aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
kalinka

aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door kalinka » ma 1 jul 2013 12:07

Inmiddels wordt de vloer van onze chateau exclusive uit '78 aangepakt. We hebben wat tips gekregen van een expert, dus we gaan aan de slag.

De wanden zijn goed, echter vertonen door de dak lekkage wel een vies aanblik. Verder viel het mij op dat op sommige plekken het water in de plastic strips is gaan zitten. ik heb daar flink met een schroevendraaier zitten prikken, en wat zacht is kunnen weg halen. Het lijkt wel mee te vallen. Zie foto's

https://dl.dropboxusercontent.com/u/195 ... 30_003.jpg en https://dl.dropboxusercontent.com/u/195 ... 30_005.jpg

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips om de binnenwand weer een fris aanblik te geven. Plan is om de hele caravan een strak wit interieur te geven. Dus ik had de volgende opties bedacht: alles in de primer en daarna lakken, Of de hele boel met vliesbehang bedekken. Wie kan mij tips geven om dit aan te pakken?

Klapkar

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Klapkar » ma 1 jul 2013 22:42

Uiteraard moet eerst de daklekkage 100% dicht zijn, zo te zien valt de schade nog mee, al zal het groter zijn als je meer weg gaat prikken.
Bedenk dat water zeer dun is, bekijk de caravan goed buitenom waar er evt water naar binnen kan, daknaden, aansluitingen dakvensters, maar ook handvaten en rondom ramen.

Belangrijk is dat het goed droog is, je zou de ontbrekende stukken met een 2comp epoxy pasta kunnen dichten, alles mooi vlak schuren en de wanden netjes lakken.

Wil je het goed aanpakken (winterklus) dan kun je de binnenbekledingsplaat verwijderen en de rotte delen er achter vervangen voor nieuw hout en opnieuw afwerken met nieuwe triplexplaten.

kalinka

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door kalinka » di 2 jul 2013 11:16

Wil je het goed aanpakken (winterklus) dan kun je de binnenbekledingsplaat verwijderen en de rotte delen er achter vervangen voor nieuw hout en opnieuw afwerken met nieuwe triplexplaten.
Dat zou pas een fijn gevoel geven, helaas missen we de ruimte en tijd. Ben trouwens wel benieuwd wat zoiets zou kosten als ik dit uit zou besteden, maar dat terzijde.

Het dak is waterdicht, we staan nu 2-3 maanden op een camping en het blijft droog. Vandaar dat we het aandurven om verder te gaan.

Helaas hebben we wel met een aantal grappen te maken, zie foto: https://dl.dropboxusercontent.com/u/195 ... 05_001.jpg.

De stokkenbuizen aan de achterzijde van de caravan zijn met veel beleid (niet dus) vastgemaakt. Deze buizen halen we uiteraard weg, en we gaan deze gatenkaas dichten. Daar nog een tip voor? Er zitten meer dingen met schroeven vanuit de buitenzijde vast, die willen we inderdaad allemaal gaan vervangen

Heeft iemand trouwens een idee of dat balkje in de hoek iets origineels is en een functie heeft? Ben geneigd om het weg te halen

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18277
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door deusjevo » di 2 jul 2013 11:50

kalinka schreef:

Heeft iemand trouwens een idee of dat balkje in de hoek iets origineels is en een functie heeft? Ben geneigd om het weg te halen
Volgens mij is dat balkje bedoeld om de wanden in het gareel te houden tegen elkaar aan maar dat bereik je weer niet met 4 spijkers. weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Knaus440 » di 2 jul 2013 12:19

Is dat balkje niet een steun voor een frame waar een zithoek/bank op leunt?
Anders is het waarschijnlijk door de vorige eigenaar zo neergezet, lijkt me niet origineel.
Zeker niet met die spijkers inderdaad!

Goed dat je tijd besteed of het echt goed waterdicht is.
Anders is het "dweilen met de kraan open".
Ik heb van onze alkoof camper zelf het hele dak vervangen na lekkage.
De wanden waren goed gelukkig.
Wel wat viezig ook, maar goed droog.
Ook de isolatie.
Wel de hele binnenkant ook opgeknapt, en gekozen voor een vinylbehang.
Is net wat steviger dan vlies behang.

Deze ervaring heeft me geleerd dat het wel tijd en energie kost om alles mooi en dicht te maken,
maar dat het heel erg veel voldoening en plezier geeft.
In de ruime schuur heb ik samen met onze zoon het dak vervangen.
Is ook best een leuke ervaring om zo samen te werekn als vader en zoon.
We hebben over het dak 1 week gedaan, daarna heb ik in een maandje of drie de rest gedaan.
Op vrije dagen en weekenden dus.
Af en toe een paar uurtjes, en acsepteren dat het dus niet direct klaar is.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Liesbethenfarah
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 20 jan 2023 09:59

Plafond waterschade

Bericht door Liesbethenfarah » ma 13 feb 2023 21:15

Ik wil een caravan gaan kopen, voor een klein prijsje welliswaar. Dat komt omdat er met de storm een tak door het dak was gegaan en de regen erin kwam.. De lekkage is gerepareerd, maar na de winterstop zagen de eigenaren toch schimmel in de caravan vocht gerelateerd. Heeft het zin om de caravan te kopen, . En er een nieuw pladdonf in te zetten?

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 961
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Rodo » ma 13 feb 2023 21:38

“Schimmel in de caravan”. Is dit in het plafond waar de schade heeft gezeten of een andere plek?
En, hoe groot is de schimmel plek!?
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36085
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023 21:38

Voor mij klinkt dit als een no-go..op eigen houtje
Vochtschade is helaas vaak veel omvangrijker dan je kan zien.
Het beste advies is om een vochtmeting te laten doen.
Dus met de caravan naar een dealer en met de vochtmeter alle punten af, meten is weten.
Blijkt het dan mee te vallen dan kan je een gok nemen.
Maar ook kans dat het tegenvalt, heb je geen kat in de zak gekocht.

Een caravan met vochtschade vraagt heel wat uren restauratie, veel handigheid en doorzettingsvermogen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Plafond waterschade

Bericht door jessedew » wo 15 feb 2023 13:54

Liesbethenfarah schreef:
ma 13 feb 2023 21:15
Ik wil een caravan gaan kopen, voor een klein prijsje welliswaar. Dat komt omdat er met de storm een tak door het dak was gegaan en de regen erin kwam.. De lekkage is gerepareerd, maar na de winterstop zagen de eigenaren toch schimmel in de caravan vocht gerelateerd. Heeft het zin om de caravan te kopen, . En er een nieuw pladdonf in te zetten?
Als je geen 2 rechterhanden hebt zou ik op zoek gaan naar een ander exemplaar. Goedkoop kan ook duurkoop zijn, als je een paar honderd euro meer neerlegt heb je wellicht een beter exemplaar.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Morgoth » za 4 mar 2023 19:11

Bedenk dat reparatiekosten best hoog kunnen zijn en dat een opknap caravan vaak veel duurder wordt dan meteen iets fatsoenlijk kopen. Koop een opknapper alleen als je het leuk vindt om ermee bezig te zijn en je eigen stempel erop te drukken. Als je het doet om centen te besparen, dan kom je vaak vies op de koffie.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door wolf » za 4 mar 2023 19:54

schimmel is voor mij de grootste vijand van een caravan en zeer ongezond voor mens en dier.
Waar begint het en waar eindigt het?
Ikzlf zou er zeker niet aan beginnen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Ab » zo 5 mar 2023 10:19

Ik wel.. knipoog.gif
Ook best een aantal keren gedaan, voor familieleden en kennissen.
Het stelt niks voor om in een vierkante witte doos op wielen ergens een stuk uit te halen en daar wat nieuw latwerk en een stuk plaat in te lijmen en dat weer netjes af te werken.
Het ding waterdicht maken is ook geen rocket science.
Het kost wat tijd. En wat latjes , dun populierentriplex, en een potje verf of plakvinyl.
Uiteraard is het wel handig om wat meer gereedschap te hebben dan een schroevendraaier en een zaag..maar nodig is het niet eens.

De prijs van de caravan bepaald wel alles.
Het moet wel lonend zijn om er een paar honderd euro aan te besteden, en redelijk veel uurtjes.

Ik kocht er zelf ook eens eentje voor 300 euro.
Mijn dochter en schoonzoon, en later mijn schondochter hebben er nog jaren plezier van gehad na reparatie.
Helaas werd ie op een oudejaarsavond door onverlaten in de fik gestoken, anders had ie nog wel dienst gedaan denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door troapel » zo 5 mar 2023 13:03

Misschien weegt het plezier erin wel zwaarder dan het geld. Dan kan het al sneller uit. knipoog.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Ab » zo 5 mar 2023 13:52

Natuurlijk..
Alleen kan ik best nog wel wat leukere dingen verzinnen dan aan een wit hok op wielen prutsen. awhoea.gif
Maar ieder zijn meug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door troapel » zo 5 mar 2023 18:20

[re.gif]
Dat kan ik ook wel verzinnen met m’n twee linkerhanden. awhoea.gif
Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk. mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: aanpakken binnenwand, na herstel vochtschade

Bericht door Knaus440 » ma 6 mar 2023 04:57

Jaren geleden kocht ik een oldtimer alkoof camper.
Helaas enkele kleine plekjes aluminiumrot in het dak. Ontdekten we na het 1e jaar. Tussen dakplaat en plafond, het was geen sandwich constructie, zat schimmel en zwam. De houten constructie was aangetastdoor de schimmel en de zwam. De 6 gaatjes, er had een soort van imperial op het dak gezeten, hadden voor enkele vierkante meters schimmel en zwam gezorgd.
Besloten om het hele dak, plafond, houten draagconstructie/balkjes, te verwijderen en te vervangen. Kijk goed naar wat aangetast is door de schimmel. En met tijd, goed gereedschap, frisse moed, twee rechterhanden, binnenruimte om te werken, en geen dure aanschaf, kun je aanschaf overwegen. En je moet het leuk vinden om te gaan doen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”