Probleem Thetford C502-X

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
sleurhut22

Probleem Thetford C502-X

Bericht door sleurhut22 » zo 11 aug 2013 23:58

Hallo Ik heb het volgende probleem met mijn Thetford C502-X WC in mijn caravan. Hij pomp sinds vorige week geen water meer op. Maar als ik de knop indruk maakt ie wel een pompend geluid… ( Moet er wel bij zeggen dat de watertank de laatste keer compleet leeg was en weer gevuld heb maar dit zou niet uit mogen maken . De spoelwaterindicatie meter werkt ook niet goed, deze geeft nog maar 1 lampje aan terwijl de tank ( 16.5L ) vol zit.. Wat zou dat kunnen zijn ?
En hoe kom ik bij de water pomp of zijn er ergens bouwtekeningen / demontage filmpjes ?
Bedankt !

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Wim Corduwener » ma 12 aug 2013 00:36

Als je zoekt op internet met de aanvulling "PDF" dan zul je zeker gebruiksaanwijzingen en inbouwinstructies vinden. Ik weet niet of je hier: http://www.kamperen-informatie.nl/casse ... niet-meer/ iets aan hebt, maar het kan niet anders dat je niet de enige bent met dit probleem.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Caspar fendt » ma 12 aug 2013 09:42

Zelfde probleem gehad....zie ook mijn posting: pomp draait wel , maar pompt niet.
Pomp vervangen is het makkelijkst.....reparatie is lastig.
Op internet zul je geen tekening vinden van de 500.

Demontage is niet moeilijk.
Voorzichtig de bril verwijderen door zijdelings drukken. Op de scharnieunten van de bril zitten aan weerszijden parkers. Zijn makkelijk los te maken.
In de ruimte van de vuilwatertank moet je nog 2 parkers losdraaien. Die zitten achteraan om de tussenplaat tussen pot en vuilwatertank vast te maken. Je kunt de parkers goed zien als je een spiegel onder de potafvoeropening houd.
Als je de 2 parkers los hebt, kun je de tussenplaat 45 graden draaien en eraf nemen.
Pot is daarna eenvoudig los te nemen. Pompje zie je zo zitten.
Succes!
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

sleurhut22

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door sleurhut22 » ma 12 aug 2013 10:54

Hallo Casper fendt, Bedankt voor je reactie.
Ik kom alleen nog niet uit, bril is er af, parkers uit de bril en onderkant wc gehaald.
Nu zou ik de tussenplaat 45 graden kunnen kantelen.... dit krijg ik niet voor elkaar..
je hebt het toch over het gedeelte waar je op zit plus de pot ?
Zie ik wat over het hoofd ?

sleurhut22

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door sleurhut22 » ma 12 aug 2013 11:05

Hebbes Casper fendt, je bedoelde de tussenplaat in de vuilwaterbak ruimte... ( waar dus die 2 parkers uitkwamen )
Super!. nu even kijken of ik een nieuw pompje kan vinden ..
blij.gif

sleurhut22

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door sleurhut22 » wo 14 aug 2013 10:57

@ Casper fendt, Bedankt voor de info.
Pomp gekocht en weer ingebouwd.
Alles werkt weer !

blij.gif zwaaien.gif

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Caspar fendt » wo 14 aug 2013 14:59

Veel plezier op het forum! Info delen is nuttig en leuk.
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » wo 14 aug 2013 20:38

Caspar fendt schreef: Op internet zul je geen tekening vinden van de 500.
hoezo niet?

hier de link naar de reparatiehandleiding: http://www.thetford-europe.com/nl-nl/se ... tions.aspx
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sleurhut22

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door sleurhut22 » wo 14 aug 2013 20:49

Hallo Micky,

Klopt, ons type pot komt wel voorbij bij de reparatie handleiding.
Maar dat probleem wat ik had zat er niet bij voor dit type.

Groet, Sleurhut22

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » wo 14 aug 2013 20:51

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Caspar fendt » wo 14 aug 2013 22:51

Micky,

Tikje verbaast over je reaktie dat info over uitbouwen pomp van de 500 unit wel te vinden zou zijn op internet......waarom geef je een link waar dat echt niet op te vinden is?
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » wo 14 aug 2013 23:09

RE.gif

Dat schreef ik niet, jij schreef dat er geen "tekening" te vinden is op internet van de 500 (hier nog even een quote van je letterlijke tekst: "Op internet zul je geen tekening vinden van de 500."), ik plaats een link naar alle beschikbare reparatie handleidingen van de Thetford toiletten, waaronder ook de 500, de inhoud ervan kan de betreffende persoon dan uiteraard zelf beoordelen (we hoeven niet alles voor te kauwen toch?), om dat ook nog inhoudelijk te gaan beoordelen, tja daar ontbreekt me helaas de tijd (als je geplaatst had dat er geen tekening/handleiding van de betreffende reparatie te vinden was op internet, had ik uiteraard eerst beoordeeld of hij er ook in stond), zo zie je maar weer hoe belangrijk het is uitvoerige info te plaatsen, zo kan er ook gericht gezocht worden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Caspar fendt » wo 14 aug 2013 23:26

Micky,

Als je een link geeft, dan wel graag eentje waar we wat aan hebben.....link bevat nul info over het probleem! EN natuurlijk had ik de 170 plus pag van jouw link doorgenomen toen ik een gelijksoortig probleem ondervond. Daarom schreef ik " geen info te vinden via internet".
Waarom zo wie zo nog reageren op een snel opgelost probleem?
Einde discussie wat mij betreft.
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » do 15 aug 2013 13:40

RE.gif

tja de ene draagt wat meer bij aan het forum dan de andere, helemaal niet erg, maar als je veel bijdraagt, kun je gewoon niet alles gaan voorkauwen, daar komt bij dat er in deze link een heleboel andere reparaties staan waarvan TS nu ook op de hoogt is, zodat hij bij een eventueel volgend probleem waarschijnlijk snel een oplossing heeft gevonden, als jij gewoon vermeld had dat je de 170 pagina's dikke handleiding van Thetford al hebt doorgelezen waar een heleboel interessante info over TS zijn toilet staat, maar dat de betreffende reparatie er niet in voor komt, dan had ik hem er niet eens bij hoeven zoeken, maar jou informatie was zo summier dat ik niet eens kan weten wat je allemaal wel en niet heb gelezen/onderzocht, als je het hele forum leest zul je zien dat ik de betreffende handleiding wel vaker als advies heb gegeven, ook daar lees ik niet telkens eerst het hele document door, daar heb ik helaas de tijd niet voor.
Ik snap niet waarom jij je er zo druk om maakt dat ik een algemene link heb geplaatst met reparatie handleidingen van Thetford, wees blij dat er zoveel info gegeven wordt hier op het forum door anderen, ipv zelf alleen maar te schrijven dat er geen tekening op het forum te vinden is (je had ook kunnen reageren zoals TS deed, tenslotte heb ik het voor hem geplaatst en niet voor jouw).

Zoals ik hierboven ook schreef, het is belangrijk uitvoerige info te plaatsen, dat scheelt een ander veel zoekwerk (wellicht iets om in de toekomst rekening mee te houden) :wink: thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Wim Verso » do 15 aug 2013 13:52

Ik zal niemand tot last zijn hier, morgenochtend vroeg ga ik met mijn caravan naar Heerhugowaard, omdat bij mij het spoeltechniek van het Thetford Toilet het liet afweten, daar kwam ik pas achter toen we begin Mei in Hongarije waren, best lastig als dat het niet meer doet.
Vanuit Hongarije de dealer nog opgebelt, maar mogelijk is de Printplaat of de pomp kapot en dat word dan vanaf morgen weer gerepareerd.
Zelf ga ik er niet aan, zo handig ben ik niet in dat opzicht.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » do 15 aug 2013 13:54

RE.gif

Wim weet je zo welke pot je hebt, de kant is groot dat het gewoon het zekeringetje is, afhankelijk van het model kun je dat heel makkelijk zelf even checken. als je aangeeft welke toilet je hebt zoek ik het er even bij, wellicht scheelt het je een rit naar de dealer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Wim Verso » do 15 aug 2013 14:13

Dat is wel leuk Micky, maar de afspraak is al gemaakt met de dealer en bovendien hebben we in Hongarije ons scheel gezocht naar de Zekeringen, nergens te vinden, ook in de beschrijving van Thetford niet, wat we bij ons hadden.

We gaan nu eerst de caravan uit de stalling halen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Caspar fendt
Berichten: 68
Lid geworden op: do 6 okt 2011 10:39

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Caspar fendt » do 15 aug 2013 20:06

Micky,

Waarom open je geen item specifiek met Thedford info (bovenaan deze rubriek) ? Dan kan daar maar verwezen worden.....kom je er dan nog niet uit....dan een specifieke vraag stellen.
Fendt Saphir 495 SFB, Jeep Cherokee CRD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » do 15 aug 2013 20:24

RE.gif

dat is eigenlijk wel een goed idee, 1 onderwerp met vragen en oplossingen specifiek voor thetford toiletten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Wim Verso » ma 19 aug 2013 16:31

Vanmiddag de dealer De Vries in Heerhugowaard opgebeld en hij vertelde mij dat de pomp stuk was, gelukig de printplaat niet, een dezer dagen haal ik de caravan weer op, want het probleem is dus opgelost.

Kosten zo rond de 45 euro.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door Micky » ma 19 aug 2013 18:46

RE.gif

nou dat is goed nieuws toch? thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
wersitime
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 apr 2014 19:01
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door wersitime » vr 8 apr 2016 15:07

Aangezien onze pomp van de Thetford C502 toilet het na de winterstalling niet meer deed en ik niet een duidelijke uitbouw beschrijving kon vinden heb ik er maar een blog over geschreven met foto's. Eigenlijk is het heel simpel maar dan moet je wel eerst weten waar de schroeven zitten. Ik hoop dat anderen hier profijt van kunnen hebben: http://www.mrmodelrailroad.com/index.ph ... -vervangen

Groeten,
Henny
Volvo XC60 T5 AWD. Hobby 540UFf bj 2022. Enduro mover.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door rambocus » ma 6 jun 2016 10:17

Haak even op dit topic in , heb ook probleem dat pomp het niet doet.

Wil de pomp controleren en heb het toilet gedemonteerd conform bovenstaande link.

Alle stappen doorlopen echter het laatste stapje lukt niet .Nu is er een ronde afdekplaat te zien, draai deze en neem de pomp uit.

Geef hem ongeveer een kwart slag maar hij komt niet omhoog. Verder kan hem ook niet draaien.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Probleem Thetford C502-X

Bericht door rambocus » wo 8 jun 2016 17:01

Nou het is gelukt met hulp van een caravan service reparateur hier in Kroatië ( zaton) Die man kreeg hem in eerste instantie ook niet los. Maar door eerst flink te drukken en tegelijk te draaien kwam hij eindelijk los.

Kostte een klein uurtje werk, met de pomp erbij en voorrijkosten een kleine 100 euro.

Gaf gelijk de tip als je alleen de wc gebruikt om te plassen om geen roze vloeistof te gebruiken maar alleen een druppel of 5 azijn bij het spoelwater toe te voegen.

Tillema
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 jun 2022 11:44

Probleem Thetford C502-X

Bericht door Tillema » do 23 jun 2022 10:19

Ik heb een probleem met mijn toilet.
Als ik de vuilwater opvang verwijder dan knippert er één rood LED'je, schuif ik de vuilwater er weer onder dan brand er geen enkel lampje en als je op de spoelknop drukt gebeurd er niets.
Hij heeft dus voeding maar reageert nergens op.
Ook voor het spoelvloeistof niveau brand er geen lampje.
Kan het zijn dat de print stuk is of hebben jullie nog andere opties??

Plaats reactie

Terug naar “Water”