Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Knaus440 » ma 9 dec 2013 22:27

We kregen de rekening voor 2014 weer in de bus voor de jaarplek waar onze stacaravan staat.
Ik kwam daar een post externe kosten tegen, en gevraagd op specifiekatie.
Naar aanleiding daarvan ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die naast de kosten jaarplaats dus ook een post externe kosten hebben:
Daaronder vallen dan: vuilnis(90E), rioolrecht gemeente(180E), waterschapslasten(54E), zuiveringslasten(35E), en uiteraard het CAI.
Maar die laatste gaat het me niet om.
Totaal van 4 is: bijna 360 euro.

Komt dit een beetje overeen met kosten op andere campings?
Zijn dit op alle campings normale kosten?

Het is duidelijk dat we er niet permanent wonen, het park is ook twee maanden per jaar dicht.
En ons woon/werk adres is elders.
Worden de genoemde kosten dan verrekend per aangesloten eenheid oid?
Ik kom daar niet zo snel uit, weet iemand daar meer over?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Sea Breeze

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Sea Breeze » ma 9 dec 2013 22:43

Het enige dat er bij ons apart op de factuur word vermeld is de toeristenbelasting.
In November krijgen we een aparte energieafrekening maar voor de rest niets.

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Knaus440 » di 10 dec 2013 11:35

Toeristen belasting krijgen we via de gemeente, en het water en stroomverbruik wordt bij ons los verrekend.
Die rekening hadden we al.
Seabreeze, jullie rekening is dus voor jullie jaarplaats. En dat is inclusief de hele reutemeteut
van kosten camping en externe kosten? Door derden verhaalde kosten bedoel ik dan.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

het goede leven
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 20:31

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door het goede leven » di 10 dec 2013 20:36

wij krijgen op onze rekening: kosten jaarplaats, : deze is incl. 150 kw / 10amp , boven de 150 kw betalen wij 0.25 euro / kw , ook is hier een rol vuilniszakken bij in begrepen ( 20 st. ) , zakken voor o.a. plastic kopen wij per stuk , de vuilzakken /groenafval worden door de camping op gehaald en is bij de prijs inbegrepen , ook water en TV is bij de prijs inbegrepen . de tweede post is : de taksen, : zijnde toeristen belasting o.i.d.

bij ons nemen velen hun afval mee naar thuis als het niet veel is naar een paar dagen, bij ons is de prijs/kwaliteit verhouding wederzijds vrij gemoedelijk, en dat werkt goed. externe kosten komen bij ons niet voor.

knaus440, was deze post voor het eerst vermeld ? zonder een kennisgeving ? , als dat zo is lijkt het wel op een verkapte prijsverhoging.

ik heb wel eens gehoord dat enkele campings deze handelswijze gebruiken.
Mercedes Sprinter 211 CDI , Fendt Diamand 650 TF , Stacaravan/Chalet 8.50 x 3.30 Mtr.

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Knaus440 » wo 11 dec 2013 19:41

Nee hoor, deze post staat er al jaren gewoon op.
Loopt alleen op net zoals de huurprijs.

Er is bij de camping een zgn milieu pleintje, waar we ons afval kwijt kunnen in grote containers.
De gemeente haalt het dan op.

Is een keus van de camping natuurlijk om alles onder 1 noemer, huurprijs totaal, te plaatsen
of verdeelposten aan te geven.
Inmiddels toch wat meer info gevonden, en het blijkt gebruikelijk te zijn dat alles wat een vaste aansluiting op het riool heeft, rioolbelasting betaald.
Dat is zowel per huis als stacaravan dan 180 euro per jaar. Zijn externe kosten dus.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Cheers » do 12 dec 2013 11:14

Ons recreatiecentrum kan er ook wat van:
- stageld chalet 1730 euro
- adminstratiekosten 17,50
- milieulasten 55
- kosten vuilafvoer 53
- polder en waterschapslasten 10
- onroerende zaak belasting 55
- KPN digitaal (radio/tv) 24
- Videma rechten 7,50
- internet 160 (hele jaar via WiFi op terrein)
- huisdier 125 (hebben we niet, maar wat een geld!)
- vastrecht elektra 115 (plus 0,27 per kWh)
- vastrecht water 56 (plus 1,68 per m3)
- vastrecht gas (externe leverancier maandbedrag 50 euro)
- forensenbelasting (via de gemeente)

Het is hier allemaal prima geregeld hoor, we hebben niks te klagen. Wel naast het stageld van 1.730 euro dus nog eens ca. 1.200 euro voor de rest. Inclusief energie etc. dus totaal zo'n 3.000 euro per jaar. Wij zitten naast drie a vier weken vakantie bijna ieder weekend in ons tweede huisje. De verbruikskosten aan elektra, gas en water zie ik niet als extra. Als we in het chalet zitten staat de kachel thuis laag en wordt er nagenoeg geen stroom gebruikt. Internet hoeft natuurlijk niet, maar is wel handig. Kabel TV 24 euro per jaar vind ik bijvoorbeeld niet duur.

Knaus440: 360 euro voor die vier posten lijkt mij aan de prijzige kant. Als ik die posten in mijn overzicht optel, dan kom ik op ongeveer 175 euro. Vraag is hoe die andere kosten (die de camping maakt) aan jullie worden doorberekend. Doorberekenen doen ze het allemaal...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Sea Breeze

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Sea Breeze » do 12 dec 2013 22:44

Knaus440 schreef: Seabreeze, jullie rekening is dus voor jullie jaarplaats. En dat is inclusief de hele reutemeteut
van kosten camping en externe kosten? Door derden verhaalde kosten bedoel ik dan.
johan
Ja klopt Johan, heb het nog eens nagekeken maar de enige extra is de toeristenbelasting die staat vermeld.
Internet hebben we nog niet genomen maar neem aan als we die vanaf maart nemen en dan laten doorlopen dat die dan ook apart vermeld zal staan. Onze camping vraagt daar €125,- per jaar voor.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Daphne » do 12 dec 2013 22:57

De vraag die bij mij opkomt of er een totaalverschil is. Er wordt gesproken over het apart afrekenen van de lasten bij de een, en de ander heeft dat niet. Maar hoe zit het met het totaalplaatje en dan teruggerekend naar m2. Zijn de verschillen dan nog aanzienlijk? Of maakt het dan minder uit dat de gemeentelijke lasten apart worden doorberekend?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Knaus440 » vr 13 dec 2013 12:17

Leuke vraag: Wij betalen dan 14,7 euro per m2.
Wat daarmee nog in meegenomen moet worden is dat we eigenlijk 17 euro per m2 zouden moeten betalen.
maar omdat we op onze kavel de water-afsluitput hebben voor 6 plaatsen krijgen we een 250 euro "korting" per jaar.
Of eigenlijk betalen we voor 1 categorie kleinere kavel als we feitelijk hebben.
In totaal betalen we een 2500 euro.

Betekend dat we de huurders van de andere kavels enkele keren per jaar naar de put zien lopen.
In 3 jaar tijd nog nooit echt gezien als we er waren.
En we moeten de put en deksel bereikbaar houden, dus de bladeren en troep even weg vegen, geen stoelen er bovenop etc.
De buren hebben iets vergelijkbaars met de elektriciteits kast.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door graaf » vr 13 dec 2013 12:52

Ik vind die kosten van een jaarplaats voor een stacaravan wel helemaal de pan uit gerezen. In 1975 begon mijn moeder op camping Hoogduin in Cadzand-Bad met f 600,-- (gulden) per jaar. Daar kwam dan natuurlijk de kosten van ca. 3 van die dikke rode flessen propaangas en een vast jaarbedrag voor water en elektra bij. O ja.....omdat dat Cadzand meer dan 200 km afstand van huis was, kwam er nog 50 euro bij om gedurende het seizoen, als er niemand was, een keer of 6-7 te maaien (grasveld), alles samen dus een 850-900 gulden per jaar. Die stacaravan werd een week of 7-8 per jaar gebruikt, soms nog minder.
Inmiddels is de (vernieuwde) stacaravan van mijn broer en zus en van mij. Er is inmiddels een vast gasnet, zwaarder elektriciteitsnet, CAI, allemaal apart bemeterd. De kosten per jaar zijn inmiddels (inclusief dat maaien) en de verbruikskosten opgelopen tussen de € 3000,00 tot € 3200,00. De camping is het hele jaar voor de vaste staplaatsen open, maar er mag niet permanent gewoond worden.
Dus...je ziet....het kan altijd nog duurder...... mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Sea Breeze

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Sea Breeze » za 14 dec 2013 22:56

Hier direct alle prijzen, wij hebben 120m2 tot onze beschikking en dat is een van de kleinere kavels.

De basis huurprijs voor een jaarplaats van 100m² is € 2540,00
Elke extra vierkante meter die de plaats groter is kost € 10,50

Elektra per kwh € 0,45
Water per m3 € 4,50
Gas per m3 € 4,00

De toeristenbelasting bedraagt € 203,30

Extra parkeerplaats € 185,00 (indien beschikbaar)
Internetmodem € 125,00 per jaar
De aansluiting op het Wifi netwerk is gratis

Ook wij zijn dus € 3000,- per jaar kwijt.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door WillyL » zo 15 dec 2013 10:33

Er kan bespaard worden bv op internet. Heb je reeds een gsm abonnemet met internet dan kan je meestal die gsm als router gebruiken en die verbinding dus gebruiken om vanaf je pc te internetten.
Je kan dan bv via bluethoot je pc aan de gsm koppelen of via een usb kabel.
Dat is gemakkelijk 125€ gespaard. Wanneer jij op pad bent met je mobieltje heeft de achterblijver of -ster dan natuurlijk geen internet, tenzij die ook zulk een abonnement en gsm heeft.

Waar is de tijd dat men een 10de schuur had... 10/100 afdrachten aan de gemeenschap, ik mag ervan dromen.
De laatste tijd vind ik dat veel overheidsinstanties almaar meer heffingen vragen op vanalles en nog wat en die daarna jaar op jaar vele maal meer verhogen dan onze index...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Diny » zo 15 dec 2013 11:44

Min of meer off topic: wat een prijzige hobby!
Natuurlijk heeft zo'n vaste plek voordelen, maar zeker ook nadelen. Daarbij komt dat een aantal bezitters ook nog een toercaravan heeft of op een andere manier naar het buitenland trekt in de zomer en/of winter.
Ik vraag me af waarom iemand, als hij tenminste op de centjes moet letten, niet een grote caravan heeft die hij in het voorseizoen relatief goedkoop een maand of 3 ergens neerzet en in het naseizoen vanaf half augustus tot november weer.
Je zit dan ook niet aan een plek vast, iets wat mij niet echt aan zou spreken. Maar goed, dat is persoonlijk.
Pffff ...dit is echt wel off topic geworden vrees ik scratch.gif

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Knaus440 » zo 15 dec 2013 21:09

Diny,
Een korte reactie; onze tourcaravan hebben we voor vakantie, de stacaravan als tweede huisje.
Vanuit dat tweede huisje in het midden van het land,
-dichter bij familie,
-dichter bij maandelijkse trainingen/cursussen die in het weekend om 9 of 10 uur beginnen,
-een beetje uitzoeken of we over een paar jaar in die omgeving willen gaan wonen,
en alvast een (sociaal) netwerk opbouwen.

En natuurlijk is het ook nog eens een mooie omgeving om te lopen en fietsen.
Gelukkig wel!
En ik ben inderdaad ook erg blij dat we voor deze oplossing/mogelijkheid hebben kunnen kiezen.


Oja, en zo'n grote ruimte als we nu hebben, stacaravan van 11 bij 3,7 meter, kan onze golf niet trekken mrgreen.gif
Als we zouden kiezen voor een grote tandemasser oid, zouden we ook een grotere auto moeten.
De Golf mag 1400kg trekken.
En boven dien zouden we dan geen vaste plek hebben die we zelf mogen inrichten.
Nu is onze kavel van 190m2 naar onze wens ingericht.
Met een grote caravan en jaarplaats kun je niet zeer op 1 plek terug komen.
En mag je niet een heg, fietsenschuurtje, neerzetten.
Daarom zou ik dus niet kiezen voor een grotere caravan.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Sea Breeze

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Sea Breeze » zo 15 dec 2013 22:49

@Diny, ligt er aan hoe je het bekijkt, wij kunnen het hele jaar terecht voor €3000,- inlusief alle vakanties ook in het hoogseizoen.
Toen wij onze toercaravan hadden betaalde ik €1100,- voor 3 maanden in het voorseizoen. Een stacaravan huren in het hoogseizoen op dit soort luxe campings kost je €1000,- per week!!!
Nu hebben we onze eigen stek direct aan zee, nooit geen files meer bij mooi weer want we zijn er al en in de weekenden zijn waar mijn roots liggen, Zeeland. Geen geleur met caravan ophalen, stallen, keuren, sateliet uitrichten banden controleren en weet ik het allemaal. In 1 uur van huis op vakantiestek inclusief zwembad, bubbelbad, sauna, kindertheater, kinderbioscoop enz enz enz. Kortom, het is maar goed dat iedereen zijn eigen manier van kamperen heeft anders werd het maar een hele saaie boel mrgreen.gif

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Diny » ma 16 dec 2013 00:33

Interessant om jullie reacties te lezen Knaus en Sea Breeze!
Toen we enige tijd geleden ook de mogelijkheid van een vaste vakantiestek overwogen waren de door jullie genoemde punten ook voor ons de plussen. Vooral ook het zonder allerlei voorbereidingen even een paar dagen van huis 'ruilen' sprak ons aan.
Het is hem dus niet geworden, vooral omdat we de vaste kosten vrij hoog vonden en omdat het steeds naar dezelfde plaats gaan ook minder aantrekkelijk leek.
Maar al met al, het heeft zeker voordelen, zo'n 2de woning!

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Cheers » ma 16 dec 2013 19:41

In Spanje huurden wij een veredelde stacaravan voor 1.000 euro per week. In het hoogseizoen stonden wij daar dus twee weken voor 2 roodjes... Daar kwamen de brandstof, tol en hotelovernachting heen en terug nog bij. Totaal kwamen we toen ook op ca. drie duizend euro voor twee weken pret... Dat zou ik nu dus niet meer doen :wink:
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Diny » ma 16 dec 2013 20:48

Cheers,
Logisch! Je hebt een Kop Kompakt aan de haak van je Audi hangen voor de buitenland tripjes.
Luxe haphop.gif

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Cheers » ma 16 dec 2013 21:24

RE.gif
Ja sinds dit jaar. Maar toen mijn kids jonger waren moest alles in het hoogseizoen gebeuren. Dus kort en duur...
Nu doordeweeks 'thuis', in de weekends in de bosvilla, zo nu en dan een weekje in de bosvilla en twee weken per jaar naar het buitenland.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 16 dec 2013 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

Vliedje

Re: Externe kosten bij huren jaarplek stacaravan.

Bericht door Vliedje » zo 2 feb 2014 11:42

caravan.gif Voor ons chalet op camping De Norgerberg, betalen wij een vast bedrag aan stageld, inclusief kabeltelevisie. Het enige wat daar nog bij komt is de afrekening voor Electra en watergebruik, toeristenbelasting en milieuheffing. Ook de kosten voor onze hond zitten hier bij in. Ons seizoen loopt van 1 april tot 1 november. In totaal kost het ons zo'n € 1800 per jaar, afhankelijk van ons energieverbruik. Jaarlijks stijgen die lasten natuurlijk wel enigszins.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”