Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door iemand » ma 8 jul 2019 21:15

Monteer maar de nieuwe pomp, de oude loopt te zwaar waardoor de 3 Ampere zekering eruit gaat.

p.s.
Bij de Action hebben ze ook zekeringen.
Je had je vraag misschien beter als separaat Onderwerp kunnen aanmaken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » ma 8 jul 2019 21:22

iemand schreef:Monteer maar de nieuwe pomp, de oude loopt te zwaar waardoor de 3 Ampere zekering eruit gaat.

p.s.
Bij de Action hebben ze ook zekeringen.
Je had je vraag misschien beter als separaat Onderwerp kunnen aanmaken.

Misschien heb je gelijk maar aangezien dit topic over thetford toiletten gaat.....?

K heb vandaag aardig lang lopen zoeken maar ik kan niet zien waar die kabel van de oude pomp heen gaat zodat ik deze netjes kan losmaken om vervolgens daar de kabel van de nieuwe pomp weer aan vast te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » wo 10 jul 2019 15:04

Bij het vervangen van de pomp, hoor je het snoer door te knippen, je komt niet bij de bevestiging van de andere kant van de kabel uit.


de handleiding krijg je er bij als je de officiële pomp koopt, voor een voorbeeld, zie de link:

https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... AcQAvD_BwE


Ik heb er krimpkousjes omheen gedaan, de verbinding komt boven het water aan de zijkant achter soort klemmetjes te liggen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » wo 10 jul 2019 17:08

Micky schreef:Bij het vervangen van de pomp, hoor je het snoer door te knippen, je komt niet bij de bevestiging van de andere kant van de kabel uit.


de handleiding krijg je er bij als je de officiële pomp koopt, voor een voorbeeld, zie de link:

https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... AcQAvD_BwE


Ik heb er krimpkousjes omheen gedaan, de verbinding komt boven het water aan de zijkant achter soort klemmetjes te liggen

Hey,

Bedankt voor je hulp. De vorige eigenaar had nog een pompje liggen. Aangezien ik geen specificaties op het oude pompje kan vinden ga ik deze er dus inzetten. Ik ga het ook zo maken dat het demontabel is. Heb een oplossing gevonden en vrijdag ga ik deze monteren. Keep you posted!
IMG_2616.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » wo 10 jul 2019 17:26

Bij vragen even een berichtje geven, als je snel antwoord nodig hebt dan even een pb sturen, daar krijg ik een melding van.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » wo 10 jul 2019 18:23

Micky schreef:Bij vragen even een berichtje geven, als je snel antwoord nodig hebt dan even een pb sturen, daar krijg ik een melding van.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk

Komt goed.
Super bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » vr 12 jul 2019 16:24

IMG_2618.jpg
Gefixt!

Waterdichte aansluit wartel ertussen en het draait weer.
Zou ik het pompje nog kunnen reinigen zodat ie het misschien weer doet of is het zinloos?

Iedereen bedankt voor de input!
Ben erg geholpen tijdens mijn vakantie AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » vr 12 jul 2019 16:36

Je zou hem wellicht in wat schoonmaakazijn kunnen laten weken?

Ik zou sowieso een reservepompje meenemen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Raymond1985 » vr 12 jul 2019 17:13

deusjevo schreef:Je zou hem wellicht in wat schoonmaakazijn kunnen laten weken?

Ik zou sowieso een reservepompje meenemen.
Reserve pompje heb ik intussen ook weer gescoord. In de campingwinkel die hier op de camping is hadden ze er maar zo een paar liggen.

Mijn volgende klus tzt wordt het schoonmaken van de spoelwater tank. Zit aardig veel zwarte zooi in. Heb al aardig wat draadjes gezien die hierover gingen.

Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » vr 12 jul 2019 21:42

RE.gif

chlorix erin, afvullen met water, 15 minuten rijden, nacht laten staan, weer even rijden en leeg laten lopen, zo wit als maar kan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » za 17 aug 2019 22:27

De caravan stond een weekje op de camping met moeders en de kinderen en bij vertrek zou ik de cassette even leeggooien... die was dus leeg want alles lag eronder :shock: Waarschijnlijk is dat bovenste schuifje niet opengegaan bij het plaatsen van de cassette en ik heb dus een ander punt voor de checklist.

Hoe dan ook, die bak eronder stond blank (insert kots-smilie). Na diverse rollen keukenrol en een dweil lijkt het schoon maar bij mijn C250 is het geen mooie badkuip die eronder zit maar zie je her en der de kale caravan vloer. Kortom, ik vrees dat eronder ook nog het nodige ligt. Ik lijk die onderkant er echter niet via het cassette luik te kunnen verwijderen? Ofwel, moet ik het geheel toilet en douchebak verwijderen?
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » za 17 aug 2019 22:38

RE.gif

dat zou ik wel doen, want dit gaat echt enorm stinken :(

Maar euh, dat schuifje moet je zelf openen voordat je gaat zitten....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » za 17 aug 2019 22:49

De schuif van het toilet doen we natuurlijk wel open maar bovenop de cassette zit ook nog een schuif (geen idee waarom eigenlijk), zie de rode cirkel hieronder. Deze gaat volgens mij naar achter als je de cassette in de caravan schuift maar dat is nu dus niet gebeurd :(
Afbeelding

Maar ok, ik probeer dus te ontdekken hoe ik dat ding demonteer.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » za 17 aug 2019 22:55

RE.gif

het is onmogelijk dat de cassette erin zit met die schuif erop, want het rubber onder deze schuif sluit waterdicht aan op het toilet, kortom er is simpelweg geen ruimte tussen de cassette en het gat in de pot.....

het zou kunnen dat je hem er van de verkeerde kant ingeschoven had (dus die schuif in de cirkel) maar dan past de cassette niet in de ruimte (ik spreek uit ervaring, dat is me namelijk 1 keer gebeurd).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door mca2 » za 17 aug 2019 23:05

Ik weet ook niet precies wat er fout ging maar er zat niks in de cassette, wel er bovenop en dus eronder. Zou kunnen dat men vergeten de schuif de wc zelf precies verkeerd om heeft bediend (dicht ipv open en andersom). Dan blijft het eropstaan en zal het waarschijnlijk langs de rubberring over de cassette en eronder sijpelen. Rest mij nog de vraag wat dat schuifje erop doet en hoe ik zo'n toilet demonteer.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » za 17 aug 2019 23:27

RE.gif

eraf schuiven.

hij zit erop omdat de disk die afsluit altijd een beetje nat is/vocht op staat, verder als je door de hitte loopt om hem te legen komt er druk op te staan, deze schuif voorkomt dat de resten in je gezicht vliegen bij het legen/openen van de tank.

Stel, je hebt hem geleegd en gereinigd, je loopt terug naar de caravan, daar zet je de schuit open om er vloeistof in te doen voordat je de cassette terug plaatst, bij het openen van de schuif spuit er wat lucht uit de opgewarmde tank en dus in je gezicht [aschrik.gif] dus cassette leeg op de grond, schuif opendraaien, dan deze "plaat" wegschuiven en de cassette voorzien van blauwe vloeistof (uiteraard kan dit ook via de schroefdop).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » zo 18 aug 2019 01:24

Ik gebruik dit afdekachuifje niet eens meer.
Met beleid openen en dat gaat prima.

Ik heb trouwens geen idee wat er fout is gegaan bij jullie. scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » zo 18 aug 2019 02:03

RE.gif

met hoeveel beleid je het ook doet, bij hoge temperaturen spuit het eruit, je kunt uiteraard zoals geschreven de schroefdop openen, doe je dat niet, dan ben je de sjaak hoe voorzichtig jet het ook probeert :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » zo 18 aug 2019 03:27

Ik zet de tank altijd op z’n smalle kant zodat de uitloop met schroefdop naar boven staat.
Dan open ik altijd eerst met beleid de schroefdop, dan is dat schuifje dus maar ballast.

Natuurlijk draai ik niet gelijk dat stortgat open knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door iemand » zo 18 aug 2019 07:21

tip. druk eerst even beluchtingsvengtiel in, voordat je leegt of vult.

mbt vraag van MCA2, tja vraag na of men voor de stoelgang wel binnen de hendel heeft omgezet [aschrik.gif]
Als je sluitrubber goed is lekt er niets, maar ik denk dat het sluitrubber aan vervanging toe is.
Controleer ook de witte behuizing op scheurren aan binnenkant.
Ljjkt er toch op dat er iefs stuk is.

tip van de fabrikant: rubber onderdelen mininmaal 1 x per jaar met olijfolie insmeren.
ook draaiknop en ontluchtingsknop.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 18 aug 2019 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door deusjevo » zo 18 aug 2019 07:32

Die druk ik in tijdens het legen, het komt er dan als de brandweer uit proost.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door PD » zo 18 aug 2019 07:36

Micky schreef:
zo 18 aug 2019 02:03
met hoeveel beleid je het ook doet, bij hoge temperaturen spuit het eruit, je kunt uiteraard zoals geschreven de schroefdop openen, doe je dat niet, dan ben je de sjaak hoe voorzichtig jet het ook probeert :(
Wat eten jullie joh scratch.gif ik kan me niet herinneren dat er bij ons ooit iets is uitgespoten knipoog.gif

Ik open altijd de schuif en daarna de klep voor beluchting tijdens ledigen, het spoelen met de slang en gooi daarlangs ook de blauwe vloeistof erin.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door Micky » zo 18 aug 2019 09:45

RE.gif

tijdens het leeggieten niet, maar als je in de hitte terug loopt, ontstaat er overdruk omdat de ontluchting pas gaat werken nadat je de cassette terug plaatst en deze door het toilet ingedrukt wordt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door p_vingerhoets » zo 18 aug 2019 09:56

Die ontluchting kun je ook met 1 vinger bedienen, of je laat de bak op een kier open staan tijdens de wandeling terug naar je hut

Ik leeg en vul m altijd via de schroefdop nog nooit last gehad van overdruk( in de afvaltank dan)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thetford Toiletten, vragen, reparaties en handleidingen

Bericht door PD » zo 18 aug 2019 10:05

RE.gif RE.gif
Nooit last van gehad en ik vul de blauwe vloeistof toch altijd bij de caravan. Zal er eens beter op letten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”