caravantrainer zijn training nuttiger dan een E-rijbewijs. Dat laat ik maar even in het midden, want ik ben niet bekend met wat je precies leert bij een E-rijbewijs.
Overigens heb ik vorig jaar ook een caravantraining gedaan. Ik begrijp dat dit van een andere orde is, maar ook dat was erg nuttig. Natuurlijk vind een caravantrainer zijn training nuttiger dan een E-rijbewijs. Dat laat ik maar even in het midden, want ik ben niet bekend met wat je precies leert bij een E-rijbewijs.
Laatst gewijzigd door Guus 1972 op za 1 mar 2014 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Geen verwijt aan jou hoor Jaap. Een gegeven paard...... Geniet gewoon van het gekregen e-rijbewijs.
Ik ben het ook eens dat het lessen en een examen doen met aanhanger wenselijk is. En zoals jij al aangeeft voor alles boven de 750 kg. En geen uitzonderingen meer dat als de combi binnen 3500 kg blijft er geen E-rijbewijs nodig is. Ik zie nl geen verschil met de combinaties die boven de 3500 kg zitten. Het blijven auto's die grote dozen trekken
Ik ben het ook eens dat het lessen en een examen doen met aanhanger wenselijk is. En zoals jij al aangeeft voor alles boven de 750 kg. En geen uitzonderingen meer dat als de combi binnen 3500 kg blijft er geen E-rijbewijs nodig is. Ik zie nl geen verschil met de combinaties die boven de 3500 kg zitten. Het blijven auto's die grote dozen trekken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
@jaap, daar ben ik het mee eens
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik heb in het verleden met een wat kleinere caravan gereden en heb voor mijn werk ook veel met aanhangers gereden. Daarnaast heb ik nog een boottrailer waar veel mee gemanouvreerd moet worden.
3 jaar terug heb ik mijn e rijbewijs gehaald, deze had ik nodig voor mijn huidige caravan.
Ik heb een proefles van 2 uur gehad en vervolgens 4 uur les gevolgd door een examen.
De kosten vielen hierdoor erg mee.
Wat je leert is ondermeer het volgende:
- Het effect van een zware aanhanger op het rijden.
- Je plaats op de weg en het gevaar van het uitzwenken van de aanhanger.
- Manouvreren en keren.
- Aan en afkoppelen en remmen testen wat daar onderdeel van uit maakt.
- Kentekenbewijzen lezen zodat je weet wat je wel en niet mag.
Al met al zeer leerzaam en zeker niet onzinnig.
Ben altijd van mening geweest dat als je iets wilt waar je een certificaat of wat dan ook voor nodig hebt je dit gewoon moet halen. Dus niet de grenzen gaan oprekken en met een overbeladen caravan met te hoge snelheid naar spanje rijden, omdat de regels allemaal maar inzin zijn.
3 jaar terug heb ik mijn e rijbewijs gehaald, deze had ik nodig voor mijn huidige caravan.
Ik heb een proefles van 2 uur gehad en vervolgens 4 uur les gevolgd door een examen.
De kosten vielen hierdoor erg mee.
Wat je leert is ondermeer het volgende:
- Het effect van een zware aanhanger op het rijden.
- Je plaats op de weg en het gevaar van het uitzwenken van de aanhanger.
- Manouvreren en keren.
- Aan en afkoppelen en remmen testen wat daar onderdeel van uit maakt.
- Kentekenbewijzen lezen zodat je weet wat je wel en niet mag.
Al met al zeer leerzaam en zeker niet onzinnig.
Ben altijd van mening geweest dat als je iets wilt waar je een certificaat of wat dan ook voor nodig hebt je dit gewoon moet halen. Dus niet de grenzen gaan oprekken en met een overbeladen caravan met te hoge snelheid naar spanje rijden, omdat de regels allemaal maar inzin zijn.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Waarom kan dat dan niet bij de gewone rijopleiding?Daphne schreef:Geen verwijt aan jou hoor Jaap. Een gegeven paard...... Geniet gewoon van het gekregen e-rijbewijs.
Ik ben het ook eens dat het lessen en een examen doen met aanhanger wenselijk is. En zoals jij al aangeeft voor alles boven de 750 kg. En geen uitzonderingen meer dat als de combi binnen 3500 kg blijft er geen E-rijbewijs nodig is. Ik zie nl geen verschil met de combinaties die boven de 3500 kg zitten. Het blijven auto's die grote dozen trekken
Net zo goed als dat je vroeger het E kreeg zonder ooit 1 meter met een aanhanger gereden te hebben kunnen ze nu net zo goed het rijden met een aanhanger bij de gewone rijopleiding voegen.
Op de manier zoals het nu gaat met de aparte E achter B opleiding is het in mijn ogen alleen maar een manier om mensen (veel) geld uit de zak te kunnen troggelen. Het leid in mijn ogen tot het maken van verboden prijsafspraken.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het staat eenieder vrij om daar anders over te denken.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op za 1 mar 2014 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft, er zijn maar relatief weinig mensen die het nodig hebben dus totale onzin, dat is pas geld uit de zak kloppen, iets verkopen wat de klant niet nodig heeft.
Als je een beetje je best doet hoef een E rijbewijs niet meer te kosten dan 350-500 euro en het is wel voor ieder zijn veiligheid en gemak, ik zie het probleem echt niet van gewoon je "E" halen als je het nodig hebt.
Edit, net als een motorrijbewijs, ik heb het niet nodig dus haal ik het niet, wil je wel rijden met een motor, dan haal je hem wel...
zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft, er zijn maar relatief weinig mensen die het nodig hebben dus totale onzin, dat is pas geld uit de zak kloppen, iets verkopen wat de klant niet nodig heeft.
Als je een beetje je best doet hoef een E rijbewijs niet meer te kosten dan 350-500 euro en het is wel voor ieder zijn veiligheid en gemak, ik zie het probleem echt niet van gewoon je "E" halen als je het nodig hebt.
Edit, net als een motorrijbewijs, ik heb het niet nodig dus haal ik het niet, wil je wel rijden met een motor, dan haal je hem wel...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Waarom niet, dat deden ze vroeger ook al, velen kregen een E rijbewijs die ze nooit gebruiken, maar wel via de rijopleding is betaald.micky schreef:RE.gif
zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft,
Dus ik zie niet echt een verschil.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
daar werd geen aandacht geschonken aan het leren rijden met een aanhanger, er stond gewoon E op je rijbewijs zonder dat je ooit een aanhanger getrokken had
daar werd geen aandacht geschonken aan het leren rijden met een aanhanger, er stond gewoon E op je rijbewijs zonder dat je ooit een aanhanger getrokken had
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ach, er zijn ook cursussen hoor bij de Anwb met of zonder je eigen caravan, in Lelystad, 10 jaar geleden heb ik zo'n cursus gedaan, en leer je veel op een dag, zoals de hellingproef, achteruit rijden, bij 80 km per uur plotseling remmen en achteruit in een cirkel rijden.
En met een instructeur een rondje Lelystad.
Kost trouwens ook wel wat.
Was wel leerzaam.
En met een instructeur een rondje Lelystad.
Kost trouwens ook wel wat.
Was wel leerzaam.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Ik zou willen dat ik voor een dergelijk bedrag mijn E achter B kon halen.micky schreef: Als je een beetje je best doet hoef een E rijbewijs niet meer te kosten dan 350-500 euro.
Bij veel rijscholen in mijn buurt begint het pas bij € 500,-.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
RE.gif
Vakantieveilingen!
Vakantieveilingen!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: trek gewicht auto
Dat bedoel ik dus ook. Dat hoeft van mij echt niet in het begin van de opleiding.Bary schreef:RE.gif
Toch zou ik ervoor willen pleiten om in de rijopleiding B ook een verplicht lesuur met de kleine aanhanger op te nemen. Als ik soms mensen zie rijden met een boedelbak of zo, dan snap je niet hoe de verhuurder ooit verwacht zijn kar weer heel terug te zien.
Leer eerst de verkeersregels en de auto te beheersen, maar als je richting het praktijkexamen gaat kun je dat idd. gaan implementeren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Een naar bijverschijnsel die door de nieuwe rijbewijsregels van 2013 is ontstaan, is dat er met een lichte auto een zware caravan mag worden getrokken. Terwijl voor een combinatie die beter in balans is, een duur rijbewijs moet worden behaald. Er zijn hierdoor heel wat gezinnetjes op pad met een lengte 500+ stapelbedcaravan en een lichte auto die hun gezin naar de vakantiestek "zwabberen" (ik chargeer )
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Dutchdrummer
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
- Locatie: NBr NL
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Is het rijbewijs of de rijlessen goedkoper geworden na 1984, ofwel na het vervallen van E? Nee dus. Er is dus een heel groot verschil.Kingpin1966 schreef:Waarom niet, dat deden ze vroeger ook al, velen kregen een E rijbewijs die ze nooit gebruiken, maar wel via de rijopleding is betaald.micky schreef:RE.gif
zeker een de gemiddelde Nederlander wil niet betalen voor iets wat hij niet nodig heeft,
Dus ik zie niet echt een verschil.
Dus volgens mij werd er na 1984 te veel betaald. Evenveel als voorheen, maar alleen voor B.
Don't count the days.
Make the days count.
Make the days count.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Heb mijn E recent gehaald en ben het absoluut eens met de stelling dat iedereen met een (zware)aanhanger verplicht zijn E moet halen. Voor €495 had ik het felbegeerde papiertje. En voor alle mensen die hem geschonken hebben gekregen. Neem een paar lessen want je steekt er echt een hoop van op. Ik rij/reed 100.000 km per jaar en dacht dat ik wel wat wist maar heb het als een zeer leerzame dag ervaren.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Toen ik ruim 10 jaar geleden m'n E bij C rijbewijs haalde kreeg ik E bij B er gratis bij, maar er werd mij toen niks verteld qua gewichtsverhoudingen, kogeldruk en dergelijk. Daar ben ik pas achter gekomen toen ik hier op het forum kwam. Als dat allemaal met het E bij B rijbewijs halen wel wordt verteld lijkt me dat zeker leerzaam en niet overbodig
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: Zin en/of onzin van het E rijbewijs
Dit is inderdaad precies het vreemde van de nieuwe regels. Normaal wordt alles veiliger door nieuwe regels en hier juist niet.Daphne schreef:Een naar bijverschijnsel die door de nieuwe rijbewijsregels van 2013 is ontstaan, is dat er met een lichte auto een zware caravan mag worden getrokken. Terwijl voor een combinatie die beter in balans is, een duur rijbewijs moet worden behaald. Er zijn hierdoor heel wat gezinnetjes op pad met een lengte 500+ stapelbedcaravan en een lichte auto die hun gezin naar de vakantiestek "zwabberen" (ik chargeer )
Wij hebben een andere zwaardere auto waarmee het veiliger zou moeten worden maar nu moet je weer E hebben.
Geen probleem want ik heb het al gehaald maar vreemd is het wel.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02